ماهیت گشتاور موتور چیست؟
نیروی چرخشی که موتور تولید می کند گشتاور موتور القایی نام دارد.
بر اساس قوانین فیزیکی لختی، که در آن جسم در حالت سکون تمایل دارد در همین حالت باقی بماند، میزان گشتاور لازم برای راه اندازی یک بار (گشتاور راه اندازی) همیشه خیلی بیشتر از میزان گشتاور لازم برای حفظ چرخش بار بعد از رسیدن به سرعت عادی اش است.
اطلاع از شرایط تاثیر گذار بر روی گشتاور موتور القایی می تواند برای خرید خودروهای مختلفی همچون آریزو ۶، تیگو ۷ پرو و…بسیار تاثیر گذار باشد. به همین دلیل بهتر است تا این موارد را که در ادامه ذکر شده اند با دقت مطالعه کنید.
گشتاور نیرو تورکو
عامل مؤثر در گشتن و چرخش هر جسم به دور محوری را گَشتاوَرنیرو یا لنگر مینامند که در مواردی همچون گشتاور موتور تیگو ۷ بیش از پیش خودش را نشان می دهد.
گشتاور یک کمیت فیزیکی است در حرکت چرخشی که به بزرگی نیرو و مسیر و مکان اثر نیرو بستگی دارد.
گشتاور یک کمیت بُرداری بوده و یکای آن درسامانه استاندارد بینالمللی یکاها، نیوتن متر است.
حاصلضرب خارجی بُردار مکان نقطهٔ اثر نیرو در بُردار نیروی وارد بر یک نقطه را گشتاور آن نیرو (حول مبدأ) گویند.
همانطور که از تعریف برمیآید، گشتاور کمیت نسبی بوده و نسبت به یک نقطه (مبدأ) سنجیده میشود.
جهت بُردار با استفاده از قانون دست راست تعیین میشود.
هر چه یک بار با سرعت بیشتری لازم باشد از حالت ایستا به سرعت چرخشی عادی شتاب بگیرد، قابلیت گشتاور اینورتر موتور نیز باید بیشتر باشد.
برای بارهای با لختی بسیار زیاد یا بارهایی که باید به سرعت شتاب بگیرند موتوری با گشتاور راه اندازی بالا باید به کار گرفته شود.
گشتاور موتور
انجمن ملی سازندگان برق (NEMA) حروف طراحی را ارائه نموده است که بیانگر گشتاور، لغزش و مشخصات راه اندازی موتورهای القایی سه فاز می باشد.
گشتاور موتور القایی
این مشخصه ها به قرار زیر می باشند:
طراحی A
طراحی A یک طراحی با هدف کلی است که برای موتورهای صنعتی و دارای گشتاور موتور القایی به کار می رود.
این طراحی دارای گشتاورهای عادی و لغزش بار کامل حدود ۳ درصد است و می تواند برای انواع مختلف بارهای صنعتی به کار رود.
طراحی B
طراحی B طراحی دیگری با هدف کلی برای موتورهای صنعتی است.
این طراحی دارای گشتاورهای عادی است که البته همراه با جریان راه اندازی پایین و لغزش بار کامل حدود ۳درصد می باشد.
این طراحی را نیز می توان برای بسیاری از انواع بارهای صنعتی استفاده کرد.
طراحی C
موتورهای طراحی C دارای گشتاور راه اندازی بالا، جریان راه اندازی پایین و لغزش کم می باشد.
به دلیل گشتاور راه اندازی بالا، این طراحی برای بارهایی که به سختی راه اندازی می شوند، مانند کمپرسورهای هوای رفت و برگشتی بدون کیتهای بی بار کننده، مفید می باشد.
طراحی D
موتورهای طراحی D دارای گشتاور موتور القایی راه اندازی بسیار بالا، لغزش بسیار زیاد بین ۵ تا ۱۳ درصد و جریان راه اندازی پایین می باشند. این موتورها در کاربردهایی از قبیل جکهای پمپ میدان نفتی و دستگاه پرس پانچ با چرخهای طیار بزرگ عالی می باشند.
خصوصیات گشتاور نیرو
گشتاور نیرو کمیتی برداری است و مقدار بردار گشتاور نیرو برابر است با حاصلضرب نیرو در فاصله عمودی آن از محوری که جسم به دور آن میگردد.
فاصله عمودی نیرو از نقطهای که جسم حول آن میگردد را بازوی گشتاور مینامند.
نقطه چرخش را میتوان روی تکیه گاه جسم یا روی محور چرخش جسم در نظر گرفت.
رابطه گشتاور نیرو (d بازوی گشتاور) (مقدار نیرو × بازوی گشتاور)
یکای گشتاور نیرو، نیوتن متر است.
موتورهای دارای گشتاور متغیر و گشتاور ثابت
موتورهای با گشتاور موتور القایی متغیر دارای مشخصه گشتاور سرعتی هستند که با مجذور سرعت تغییر می کنند.
برای مثال، یک موتور دو سرعته ۱۸۰۰/۹۰۰ دور بر دقیقه که ۱۰ اسب بخار را در سرعت ۱۸۰۰ تولید می کند، تنها ۵/۲ اسب بخار در سرعت ۹۰۰ دور بر دقیقه تولید می کنند. موتورهای با گشتاور متغیر اغلب همتاهای خوبی برای بارهایی هستند که گشتاور مورد نیازشان با مجذور سرعت تغییر می کند مثل دمنده ها، فنها و پمپهای گریز از مرکز.
موتورهای با گشتاور ثابت می توانند گشتاور یکسانی را در هر سرعتی تولید کنند؛ بنابراین، توان خروجی از این موتورها رابطه مستقیم با سرعت دارد. مثلا، یک موتور دو سرعته که دارای توان نامی ۱۰ اسب بخار در سرعت ۱۸۰۰ دور بر دقیقه است، در سرعت ۹۰۰ دور بر دقیقه ۵ اسب بخار تولید می کند.
نیوتن متر چیست؟
واحد N.m واحد استاندارد برای بیان گشتاور است.
Newton meters per second
واحد Kg.Cm با توجه به اینکه Kg واحد جرم است و واحد نیرو نیست چندان صحیح نیست با این حال بسیار رواج دارد.
وقتی که گفته می شود موتور ۱Kg.Cm گشتاور تولید می کند به این معنا است که گشتاور موتور القایی می تواند باری به جرم ۱ کیلوگرم را بالا بکشد (طبیعتا فرض شده که شتاب گرانش ۱g است).
روش تبدیل واحد نیوتن متر بر کیلوگرم
برای تبدیل واحد Kg.Cm به N.m کافی است که گشتاور بر حسب Kg.Cm را در ۰.۰۱xg ضرب کنید. عدد g در محاسبات معمول ۱۰ و برای دقت بیشتر ۹.۸ در نظر گرفته می شود بنابراین کافی است که عدد بر حسب Kg.cm را در ۰.۱ یا به طور دقیق تر در ۰.۰۹۸ ضرب کنید.
جمع بندی
گشتاور موتور القایی همان طور که توضیح داده شد مورد بسیار مهمی در زمینه تشخیص نوع خودرویی است که قرار است سوار شویم. گشتاور و یا موضوعاتی از قبیل نوع گیربکس و…از آنجایی که خرید و اطلاع از شرایط محصولات تیگو و آریزو باید پیش از تصمیم نهایی شما قرار داشته باشد، می توانید به سایت آسیا خودرو مراجعه کرده و این محصولات را سفارش دهید.
ثبت نظر