مشاهده مطلبمشاوره فروش
مشاهده مطلبفروش اقساطی محصولات فونیکس
ایمنی تیگو 8 پرو

بررسی ایمنی تیگو ۸ پرو

ایمنی تیگو ۸ پرو یکی از اصلی‌ترین موارد مدنظر خریداران این خودرو است و به همین دلیل هم مدیران خودرو، تیگو ۸ پرو را با بالاترین سطح ایمنی عرضه کرده است. در این مطلب، نگاهی به ایمنی تیگو ۸ پرو و معرفی آپشن‌های ایمنی آن خواهیم داشت.

 

انواع سیستم ایمنی تیگو ۸ پرو

به‌طور کلی می‌توان سیستم‌های ایمنی در تمام خودروهای مدرن از جمله تیگو ۸ پرو به دو دسته غیرفعال و فعال تقسیم کرد.

 

سیستم‌های ایمنی غیرفعال

سیستم‌های ایمنی غیرفعال فقط هنگام به وجود آمدن تصادفات وظیفه کاهش تلفات و صدمات به سرنشینان را بر عهده دارند. اکثر افراد، با سیستم‌های ایمنی غیرفعال آشنایی دارند مانند کمربندهای ایمنی، کیسه‌های هوا، فیوز قفل کن و سایر انواع سیستم‌های ایمنی غیرفعال.

 

سیستم‌های ایمنی فعال

اما علاوه بر کمربند ایمنی، کیسه هوا و … تجهیزات ایمنی دیگری هم بر روی خودروها نصب شده‌اند که مانع از ایجاد تصادف می‌شوند. این سیستم‌ها و تجهیزات مربوط به آن را سیستم‌های ایمنی فعال می‌گویند. سیستم‌های ایمنی فعال، هنگامی‌که استارت خودرو زده می‌شود شروع به فعالیت می‌کند و از به وجود آمدن تصادفات جلوگیری می‌کند.

 

سعی خودروسازان بر این است که هم سیستم ایمنی فعال و هم سیستم ایمنی غیرفعال خودرو را بهبود بخشند. به این ترتیب هم از ایجاد تصادف جلوگیری می‌کنند و هم اگر تصادفی ایجاد شد، تلفات و خسارت‌های آن را به حداقل می‌رسانند.

 

انواع سیستم‌های ایمنی فعال در تیگو ۸ پرو

سیستم‌های ایمنی فعال بسیار گسترده‌تر و جدیدتر هستند و باید آن‌ها را به دو دسته پایدارکننده و هشدار دهنده تقسیم‌بندی کرد. در تیگو ۸ پرو نیز انواع سیستم‌های ایمنی فعال و غیرفعال برای افزایش ایمنی خودرو تعبیه شده است.

 

سیستم‌های ایمنی پایدارکننده خودرو

سیستم‌های پایدارکننده، با ایجاد پایداری بیشتر برای خودرو در تمام حالت‌های رانندگی، مانع از ایجاد تصادفات می‌شوند مانند سیستم ESP و یا ABS و EBD و سایر سیستم‌های الکترونیکی کمکی رانندگی.

 

بررسی سیستم‌های ایمنی هشداردهنده

این سیستم‌ها هر وقت احساس کنند راننده از عوامل ایمنی در رانندگی غفلت کرده یا سایر عوامل خطرآفرین راننده و خودرو را تهدید می‌کنند، با هشدار به‌موقع به راننده، مانع از ایجاد تصادف و درنتیجه مانع از آسیب به خودرو، سرنشینان، عابران پیاده و سایر خودروهای مجاور می‌شوند.

 

اجزای سیستم ایمنی تیگو ۸ پرو

سیستم‌های ایمنی خودرو مانند دیگر تجهیزات آن، از گذشته تا به امروز دست‌خوش تغییرات بسیاری شده‌اند. شاید اهمیت این سیستم‌ها به سبب مرتبط بودن با جان انسان‌ها، پیشرفت چشم‌گیرتری را موجب شده است.

 

کمربندهای ایمنی، ضربه‌گیرها، پشت‌سری صندلی، صندلی کودک همه و همه مواردی هستند که فاصله بسیار زیاد ایمنی خودروهای امروزی را با گذشته نمایان می‌سازند. این فاصله به‌قدری زیاد است که حتی پیشرفت‌هایی چون تولید ایربگ برای اولین بار در دهه ۷۰ میلادی نیز به چشم نمی‌آید. در اینجا به بررسی چند مورد از مهم‌ترین پیشرفت‌های صورت گرفته در این زمینه طی ۲۵ سال گذشته می‌پردازیم.

 

ترمز ضد قفل یا ABS

تا قبل از اواسط دهه ۹۰ میلادی، ترمز ABS میان خودروسازان محبوبیتی نداشت. بدون ترمز ABS، راننده‌ها مجبور بودند برای قفل نشدن چرخ‌ها در سطوح لغزنده، مدام پدال ترمز را فشار دهند. در این حالت، فرمان خودرو در کنترل راننده نبود. اما بزرگ‌ترین مزیت ABS نیز همین فرمان ‌پذیری خودرو در هنگام سرخوردن است. همچنین ABS در هرلحظه می‌تواند فشار ترمزها در هر چهار چرخ به‌صورت جداگانه تنظیم کند.

 

 سیستم کنترل پایداری یا ESP

قطعا بعد از ابداع ABS، سیستم کنترل پایداری یا ESP مهم‌ترین دستاورد مهندسان برای ارتقای ایمنی خودروها است. کمپانی آلمانی بوش سال ۱۹۹۵ برای نخستین بار پای ESP را به دنیای خودروها باز کرد.

 

به نظرتان اولین خودروهایی که به ESP مجهز شدند چه مدل‌هایی بود؟ مرسدس S-Class و ب‌ام‌و سری۷ ! این سیستم در هر لحظه عملکرد ABS، کنترل کشش و همچنین میزان چرخاندن فرمان را رصد می‌کند و در صورت تشخیص شتاب جانبی، وارد عمل می‌شود. از سال ۲۰۱۲ وجود ESP برای تمام خودروهای بازار ایالات متحده اجباری شد.

 

سیستم فرمان برقی یا EPS

اگر به خاطر داشته باشید، پیش از فرمان‌های هیدرولیک امروزی، با فرمان‌های سفت و سختی سر و کار داشتیم. اما با روی کار آمدن فرمان‌های هیدرولیک؛ اوضاع به‌مراتب بهتر شده و رانندگی به امری لذت بخش‌تر تبدیل شد.

 

اما همین فرمان‌های هیدرولیک در سرعت‌های بالا، عملکرد پر ریسکی داشته و مقداری کنترل خودرو را با چالش همراه می‌سازند. فرمان‌ برقی یا EPS ، این مشکل را برطرف ساخته و قدرت کنترل بیشتری در سرعت‌های بالا به راننده می‌دهند.

 

این فرمان‌ها در سرعت‌های بالا سفت شده و روانی فرمان هیدرولیک را از دست می‌دهند؛ به این صورت خودرو در دامنه کنترل بیشتری قرار گرفته و ریسک فاجعه آفرینی کاسته می‌شود. در مقابل فرمان برقی تیگو ۸ پرو در سرعت‌های پایین بسیار نرم است و راحتی زیادی در رانندگی شهری ایجاد می‌کند.

 

سیستم کروز کنترل تطبیقی

کروز کنترل جزو وسایل رفاهی خودرو دسته بندی می‌شود و وظیفه حفظ سرعت خودرو در مسیر را دارد و در صورت وجود مانع حین حرکت در مسیر خودرو اگر راننده اقدام به کاهش سرعت نکند، برخورد با آن حتمی خواهد بود.

 

اما نمونه‌ای که توسط مرسدس بنز ارائه شد و روی کلاس S و CL این شرکت در سال ۱۹۹۹ پیاده سازی شد در هر دو حالت کاهش و یا افزایش سرعت خودرو جلویی، با رادارهای قرار گرفته در دماغه خودرو می‌توانست با خودروی جلویی فاصله را هماهنگ سازد. بعد از مرسدس بنز، جگوار در کوپه اسپرتی خود یعنی XK از کروز کنترل تطبیقی در همان سال استفاده نمود.

 

تیگو ۸ پرو از این سیستم کروز کنترل استفاده می‌کند. به این ترتیب سرعت خودرو متناسب با سرعت خودرو مقابل تنظیم می‌شود و راننده نیازی به گاز دادن یا ترمز کردن ندارد. این سیستم خطر تصادف را به شدت کاهش می‌دهد.

 

سیستم نظارت بر فشار تایرها

شاید ترکیدن لاستیک ماشین قابل پیش‌بینی نباشد، اما آیا پنچری‌های کوچکی را که به‌مرور مشکل‌ساز می‌شوند، می‌توانید تشخیص دهید؟ سیستم کنترل فشار باد تایر یا TPMS که از سال ۲۰۰۷ (در ایالات متحده آمریکا) اجباری شده‌اند، در دو حالت به انجام ‌وظیفه می‌پردازند.

 

نسخه ارزان‌قیمت‌تر، سرعت چرخ‌ها را اندازه می‌گیرد و با داده‌هایی که در اختیار دارد، مقایسه می‌کند. تایری که دارای شرایط مناسبی نباشد با سرعت متفاوتی نسبت به دیگر تایرها حرکت می‌کند و در این زمان است که چراغ هشداردهنده آن روشن می‌شود.

 

آیا تیگو ۸ پرو خودرو ایمنی است؟

با بررسی جنبه‌های مختلف ایمنی تیگو ۸ پرو با اطمینان می‌توان گفت تیگو ۸ پرو خودروی ایمنی برای رانندگی است. ایمنی این خودرو از تمام خودروهای تولید شده در ایران بالاتر بوده و از این نظر هم‌رده خودروهای وارداتی قرار دارد.

 

از یک‌طرف شاسی تیگو ۸ پرو بسیار مقاوم است و به‌خوبی ضربه تصادف را جذب می‌کند. این مسئله باعث می‌شود کابین تیگو۸ از هرگونه آسیب دور بماند. به‌علاوه سیستم‌های ایمنی متعددی بر روی این خودرو نصب شده‌اند که مانع از بروز تصادف می‌شوند. درنهایت حتی اگر تصادفی رخ دهد، تجهیزات ایمنی دیگری ازجمله ایربگ‌های تیگو ۸ پرو می‌توانند به کمک راننده بیایند.

 

جمع‌بندی ایمنی تیگو ۸ پرو

در زمینه ایمنی تیگو ۸ پرو می‌توان موارد بسیار بیشتری را بیان کرد چراکه آپشن های تیگو ۸ پرو بسیار گسترده هستند. درمجموع می‌توان گفت تیگو۸ خودروی ایمنی است. این خودرو غیر از شاسی مقاوم، از تجهیزات ایمنی گسترده‌ای هم استفاده می‌کند. به همین دلیل در ابتدا ریسک تصادف با این خودرو کاهش پیدا می‌کند و پس از آن در صورت برزو تصادف، شدت آن کم می‌شود.

 

به‌علاوه این خودرو آپشن‌های ایمنی بسیار پیشرفته‌ای مانند رادار حرکت بین خطوط، دوربین ۳۶۰ درجه، کروز کنترل تطبیق‌پذیر، سیستم کمکی حرکت در سربالایی و سرپایینی، ایربگ‌های کامل و … را نیز به‌صورت استاندارد ارائه می‌دهد که کمک بسیار بزرگی در زمینه افزایش ایمنی تیگو ۸ پرو است.

 

ایمنی تیگو ۸ پرو همچنین به‌وسیله سیستم‌های کمکی الکترونیکی بسیار پیشرفته تامین می‌شود. این سیستم‌های کمکی الکترونیکی، همواره مراقب وضعیت خودرو و شرایط جاده و راننده هستند. با کمک این سیستم‌های کمکی، تیگو۸ رانندگی بسیار ایمنی خواهد داشت.

 

می توانید با بررسی شرایط فروش تیگو ۸ پرو، این خودرو را با شرایط فروش اقساطی از آسیا خودرو خریداری کنید. برای این منظور می‌توانید با شماره تلفن‌های ۷۵۱۵۱-۰۲۱ و ۷۷۷۰۸۰۲۹-۰۲۱ و ۷۷۰۴۰۷۷۰-۰۲۱ تماس بگیرید و یا به یکی از شعب آسیا خودرو مراجعه کنید.

 


ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *