مشاهده مطلبمشاوره فروش
مشاهده مطلبفروش اقساطی محصولات فونیکس
فرق ترمز دیسکی و ترمز کاسه ای

سوال روز؛ فرق ترمز دیسکی و ترمز کاسه ای چیست؟

در هر بخش از مطالب سوال روز، به بررسی یکی از سوالاتی که از سوی شما ارسال شده است می‌پردازیم. این سوالات را می‌توانید در کامنت همین مطلب ما ارسال کنیم. این بار به سراغ سیستم ترمز رفته‌ایم و قصد داریم فرق ترمز دیسکی و ترمز کاسه ای را بررسی کنیم. همچنین بررسی می‌کنیم ترمز دیسکی بهتر است یا کاسه ای؟

 

سوال: فرق ترمزهای کاسه ای با ترمز‌های دیسکی چیست؟ چرا هنوز بعضی از خودروسازان کشورمان از ترمز‌های کاسه ای که ضعیف‌تر است در خودروهایشان استفاده می‌کنند؟

 

در ابتدا توجه داشته باشید استفاده از ترمز‌های کاسه ای چیزی نیست که تنها در خودروسازان کشورمان وجود داشته باشد. هنوز هم بسیاری از خودروهای اقتصادی در جهان (حتی از تولیدکنندگان معتبر) با ترمز‌های کاسه ای در عقب تولید می‌شوند. ضمن آنکه این روز‌ها برخی از خودروهای تولید داخل هم به‌صورت استاندارد در هر چهارچرخ به ترمز‌های دیسکی مجهز هستند.

 

پیش از این در مطلبی جامع با عنوان آشنایی با انواع سیستم ترمز به بررسی این دو سیستم ترمز پرداخته‌ایم که مطالعه آن می‌تواند مفید باشد.

 

در این زمینه همچنین می‌توانید بررسی سیستم ترمز X22 Pro را نیز بخوانید.

 

فروش ویژه محصولات فونیکس (نقدی | اقساطی)

شرایط فروش ویژه محصولات فونیکس | مدت و تعداد محدود | با شرایط متنوع نقدی و اقساطی | همین الان تماس بگیرید

تماس مستقیم

 

فرق ترمز دیسکی و ترمز کاسه ای در توان ترمز گیری

یکی از اصلی‌ترین سوالاتی که در زمینه تفاوت ترمز دیسکی و کاسه ای وجود دارد، فرق این دو سیستم ترمز در زمینه قدرت ترمز گیری است و برخی معتقدند ترمزهای کاسه ای ضعیف‌تر از ترمزهای دیسکی هستند.

 

در پاسخ به سوال شما باید گفت برخلاف باور عمومی ترمز‌های کاسه ای به‌طور معمول و در شرایط برابر (ابعاد یکسان ترمز‌ها و تعداد برابر کالیپرها) از ترمز‌های دیسکی ضعیف‌تر نیستند. حتی به دلیل بزرگ‌تر بودن لنت‌هایشان می‌توانند توان ترمز گیری بیشتری هم داشته باشند. به‌علاوه دوام ترمزهای کاسه ای معمولا کمی بیشتری از ترمزهای دیسکی است و کمتر نیاز به مراقبت پیدا می‌کنند.

 

مشکل اصلی ترمز‌های کاسه ای گرم شدن بیش از حد آن‌ها در ترمز‌های سنگین است. ترمز‌های دیسکی به دلیل آنکه به‌طور کامل در جریان هوا هستند زودتر خنک می‌شوند اما ترمز‌های کاسه ای به دلیل بسته بودن محفظه کاسه ترمز، دیرتر می‌توانند گرما را دفع کنند.

 

به این ترتیب در شرایط برابر فشار، ترمزهای کاسه ای بیشتر و بسیار زودتر از ترمزهای دیسکی داغ می‌شوند. در نظر داشته باشید افزایش دمای سیستم ترمز، باعث کاهش کارآیی آن می‌شود. به همین دلیل بسیار مهم است که سیستم ترمز بتواند سریع‌تر خنک شود. در این شرایط، ترمزهای کاسه ای اگر تحت فشار زیاد قرار بگیرند زودتر داغ شده و توان خود را از دست می‌دهند.

 

به همین دلیل خودروسازان معمولا این ترمز‌ها را در چرخ‌های عقب نصب می‌کنند که فشار ترمز کمتری روی آن است. به این ترتیب مشخص است ترمز‌های کاسه ای همچنان یک گزینه قابل قبول برای بهره‌گیری در محور عقب خودروهای عادی است. البته این روند در خودروهای جدید در حال تغییر است و به‌عنوان مثال تمام محصولات مدیران خودرو و محصولات فونیکس با ترمز دیسکی در هر چهار چرخ تولید می‌شوند.

 

فرق ترمزهای کاسه ای و دیسکی در استفاده از ABS

هرچند ترمز ABS بر روی انواع ترمزهای کاسه ای و دیسکی نصب می‌شود، اما به‌طور کلی دقت آن بر روی ترمزهای دیسکی اندکی بالاتر است. البته این مسئله به این معنا نیست که سیستم ترمز ضد قفل بر روی ترمزهای کاسه ای کارآیی ندارد. بلکه دقت آن در ترمزهای دیسکی اندکی بالاتر است.

 

البته این اختلاف در حدی نیست که راننده بتواند آن را حس کند. به همین دلیل در ترمز گیری‌های شدید که ABS وارد مدار می‌شود، همچنان این سیستم می‌تواند مانع از قفل شدن چرخ‌ها شود. برای کارآیی بهتر سیستم ترمز ABS و به‌طور کلی سیستم ترمز کاسه ای، بهتر است به‌صورت دوره‌ای این سیستم را در نمایندگی‌های مجاز بررسی و در صورت نیاز تنظیم کنید.

 

برای ارسال سوالات خود به این بخش، می‌توانید آن را زیر همین پست کامنت کنید.

 

مشاوره خرید محصولات مدیران خودرو (نقدی | اقساطی)
برای اطلاع از جدیدترین شرایط فروش محصولات مدیران خودرو (ام وی ام | فونیکس) به صورت نقدی و اقساطی، شماره خود را درج کنید.

ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *