یکی از مشکلات موجود در رانندگی با خودروهای شخصی، غیرقابل کنترل بودن دمای درون کابین بود. این معضل باعث میشد با بالا رفتن دما در تابستان و انتقال گرمای حاصل از عملکرد موتور، هوای داخل کابین به حالتی غیرقابل تحمل تبدیل شود. بنابراین یکی از اهداف اصلی خودروسازان، ایجاد هوای مطبوع و تغییر شرایط فضای کابین به کمک سیستمهای مخصوص بود. همین هدف منجر به تولید سیستم تهویه مطبوع تیگو ۷ شد. اکنون میخواهیم درباره سیستم تهویه مطبوع و اجزا و بخشهای آن بیشتر بدانیم.
معمولا وقتی حرف از سیستم تهویه مطبوع به میان میآید بسیاری آن را با کولر خودرو یکی میدانند. حال اینکه این سیستم وظیفه ایجاد تعادل در هوای خودرو را برعهده دارد. سیستم تهویه مطبوع خودرو قادر است در مواقع لازم دمای کابین را گرم یا سرد کند. ضمن اینکه توانایی دارد هوا را در فضای کابین به جریان انداخته و همچنین در صورت ایجاد جریان بین هوای بیرون و درون کابین آن را تصفیه نیز نماید. به این ترتیب در شرح وظایف سیستم تهویه مطبوع خودرو میتوان موارد زیر را عنوان کرد:
– تنظیم کنترل دمای محیط بوسیلهٔ سرمایش و گرمایش
– سیستم کنترل رطوبت بوسیلهٔ خشک کردن و جریان هوا
– کنترل سرعت وزش هوا و تصفیهٔ هوا
– تصفیه کردن هوا تا حد امکان و به وجود آوردن فضای بهتر در کابین خودرو
نکته دیگر اینکه بر اساس برخی تحقیقات انجام شده در موسسات پژوهشی جهان، سیستمهای تهویه مطبوع با ایجاد فضای مناسب برای رانندگان و سرنشینان، تنشهای احتمالی ناشی از بالا رفتن دما و یا مشکلات ایجاد شده از سرمای بیش از حد در راننده را کنترل کرده و این مزیت ضمن حفظ آرامش راننده حین رانندگی، احتمالا تصادفات جادهای را کاهش میدهد. چرا که مرتفع شدن مشکلات و تنشهای احتمالی ناشی از سرما و گرما در راننده به او کمک میکند تا با حفظ تمرکز خود، دقت بیشتری در حین رانندگی داشته باشد.
سیستم تهویه مطبوع تیگو ۷ و تیگو ۸ پرو به تنظیم و تعادل هوای داخل کابین میپردازد. برخی اولین استفاده از سیستم تهویه مطبوع را به ۱۹۵۰ و نصب اولین بخاری در خودروها نسبت میدهند. اما در واقع سیستم تهویه مطبوع برای اولین بار در سال ۱۹۴۰ میلادی در خودروهای پکارد آمریکایی مورد استفاده قرار گرفت. طراح و ایدهپرداز اولیه این سیستم شرکت بیشاپ اند بیکاپ اوهایو بود. البته این سیستم که به صورت بسیار ابتدائی عرضه شده بود تنها قادر به متعادل سازی هوای داخل کابین با ایجاد جریان بین فضای بیرون و داخل آن بود. در فاصله ۱۹۴۰ تا ۱۹۵۰ این شرکت یک بخاری نیز به سیستم خود اضافه کرد تا کارایی آن را در فصول سرد نیز افزایش دهد.
در این زمان کمپانی کادیلاک نیز به استفاده کنندگان از سیستم تهویه مطبوع بیشاپ اند بیکاپ اضافه شد. پس از آن کرایسلر نیز که از سالها پیش در حال تحقیق و توسعه سیستم تهویه مطبوع خود در خودروهای تولیدی اش بود از سیستمش با نام ایرتمپ رونمایی کرد. ایرتمپ برای اولین بار در سال ۱۹۵۵ روی خودروهای کرایسلر تعبیه شد. سیستم کرایسلر توانایی خنک کردن هوای داخل کابین را نیز علاوه بر گرم کردن و متعادل سازی داشت. این پیشرفت تا جایی ادامه پیدا کرد که امروزه نه تنها وجود سیستم تهویه مطبوع در خودروها یک آپشن محسوب نمیشود بله از ملزومات تولید هر خودروی استانداردی است. درواقع طی سالهای اخیر، عرضه سیستمهای تهویه مطبوع اتوماتیک با امکانات و قابلیتها مختلف در بین ویژگیهای برتر خودروها قرار میگیرد.
سیستم تهویه مطبوع تیگو ۷ و تیگو ۸ پرو به صورت کلی یک مدار بسته است که مانند حلقهای ابتدا و انتهای آن به هم میرسند. اجزای ثابت این سیستم در حالتی که خودرو مجهز به کولر، بخاری و رطوبتگیر است شامل موارد زیر میشود:
ماده سرد کننده یا گاز کولر با فشار کم وارد کمپرسور شده و سپس تحت تاثیر عملیات پمپ متراکم میشود. سپس گاز متراکم شده با فشار به سمت کندانسور میرود. در جریان تراکم گاز و ارسال به کندانسور گرما تولید میشود اما به دلیل وجود لولههای رادیاتور و جریان گرفتن در آنها، ماده سردکننده که به حالت گاز بوده حالا به حالت مایع و سیال درمیآید. عملکرد کندانسور در واقع سرد شدن بخار و تبدیل آن به آب یعنی فرآیند میعان است. خروجی کندانسور یک مایع متراکم شده و آماده خنک کردن کابین است. این مایع سپس وارد رسیور درایر یا خشک کننده شده و آب و رطوبت موجود در آن جذب میشود.
ماده سرد کننده کابین در ادامه مسیر خود به سوپاپ انبساط میرسد. این شیر فشار موجود در ماده متراکم شده را کنترل میکند. در نهایت ماده سرد کننده سیال در مسیر خود به اوپراتور میرسد. سرمای این ماده به اوپراتور منتقل شده و دمای آن را پایین میآورد. در نتیجه هوای بیرونی که به وسیله فن به درون اوپراتور دمیده میشود تحت تاثیر این کاهش دما خنک شده و اکنون هوای سرد آماده ورود به کابین است. مایع منبسط شده نیز که تحت تاثیر گرمای اولیه اوپراتور به گاز تبدیل شده است، در مدار به سمت کمپرسور باز میگردد.
فرآیند گرمایش کابین تا حد زیادی به عملکرد سیستم خنک کننده خودرو وابسته است. در واقع برای عملکرد بینقص موتور خودرو، دمای این سیستم باید همواره کنترل شود. بنابراین سیستم خنک کننده خودرو مایع خنک کننده را اطراف موتور به حرکت درآورده و ضمن این حرکت انتقال گرمایی موتور و اجزای آن به مایع صورت میگیرد. بخشی از این گرما برای گرم کردن فضای داخل کابین و فعالیت بخاری خودرو استفاده میشود.
به این ترتیب که بخاری با استفاده از گرمای آب موتور دمای داخل کابین را تنظیم میکند. در این فرایند بخشی از گرمای جذب شده توسط آب رادیاتور به کندانسور سیستم تهویه مطبوع منتقل شده و سپس فن سیستم جریان هوا را درون کندانسور میدمد. دمای هوا در کنار گرمای کندانسور بالا رفته و سپس وارد کابین میشود. آب درون کندانسور مجدد به مسیر خود به سمت رادیاتور اصلی بازمیگردد. بنابراین برخلاف کولر خودرو عملکرد بخاری فشاری به موتور وارد نمی کند.
تیگو ۷ و تیگو ۸ گزینه های مناسبی برای خرید هستند و می توانید هر دو این خودروها را از نمایندگی های آسیا خودرو به صورت نقد و اقساط خریداری کنید. جهت اطلاع بیشتر خودروهای چری می توانید به مقاله مقایسه خودروی تیگو ۷ و تیگو ۸ مراجعه کنید.
ثبت نظر