سیتروئن کارین، یک خودروی مفهومی شگفتانگیز از دهه ۱۹۸۰ با طراحی هرمی روی چرخها است. این خودرو با چیدمان منحصر به فرد سه صندلی و دربهای پروانهای، نگاهی نو به دنیای خودرو ارائه می داد.
با رونمایی از تسلا سایبر تراک، بسیاری از افراد در این فکر هستند که ایدهی طراحی عجیب و غریب این خودرو از کجا آمده است. یکی از احتمالات، به ۴۰ سال قبل و فرانسه برمیگردد: در آن زمان، سیتروئن چندین طرح مفهومی واقعاً جالب ارائه کرد و مطالعهای که در اینجا به آن میپردازیم، به نام کارین، نمونه بارزی از خلاقیت طراحان این شرکت است.
البته سیتروئن کارین فقط یک طرح مفهومی بود و این شرکت قصد تولید انبوه آن را نداشت. در واقع، سیتروئن این خودرو را فقط به این دلیل ساخت که نمایشگاه خودرو پاریس سال ۱۹۸۰ در پیش بود و هیچ مدل جدیدی برای عرضه در آن زمان وجود نداشت.
این طرح مفهومی که توسط طراح سیتروئن، ترور فیوره به شکل هرم طراحی شده بود، یکی از کوچکترین سقفهایی را داشت که تا آن زمان روی یک خودرو نصب شده بود: تقریباً به اندازهی جلد یک کتاب (A3 برای اروپاییها). تناسبات این خودروی دو درب نیز غیرمعمول بود: ارتفاع آن کمی بیش از یک متر بود، اما بسیار پهن بود. به این ترتیب، با وجود طول فقط ۳.۷۰ متر (همانند سیتروئن ویزا آن زمان)، فضای زیادی در آن ایجاد شده بود.
با باز کردن دربهای پروانهای، به فضای داخلی آیندهنگر این خودرو دسترسی پیدا میکردید که میتوانست سه نفر را در خود جای دهد. صندلی راننده در وسط قرار داشت و دو صندلی سرنشین در دو طرف آن قرار گرفته بودند که یادآور مدلهای ماترا باگهرا و مورنا و همچنین مکلارن F1 بود.
در حالی که امروزه خودروسازان تلاش میکنند تا بیشتر دکمهها را در سیستم سرگرمی ادغام کنند، در دهه ۱۹۸۰ همه چیز در سیتروئن حول دکمهها میچرخید.
کارین مجهز به تعداد زیادی دکمه بود که دسترسی سریع به اکثر عملکردهای موجود را امکانپذیر میکرد. در واقع، این برند در آن زمان در مدلهای تولیدی خود نیز به شدت از دکمههای کنترلی استفاده میکرد. دکمههای بیشتری روی پنلهای دربها قرار داشتند که در آن زمان، نمایشگرهای تعبیهشده در آنها نیز کاملاً شگفتانگیز بود.
طول: ۳.۷۰ متر
عرض: ۱.۸۵ متر
ارتفاع: ۱.۰۵ متر
فاصله دو محور: ۲.۴۰ متر
پیشرانه: موتور ۴ سیلندر خطی ۱.۶ لیتری با قدرت ۸۰ اسب بخار
جعبه دنده: دستی ۵ سرعته
عصرایران
ثبت نظر