شرکتهای ژاپنی تویوتا و ایسوزو به تازگی از پروژهای مشترک برای ساخت اتوبوسهای پیل سوختی هیدروژنی خبر دادهاند. قرار است تولید این اتوبوسها از سال ۲۰۲۶ در کارخانه اوتسونومیا ژاپن آغاز شود. مسئولیت اصلی تولید نیز بر عهده J-Bus، شرکت سرمایهگذاری مشترک ایسوزو و هینو خواهد بود.
طراحی و پلتفرم پیشرفته
این اتوبوسها بر اساس پلتفرم اتوبوس برقی ایسوزو و هینو ساخته میشوند که نخستینبار در سال ۲۰۲۴ معرفی شد. قلب تپنده مدل جدید، سیستم پیل سوختی توسعهیافته توسط تویوتا خواهد بود. از ویژگیهای برجسته این پلتفرم میتوان به طراحی کف تخت اشاره کرد که ورود و خروج مسافران را آسانتر میکند و تجربهای راحتتر به همراه دارد.
فناوری پیل سوختی نسل جدید
اگرچه جزئیات فنی کامل هنوز منتشر نشده، اما پیشبینی میشود که نسل سوم سیستم پیل سوختی تویوتا در این اتوبوسها استفاده شود. این فناوری قرار است بازدهی بالاتر، آلودگی کمتر و هزینههای عملیاتی پایینتری به همراه داشته باشد.
[wpcode id=”3644″]
اهداف و چشمانداز همکاری
هدف اصلی این همکاری، کاهش هزینهها از طریق استفاده از قطعات مشترک میان اتوبوسهای برقی و هیدروژنی است. ریشه این پروژه به توافق سال ۲۰۲۱ میان خودروسازان ژاپنی برمیگردد که با هدف توسعه اتوبوسهای بدون آلایندگی شکل گرفت. علاوه بر این، تویوتا و ایسوزو از اعضای بنیانگذار «همکاری تجاری ژاپن» نیز هستند؛ نهادی که توسعه فناوریهای CASE (متصل، خودران، اشتراکی و برقی) را دنبال میکند.
تجربه تویوتا در اتوبوسهای هیدروژنی
تویوتا پیشتر در سال ۲۰۱۸ با معرفی اتوبوس هیدروژنی سورا تجربه ارزشمندی به دست آورد. همچنین فناوری پیل سوختی این شرکت در اختیار برندهایی مانند کارسان ترکیه قرار گرفته است. این پیشینه، اعتماد به موفقیت پروژه مشترک با ایسوزو را بیشتر میکند.

دیدگاه شما چیست؟