مشاهده مطلبمشاوره فروش
مشاهده مطلبفروش اقساطی محصولات فونیکس

افزایش بیش از حد حرارت موتور، چه خساراتی را به پیشرانه وارد می‌کند؟

فصل گرما به زودی از راه می‌رسد و رانندگان نیز باید به فکر راهی برای کاهش حرارت موتور خودرو در این فصل باشند. سوختن واشر سرسیلندر و مخلوط شدن آب و روغن، رویداد نامطلوب خودروهای درون‌سوز در فصل گرما است. این رویداد به طور معمول برای خودروهای سمند، پژو ۴۰۵ و پژو پارس مجهز به موتور XU7 رخ می‌دهد و حتی مایه تمسخر کاربران نیز شده است. با این حال پژو ۴۰۵ تنها خودرویی نیست که از حرارت آسیب می‌بیند.

به تازگی مشخص شده است که خودروهای آئودی با موتور V6 سه لیتری توربوشارژر، در برابر افزایش حرارت موتور به شدت آسیب‌پذیر هستند. واشر سرسیلندر این پیشرانه در معرض حرارت بالا آسیب می‌بیند که بر اثر آن، مایع خنک‌کننده به محفظه درون‌موتور وارد می‌شود. این اتفاق در مورد موتورهایی که کارکرد اندک دارند نیز رخ می‌دهد.

افزایش بیش از حد حرارت موتور به دلیل یک نقص ساده

علت بروز این مشکل، یک نقص مکانیکی در لوله‌های انتقال مایع‌خنک کننده است که ما آن‌ها را به نام شلنگ رادیاتور یا جنت رادیاتور می‌شناسیم. بروز پارگی در هرکدام از شلنگ‌های رادیاتور باعث می‌شود تا مایع خنک‌کننده در اختیار موتور قرار نگیرد. در این زمان موتور آن‌قدر داغ می‌شود که امکان تغییر شکل سرسیلندرها وجود دارد. بسیاری از موتورهای درون‌سوز با استفاده از قطعات آلومینیومی ساخته شده‌اند که در برابر حرارت حساس‌تر از چدن هستند. در صورتی که بلوک سرسیلندر بر اثر حرارت آسیب ببیند، راهی برای تعمیر آن وجود ندارد و باید این قطعه را به صورت کامل تعویض کنید.

تعمیر موتور در کشورمان به همراه تعویض واشر سرسیلندر و تراشکاری سرسیلندر یا تعویض آن، هزینه‌های گزافی را به همراه دارد. این هزینه‌ها با توجه به خودرو، ممکن است حتی از ۱۰۰ میلیون تومان نیز فراتر برود. نکته جالب آن‌که حتی خودروساز آلمانی نیز از ارائه گارانتی برای این آئودی S5 آسیب‌ دیده خودداری کرده است. در نتیجه مالک مجبور شد با پرداخت ۳۰ هزار دلار، قطعات اصلی موتور را به طور کامل تعویض کند. بنابراین به شما توصیه می‌کنیم هنگام خروج از منزل در فصل گرما، قطعات داخلی پیشرانه را به دقت مورد بررسی قرار دهید و در صورت مشاهده نشتی مایع خنک‌کننده، به سرعت آن را برطرف کنید. خرید چند شلنگ پلاستیکی و تعویض آن، بسیار ارزان‌تر از خرید سرسیلندر، واشر و تعویض آن‌ها برای شما هزینه در برخواهد داشت./دیجیاتو


ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *