مشاهده مطلبمشاوره فروش
مشاهده مطلبفروش اقساطی محصولات فونیکس
فرمان برقی خودرو

سوال روز؛ قطع شدن برق فرمان برقی

در هر بخش از مطالب سوال روز، به بررسی یکی از سوالاتی که از سوی شما ارسال شده است می‌پردازیم. این سوالات را می‌توانید در کامنت همین مطلب ما ارسال کنیم. این بار به سراغ سیستم فرمان خودرو رفته‌ایم و به این سوال پاسخ می‌دهیم که آیا قطع شدن برق فرمان برقی خطرناک است و آیا سیستم فرمان برقی با قطع شدن برق دچار مشکل می‌شود؟

 

سوال: بعضی از خودروها دارای فرمان برقی هستند. این سیستم فرمان خطرناک نیست؟ اگر به هر دلیلی برق خودرو قطع شود فرمان برقی از کار می‌افتد؟

 

این روزها استفاده از فرمان برقی در بین خودروها رایج شده است و تمامی محصولات مدیران خودرو و محصولات فونیکس نیز از سیستم فرمان برقی استفاده می‌کنند. به دلیل گسترش این سیستم، سوالات در زمینه آن نیز افزایش پیدا کرده است. در این بخش به یکی از این سوالات پاسخ می‌دهیم.

 

فرمان برقی چیست؟

پیش از پرداختن به پاسخ سوال، بد نیست نگاهی کوتاه به سیستم فرمان برقی داشته باشیم. پیش از این در مطلبی جامع با عنوان فرمان برقی چیست و چگونه کارمی کند به مرور این سیستم پرداخته‌ایم ولی در اینجا بار دیگر مروری کوتاهی خواهیم داشت.

 

آنچه از آن به‌عنوان فرمان برقی یاد می‌کنید در اصل “سیستم کمکی برقی فرمان” است و به این معنی نیست که فرمان خودرو از طریق نیروی برق به چرخش درمی‌آید. این سیستم در خودروها جایگزین سیستم فرمان با نیروی کمکی هیدرولیک شده است. در آن یک موتور الکتریکی کوچک برقی وظیفه ایجاد نیرو (گشتاور) اضافی برای راحتی در چرخاندن فرمان را بر عهده دارد. با این حال، اتصال مکانیکی بین فرمان، میل فرمان، جعبه فرمان و چرخ‌ها همچنان وجود دارد.

 

مزیت بزرگ این سیستم آن است که توانی از موتور نمی‌گیرد ضمن آنکه تنها در زمانی که به آن نیاز است (زمان چرخاندن فرمان) وارد مدار می‌شود در صورتیکه فرمان هیدرولیک همواره در مدار است و بخشی از توان موتور را می‌گیرد.

 

به‌علاوه امکان تنظیم میزان گشتاور این سیستم وجود دارد. به این ترتیب در سرعت‌های پایین مانند رانندگی در شهر، می‌توان گشتاور این سیستم را بالا برد. در این حالت فرمان خودرو نرم می‌شود و به‌راحتی می‌چرخد. با افزایش سرعت، گشتاور کمکی کاهش پیدا می‌کند و فرمان سفت‌تر می‌شود تا پایداری خودرو بالاتر برود.

 

فروش ویژه محصولات فونیکس (نقدی | اقساطی)

شرایط فروش ویژه محصولات فونیکس | مدت و تعداد محدود | با شرایط متنوع نقدی و اقساطی | همین الان تماس بگیرید

تماس مستقیم

 

آیا با قطع شدن برق فرمان برقی از کار می‌افتد؟

اکنون زمان مناسبی است که به سوال اصلی این مطلب برگردیم. آیا قطع شدن برق فرمان برقی خطرناک است؟ در صورتیکه برق خودرو قطع شود (که البته احتمال وقوع آن کم است) سیستم کمکی فرمان برقی از مدار خارج می‌شود. این اتفاق در ظاهر شاید بسیار ترسناک باشد اما در عمل آن‌قدر هم خطرناک نیست.

 

با قطع شدن برق خودرو، فرمان سفت خواهد شد اما همچنان راننده می‌تواند فرمان را با نیروی بیشتر بچرخاند. در این حالت نیروی کمکی برای چرخاندن فرمان وجود ندارد ولی اتصال مکانیکی فرمان به چرخ‌ها همچنان برقرار است. مشابه این وضعیت با خرابی پمپ هیدرولیک فرمان هم رخ می‌دهد. البته با چنین خودرویی نمی‌توان برای مدت طولانی رانندگی کرد ولی خودرو همچنان تحت کنترل است.

 

فروش ویژه محصولات ام وی ام (نقدی | اقساطی)

فروش ویژه محصولات ام وی ام | نقدی و اقساطی | اقساط ۶۰ ماه | مدت و تعداد محدود | همین الان تماس بگیرید

تماس مستقیم

 

توجه داشته باشید اگر در زمان رانندگی برق خودرو قطع شود مشکلات بزرگ‌تری از نیروی کمکی فرمان خواهید داشت. با خاموش شدن خودرو، نیروی کمکی بوستر ترمز را هم ندارد و متوقف کردن خودرو بسیار دشوار است. اما همان‌گونه که عنوان شد این مسئله اصلا چیزی نیست که در رانندگی عادی نگرانش باشید.

 

برای ارسال سوالات خود به این بخش، می‌توانید آن را زیر همین پست کامنت کنید.

 

مشاوره خرید محصولات مدیران خودرو (نقدی | اقساطی)
برای اطلاع از جدیدترین شرایط فروش محصولات مدیران خودرو (ام وی ام | فونیکس) به صورت نقدی و اقساطی، شماره خود را درج کنید.

ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *