مشاهده مطلبمشاوره فروش
مشاهده مطلبفروش اقساطی محصولات فونیکس
کدر شدن طلق چراغ

سوال روز: کدر شدن طلق چراغ خودرو و روش رفع کدری چراغ ماشین

 در هر بخش از مطالب سوال روز، به بررسی یکی از سوالاتی که از سوی شما ارسال شده است می‌پردازیم. این سوالات را می‌توانید در کامنت همین مطلب ارسال کنیم. سوال این بخش، در مورد کدر شدن طلق چراغ خودرو و روش رفع کدری چراغ ماشین است.

 

 سوال: طلق چراغ ماشین من کدر شده و نور چراغ کم شده. در شهر مشکل زیادی ندارم ولی در جاده نور خیلی کم است و دید خوبی ندارم. دلیل کدر شدن طلق چراغ خودرو چیست و آیا روشی برای رفع کدری چراغ ماشین وجود دارد؟ بعضی ها می گویند با نوشابه یا جوش شیرین یا خمیر دندان و وایتکس و پلیش می شود کدری روی چراغ را درست کرد؟ این روش هار ا توصیه می کنید؟

 

احتمالا خودروهایی را دیده‌اید که چراغ‌های جلو آن‌ها کدر شده و به همین دلیل نور بسیار کمی از آن‌ها خارج می‌شود. رانندگان این خودروهای گاهی تلاش می‌کنند با نصب لامپ‌های قوی‌تر یا پولیش کردن چراغ، مشکل را برطرف کنند. متاسفانه هیچ‌کدام از این‌ها راه‌حل نهایی نیست و رانندگی با چنین خودروهایی به دلیل دید ناکافی راننده در شب، به‌شدت خطرناک است. اما دلیل کدر شدن طلق چراغ چیست و آیا انواع روش رفع کدری چراغ ماشین واقعا کار می کند؟

 

دلیل کدر شدن طلق چراغ خودرو

در گذشته، جنس بخش شفاف بسیاری از چراغ‌ها از شیشه بود و طبیعتا مشکلی در زمینه کدر شدن چراغ نداشتند چراکه شیشه می‌تواند سال‌ها بدون آنکه تغییر رنگ بدهد، ثابت باقی بماند. مشکل کدر شدن چراغ، برای چراغ‌هایی پیش می‌آید که جنس آن‌ها از طلق (پلی کربنات) است و دلیل اصلی آن تابش نور خورشید به چراغ‌ها است.

 

طلق چراغ از جنس نوعی پلاستیک است و در حالت طبیعی، در اثر تابش نور خورشید و به‌طور مشخص در اثر تابش اشعه UV (مانند بسیاری دیگر از پلاستیک‌ها) تغییر رنگ می‌دهد. در کارخانه‌های تولید چراغ، برای جلوگیری از آسیب به طلق در زیر اشعه UV خورشید، یک لایه نازک بر روی چراغ کشیده می‌شود که ضد اشعه UV است. این لایه نازک ضد UV وظیفه دارد جلوی کدر شدن طلق چراغ را بگیرد و تا مدتی هم می تواند به خوبی کار کند. به‌مرور زمان، به دلیل کیفیت پایین این لایه یا تابش شدید و مداوم خورشید (به‌ویژه در جنوب کشور)، این لایه از میان می‌رود و به همین دلیل طلق چراغ در مواجهه با نور خورشید کدر می‌شود.

 

این مسئله بستگی زیادی به جنس چراغ یا به طور دقیق‌تر کیفیت پلی کربنات و کیفیت و میزان لایه ضد UV روی آن دارد. به این ترتیب در شدت نور بسیار بالا، همه چراغ‌ها طی زمان دچار این وضعیت خواهند شد اما چراغ های با کیفیت، می توانند مدت بسیار بیشتری به شکل اولیه باقی بمانند.

 

آیا انواع روش رفع کدری چراغ ماشین مناسب است؟

در این شرایط به دلیل عدم شفافیت چراغ، شدت نور خروجی به‌شدت کاهش پیدا می‌کند و رانندگی به چنین خودرویی به‌ویژه در جاده خطرناک است. ایده‌آل‌ترین کار در این شرایط تعویض چراغ است اما روش‌هایی ازجمله پولیش و استفاده از محلول‌های مخصوصی هم وجود دارد که تا مدتی می‌تواند وضعیت چراغ را بهبود ببخشد. مسئله مهم در اینجا رفع لایه کدر شده از روی طلق است. به همین دلیل گاهی استفاده از نوشابه، وایتکس، خمیردندان (به دلیل ویژگی ساینده) و پولیش برای رفع کدری چراغ پیشنهاد می شود.

 

البته باید در نظر داشته باشید با پولیش، تنها لایه کدر شده از روی طلق پاک می‌شود و طلق چراغ دیگر خاصیت ضد UV ندارد. و چنین طلقی بار دیگر و در مواجهه با نور خورشید کدر خواهد شد. به همین دلیل حتی اگر در نگاه اول وضعیت مناسب شود، خیلی زود بار دیگر شاهد کدر شدن چراغ خواهید بود.

 

در مقابل استفاده از محلول‌های موجود در بازار که برای احیا چراغ‌های کدر به کار می‌رود می‌تواند راه‌حل موقت ولی بهتری باشد. در این محلول‌ها، مواد ضد UV وجود دارد که پس از پاک کردن چراغ، می‌تواند تا حدی آن را در مقابل اشعه UV خورشید مقاوم کند و کمی عمر چراغ را افزایش دهد.

 

آیا روش‌های رفع کدر چراغ کارآیی دارد؟

البته باید در نظر داشته باشید این مواد هم راه‌حل قطعی نیستند چراکه جنس آن‌ها با مواد به کار رفته در کارخانه چراغ‌سازی متفاوت است و از سوی دیگر در کارخانه سازنده چراغ، برای مقاوم کردن این مواد، آن‌ها را در کوره‌های مخصوص قرار می‌دهد تا ماندگاری بیشتری داشته باشند. به این ترتیب برای چراغی که طلق آن کدر شده است، بهترین راه‌حل تعویض کامل چراغ با نمونه جدید و البته باکیفیت است.

 

در زمینه چراغ خودرو می توانید مقاله مقایسه چراغ های هوشمند تیگو ۷ تیگو ۸ را بخوانید. همچنین برای بهره مندی از خدمات پس از فروش مدیران خودرو در تهران، می توانید با آسیا خودرو تماس بگیرید. همکاران ما با شماره تلفن ۷۷۵۱۵۱-۰۲۱ آماده پاسخگویی هستند.

 

فروش ویژه محصولات فونیکس (نقدی | اقساطی)

شرایط فروش ویژه محصولات فونیکس | مدت و تعداد محدود | با شرایط متنوع نقدی و اقساطی | همین الان تماس بگیرید

تماس مستقیم

ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *