مشاهده مطلبمشاوره فروش
مشاهده مطلبفروش اقساطی محصولات فونیکس
آیا روغن موتور تاریخ انقضا دارد و فاسد میشود

سوال روز: آیا روغن موتور تاریخ انقضا دارد و فاسد میشود؟

 در هر بخش از مطالب سوال روز، به بررسی یکی از سوالاتی که از سوی شما ارسال شده است می‌پردازیم. این سوالات را می‌توانید در کامنت همین مطلب ارسال کنیم. سوال این بخش، در مورد این موضوع است که آیا روغن موتور تاریخ انقضا دارد و آیا به مرور روغن موتور فاسد میشود؟ همچنین به این موضوع خواهیم پرداخت که اگر روغن موتور درون موتور باقی بماند و کارکرد تعویض آن نرسیده باشد آیا باید آن را تعویض کرد؟

 

سوال: من خیلی از ماشین استفاده نمی‌کنم و شاید در سال کمتر از ۵۰۰۰ کیلومتر رانندگی کنم. روغن موتور را به توصیه دفترچه خودرو هر ۵۰۰۰ کیلومتر عوض می‌کنم ولی دفعه آخر نمایندگی گفت باید زودتر برای تعویض بروم چون روغن خاصیتش را از دست می‌دهد. آیا روغن موتور تاریخ انقضا دارد و باید در مدت مشخصی عوض شود؟ آیا روغن موتور فاسد میشود و باید زودتر از کیلومتر ۵۰۰۰ روغن را عوض کنم؟

 

قطعا در مورد لزوم تعویض روغن ‌موتور اطلاع دارید و در این زمینه مطالب مختلفی هم خوانده‌اید. برای تعویض روغن معمولا میزان کارکردهای مختلفی را برحسب نوع روغن ‌موتور پیشنهاد می‌کنند. در این بین عمدتا برای روغن‌های معمول بازار، کارکردی بین ۵ تا ۷ هزار کیلومتر (و در صورت تردد در شرایط سخت، کارکردهای پایین‌تر) پیشنهاد می‌شود اما این همه ماجرا نیست.

 

چرا توجه به زمان فاسد شدن روغن موتور مهم است؟ 

علاوه بر توجه به میزان کارکرد خودرو قبل از تعویض روغن، یکی از موارد مهمی که باید مدنظر قرار گیرد، مدت زمان بین دو تعویض روغن است. به طور کلی باید در نظر بگیرید روغن موتور تاریخ انقضا دارد و باید علاوه بر مسافت طی شده، بر حسب مدت زمان استفاده از آن نیز تعویض شود. شاید فاسد شدن اصطلاح درستی برای روغن موتور نباشد اما به‌طور عاماینه می‌توان گفت روغن موتور طی مرور زمان و در مجاورت هوا فاسد میشود و به همین دلیل باید در بازه‌های زمانی مشخصی تعویض شود.

فروش ویژه محصولات فونیکس (نقدی | اقساطی)

شرایط فروش ویژه محصولات فونیکس | مدت و تعداد محدود | با شرایط متنوع نقدی و اقساطی | همین الان تماس بگیرید

تماس مستقیم

عمر مفید روغن ‌موتور

موارد زیادی پیش می‌آید که خودرو کارکرد محدودی در طول سال دارد و به‌عنوان مثال تنها در تعطیلات آخر هفته یا مسافرت‌ها به کار می‌رود. به این ترتیب کارکرد ۵ تا ۷ هزار کیلومتری آن ممکن است حتی یک سال هم طول بکشد. در این حالت شاید به نظر برسد روغن ‌موتور نیاز به نگهداری ویژه‌ای ندارد و می‌توان آن را به‌صورت سالیانه تعویض کرد.ر این شرایط برخلاف تصور، روغن‌ موتور حتی وقتی آن را داخل موتور خودرو ریخته‌اید هم تاریخ انقضا دارد.

 

روغن‌ موتور هرچند در داخل موتور خودرو است اما درنهایت با هوای بیرون تماس دارد و همین مسئله باعث می‌شود به‌مرور اکسید شود و این مسئله به‌مرور باعث فاسد شدن روغن موتور می‌شود. اکسید شدن روغن موتور به این معنی که در مجاورت هوا خواص آن تغییر می‌کند و در اصطلاح عمومی‌تر فاسد میشود. این فرآیند البته به آهستگی روی می‌دهد و معمولا قبل از آنکه مشکلی ایجاد شود، کیلومتر کارکرد روغن فرا می‌رسد و مالک آن را تعویض می‌کند. ولی اگر خودرویی دارید که خیلی کم از آن استفاده می‌کنید بهتر است اگر کیلومتر کارکرد روغن نرسیده است هر ۶ ماه یک‌بار روغن را به‌طور کامل تعویض کنید تا از فاسد شدن روغن موتور پیشگیری شود.

 

آیا روغن موتور فاسد میشود؟ تاریخ انقضا روغن موتور

در ظاهر روغن ‌موتور و به‌ویژه روغن ‌موتور مینرال، ترکیبی بر پایه نفت است و شنیدن اینکه نفت هم تاریخ انقضا دارد یا اکسید می‌شود کمی عجیب است. ولی در مورد روغن ‌موتور (چه روغن‌ موتورهای مینرال و به‌ویژه روغن ‌موتور‌های سینتتیک) باید توجه داشته باشید روغن قبل از آنکه وارد بسته‌بندی شود، پروسه‌های پیچیده‌ای را پشت سر می‌گذارد و افزودنی‌های متعددی به آن اضافه می‌شود. این افزودنی‌ها خواص ویژه‌ای به هر روغن (ازجمله ویسکوزیته) اضافه می‌کنند.

 

فروش ویژه محصولات ام وی ام (نقدی | اقساطی)

فروش ویژه محصولات ام وی ام | نقدی و اقساطی | اقساط ۶۰ ماه | مدت و تعداد محدود | همین الان تماس بگیرید

تماس مستقیم

 

این افزودنی‌ها در مجاورت با اکسیژن هوا شروع به واکنش می‌کنند و به‌مرور خواص خود را از دست می‌دهند. این مسئله باعث می‌شود روغن‌ موتور نتواند به‌درستی وظیفه خود در مورد روغن‌کاری در دماهای مختلف هوا (و البته سایر وظایفش) را انجام دهد. اصلطلاح فاسد شدن برای روغن موتور شاید اصطلاح درستی نباشد ولی در این شرایط می‌توان به شکل عامیانه گفت روغن موتور فاسد شده است. به همین دلیل است که گفته می‌شود روغن ‌موتور تاریخ انقضا دارد و باید قبل از فرا رسیدن تاریخ انقضا روغن ‌موتور، آن را تعویض کرد.

 

البته وضعیت برای روغن موتور درون بسته بندی و دور از مجاورت هوا بهتر است تولید کنندگان روغن معمولا تاریخ انقضا روغن موتور قبل از باز کردن آن را بین ۵ تا ۶ سال اعلام می‌کنند.

 

برای سرویس دوره‌ ای محصولات مدیران خودرو می‌توانید از خدمات ویژه آسیا خودرو بهره‌مند شوید. آسیا خودرو با ارائه خدمات پس از فروش مدیران خودرو تهران، آماده سرویس به محصولات ام وی ام و فونیکس است. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره تلفن ۷۵۱۵۱-۰۲۱ تماس بگیرید.


ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *