مشاهده مطلبمشاوره فروش
مشاهده مطلبفروش اقساطی محصولات فونیکس
مصرف سوخت آریزو ۶ جی تی

مصرف سوخت آریزو ۶ جی تی؛ بررسی مصرف سوخت واقعی آریزو ۶ جی تی

آریزو ۶ جی تی هرچند به‌عنوان یک سدان اسپرت به بازار معرفی شده، اما همچنان باید جنبه‌های رانندگی خانوادگی و اقتصادی را نیز به خریداران عرضه کند. یکی از این موارد، مصرف سوخت آریزو ۶ جی تی است، جایی که این سدان اسپرت و پر قدرت، به‌خوبی می‌تواند عملکرد خود را نشان دهد. در این مقاله به بررسی مصرف سوخت آریزو ۶ جی تی، راهکارهای مهندسان چری برای رسیدن به مصرف سوخت مناسب در این خودرو و همچنین نقش بخش‌های مختلف خودرو در کاهش مصرف سوخت آن می‌پردازیم.

 

مصرف سوخت آریزو ۶ جی تی چقدر است؟

بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط فونیکس بر اساس آزمون‌های استاندارد، مصرف سوخت آریزو ۶ جی تی معادل ۶.۶ لیتر در هر یکصد کیلومتر پیمایش ترکیبی است. مصرف سوخت ترکیبی به معنای میانگین مصرف سوخت در رانندگی شهری و رانندگی در جاده است و بر اساس استانداردهای مشخص شده توسط سازمان ملی استاندارد و استانداردهای اروپایی ارزیابی می‌شود. به این ترتیب در شرایط ایده‌آل، این خودرو می‌تواند با یک باک بنزین، به‌راحتی بیش از ۵۰۰ کیلومتر مسافت را طی کند.

 

در زمینه مصرف سوخت آریزو ۶ GT باید به این نکته توجه کرد که در اینجا با یک سدان اسپرت طرف هستیم و مصرف سوخت زیر ۷ برای این خودرو عدد مناسبی است. توجه به مشخصات فنی آریزو ۶ جی تی و به ویژه قدرت موتور ۱۹۷ اسب بخاری آن نشان دهنده توان بالای این خودرو است. با چنین موتوری، رسیدن به عدد ۶.۶ لیتر در هر صد کیلومتر نتیجه مناسبی است.

 

راهکارهای فونیکس برای کاهش مصرف سوخت آریزو ۶ جی تی

همانطور که اشاره کردیم، مصرف سوخت آریزو ۶ جی تی عدد قابل قبولی برای یک سدان اسپرت سایز متوسط با موتور ۱۹۷ اسب بخاری است اما مهندسان چری چگونه توانسته‌اند به این عدد دست پیدا کنند؟ برای این منظور، راهکارهای استفاده شده در آریزو ۶ GT را در چند بخش بررسی می‌کنیم.

 

نقش موتور آریزو ۶ جی تی در کاهش مصرف سوخت

یکی از مهمترین بخش‌ها برای دستیابی به مصرف سوخت پایین، طراحی موتور خودرو است. چری از مدت‌ها قبل سیاست Down Size کردن موتور‌ها را در پیش گرفته و موتور آریزو ۶ جی تی نیز بر اساس همین سیاست طراحی شده است. این روش که از سوی تمامی خودروسازان بزرگ جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌تواند ترکیبی از قدرت بالا و مصرف سوخت پایین را حاصل کند.

 

برای این منظور، به‌جای استفاده از یک موتور پر حجم، از یک موتور با حجم پایین استفاده شده و برای افزایش توان، از توربو شارژر و سایر فناوری‌ها بهره گرفته می‌شود. به این ترتیب، در حالت عادی و دور‌های پایین، موتور بدون نیاز به توربوشارژر و با مصرف سوخت پایین حرکت می‌کند و با افزایش دور موتور، توربو وارد مدار شده و قدرت بالاتر را تامین می‌کند. در کنار این، باید به استفاده از سیستم تزریق مستقیم سوخت و البته اینترکولر نیز اشاره کرد.

 

فروش ویژه محصولات فونیکس (نقدی | اقساطی)

شرایط فروش ویژه محصولات فونیکس | مدت و تعداد محدود | با شرایط متنوع نقدی و اقساطی | همین الان تماس بگیرید

تماس مستقیم

 

از سوی دیگر، موتور این خودرو می‌تواند حداکثر گشتاور خود را در دور موتور پایینی ارائه کند. به این ترتیب راننده در دور موتور زیر ۲۰۰۰، به حداکثر گشتاور موتور دسترسی دارد. با این شرایط، بدون آنکه نیاز به افزایش دور موتور باشد، بالاترین کشش خودرو در دسترس است. به این ترتیب در دور‌های موتور پایین نیز می‌توان به‌راحتی حتی در مسیرهای شیبدار رانندگی کرد.

 

گیربکس هوشمند و کاهش مصرف سوخت

یکی دیگر از بخش‌های مهم در کاهش مصرف سوخت آریزو ۶ جی تی، گیربکس این خودرو است. سیستم انتقال قدرت این خودرو گیربکس دوکلاچه تر و هفت دنده است. به این ترتیب از یک سو بخش عمده نیروی موتور بدون اتلاف در مبدل گشتاور به چرخ‌ها می‌رسد و از سوی دیگر تعدد ضرایب دنده، به کاهش مصرف سوخت کمک می‌کند. در این زمینه می‌توانید مقاله مربوط به گیربکس دو کلاچه را بخوانید.

 

با داشتن گیربکسی که هفت دنده دارد و همچنین موتوری با گشتاور بالا در دور‌های پایین، گیربکس به‌راحتی می‌تواند در رانندگی عادی شهری و حتی جاده ای، دنده‌ها را دور‌های پایین سبک کند. به این ترتیب از بالا رفتن دور موتور و افزایش مصرف سوخت جلوگیری می‌شود. در همین حال، اگر راننده نیاز به رانندگی پر سرعت داشته باشد، گیربکس اجازه افزایش دور موتور را می‌دهد و دنده‌ها را در دور‌های بالاتر تعویض می‌کند. به این ترتیب گیربکس می‌تواند ترکیبی از رانندگی اقتصادی و رانندگی اسپرت را فراهم کند.

 

وضعیت‌های رانندگی و نقش آن در کنترل مصرف سوخت

آریزو ۶ GT دارای دو وضعیت (Mode) رانندگی اکو (اقتصادی) و اسپرت است. این دو وضعیت، میزان حساسیت موتور به فشردن پدال گاز و همچنین تعویض دنده‌ها را کنترل می‌کنند. به این ترتیب راننده می‌تواند با انتخاب وضعیت مناسب، مصرف سوخت را کنترل کند.

 

در زمان روشن کردن خودرو، به صورت پیش فرض وضعیت اکو یا اقتصادی فعال است. هدف اصلی از این وضعیت، کاهش مصرف سوخت خودرو است و از آن می‌توان تقریبا در تمام شرایط استفاده کرد. در این حالت، تعویض دنده‌ها در دور‌های پایین انجام می‌شود تا مصرف سوخت کاهش پیدا کند. البته حتی در این وضعیت نیز خودرو شتاب و سرعت مناسبی دارد و برای رانندگی‌های عادی کاملا کافی است. با این وجود، در صورتی که بخواهید سریعتر رانندگی کنید، می‌توانید وضعیت اسپرت را فعال کنید تا تعویض دنده‌ها در دور‌های بالاتر انجام شود که طبیعتا باعث افزایش مصرف سوخت می‌شود.

 

فروش ویژه محصولات ام وی ام (نقدی | اقساطی)

فروش ویژه محصولات ام وی ام | نقدی و اقساطی | اقساط ۶۰ ماه | مدت و تعداد محدود | همین الان تماس بگیرید

تماس مستقیم

 

آیا رسیدن به مصرف سوخت کاتالوگی آریزو ۶ جی تی ممکن است؟

در زمینه مصرف سوخت آریزو ۶ جی تی و عدد اعلام شده توسط شرکت سازنده، باید در نظر گرفت این عدد بر اساس سیکل پیمایش استاندارد استخراج شده است. این سیکل پیمایش شامل حفظ یکنواخت سرعت در سیکل شهری و جاده‌ای و نگهداشتن دور موتور در بهینه‌ترین وضعیت و استفاده از بنزین با اکتان مناسب و البته تردد در جاده بدون شیب و بدون باد مخالف و حضور تنها یک سرنشین در خودرو است. به این ترتیب، رسیدن به این عدد در حالت عادی نیز ممکن است اما باید شرایط ویژه‌ای برای آن فراهم باشد. این مسئله مختص به آریزو ۶ جی تی نیست و در مورد تمامی ‌خودرو‌ها صدق می‌کند.

 

با در نظر گرفتن موارد بالا، در عمل رسیدن به مصرف سوخت ترکیبی ۶.۶ لیتر در شهر و جاده ممکن است اما باید نکات ویژه‌ای را برای آن مد نظر قرار داد. با توجه به ترافیک سنگین شهر‌های کشورمان و البته توقف‌ها و حرکت‌های پیوسته، رسیدن به مصرف سوخت ایده‌آل در ترافیک شهری کمی دشوار است. به علاوه باید به شیب مسیر در بسیاری از شهرهای بزرگ کشور نیز اشاره کنیم که بر مصرف سوخت تاثیر گذار است.

 

در جاده وضعیت بهتر می‌شود و در صورت حرکت با سرعت پیوسته، استفاده از دور موتور پایین، عدم شیب جاده و همچنین عدم اضافه وزن بار و مسافرین در خودرو، رسیدن به اعداد کمتر از ۵ لیتر در یکصد کیلومتر هم دور از دسترس نخواهد بود. برای کاهش مصرف در محیط‌های شهری نیز بهتر است از شتابگیری ناگهانی و افزایش دور موتور خودداری کرده و حرکت پیوسته و یکنواختی داشته باشید. با در نظر گرفتن این شرایط، احتمال نزدیک شدن به عدد متوسط مصرف سوخت اعلام شده وجود دارد. البته در این بین باید به عاملی مانند کیفیت سوخت نیز اشاره کنیم چراکه اکتان پایین بنزین می‌تواند باعث افزایش مصرف سوخت شود.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه آریزو ۶ جی تی و همچنین شرایط فروش این خودرو می‌توانید با آسیا خودرو تماس بگیرید. همکاران ما با شماره تلفن ۷۵۱۵۱-۰۲۱ آماده پاسخگویی هستند.

 

مشاوره خرید محصولات مدیران خودرو (نقدی | اقساطی)
برای اطلاع از جدیدترین شرایط فروش محصولات مدیران خودرو (ام وی ام | فونیکس) به صورت نقدی و اقساطی، شماره خود را درج کنید.

ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *