مرسدس بنز در تصمیمی سرنوشتساز، تمام سهام خود در شرکت نیسان به ارزش بیش از ۳۲۴ میلیون دلار را فروخت. این اقدام به معنای پایان رسمی یک همکاری استراتژیک ۱۰ ساله میان دو غول صنعت خودرو، آلمان و ژاپن، است.
فروش سهام مرسدس در میانه سقوط ارزش نیسان
فروش ۳٫۸ درصد سهام مرسدس در نیسان از سوی صندوق بازنشستگی مرسدس صورت گرفت. این حرکت، در شرایطی رخ داد که ارزش سهام نیسان یکی از بدترین روزهای خود از جولای تاکنون را تجربه میکرد. بسیاری کارشناسان این فروش را نشانهای از کاهش اعتماد سرمایهگذاران به آینده مبهم نیسان میدانند.
بحران مالی عمیق و طرح ادغام نافرجام با هوندا
نیسان در سالهای اخیر با یکی از سختترین بحرانهای مالی تاریخ خود دستوپنجه نرم میکند. این بحران تا جایی پیش رفت که در اواخر ۲۰۲۴ زمزمههایی از ادغام احتمالی نیسان با هوندا شنیده میشد؛ طرحی که هرچند بعد از چند ماه متوقف شد، اما نشاندهنده عمق مشکلات این خودروساز ژاپنی بود.
[wpcode id=”2588″]
برنامه Re:Nissan؛ تلاش برای بازگشت به سودآوری
اکنون نگاهها به ایوان اسپینوزا، مدیرعامل جدید نیسان، دوخته شده است. او برنامهای تحولآفرین با نام Re:Nissan معرفی کرده که هدف اصلیاش بازگرداندن شرکت به سودآوری پایدار است. بر اساس این طرح، تولید جهانی از ۳٫۵ میلیون دستگاه به ۲٫۵ میلیون کاهش مییابد و تعداد کارخانهها از ۱۷ به ۱۰ واحد تقلیل پیدا میکند. تعطیلی کارخانههای مهمی در مکزیک و حتی کارخانه تاریخی اوپاما در ژاپن تاکنون قطعی شده است.
آینده محصولات نیسان؛ امید به مدلهای جدید
با وجود کاهش ظرفیت تولید، نیسان قصد دارد تا سال ۲۰۲۷ دستکم ۱۰ مدل جدید یا بازطراحیشده روانه بازار کند. در میان آنها نسل تازه نیسان لیف با قیمتی رقابتی، نسخه هیبریدی روگ e-Power و حتی احتمال بازگشت اینفینیتی Q50 با گیربکس دستی دیده میشود.
پرسش اصلی؛ آیا سرمایهگذاران راضی خواهند شد؟
با اینکه نیسان در حال اجرای تغییرات گسترده است، تحلیلگران معتقدند مسیر بازگشت به سودآوری ساده نخواهد بود. پرسش کلیدی این است که آیا معرفی مدلهای جدید و کاهش ظرفیت تولید میتواند اعتماد سرمایهگذاران را بازگرداند یا بحران نیسان همچنان ادامه خواهد داشت؟
جهت کسب اطلاع از شرایط فروش محصولات مدیران خودرو با ما تماس بگیرید.

دیدگاه شما چیست؟