اولاً کالنیوس، مدیرعامل مرسدس بنز و رئیس انجمن خودروسازان اروپا (ACEA)، هشدار داد که اجرای ممنوعیت فروش خودروهای درونسوز تا سال ۲۰۳۵ در اتحادیه اروپا، میتواند به نابودی صنعت خودروسازی این قاره منجر شود.
او در مصاحبهای با روزنامه اقتصادی آلمانی هندلسبلات گفت:
«باید واقعبین باشیم. اگر سیاستها بدون انعطاف ادامه پیدا کنند، با تمام سرعت به دیوار برخورد خواهیم کرد.»
عقبنشینی مرسدس از اهداف جاهطلبانه الکتریکیسازی
مرسدس بنز که چند سال پیش با اعتماد به نفس از عبور کامل به سمت خودروهای الکتریکی تا پایان دهه صحبت میکرد، حالا مسیر خود را تغییر داده است. در سال ۲۰۲۱، این برند لوکس اعلام کرد که قصد دارد در صورت مساعد بودن شرایط، فروش خودروهای با موتور درونسوز را متوقف کند. اما اکنون نهتنها آن هدف کنار گذاشته شده، بلکه این شرکت از ضرورت حفظ گزینههای درونسوز نیز سخن میگوید.
کالنیوس: حذف موتورهای درونسوز به اقلیم هم آسیب میزند
مدیرعامل مرسدس تأکید کرد که ممنوعیت کامل خودروهای بنزینی و دیزلی، نهتنها به اقتصاد، بلکه حتی به اقلیم هم لطمه میزند. او معتقد است که چنین ممنوعیتی باعث هجوم مشتریان برای خرید خودروهای درونسوز پیش از اجرایی شدن آن میشود؛ اتفاقی که میتواند انتشار گازهای گلخانهای را بهطور موقت افزایش دهد.
[wpcode id=”2588″]
خودروهای الکتریکی هنوز آماده تصاحب بازار نیستند
با وجود تلاشها برای برقیسازی صنعت خودرو، آمارها نشان میدهد خودروهای الکتریکی هنوز سهم کمی از بازار دارند. در نیمه اول سال ۲۰۲۵:
- خودروهای تمامبرقی تنها ۱۷.۵٪ از فروش خودرو در اروپا، بریتانیا و کشورهای انجمن تجارت آزاد اروپا را به خود اختصاص دادهاند.
- خودروهای پلاگینهیبریدی سهمی ۸.۷٪ داشتهاند.
- هیبریدیهای معمولی حدود ۳۵٪ از فروش را تشکیل میدهند، اما بخش بزرگی از آنها مدلهای هیبریدی خفیف هستند که بسیاری آنها را معادل واقعی هیبرید نمیدانند.
آینده مبهم قانون ممنوعیت ۲۰۳۵
با وجود تأیید مجدد کمیسیون اروپا بر هدف صفر گرم دیاکسید کربن برای خودروهای جدید تا سال ۲۰۳۵، قرار است این ممنوعیت در ماههای آینده مورد بازنگری قرار گیرد. کمیسیون اروپا همچنین اعلام کرده که روند بازنگری در استانداردهای آلایندگی را تسریع خواهد کرد؛ موضوعی که احتمال اصلاح یا بهتعویقافتادن این ممنوعیت را افزایش میدهد.
کاهش سهم خودروهای برقی در فروش جهانی مرسدس
نگرانی مرسدس بنز از آینده بازار خودروهای برقی بیدلیل نیست. طبق آمار رسمی:
- در نیمه اول سال ۲۰۲۵، تنها ۸.۴٪ از فروش جهانی این شرکت مربوط به خودروهای تمامبرقی بوده است (در مقایسه با ۹.۷٪ در نیمه اول ۲۰۲۴).
- حتی با احتساب پلاگینهیبریدها، تنها ۲۰.۱٪ از فروش مرسدس به خودروهای الکتریکیشده اختصاص داشته است.
با توجه به این دادهها و فضای سیاسی و اقتصادی حاکم بر اروپا، بسیاری امیدوارند که ممنوعیت ۲۰۳۵ بازنگری یا تعدیل شود.
جهت کسب اطلاع از شرایط فروش محصولات مدیران خودرو با ما تماس بگیرید.

دیدگاه شما چیست؟