کادیلاک سویل را میتوان یکی از بهترین خودروهای مونتاژشده در ایران یا حتی بهترین آنها دانست. این سدان آمریکایی توسط پارس خودرو مونتاژ میشد و با وجود گذشت سالها از تولید آن، همچنان بین کاربران محبوب است. بهتازگی خبرگزاری آسوشیتد پرس در گزارشی به بازسازی این خودرو در ایران پرداخته است. آنچه در ادامه میخوانید، برگردان این گزارش است.
کادیلاک سویل که زمانی در ایران مونتاژ میشد، قبل از انقلاب ۵۷ نماد تجمل در کشور بود. جنرال موتورز برای ساخت این سدان با یک شرکت ایرانی همکاری میکرد. جنرال موتورز این مدل را ۲.۵ برابر قیمت آن در آمریکا به مشتریان ایرانی میفروخت.
امروزه علاقه «خسرو دهاقین» به بازسازی خودروها باعث شده است که او با دقت شاسی، قطعات و بخشهای مختلف بدنه سویلهای مونتاژی در ایران را جمعآوری کند. این چالش با کمیابشدن قطعات، قدیمیترشدن این خودرو و تحریمهای آمریکا علیه ایران دشوارتر شده است.
دهاقین درحالیکه گردنبندی با نشان نمادین کادیلاک بر گردن داشت، به آسوشیتد پرس گفت: «لوکسترین و خاصترین خودرویی که در ایران مونتاژ شد، کادیلاک سویل بود. اولینباری که این خودرو در خارج از آمریکا مونتاژ شد، در ایران اتفاق افتاد. در آن زمان هیچ برند دیگری نمیتوانست از هر جنبهای با این خودرو رقابت کند.»
در نگاه اول، شاید سویل با بدنهای جعبهای و فضای داخلی چوبی یک خودروی کلاسیک جذاب بهنظر نرسد. بااینحال، در زمانی که خریداران آمریکایی بهدنبال خودروهای لوکس کوچکتر اروپایی بودند، این مدل برای کادیلاک یک تغییر بزرگ محسوب میشد. کادیلاک بیشتر بهخاطر خودروهای بزرگ و گرانقیمت خود در گذشته شناخته میشد. مصرف سوخت پایین و هندلینگ سویل توجه مشتریان را به خود جلب کرده بود.
کادیلاک سویل از موتور V8 انژکتوری قدرتمند، کابین راحت، صندلیهای برقی و قفل درها و پنجرههای اتوماتیک بهره میبرد. مدل پایه سویل در زمان عرضه اولیه در سال ۱۹۷۵ با قیمت ۱۲,۴۷۹ دلار به فروش میرسید که امروزه معادل بیش از ۷۰ هزار دلار است. جنرال موتورز فقط در سال ۱۹۷۸ نزدیک به ۵۷,۰۰۰ دستگاه سویل تولید کرد.
در آن زمان، ایران تنها کارخانه تولید کادیلاک در خارج از ایالاتمتحده را داشت. این برند شرکت جنرال موتورز ایران را تأسیس کرد که سویل و سایر وسایل نقلیه را از کیتهای ارسالی از دیترویت تولید میکرد. کادیلاک سویل لوکسترین خودروی جادهای مونتاژشده در ایران، تحت نظارت مهندسان آمریکایی بود.
سویل در زمان معرفی حدود ۳۵ هزار دلار قیمت داشت که بیشتر از مبلغ پرداختی مشتریان آمریکایی بود و بخشی از آن نیز بهدلیل عوارض واردات بالاتر بود.
براساس گزارش نیویورک تایمز در سال ۱۹۷۷، یکی از مقامات جنرال موتورز درباره ایرانیها گفته است: «بهمحض اینکه آنها پول داشته باشند، یک شلوار لوی و یک خودرو میخرند.»
«سعید شبیری»، سردبیر مجله ماشین در تهران، گفته است که احتمالاً بیش از ۲۶۰۰ نسخه از سویل در ایران تولید شده باشد. «مایکل تی. آلبانو»، سخنگوی کادیلاک در آمریکا، گفت که به عقیده او، حدود ۲۵۰۰ دستگاه از این خودرو ساخته شده است.
اما پس از انقلاب، آمریکاییها و جنرال موتورز ایران را ترک کردند. با ملیشدن کارخانه جنرال موتورز در ایران و تأسیس شرکت خودروسازی پارس خودرو، تا چند سال پس از آن نیز این کارخانه کادیلاک سویل را از کیتهای باقیمانده تولید میکرد. شبیری میگوید امروزه بیش از ۶۰ سویل قابلیت رانندگی در خیابان را دارند و بیش از ۱۰۰ سویل دیگر در جاده قابل استفاده نیستند.
اینجاست که دهاقین و همکارانش وارد عمل میشوند. دهاقین از سال ۲۰۱۳ پس از الهامگرفتن از برنامه تلویزیونی سابق ام تی وی با نام «Pimp My Ride»، انواع کادیلاک سویل را در گاراژ خود در رودهن واقع در ۴۵ کیلومتری شرق تهران بازسازی میکند.
دهاقین درباره وضعیت این سویلها گفته است: «با گذشت زمان، این خودروها در نتیجه استفاده نادرست و عدم نگهداری مناسب، از کار افتاده و فرسوده شدهاند. درنتیجه برخی از آنها از بین رفتهاند. ما این خودروها را پس از سالها احیا میکنیم و زمانی که به خیابانها برمیگردند ، در مقایسه با سایر خودروها بسیار زیبا و خاص هستند.»
اما بازسازی آنها کار آسانی نیست. تقریباً یک سال و نیم زمان میبرد تا هر خودرو با استانداردهای دهاقین مطابقت پیدا کند. پیداکردن قطعات نیز چالش بزرگی است و گاهی برخی از آنها توسط کسانی که به خارج از کشور سفر میکنند، به ایران آورده میشوند.
دهاقین گفته است: «من این اثر هنری را به هرکسی که پیشنهاد مالی بهتری بدهد، نمیفروشم. خریدار باید ارزش این اثر هنری را درک کند.»
«محمد خورشیدزاده»، کارشناس خودروهای کلاسیک درباره ارزش کادیلاک سویل میگوید: «درحالحاضر یک سویل بازسازیشده در ایران میتواند تا ۴۰ هزار دلار قیمت داشته باشد که تقریباً معادل ۲ میلیارد تومان است.»
آلبانو گفته است: «جنرال موتورز درحالحاضر بهمنظور رعایت تحریمهای آمریکا، خودرو به ایران نمیفروشد. اما اگر شرایط اقتصادی تغییر کند، جنرال موتورز وضعیت بازار و اولویتهای تجاری خود را دوباره ارزیابی خواهد کرد.»
آلبانو درباره بازسازی این سویلها توسط مکانیک ایرانی گفت: «ما اطلاعی از این ماجرا نداشتیم، اما شگفتزده هم نشدیم. جذابیت کادیلاک در میان مشتریان جوان همچنان در سراسر جهان درحال افزایش است.»
برای طرفداران خودروهای کلاسیک و تاریخ خودروسازی ایران، مثل «ارسلان اصغرزاده» ۲۹ ساله که بهتازگی یک سویل بازسازیشده را از دهاقین خریداری کرده است، هیچچیز با یک کادیلاک کلاسیک قابل مقایسه نیست.
اصغرزاده دراینباره گفته است: «وقتی رانندگی با کادیلاک را تجربه کنید، دیگر دوست ندارید چیز دیگری برانید.»*دیجیاتو
ثبت نظر