مشاهده مطلبمشاوره فروش
مشاهده مطلبفروش اقساطی محصولات فونیکس

انتقال سند خودرو (قانون جدید ۱۴۰۱)

انتقال سند خودرو یکی از موارد مهمی است که می‌توانیم امروز در خصوص آن موضوعات بسیار زیادی را مطرح کنیم. این موارد و موضوعات که در طول مقاله مطرح می‌شوند می‌توانند به شما کمک کنند تا هرچه ساده‌تر و بهتر در مورد این موضوع کسب اطلاعات کرده و در صورتیکه نیاز به انتقال سند داشتید، بتوانید از این موضوعات بهره‌مند شوید.

 

انتقال سند خودرو چیست؟

ابتدا باید بدانیم که انتقال سند خودرو چیست و چگونه می‌توانیم این کار را انجام دهیم؟ اگر خودروی دست‌دوم بخرید، مالک برای انتقال سند باید مدارک زیر را همراه خود داشته باشد، شامل:

– کارت سوخت

– بیمه شخص ثالث

– عوارض شهرداری، مالیات و خلافی خودرو را هم باید پرداخت کرده باشد.

 

فروشنده می‌‎بایست مدارک را همراه با سند خودرو در مراکز تعیین شده ارائه دهد. چنانچه شما یا فروشنده به هر علتی، نتوانید حضور داشته باشید باید وکلایتان به‌جای شما حاضر باشند. درواقع امکان انتقال سند خودرو بدون حضور مالک یا وکیل وی امکان‌پذیر نیست. با توجه به قانون جدید دیگر لازم نیست که فروشنده و خریدار به دفترخانه مراجعه کنند. همان سند قطعی داده شده از طرف نیروی انتظامی کافی است.

 

برگه کمپانی چیست؟

جالب است بدانید که خودروها نه‌تنها سند قطعی بلکه سند کمپانی نیز دارند. این سند در زمان خرید از کمپانی یا شرکت سازنده به خودرو تعلق می‌گیرد. سند کمپانی شامل اطلاعاتی نظیر مشخصات مالک و مشخصات فنی خودرو است. چنانچه این سند مفقود شود، باید مراحل زیر را برای دریافت المثنی طی کنید:

– آگهی گم‌شدن این سند را در روزنامه‌های معتبر نشر دهید.

– پس از گذشت ده روز از نشر آگهی برای درخواست المثنی سند کمپانی به نمایندگی شرکت تولیدکننده خودرو مراجعه نمایید.

– مدارک لازم نظیر: برگه سبز خودرو و کپی آن، آگهی گم‌شدن که نشر داده‌اید، کارت ملی و کپی آن را برای دریافت المثنی به همراه داشته باشید.

– پس از بررسی شرکت خودروسازی، المثنی سند کمپانی برای شما ارسال خواهد شد.

 

بخش اول سند تک‌برگی

این بخش شامل اطلاعات زیر است:

  • نوع خودرو
  • رنگ خودرو
  • تعداد سیلندر
  • تعداد چرخ‌ها
  • ظرفیت خودرو
  • تعداد محورها
  • شماره موتور
  • شماره شاسی
  • شناسه وسیله نقلیه

 

بخش دوم سند تک برگی

این بخش به شرح زیر است:

  • نام و نام خانوادگی مالک
  • محل صدور شناسنامه
  • شماره شناسنامه مالک
  • تاریخ تولد
  • کد ملی
  • نام پدر

 

چگونه می‌توان وضعیت برگ سبز خودرو را رهگیری کرد؟

شاید پیش خودتان فکر کنید چه راه صعب‌العبوری را باید برای پیگیری وضعیت برگ سبز خودرو طی کنید. در صورتیکه این موضوع حساسیتی بیش نخواهد بود. پیگیری وضعیت برگ سبز خودرو بسیار آسان است و پست این سند را ارسال خواهد کرد.پس از این‌که کارهای قانونی را برای دریافت برگ سبز انجام دهید، یک هفته الی یک ماه دیگر سند در دستان شما خواهد بود.

قانون جدید انتقال سند خودرو 1401

تعویض پلاک خودرو نیاز به حضور طرفین معامله و یا وکلای قانونی آن‌ها دارد

 

مراحل لازم برای انتقال سند خودرو بر اساس قانون جدید انتقال سند خودرو

بر اساس قانون جدید انتقال سند خودرو ۱۴۰۱، خریدار و فروشنده باید مراحل زیر را برای انتقال سند خودرو انجام دهند. البته در نظر داشته باشید که این مراحل در مورد خرید خودرو از شرکت‌های خودروساز نیست چراکه در صورت خرید خودرو از جمله خرید تیگو ۸ پرو از شرکت‌های خودروساز و نمایندگی‌های آن‌ها، تمام این امور توسط شرکت و نمایندگی انجام می‌شود.

 

– اولین گام برای انتقال سند خودرو، مراجعه به مراکز تعویض پلاک خودرو است. برای این منظور می‌توانید به‌صورت حضوری مراجعه کرده و وقت بگیرید. همچنین می‌توانید از طریق سامانه نوبت دهی تعویض پلاک وقت را رزرو کنید و بعد مراجعه کنید. در مرکز تعویض پلاک باید خریدار و فروشنده و یا نماینده قانونی آن‌ها حضور داشته باشد. به همین دلیل اگر یکی از طرفین به شخص دیگری وکالت داده باشد، نیازی به حضور خودش نیست. همچنین خریدار یا فروشنده می‌توانند به‌طرف دیگر وکالت بدهند.

توجه: اگر از طرف مقابل وکالت دارید، توجه کنید که در وکالت‌نامه صراحتا عبارت تعویض پلاک قید شده باشد. همچنین اصل وکالت‌نامه و مدارک شناسایی را به همراه داشته باشید.

– اکنون نوبت به برگ سبز خودرو است. در این مرحله که از سوی پلیس انجام می‌شود، خودرو از جنبه‌ها مختلف مورد بازرسی پلیس قرار می‌گیرد. موارد اصلی در این مرحله اصالت خودرو است که شامل بررسی عدم سرقتی بودن خودرو، عدم وجود شکایت برای خودرو، بررسی شماره شاسی و شماره موتور خودرو می‌شود. پس از این بررسی‌ها برگ سبز خودرو صادر می‌شود.

توجه: درگذشته برای دریافت برگ سبز جدید باید انتقال سند در دفترخانه اسناد رسمی هم انجام می‌شد و بدون این برگه امکان فروش خودرو وجود نداشت اما بر اساس موجب قانون جدید انتقال سند خودرو ۱۴۰۱، دریافت برگ سبز خودرو برای نقل و انتقال کفایت می‌کند.

 

آیا برگ سبز سند قطعی است؟

بالاخره جنگ بین نیروی انتظامی و کانون سردفتران تمام شد. دیگر لازم نیست که افراد برای ثبت سند به دفترخانه‌ها مراجعه کنند. بر اساس مصوبه هیئت وزیران، مالکان انواع وسیله نقلیه برای انتقال سند باید به مراکز تعیین شده توسط نیروی انتظامی مراجعه و درخواست خود را در سامانه شماره گذاری ثبت کنند. سپس پلیس راهور بعد از انجام مراحل، اقدام به اختصاص پلاک به نام آخرین مالک، نصب روی وسیله و صدور سند مالکیت رسمی و کارشناسی خواهد کرد.

 

البته، طبق ماده ۲۲ قانون حمل نقل مصوب ۱۴ شهریور ۱۴۰۰، باید به این موضوع اشاره کنیم که اموری نظیر اعطای سند به مالک خودرو یا دادن گواهی‌نامه به رانندگان و پلاک دهی به عهده‌ی نیروی انتظامی است. این قانون انتقال خودرو ۱۴۰۰ است. در حقیقت نیازی دیگر به ثبت سند اتومبیل در دفترخانه نیست.

 

قانون جدید انتقال سند خودرو ۱۴۰۱ و برگ سبز خودرو

بر اساس قانون مندرج برگ سبزی که به مالکان خودرو داده ‌می‌شود برای اثبات مالکیت کافی است و نیازی به دریافت سند دیگر احساس نمی‌شود.

اگر بخواهیم کامل‌تر توضیح دهیم: پلیس راهنمایی و رانندگی برگ سبز خودرو را به رسمیت و وجاهت می‌شناسد. در حقیقت باید گفت که برگ سبز خودرو سند مالکیت است.

همچنین در ادامه دادستان کل کشور با تاکید بر این موضوع اشاره کرده بود: “برگ سبز خودرو “سند مالکیت” است و مراجعه افراد به دفتر اسناد برای یک سند دیگر، ضروری نیست.”

 

محمد جعفر منتظری در نامه‌ای خطاب به دادستان‌های عمومی و انقلاب سراسر کشور نوشت:

حسب گزارش‌های واصله و استعلامات برخی از دادستان‌ها در خصوص مناقشه‌ی بین سازمان ثبت اسناد و املاک کشور (کانون سردفتران) و نیروی انتظامی در خصوص ضروری یا غیر ضروری بودن معاملات ثبت خودرو در اسناد رسمی، به اطلاع می‌رساند:

بندهای ۲ و ۳ بخش‌نامه شماره ۱۳۷۲۰۴/۹۴ مورخ ۱۳۹۴/۸/۲۷ صادره از سازمان ثبت اسناد و املاک که مضموناً حاکی از ضرورت مراجعه طرفین معامله برای ثبت معاملات خودرو به دفاتر اسناد رسمی بود، با صدور دادنامه ی شماره ۱۸۶۳ مورخه ۱۳۹۹/۱۲/۲ هیات محترم دیوان عدالت مستنداً به بند ۱ ماده ۱۲ و ماده ۸۸ قانون تشکیلات و آئین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ ابطال گردیده و در تاریخ ۱۴۰۰/۱/۱۰ به شماره ۹۸۰۴۱۸۵ در روزنامه رسمی ثبت و ابلاغ شده است.

ازآنجایی‌که برابر مواد مختلف قانون مذکور از جمله تبصره ماده ۱۴ و مواد ۳۴، ۳۵ و ۳۷ و خصوصا مواد ۴۳ و ۴۵ آرای شعب دیوان عدالت اداری و به‌ویژه هیئت عمومی در موارد مشابه برای همه‌ی دستگاه‌های اداری لازم‌الاجرا است. برای مستکفین مجازات در نظر گرفته‌اند، لذا مستفاد قطعی از دادنامه مذکور و قوانین مربوط تلقی برگ سبز خودرو صادره از شرکت‌های تولیدی به‌عنوان سند مالکیت بوده و نقل و انتقال خودرو با ثبت مشخصات متعاملین و نیز مشخصات خودرو مندرج در برگ سبز در ادارات راهنمایی و رانندگی بلامانع بوده و ضرورتی به مراجعه به دفتر اسناد نیست، مگر اینکه متعاملین خواهان ثبت آن در دفاتر مذکور باشند.

 

جمع بندی

در این مطلب، انتقال سند خودرو طبق قانون ۱۴۰۱ را مرور کردیم. بر این اساس تنها انتقال پلاک و دریافت برگ سبز کافی است و نیازی به انتقال سند در دفتر اسناد رسمی نیست. این موارد بر اساس آخرین نسخه قوانین جاری کشوری است و در صورتیکه در آینده تغییری در این قوانین ایجاد شود، این مطلب نیز به‌روزرسانی خواهد شد.

 

ما در آسیا خودرو به‌عنوان نماینده رسمی مدیران خودرو شرایط فروش اقساطی فونیکس و فروش اقساطی ام وی ام را با شرایط ویژه و کمترین پیش پرداخت و اقساط بلندمدت فراهم کرده‌ایم. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره تلفن‌های شماره تلفن‌های ۷۷۰۴۰۷۷۰-۰۲۱ و ۷۵۱۵۱-۰۲۱ و ۷۷۷۰۸۰۲۹-۰۲۱ و تماس بگیرید. همچنین می‌توانید فرم زیر را پر کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

مشاوره خرید محصولات مدیران خودرو (نقدی | اقساطی)
برای اطلاع از جدیدترین شرایط فروش محصولات مدیران خودرو (ام وی ام | فونیکس) به صورت نقدی و اقساطی، شماره خود را درج کنید.


ثبت نظر

۲ دیدگاه دربارهٔ «انتقال سند خودرو (قانون جدید ۱۴۰۱)»

علی غفاری چراتی گفت:

با سلام و عرض ادب. از یک مصرف کننده خودروی mvmایکس ۵۵ پرو خریدم مدل ۲/۱۲/۱۴۰۱ و برگ سبز هم بنامم شد. الان متوجه شدم در برگ سبز نوشته رنگ ستون و سقف مشکی است در حالیکه هم در سند رنگ سفید شیری زده و هم ماشین تماما سفید شیری هستش. حالا چکتر باید بکنم لطفا راهنمایی ام بفرمایید
ممنون از لطفتون غفاری چراتی

با سلام

لطفا با نمایندگی محل تحویل خودرو تماس بگیرید تا اطلاعات بیشتر را در اختیارتان بگذارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *