بررسی اجمالی خدمات خودرو

 مدیران خودرو مدتی قبل، آریزو ۶ GT را به‌عنوان یک سدان اسپرت معرفی کرد. این خودرو با موتور پرقدرت، در حال حاضر قوی‌ترین سدان تولید شده در ایران است و به‌راحتی هم می‌تواند با بسیاری از سدان‌های وارداتی در کلاس خود رقابت کند. آریزو ۶ جی تی هرچند به‌عنوان یک سدان اسپرت عرضه شده، اما همچنان ویژگی‌های رفاهی و ایمنی متعددی را عرضه می‌کند. به این ترتیب این خودرو، همچنان از نظر فضای داخلی و امکانات، می‌تواند یک خودرو خانوادگی هم باشد ولی در جاده، با اختلاف زیاد، بسیاری از خودروهای بازار را پشت سر می‌گذارد. در این مطلب، بیشتر با آریزو ۶ جی تی آشنا می‌شویم.

 

مشخصات آریزو ۶ جی تی

آریزو ۶ GT، یک خودرو سدان است که بر پایه سری ۶ پرو ساخته شده اما با تغییرات زیادی در بخش‌های فنی و البته طراحی ظاهری، به یک سدان اسپرت تبدیل شده است. طول این خودرو معادل ۴.۷ متر، عرض آن ۱.۸ متر و ارتفاع آن معادل ۱.۵ متر است. به این ترتیب آریزو ۶ GT در کلاس سدان‌های سایز متوسط جای می‌گیرد. اگر می‌خواهید مقیاسی از ابعاد این خودرو داشته باشید، آریزو ۶ جی تی از نظر ابعاد حدود ۱۰ سانتی‌متر از کرولا بزرگ‌تر و حدود ۱۰ سانتی‌متر از کمری کوچک‌تر است.

 

 اصلی‌ترین ویژگی آریزو ۶ GT، در مشخصات فنی آن است، جایی که با قدرت موتور ۱۹۷ اسب بخار و گشتاور ۲۹۰ نیوتون تر، به‌راحتی می‌تواند همه سدان‌ها بازار ایران به چالش بکشد. قدرت موتور این خودرو از طریق یک گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک دو کلاچه به چرخ‌های جلو می‌رسد. به این ترتیب شتاب آریزو ۶ جی تی معادل ۶.۷۸ ثانیه (در حالت استاندارد) است. این عدد در تست‌های عملی در پیست آزادی با توجه به کیفیت بنزین مورد استفاده و همچنین ارتفاع تهران از سطح دریا، عددی در حدود ۷.۵ تا ۸ ثانیه بوده که همچنان بسیار بهتر از رقبا است.

 

 از نظر ظاهری، طراحی این خودرو در بخش جلو، کاملاً جدید است و اثری از ۶ پرو در آن نمی‌بینید. طراحی در این بخش متناسب با ویژگی‌های اسپرت خودرو است. در بخش جانبی اصلی‌ترین تفاوت رینگ‌های جدید است و در بخش عقب هم دیفیوزر و خروجی‌های اگروز را داریم. در مجموع طراحی ظاهری خودرو کاملاً حضور یک خودرو اسپرت را نشان می‌دهد. از نظر امکانات رفاهی و ایمنی نیز وضعیت این خورو هم رده بالاترین محصولات فونیکس است. فضای داخلی به‌روز شده و با ترکیب رنگ جدید و طراحی داشبورد جدید، کاملاً بالاتر از مدل‌های پرو است.

 

 مشخصات فنی آریزو ۶ GT

 یکی از مهم‌ترین برتری‌های آریزو ۶ GT بر رقبای خود در بازار، مشخصات فنی آن است. به این ترتیب این خودرو هم اکنون قوی‌ترین سدان تولید شده در ایران است و می‌تواند با قدرت، رقبا را به چالش بکشد. به این ترتیب در کنار ویژگی‌های یک خودرو لوکس و با امکانات، Arrizo 6 GT به‌خوبی می‌تواند نقش یک سدان اسپرت را نیز در بازار ایران بازی کند.

 

 مشخصات فنی آریزو ۶ جی تی شامل موتور ۱.۶ لیتری توربوشارژر با قدرت ۱۹۷ اسب بخار و گشتاور ۲۹۰ نیوتون متر و گیربکس دو کلاچه تر است. قدرت موتور این خودرو از طریق گیربکس به چرخ‌های جلو می‌رسد. وجود گیربکس دو کلاچه باعث می‌شود بخش عمده نیرو در اختیار چرخ‌ها قرار بگیرد و اتلاف نیرو اندک باشد. به علاوه مزیت بزرگ موتور این خودرو علاوه بر قدرت و گشتاور بالا، در اختیار قرار دادن گشتاور در دورهای موتور پایین است. به این ترتیب آریزو ۶ پرو خودروی چابکی است و در زمان حرکت، پویایی و توان بالایی برای سبقت‌گیری دارد.

 

 بررسی موتور آریزو ۶ جی تی

 همانطور که در بالا اشاره کردیم، موتور آریزو ۶ پرو نمونه‌ای ۱.۶ لیتری (با حجم دقیق ۱۵۹۸ سی سی) است که به‌وسیله توربوشارژر تقویت می‌شود. قدرت موتور آریزو ۶ جی تی ۱۹۷ اسب بخار و گشتاور موتور آن ۲۹۰ نیوتون متر است. این موتور برای بازار ایران موتور آشنایی است چون پیش از این شاهد نصب آن بر روی و تیگو۸ پرو هم بوده‌ایم. موتور آریزو ۶ GT علاوه بر توربوشارژر، از فناوری تزریق مستقیم سوخت نیز استفاده می‌کند که در مجموع باعث افزایش توان آن می‌شوند.

 

 استفاده از این فناوری‌ها در کنار تنظیمات موتور و البته وجود اینترکولر، باعث می‌شود با وجود حجم ۱.۶ لیتری، موتور این خودرو بتواند ۱۹۷ اسب بخار قدرت تولید کند. به این ترتیب نسبت قدرت به حجم آن بیشتر از ۱۲۳ اسب بخار است. در کنار قدرت، مزیت بزرگ این موتور گشتاور آن است. گشتاور را به طور ساده می‌توان به عنوان کشش خودرو دانست. بالاتر بودن گشتاور به معنای آن است که خودرو در زمان حرکت کشش بهتری دارد و بهتر می‌تواند شتاب بگیرد.

 

 علاوه بر گشتاور بالا، مزیت بزرگ دیگر این موتور، تولید گشتاور در دورهای موتور پایین است. موتور آریزو ۶ جی تی می‌تواند حداکثر گشتاور را در دور موتور ۱۷۵۰ در اختیار راننده قرار دهد. به این ترتیب تا قبل از رسیدن دور موتور به ۲۰۰۰ راننده می‌تواند از حداکثر کشش خودرو را در اختیار داشته باشد. این یک امتیاز مهم برای رانندگی با آریزو ۶ جی تی است.

 

 گیربکس آریزو ۶ GT

 یک موتور پر قدرت احتیاج به گیربکسی مناسب نیز دارد تا بتواند به خوبی قدرت و گشتاور را به چرخ‌ها منتقل کند. گیربکس آریزو ۶ GT یک گیربکس اتوماتیک دو کلاچه (DCT) تر (غوطه‌ور در روغن) و ۷ سرعته است. دو کلاچه بودن گیربکس این خودرو باعث می‌شود تعویض دنده‌ها بسیار سریع‌تر از گیربکس‌های اتوماتیک رایج باشد و زمانی بین تعویض دنده‌ها هدر نمی‌رود. به‌علاوه وجود دو کلاچ باعث می‌شود اتلاف نیرو نیز بسیار پایین باید و تقریباً تمام قدرت و گشتاور تولید شده از موتور، مستقیماً به چرخ‌ها می‌رسد.

 

 همانطور که عنوان شد، گیربکس این خودرو از نوع “تر” یا غوطه‌ور در روغن است. به این ترتیب مشکلی در زمینه داغ کردن در ترافیک‌های شهری نخواهد داشت. در کنار این، باید به توان بالای گیربکس نیز اشاره کنیم چراکه گیربکس Arrizo 6 GT به‌راحتی می‌تواند گشتاوری تا حدود ۴۰۰ نیوتون متر را نیز تحمل کند. به این ترتیب تحت فشار دچار مشکل نمی‌شود و می‌تواند در رانندگی‌های سریع هم راننده را همراهی کند.

 

 گیربکس آریزو ۶ جی تی وضعیت تیپ ترونیک هم دارد و راننده می‌تواند به صورت دستی نیز، تعویض دنده‌ها را کنترل کند. برای این منظور، شیفترهایی پست فرمان نصب شده است تا کنترل تعویض دنده‌ها راحت‌تر باشد. البته در حالت عادی هم گیربکس این خودرو به میزان زیادی هوشمند است و می‌تواند وضعیت مورد نظر راننده را تشخیص دهد. به علاوه، از طریق تنظیم مود رانندگی نیز راننده می‌تواند وضعیت مورد نظر را برای یک رانندگی اسپرت و یا یک رانندگی آرام و اقتصادی به گیربکس اعلام کند. در کنار این‌ها، تعویض وضعیت دنده‌ها نیز برقی است و همین مسئله باعث شده دسته دنده، طراحی زیبایی داشته باشد. بر روی آریزو ۶ جی تی، یک مود رانندگی اختصاصی با عنوان Gt Boost نیز وجود دارد که بالاترین توان خودرو را در اختیار راننده می‌گذارد.

 

 طراحی آریزو ۶ جی تی

 قطعاً اولین چیزی که با دیدن اسپرت‌ترین سدان صنعت خودروسازی ایران نظرتان را جلب می‌کند، طراحی آریزو ۶ جی تی است. این خودرو هر پایه آریزو۶ پرو تولید شده و در نمای ظاهری باید آن را یک فیس‌لیفت از مدل‌های پرو دانست اما طراحان به‌خوبی توانسته‌اند طرحی متناسب با ویژگی‌های اسپرت آن خلق کنند. این مسئله بیش از هر چیز در نمای جلوی آن دیده می‌شود، جاییکه طراحان به طور کلی خودرو را تغییر داده‌اند و نشانی از مدل‌های پرو در آن دیده نمی‌شود.

 

 ایده جلوپنجره بزرگ در محصولات فونیکس جدید نیست و در سایر محصولات این خانواده هم می‌توان آن را دید. اما آنچه در طراحی آریزو ۶ GT جدید است، زوایای آن است. در اینجا خبری از جلوپنجره کهکشانی با بخش‌های کرومی ریز نیست و متناسب با شخصیت اسپرت خودرو، یک جلوپنجره بزرگ با شبکه مشکی رنگ را شاهد هستیم. گرافیک چراغ‌ها و طراحی آن‌ها هم کاملاً تغییر کرده است. طرح دیلایت‌ها هم خشن است تا به روح اسپرت خودرو نزدیک‌تر باشد. به این ترتیب در نمای جلو، قطعاً تا مدت‌ها در خیابان جلب توجه می‌کند.

 

 در نمای جانبی، هرچند پروفیل بدنه حفظ شده است، اما استفاده رینگ‌های مشکی و کالیپرهای قرمز، باعث جذابیت آن شده است. در نمای عقب هم وجود یک دیفیوزر و چهار خروجی اگزوز، نمایی اسپرت دارد. کشیدگی چراغ‌ها در این بخش هم دیده می‌شود که البته از مدل‌های پرو باقی مانده است. در بخش عقب، طراحی چراغ‌ها در مدل‌های پرو هم به اندازه کافی اسپرت بوده و تغییری در آن داده نشده است.

 

 آپشن‌های آریزو ۶ GT؛ بررسی امکانات آریزو ۶ جی تی

 هر چند آریزو ۶ جی تی باید نقش یک خودرو اسپرت را بازی کند و برای این منظور هم به‌خوبی تجهیز شده است، اما در عین حال باید از نظر امکانات و آپشن‌ها وضعیت مناسبی داشته باشد. به همین دلیل آپشن‌های آریزو ۶ جی تی لیست کاملی است تا هم بتواند جایگاه این خودرو را در بازار تثبیت کند و هم بتواند در بین محصولات فونیکس جای بگیرد.

 

 لیست امکانات آریزو ۶ GT بسیار بلند است و این خودرو تقریباً همه آپشن‌هایی که در دیگر محصولات فونیکس می‌بینید را عرضه می‌کند. به این ترتیب کمبودی از این نظر احساس نمی‌کنید. در ادامه برخی از آپشن‌های Arrizo 6 GT را در دو بخش رفاهی و ایمنی مرور می‌کنیم.

 

 امکانات و آپشن‌های رفاهی Arrizo 6 GT

 همانطور که گفتیم، آریزو ۶ جی تی هر چند در نقش یک سدان اسپرت به بازار آمده است اما باید بتواند از نظر امکانات رفاهی و ایمنی نیز مشتریان را راضی کند. به همین دلیل در این بخش شاهد تنوع بالایی از امکانات هستیم.

 

 بر روی این خودرو به‌صورت استاندارد دوربین ۳۶۰ درجه، دوربین دنده عقب داینامیک و سنسورهای جلو و عقب نصب شده است. به این ترتیب برای حرکت در مسیرهای شلوغ و فضاهای تنگ و همچنین پارک کردن مشکلی نخواهید داشت. صندلی‌ها و به طور کلی تودوزی خودرو چرم قرمز است و صندلی‌های جلو به صورت برقی تنظیم می‌شوند. علاوه بر این، صندلی‌های جلو دارای گرمکن و سردکن هستند تا بتوانند در هوای گرم و سرد، حداکثر رفاه را فراهم کنند.

 

 سیستم تهویه مطبوع نصب شده در آریزو ۶ GT، دیجیتال و اتوماتیک است. علاوه بر این، این سیتسم به فیلتر مخصوصN95 نیز مجهز است که مانع از ورود عوامل آلرژی‌زا به داخل خودرو شده و می‌تواند هوای داخلی خودرو را نیز تصفیه کند. برای سرنشینان عقب نیز خروجی مجزا در نظر گرفته شده است.

 

 چراغ‌های جلو و عقب این خودرو از فناوری LED بهره می‌برند. این فناوری در چراغ‌های جلو یک مزیت بزرگ است که باعث می‌شود دید راننده در شب بسیار مناسب باشد. این خودرو به چراغ‌های جلو اتوماتیک یا اتولایت هم مجهز است که باعث می‌شود با تاریک شدن هوا، چراغ‌ها به‌صورت خودکار روشن شوند. این چراغ‌ها به سیستم تنظیم اتوماتیک ارتفاع نیز مجهز هستند.

 

 در مقابل راننده یک صفحه نمایش ۱۰ اینچی نصب شده است که اطلاعات مختلف خودرو را به‌صورت دیجیتال به نمایش می‌گذارد. علاوه بر این، یک صفحه نمایش ۱۰ اینچی دیگر نیز در میانه داشبورد نصب شده است که نقش صفحه نمایش سیستم صوتی و سرگرمی خودرو را دارد. این دو نمایشگر به هم چسبیده هستند و ظاهری یکپارچه دارند. بخش زیادی از کنترل‌های خودرو به صفحه نمایش مرکزی منتقل شده است که باعث می‌شود داشبورد خلوت‌تر باشد.

 

 امکان اتصال تلفن همراه به این سیستم وجود دارد و از این طریق می‌توان فایل‌های صوتی و تصویری را به صفحه نمایش و سیستم صوتی خودرو منتقل کرد. علاوه بر این، صفحه نمایش مرکزی خودرو به اندروید اتو و اپل کار پلی نیز مجهز است که باعث می‌شود بتوانید صفحه نمایش تلفن همراه را به همه امکاناتش، بر روی این صفحه نمایش میرور کنید.

 

 این لیست البته بلندتر از این‌ها است و مواردی مانند نورپردازی داخلی، دوربین ثبت وقایع، سانروف برقی دو حالته، چراغ مشایعت، سیستم مسیریاب، پورت USB در ردیف‌های جلو و عقب، ورود و استارت بدون کلید، روشن کردن خودرو از راه دور و… را نام برد. به این ترتیب آپشن‌های رفاهی آریزو ۶ GT را می‌توان در رده بالاترین خودروهای بازار ایران دانشت و از این نظر جایگاهی بالاتر از رقبا دارد.

 

 آپشن‌ها و امکانات ایمنی آریزو ۶ جی تی

 ایمنی یکی از موارد بسیار مهم در محصولات مدیران خودرو برند فونیکس است و این مسئله را می‌توان در امکانات ایمنی Arrizo 6 GT نیز دید. این خودرو از نظر امکانات ایمنی نیز هم رده بالاترین خودروهای بازار ایران است و از این نظر می‌تواند اطمینان خاطر خریداران را به دنبال داشته باشد.

 

 لیست آپشن‌های ایمنی آریزو ۶ جی تی نیز بسیار طولانی است و در این بخش تنها به بررسی اصلی‌ترین موارد آن خواهیم پرداخت. این خودرو به صورت استاندارد با ۶ ایربگ عرضه می‌شود تا در صورت بروز تصادف، بتواند از جان سرنشینان محافظت کند. با این حال مسئله مهم‌تر، پیشگیری از بروز تصادف است و در اینجا هم آریزو ۶ جی تی بسیار موفق عمل می‌کند.

 

 در درجه اول باید به نصب سیستم‌های متعدد کمکی راننده اشاره کنیم. این سیستم‌ها در درجه اول مانع از بروز تصادف می‌شوند و پس از آن می‌توانند سطحی از رانندگی خودران را فراهم کنند. این سیستم‌ها در آریزو ۶ جی تی، با استفاده از مجموعه گسترده ای از سنسورها و رادارها و دوربین، می‌توانند محیط اطراف خودرو را رصد کرده و با ارزیابی شرایط، مانع از بروز حادثه شوند.

 

 به عنوان نمونه مواردی مانند رادار نقطه کور، رادار هشدار خروج از پارک، رادار حرکت بین خطوط، رادار هشدار خروج از لاین، رادار هشدار تغییر لاین، کروز کنترل تطبیقی، رادار کمکی در شرایط تراکم ترافیک، رادار هشدار برخورد از جلو، کنترل هوشمند نور بالا، رادار هشدار برخورد از عقب و رادار هشدار باز کردن درب‌ها اشاره کرد.

 

 به علاوه سیستم کنترل پایداری Bosch نسل ۹.۳ بر روی آریزو ۶ GT نصب شده که سیستم‌هایی مانند ترمز اضطراری خودکار، کنترل کشش، کنترل حرکت در سربالایی و سرپایینی و… را شامل می‌شود. ترمزها در هر چهار چرخ دیسکی و خنک شونده هستند تا بتوانند توان بالای موتور این خودرو را کنترل کنند. با در نظر گرفتن همه این موارد، می‌توان با اطمینان گفت ایمنی آریزو ۶ جی تی همسطح بهترین‌های بازار ایران است.

 

 داخل آریزو ۶ جی تی؛ بررسی طراحی کابین آریزو ۶ جی تی

 طراحی داخل آریزو ۶ پرو به‌وضوح حضور خودرویی جدید و متفاوت نسبت به نسخه‌های فعلی آریزو ۶ را نشان می‌دهد. کابین آریزو ۶ جی تی پیرو سبک طراحی جدید محصولات فونیکس است و می‌توان نشانه‌هایی از دیگر محصولات این خانواده را در آن دید.

 

 اولین چیزی که در کابین این خودرو جلب نظر می‌کند، ترکیب دو رنگ داخلی خودرو است. ترکیب رنگ قرمز و مشکی، هماهنگی مناسبی با اسپرت بودن طراحی این خودرو دارد. این ترکیب در بخش‌های مختلف و حتی تا روی فرمان خودرو هم کشیده شده است تا فراموش نکنید سوار بر یک خودرو اسپرت هستید. در عین حال فضای کابین این خودرو لوکس هم هست و این مسئله را می‌توان از ترکیب پارچه و چرم در بخش‌های مختلف کابین دید.

 

همچنین ویژگی‌های یک خودرو مدرن و امروزی نیز در طراحی داخلی این خودرو به چشم می‌خورد. در عصری که خودروها بیشتر از قبل به سمت دیجیتالی شن پیش می‌روند، استفاده از کلیدهای زیاد در داشبورد منسوخ شده است. این روند حذف دکمه‌ها و کلیدی‌ها در کابین آریزو ۶ پرو نیز دیده می‌شود. داشبورد تا حد امکان خلوت شده و تنها چند کلید ضروری را در بخش پایینی داشبورد می‌بینیم. عمده کارها شامل تنظیمات رفاهی و ایمنی در این خودرو بر عهده صفحه نمایش بزرگ مرکزی خودرو است.

 

 کنسول وسط بزرگ است و فضاسازی خوبی هم در آن شده. سبک طراحی در اینجا هم مشابه چیزی است که در دیگر محصولات فونیکس می‌بینیم. کنسول وسط تا حد امکان خلوت است تا حس لوکس بودن را در کابین تقویت کند. صندلی‌ها در جلو متناسب با ویژگی‌های اسپرت خودرو، علاوه بر طراحی اسپرت، ویژگی‌های مهم دیگری هم دارند. کناره‌های صندلی در نشیمن و تکیه گاه بلند است تا بتوانند بدن راننده و سرنشین را در پیچ‌ها به خوبی محافظت کنند. این صندلی‌ها در عین حال نرم هستند تا راحتی راننده و سرنشین تحت تاثیر قرار نگیرد.

 

 صندلی‌های عقب آریزو ۶ جی تی

 مطابق الگویی که در صندلی‌های جلو شاهد بودیم، کابین آریزو ۶ جی تی در عقب هم به وضوح نشانه‌های اسپرت را دارد. ترکیب رنگ قرمز و مشکی در اینجا هم دیده می‌شود. در اینجا هم صندلی‌ها راحت هستند و فضای پا و سر برای سرنشینان مناسب است. اگر دو نفر در صندلی‌های عقب نشسته باشند، می‌توانند از کنسول میانی هم استفاده کنند که مزیت بزرگی به ویژه در سفرها است. دریچه‌های تهویه جداگانه‌ای برای سرنشینان عقب در نظر گرفته شده تا آسایش سرنشینان در این بخش هم تضمین شود.

 

برای اطلاعات بیشتر در زمینه این آریزو ۶ جی تی می‌توایند با آسیا خودرو تماس بگیرید. همکاران ما با شماره تلفن ۷۵۱۵۱-۰۲۱ آماده پاسخگویی هستند.

 

سوالات شما
مشخصات فنی