انقلابی در خودروهای هیبریدی؛ سوبارو با موتور جت وارد میدان می‌شود!

پنجشنبه - ۱۰ مهر ۱۴۰۴ - ۱۱:۰۴
سوبارو-موتور جت

سوبارو، خودروساز ژاپنی با سابقه‌ای قدرتمند در صنعت هوانوردی، قصد دارد سیستم خودروهای هیبریدی را متحول کند. این شرکت پتنتی ثبت کرده که در آن به‌جای موتور بنزینی پیستونی، از یک موتور توربینی کوچک برای تولید برق و افزایش برد خودروهای برقی استفاده می‌شود. این فناوری در قالب سیستم «بردافزا» عمل می‌کند؛ یعنی موتور فقط باتری را شارژ می‌کند و هیچ دخالتی در حرکت مستقیم خودرو ندارد.

چرا موتور توربینی انتخاب شد؟

موتورهای توربینی نسبت به پیشرانه‌های معمولی مزایای قابل‌توجهی دارند. آن‌ها بسیار کوچک‌تر و سبک‌تر هستند و می‌توانند قدرتی معادل یک موتور بزرگ را در فضایی جمع‌وجور ارائه دهند. احتراق در این موتورها کامل‌تر انجام می‌شود و این موضوع باعث کاهش آلایندگی می‌شود. از طرفی به دلیل چرخشی بودن قطعات، لرزش و صدای کمتری تولید می‌کنند.

تمرکز روی تولید برق، نه حرکت چرخ‌ها

در طرح سوبارو، موتور توربینی فقط روی یک کار متمرکز است: تولید حداکثر برق در یک دور موتور بهینه. خبری از گیربکس، انتقال قدرت و پیچیدگی‌های مکانیکی نیست. تمام انرژی تولید شده برای شارژ باتری‌ها استفاده می‌شود و دغدغه تمام شدن شارژ در سفرهای طولانی کاهش می‌یابد.

[wpcode id=”2588″]

حل چالش‌های قدیمی با فناوری هوشمند

پیش از این استفاده از موتورهای توربینی در خودرو به‌دلیل گرمای زیاد، هزینه بالا، صدای زیاد و تأخیر در روشن شدن چندان عملی نبود. سوبارو برای این مشکل، ایده‌ای هوشمندانه ارائه داده است: یک موتور–ژنراتور الکتریکی ثانویه مستقیماً به توربین متصل می‌شود. این موتور می‌تواند توربین را آنی و بی‌صدا روشن کند و پس از راه‌اندازی، نقش ژنراتور کمکی را برای شارژ باتری بر عهده بگیرد. حتی یک باتری ۱۲ ولتی جداگانه برای مواقعی که باتری اصلی خالی است در نظر گرفته شده است.

چالش‌های باقی‌مانده و آینده این فناوری

تنها مانع جدی باقی‌مانده، مدیریت گرمای بالای گازهای خروجی است. با این حال، نگاه خلاقانه سوبارو نشان می‌دهد ترکیب توربین‌های سبک با سیستم‌های الکتریکی می‌تواند نسل جدیدی از خودروهای برقی با برد بالاتر را رقم بزند.

جهت کسب اطلاع از شرایط فروش محصولات مدیران خودرو با ما تماس بگیرید.

دیدگاه شما چیست؟

آسیا خودرو در شبکه های اجتماعی