مشاهده مطلبمشاوره فروش
مشاهده مطلبفروش اقساطی محصولات فونیکس
دستیار صوتی آفلاین

استاندارد آلایندگی آریزو ۶ چقدر است؟

یکی دیگر از کارهایی که امروزه در هنگام خرید خودرو انجام می شود، بررسی میزان و نرخ آلایندگی خودرو است. اما تست آلایندگی چیست، چه کاربردی دارد و چه مولفه هایی را مدنظر قرار می دهد؟ تمامی این موارد موضوعاتی هستند که هم در خصوص آریزو ۶ و هم در خصوص تمام خودروهای تولید داخلی و خارجی باید مورد توجه قرار گیرد. به منظور آن که هرچه بهتر و بیشتر بتوانید با این موضوع آشنا شوید، این مقاله را که توسط تیم فنی آسیا خودرو تهیه و تنظیم کرده ایم، مطالعه کنید و در هنگام خرید ماشین مورد علاقه تان حتما به نکات ذکر شده در ادامه این موضوع نیز دقت داشته باشید.

آلاینده های خودرو

یکی از مهم ترین منابع آلوده کننده هوای کره زمین مربوط به اتومبیل ها می شود. این وسایل نقلیه به نحوی طراحی و ساخته شده اند که سوخت هایی همچون بنزین، گازوئیل و گاز را سوزانده و انرژی لازم برای حرکت خودشان را فراهم می کنند. آلاینده ها نیز به گازها و پسمانده های حاصل از این سوخت ها گفته می شود که از طریق ۳ روش از ماشین به هوای آزاد دفع می شوند. اولین روش آلاینده های حاصل از تبخیر از روی موتور، دومین مورد آلاینده های حاصل از سوخت گیری  و سومین مورد نیز آلاینده های حاصل از دود های خروجی از اگزوز است.

استاندارد آلایندگی خودرو چیست؟

استاندارد آلایندگی خودرو در واقع معیاری است که توسط سازمان محیط زیست جهانی برای میزان انتشار گازهای سمی از یک خودرو تعیین می شود. در کشورهای مختلف می تواند واحد استاندارد آلایندگی برابر گرم بر ثانیه یا گرم بر کیلومتر، با در نظر گیری دو مولفه موتور سرد و موتور گرم، تعیین شود. البته بد نیست بدانید که اخیرا، اتحادیه اروپا در خصوص مولفه های مهم در تعیین نرخ آلایندگی به موارد دیگری نیز توجه کرده است. باید میزان آلایندگی را در شرایط هایی همچون آغاز حرکت، حرکت با سرعت ثابت، حرکت ایستا و همچنین توقف یا حالت کاهش شتاب، مورد بررسی قرار دهیم.

آلاینده های خروجی از اگزوز

در این آزمون گازهای خروجی از اگزوز خودروهای بنزینی شامل هیدروکربن های نسوخته (HC) ، مونواکسید کربن (CO)، دی اکسید کربن (CO2)  و اکسیژن  (O2) بوسیله دستگاه سنجش گازهای خروجی از اگزوز اندازه گیری می شود. این دستگاه قابلیت ارزیابی حدود تغییرات فاکتور لامبدا را نیز داشته که با استفاده از این فاکتور چگونگی عملکرد بخشهای سوخت رسانی و برقی خودرو مورد بررسی قرار می گیرد.

در این آزمون بر اساس حدود مجاز تعیین شده توسط سازمان حفاظت محیط زیست وضعیت آلایندگی خودروها به تفکیک نوع سیستم سوخت رسانی انژکتوری و یا کاربراتوری کنترل میشود. قابل توجه آنکه حدود مجاز تعیین شده جهت رد یا قبول خودرو در این ازمون به منزله کارکرد صحیح خودرو نبوده و بایستی تنظیمات سیستم های سوخت رسانی  برق موتور برای دستیابی به بیشترین راندمان موتور و کمترین میزان الودگی براساس ارقام پیشنهادی کارخانجات سازنده خودرو در دور کارکرد ارام خودرو انجام گردد.

بدیهی است در صورتی که اندازه گیریهای به عمل آمده از مقادیر بالاتر از حدود مجاز تعیین شده توسط سازمان حفاظت محیط زیست باشد انجام تنظیمات یا تعمیرات بر روی موتور خودرو ضروری است.

علت بالابودن hc در معاینه فنی

انتشار زیاد هیدروکربن(hc) تقریبا همیشه نشانه ای از احتراق ضعیف سوخته است ولی عوامل دیگری هم هستند که باعث انتشار hc می شود

۱.زمان نامناسب احتراق

۲.اجزای احتراق معیوب

۳.مبدل کاتالیستی معیوب

۴.تنظیم نبودن موتور

علت بالابودن co در معاینه فنی

یکی از دلایل بالا بودن co خام سوزی است و برای کاهش این گاز باید تنظیم موتور انجام شود. معیوب بودن سنسور اکسیژن باعث بالا رفتن co میشود. co بر اثر مخلوط یا درصد نامیزان سوخت ها، هوا و جرقه میباشد. بالا بودن آن به معنی احتراق و ایراد در سیستم احتراق و پاشش از جمله شمع، وایر، سوزن انژکتوز ها میباشد. خراب شدن یا پر شدن کاتالیز عامل دیگر افزایش co است.

این مرحله مهم ترین آیتم از آزمونهای معاینه فنی می باشد که به تست چهار گاز معروف می باشد. حدود ۵۰ در صد از خودروها بعلت بالا بودن میزان این گازهای خطرناک که در نتیجه احتراق ناقص بوجود می آیند، در این مرحله مردود می شوند. پس قبل از اینکه به معاینه فنی مراجعه کنیم با مراجعه به تعمیرگاه های معتبر از میزان این آلایندگی ها مطلع شویم و مشکلات مربوط به موتور را برطرف نمائیم که مانیز در مقاله رنگ های مختلف دود اگزوز و دلایل آن به بررسی کامل این موضوع پرداخته ایم که تنظیم نبودن موتور و خوب کار نکردن آن مربوط به چه قطعات و چه دلایلی می باشد.

آلاینده ها

گازهایی که بررسی می شود بسته به نوع انژکتوری بودن یا کاربراتوری متفاوت می باشد که در زیر آنها را بررسی می کنیم:

۱- اولین گازی که در سنجش آلایندگی بررسی می‌شود، CO می‌باشد که برای قبولی در آزمون حداکثر مقدار CO برای خودروهای انژکتوری کمتر از ۰٫۷ و برای خودروهای کاربراتوری کمتر از ۴ می‌باشد.

۲- دومین گازی که در سنجش آلایندگی بررسی می‌گردد، HC است که برای قبولی در آزمون حداکثر مقدار HC برای خودروهای انژکتوری کمتر از ۲۵۰ و برای خودروهای کاربراتوری کمتر از ۴۰۰ می‌باشد.

۳- سومین گازی که در سنجش آلایندگی بررسی می‌شود، O2 می‌باشد که برای قبولی در آزمون حداکثر مقدار O2 برای کلیه خودروها باید کمتر از ۳ باشد.

۴- آخرین مورد تست آلایندگی بررسی لامبدا (λ) می‌باشد که مقدار مجاز آن در محدوده ۰٫۹۹۵ تا ۱٫۰۵ می‌باشد.

در اینجا به تشریح این گازها و اینکه چه عواملی باعث ایجاد آنها میشوند، می پردازیم:

در این مرحله وضعیت سلامت خودرو از لحاظ تولید آلایندگی در دو دور موتور (دور آرام و rpm 2500) براساس حدود مجاز اعلامی از طرف سازمان حفاظت محیط زیست مورد ارزیابی قرار می گیرد. پایش گازهای آلاینده خروجی از اگزوز در معاینه فنی معمولی تنها در دور آرام و در معاینه فنی برتر در هر دو دور موتور انجام می‌گردد. در حال حاضر معاینه فنی برتر که تنها در این آزمون با معاینه فنی معمولی متمایز است کاملا اختیاری می باشد.

جمع بندی

شناخت میزان آلایندگی یک خودرو همچون آریزو ۶ می تواند گزینه بسیار مهمی در مرحله پیش ثبت نام و سفارش آنلاین آریزو ۶ باشد. در این مرحله می توانید به سادگی و به راحتی این خودرو را از لحاظ فنی بررسی کنید و در صورتی که شرایط لازم را دارا بود، اقدام به خرید آن نمایید. در غیر این صورت، بهتر است به سراغ بررسی خودروی دیگری بروید.


ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *