شرکت خودروسازی چری توانست در سال ۲۰۲۴ چند رکورد مهم را جابجا کند اما مهمترین آنها بدون شک کسب عنوان بزرگترین صادرکننده خودرو چین برای بیست و دومین سال متوالی بود، عنوان که با رکوردشکنی تولید و البته گسترش بازارای صادراتی همراه بود. رسیدن به این هدف، از یک سو با سرمایه گذاری گسترده در محصولات جدید و به ویژه محصولات NEV و همچنین گسترش بازارهای صادراتی حاصل شده است.
شرکت خودروسازی چری در سال ۲۰۲۴ بار دیگر جایگاه برتر خود بهعنوان بزرگترین صادرکننده خودروهای چینی را برای بیست و دومین سال متوالی تثبیت کرد. این موفقیت چشمگیر که در گزارش عملکرد چری در سال ۲۰۲۴ میلادی منتشر شده، نشاندهنده تسلط قدرتمند چری در بازارهای جهانی و نقش کلیدی آن در توسعه صنعت خودروی چین است. بر این اساس، چری با صادرات بیش از یک میلیون دستگاه خودرو علاوه بر کسب این عنوان، به نخستین خودروساز این کشور تبدیل شده است که توانسته بیش از یک میلیون دستگاه خودرو در یکسال صادر کند و از این نظر بالاتر از برندهایی مانند SAIC و BYD و Geely قرار گرفته.
چری در سال ۲۰۲۴ با ثبت رکورد صادرات یک میلیون و ۱۴۴ هزار دستگاه خودرو، نهتنها عنوان بزرگترین صادرکننده خودروهای سواری چینی را حفظ کرد، بلکه به اولین سازنده چینی تبدیل شد که حجم کل صادراتش از مرز ۴.۳ میلیون دستگاه عبور کرده است. این شرکت از سال ۲۰۰۳ تاکنون، علیرغم چالشهایی مانند کرونا، اختلالات زنجیره تأمین و رقابت فشرده جهانی، همواره پیشتاز بوده است. چری پیش از این و در سال ۲۰۰۳ توانسته بود حدود ۹۴۰ هزار دستگاه خودرو صادر کند و اکنون برای نخستین بار، صادرات این شرکت از مرز یک میلیون دستگاه عبور کرده است تا عنوان بزرگترین صادرکننده خودرو چین برای بیست و دومین سال متوالی را از آن خود کند.
شرکت چری، بهعنوان پیشتاز صادرات خودروهای چینی، در سال ۲۰۲۴ حضور خود را در بازارهای جهانی با تمرکز بر مناطق کلیدی تقویت کرد. در این زمینه، چری طیف گستردهای از بازارهای بینالمللی را هدف قرار داده است و توانسته با سرمایهگذاری گسترده و همچنین تولید محصولات رقابتی، حضور پررنگی در این بازارها داشته باشد و کسب عنوان بزرگترین صادرکننده خودرو چین برای بیست و دومین سال متوالی برای چری نیز تایید کننده موفقیت این طرحها است.
چری با راه اندازی اولین کارخانه مشترک خود در بارسلون، اسپانیا، همکاری با برند اسپانیایی Ebro-EV Motors را آغاز کرد. این اقدام نهتنها تولید محلی را افزایش داد، بلکه دسترسی به بازارهای اروپایی را تسهیل کرد. عرضه مدلهای جدید ویژه این بازار و حضور پررنگ در بخش خودروهای برقی، نشاندهنده استراتژی هدفمند چری برای جذب مشتریان اروپایی است .
خاورمیانه یکی از بازارهای سنتی چری محسوب می شود. مدلهای تیگو ۷ پرو مکس و تیگو ۸ پرو مکس به همراه برند جتور در کشورهایی مانند قطر و امارات متحده عربی با استقبال رو به رو شدند. همچنین، خودروهای لوکس اکسید که در ایران با نشان اکستریم تولید می شوند نیز حضور پررنگی در این بازار دارند. در کنار اینها، در منطقه خاورمیانه، چری فعالیت گسترده تولیدی در ایران دارد و توانسته به یکی از برندهای مطرح و مورد اعتماد تبدیل شود.
با وجود چالشهای سیاسی و اقتصادی، چری در روسیه حضور پررنگی داشت. محصولات این شرکت قبلا تحت برند Vortex در تولید می شدند، اما در سال ۲۰۲۴ مدلهای جدیدی مانند تیگو ۹ پلاگین هیبرید به بازارهای روسیه و کشورهای آسیای مرکزی مانند قزاقستان و ازبکستان عرضه شدند .
برزیل بهعنوان یکی از پایگاههای اصلی چری در آمریکای لاتین شناخته میشود. این شرکت با راه اندازی خطوط تولید محلی و عرضه مدلهای هیبریدی و الکتریکی مانند eQ و تیگو ۵X (که در بازار ایران با نام ایکس ۵۵ پرو عرضه میشود ) سهم بازار خود را در این منطقه افزایش داد. همچنین، همکاری با دولت برزیل برای توسعه زیرساختهای انرژی نو، نقش کلیدی در موفقیت چری ایفا کرد .
چری با شعار «بومیسازی کامل»، نهتنها محصولات خود را با استانداردها و سلیقههای منطقهای سازگار می کند، بلکه به ایجاد اشتغال و مشارکت در توسعه اجتماعی کشورهای میزبان متعهد است و . راه اندازی برندهای اختصاصی مانند اومودا (Omoda) و جیکو (Jaecoo) و برای بازار اروپا، نشاندهنده تمرکز این شرکت بر تنوع بخشیدن به سبد محصولات (از خودروهای هیبرید تا الکتریکی) است. همچنین تاسیس سایت تولیدی در کشور اسپانیا نیز میتواند به موفقیتهای چری بهویژه در قاره سبز کمک کند.
ژائو تونگمینگ، مدیرعامل چری، تأکید میکند: “ما نهتنها یک برند صادراتی، بلکه یک سازنده جهانی هستیم که فناوری، اشتغال و نوآوری را به بازارهای هدف هدیه میدهیم.”
ثبت نظر