سیستم ترمز ضد قفل یا ترمز ABS این روزها به شکل استاندارد بر روی تمامی خودروهای تولید داخل نصب میشود. هرچند ABS امروزه یک آپشن ایمنی عادی برای خریداران است، اما سیستم ترمز ضد قفل ویژگیهای مهمی دارد و در مواقع لازم میتواند کمک بزرگی به راننده بکند. در این مطلب به بررسی ترمز ABS یا سیستم ترمز ضد قفل میپردازیم.
هرچند استفاده از ترمز ABS در چند سال اخیر در صنعت خودرو رواج پیدا کرده است اما اشکال اولیه آن به سالهای دور بازمیگردد. نخستین نمونههای ترمز ABS (البته به شکل کاملا مکانیکی) در سال ۱۹۲۹ توسط گابریل وویزین، مبتکر فرانسوی برای استفاده در صنعت هواپیمایی توسعه پیدا کرد. هرچند استفاده از آن عمومیت پیدا نکرد ولی مزایای آن بهخصوص در کنترل هواپیما در زمان توقف روی باند آشکار شد. بعد از آن در دهه ۶۰ میلادی نمونههای اولیه این سیستم برای نصب بر روی موتورسیکلتها و تعدادی از خودروهای تولید محدود تولید شد ولی بار دیگر به دلیل پیچیدگی و البته قیمت بالا بههیچعنوان نتوانست جایگاهی به دست آورد و به فراموشی سپرده شد.
پس از آن و در دهه ۷۰، شرکت بوش آلمان که از پیشگامان توسعه سیستمهای جدید در خودروها است با همکاری مرسدس بنز اقدام به توسعه سیستم ترمز ABS الکترونیکی کرد و سرانجام این سیستم در سال ۱۹۷۸ بر روی مرسدس بنز سری W116 (بنز S کلاس) نصب شد.
قبل از آشنایی با سیستم ترمز ضد قفل یا ABS بهتر است بدانیم ABS مخفف چیست چراکه نام این سیستم در فارسی، از ترجمه عنوان آن در زبان انگلیسی آمده است. ABS مخفف عبارت anti-lock braking system است.
به این ترتیب نام این بخش در فارسی نیز دقیقا ترجمه عنوان آن در انگلیس یاست. به همین دلیل هم در فارسی به آن، سیستم ترمز ضد قفل گفته میشود. این نامگذاری، تا حد مناسبی وظایف این سیستم را نیز بیان میکند.
همه ما رانندگی در سرعتهای بالا بهخصوص زمانی که جاده لغزنده باشد را تجربه کردهایم. ناگهان پایمان را بر روی پدال ترمز قرار میدهیم اما در چنین شرایطی خودرو تعادل خود را از دست میدهد زیرا همزمان با ترمز سریع ما چرخها قفل میشود و خودرو تعادلش را از دست میدهد. علت این پدیده اصطکاک نابرابر میان چرخها است که باعث میشود کنترل تعادل خودرو از اختیار راننده خارج شود.
ایده اصلی ترمزهای ABS نیز دقیقا از چنین مشکلی مطرح شد. مهندسان به دنبال راهحلی بودند که مانع از قفل شدن چرخها در زمان ترمز گیری شدید شود و درعینحال قدرت سیستم ترمز را نیز حفظ کند و به دنبال آن سیستم ترمز ABS برای نصب بر روی خودروها ابداع شد. در خودروهایی که مجهز به ترمز ABS هستند، چرخها بهطور کامل قفل نمیشوند و در نتیجه خودرو تعادلش را از دست نمیدهد. بهطور کلی اگر چرخهای عقب قفل شوند، خودرو روی سطح جاده سرخورده و به دور خود میچرخد از سوی دیگر اگر چرخهای جلو قفل شوند کنترل فرمان و به دنبال آن کنترل خودرو از دست راننده خارج میشود.
در خودروهای فاقد این سیستم رانندگان ناچار بودند برای جلوگیری از قفل شدن چرخها در زمان ترمز گیری شدید، میزان نیروی وارد شده به پدال ترمز را تنظیم کنند. از سوی دیگر در زمینهای لغزنده با ترمز گیریهای پیوسته، مانع از قفل شدن چرخها شود و این دقیقا کاری است که سیستم ترمز ABS انجام میدهد. این سیستم با تشخیص قفل شدن چرخها، اندکی نیروی ترمز وارد شده به چرخ را کاهش میدهد و پس از آن بار دیگر نیروی ترمز را افزایش میدهد. این کار با سرعت بسیار زیاد انجام میشود و به این ترتیب ترمز به شکل پالسی درگیر میشود.
قفل نشدن چرخها علاوه بر آنکه در خط مستقیم مانع از انحراف خودرو میشود، در زمان چرخاندن فرمان در حین ترمز گیری نیز به یاری راننده میآید. در این شرایط اگر چرخها قفل باشد، خودرو بهسرعت از کنترل خارج میشود اما در صورت قفل نشدن چرخها، راننده همچنان کنترل خودرو را در دست دارد و میتواند در زمان کاهش سرعت، خودرو را کنترل کند.
سیستم ترمز ABS از چهار بخش اصلی شامل سنسور سرعت، پمپ، سوپاپها و کنترلکننده تشکیل شده است که در اینجا به توضیح مختصری از آنها میپردازیم:
سیستمهای ضد قفل نیازمند این هستند تا به کمک تجهیزی زمان قفل شدن تجهیز را تشخیص دهند. سنسور سرعت که در هر چرخ (در برخی از موارد در دیفرانسیل خودرو) تعبیه شده است، این اطلاعات را تامین میکند.
در هر لوله ترمز مربوط به سیستم ترمز، یک سوپاپ وجود دارد که توسط کنترلکننده مونیتور و کنترل میشود. این سوپاپ وظیفه رساندن فشار سیستم ترمز و قطع آن را بر عهده دارد.
زمانی که سوپاپ فشار روی ترمز را کم میکند تجهیزی باید این فشار را دوباره بازگرداند. این وظیفه بر عهده پمپ است.
سیستم ترمز ABS نیاز به یک مغز متفکر دارد تا بتواند قفل شدن چرخها تشخیص دهد و متناسب با آن واکنش لازم را نشان دهد. این مغز متفکر با استفاده از الگوریتمی که برای آن تعریف شده است و متناسب با اطلاعاتی که از سنسورها دریافت میکند نسبت به ارسال فشار لازم به دیسکهای ترمز اقدام میکند. بهطورمعمول این بخش با ECU خودرو ادغام میشود.
اگر بخواهیم بهطور خلاصه نگاهی اجمالی بر نحوه عملکرد ترمز ABS داشته باشیم به این صورت است که زمانی که راننده پدال ترمز را فشار میدهد، همزمان کنترلگر (ECU)، سیگنالهای رسیده از سنسور سرعت را پردازش میکند تا از کاهش سرعت غیرمعمول جلوگیری کند. اگر سرعت چرخ کنترل نشود بسیار زودتر از زمانی که خودرو برای متوقف شدن نیاز دارد قفل میشود.
یک خودرو که با سرعت ۶۰ مایل یا ۹۶ کیلومتر بر ساعت حرکت میکند در شرایط ایدهآل حدود ۵ ثانیه زمان لازم دارد تا بایستد اما یک چرخ در کمتر از یک ثانیه از چرخیدن میایستد و قفل میشود. ECU بر مبنای سیگنال رسیده از سنسور سرعت، بهمحض دریافت کاهش سرعت غیرمعمول، سوپاپ را باز میکند تا از فشار روی ترمز کم کند در نتیجه مانع از قفل شدن چرخ میشود. از سوی دیگر جهت افزایش دوباره فشار بر روی ترمز، پمپ فشار مورد نیاز را تامین میکند تا خودرو در ایمنترین و بهترین شرایط بایستد.
قابل ذکر است که این اعمال بهطور پیوسته انجام میشود تا خودرو بایستد. پالسهایی که در پدال ترمز در طی فرایند ترمز گیری احساس میشود به دلیل باز شدن متناوب سوپاپها است. در طی این فرآیند لنتها بهطور پیوسته به دیسکها فشرده میشوند و بازمیگردند و به این ترتیب چرخها متوقف شده و رها میشوند.
هرچند در ظاهر این کار بهصورت منظم انجام میشود اما در حقیقت لنتها تنها در لحظهای که لازم است فشرده میشوند و درست در لحظه لازم رها میشود. به همین دلیل سیستم ABS پیچیدگیهای زیادی داشته و نیاز به سیستم الکترونیکی پشتیبان دارد و سیستمهای ABS مکانیکی بههیچعنوان نمیتواند ترمزهای مطمئنی را موجب شود.
سیستمهای ترمز ضد قفل (ABS) انواع مختلفی بر مبنای نوع ترمز به کار رفته در آنها دارند. این نامگذاری بر مبنای تعداد کانالها (تعداد سوپاپهایی که بهطور مجزا کنترل میشوند) و نیز تعداد سنسورهای سرعت است.
بهترین نوع ترمز است چراکه برای هر یک از چهارچرخ سنسور سرعت و سوپاپ مجزا تعبیه شده است. با این روش کنترلگر هر چرخ را بهطور مجزا بررسی میکند تا اطمینان از اینکه هر چرخ به بالاترین مقدار نیروی ترمز حاصل شود و متناسب با اطلاعات هر چرخ و بهطور اختصاصی برای همان چرخ واکنش نشان میدهد. این سیستم، پیشرفتهترین نوع ABS است و در محصولات فونیکس و MVM ازجمله فونیکس FX از این سیستم استفاده میشود.
در این نوع سیستم ترمز برای هر چرخ جلو بهطور مجزا یک سنسور سرعت و سوپاپ بهطور مجزا تعبیه شده اما برای دوچرخ عقب فقط یک سنسور سرعت و سوپاپ در نظر گرفته شده است. در اینجا کنترلگر چرخهای جلو را بهطور مجزا مونیتور میکند اما دوچرخ عقب با هم مونیتور میشوند بنابراین امکان قفل شدن یکی از چرخهای عقب و کاهش راندمان ترمز گیری وجود دارد.
این نوع سیستم ترمز اغلب بر روی وانتها یا کامیونتهایی که تنها چرخهای عقب آنها مجهز به ترمز ABS باشد، وجود دارد. در اینجا یک سوپاپ برای کنترل هر دوچرخ و نیز یک سنسور سرعت (سنسور سرعت در محور چرخ عقب تعبیه شده است) برای هر دوچرخ تعبیه شده است.
نصب سیستم ترمز ضد قفل بهعنوان یک آپشن ایمنی بر روی خودروها مزیتهای زیادی در زمینه ایمنی به دنبال داشته باشد. از مهمترین مزایای سیستم ترمز ضد قفل میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
سیستم ترمز ABS در کنار مزایای زیادی که دارد معایبی نیز دارد. این معایب هرچند در زمان استفاده از این سیستم مشهود هستند اما به دلیل آنکه در مقابل مزایایی زیاد ABS ناچیزند میتوان از آنها چشمپوشی کرد. از مهمترین معایب سیستمهای ABS میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
از بهترین شاخصههای سیستم ترمز ABS این است که بهطور الکترونیکی خودش را کنترل میکند. بدین ترتیب که روی صفحه نمایش مقابل راننده چراغی (عموما با علامت(ABS) است) روشن میشود. هنگام روشن کردن خودرو این لامپ حدود چهار ثانیه روشن خواهد شد که در این زمان سیستم مشغول کنترل کردن خود (ECU این کنترل کردن را انجام میدهد) است.
در صورت خاموش شدن لامپ سیستم عملکرد صحیح خود را داشته و در غیر این صورت روشن ماندن لامپ هشداردهنده چه قبل از حرکت و چه هنگام حرکت خودرو راننده را از بروز اشکال آگاه خواهد کرد. در این شرایط سیستم ترمز ABS از کار افتاده است اما ترمزهای خودرو بهصورت عادی به وظیفه خود عمل میکنند.
ثبت نظر