مشاهده مطلبمشاوره فروش
مشاهده مطلبفروش اقساطی محصولات فونیکس

تویوتا هایلوکس هیدروژنی با فناوری نوین و برد ۶۰۰ کیلومتر به بازار می‌آید

تویوتا ۱۰ نمونه اولیه سلول سوختی (FCEV) از هایلوکس را در بریتانیا ساخته است. این خودرو اکنون وارد مرحله نمایشی پروژه‌ای شده که استفاده از سلول‌های سوختی هیدروژنی را در یک پیکاپ ارزیابی می‌کند. این پیشرانه که از میرای تامین می‌شود، به هایلوکس اجازه می‌دهد تا بین سوخت‌گیری‌ها، تا ۶۰۰ کیلومتر را بدون آلایندگی و بدون اتکا به شبکه شارژ برقی طی کند.

این پروژه در دسامبر ۲۰۲۲ معرفی و نمونه اولیه آن در سپتامبر ۲۰۲۳ رونمایی شد. از ۱۰ نمونه اولیه ساخته‌شده توسط تویوتا در دربی انگلستان، پنج نسخه آزمایش میدانی می‌شوند. پنج نمونه دیگر برای مشتریان و رسانه‌ها، به عنوان مثال در بازی‌های المپیک و پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس، به نمایش گذاشته خواهند شد.

جزئیات بیشتر از تویوتا هایلوکس هیدروژنی

نسخه سلول سوختی این پیکاپ شبیه به مدل معمولی و طول آن همچنان ۵.۳۲ متر است. با این حال، باطن دو مدل کاملا متفاوت است، چون موتور دیزلی قدیمی جای خود را به یک پیشرانه پاک‌تر و پیچیده‌تر داده است.

سه مخزن هیدروژن با فشار بالا دارای ظرفیت کلی ۷.۸ کیلوگرم در شاسی نردبانی ادغام شده‌اند. زیر کاپوت یک پشته سلول سوختی الکترولیت پلیمری ۳۳۰ سلولی وجود دارد. این سلول‌ها انرژی تولیدی را در یک باتری لیتیوم یونی در کفی بار ذخیره می‌کند.

یک موتور الکتریکی نصب‌شده در عقب با توان ۱۸۰ اسب بخار و گشتاور ۳۰۰ نیوتن متر، چرخ‌های عقب را به حرکت درمی‌آورد. تویوتا می‌گوید که این پیشرانه سبک‌وزن گنجایش بارگیری و ظرفیت بکسل بالاتری را در مقایسه با پیکاپ‌های تمام برقی سنگین‌تر فراهم می‌کند. علاوه برآن هایلوکس هیدروژنی برد بیشتری را نیز ارائه می‌دهد.

این خودروساز ژاپنی در حال تحقیق روی پشته‌های سلول سوختی مقیاس‌پذیر و اشکال مختلف مخازن هیدروژن برای اطمینان از سازگاری با انواع مختلف خودرو است. نسل سوم فناوری پیل سوختی تویوتا که در حال حاضر در دست توسعه قرار دارد، تا سال ۲۰۲۶ یا ۲۰۲۷ در مدل‌های تولیدی به کار گرفته خواهد شد.

انتظار می‌رود این نسل جدید به لطف پیشرفت فناوری و افزایش حجم تولید، منجر به ۲۰ درصد افزایش برد حرکتی و حدود ۳۰ درصد کاهش هزینه‌ها شود.

پیشرانه‌های سلول سوختی بخشی از رویکرد چندمسیره تویوتا در کنار محصولات هیبریدی و پلاگین هیبریدی، خودروهای برقی مجهز به باتری و مدل‌های درون‌سوز با سوخت الکترونیکی (e-fuel) هستند. این شرکت انتظار دارد که اروپا تا سال ۲۰۳۰ به یکی از بزرگ‌ترین بازارهای خودروهای سلول سوختی هیدروژنی تبدیل شود./دیجیاتو


ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *