این روزها اخبار زیادی در زمینه به واردات خودروهای دست دوم به گوش میرسد. هرچند هنوز زمان ورود اولین خودروهای وارداتی دست دوم به بازار و شرایط ورود آنها و قیمت و وضعیت خدمات پس از فروششان مشخص نیست، اما اجازه بدهید شرایطی را تصور کنیم که این خودروها وارد کشور شدهاند. در این حالت خریداران خودرو در زمان خرید به مقایسه خودروهای وارداتی دست دوم با خودروهای مونتاژ ایران خواهند پرداخت. در این مطلب تلاش میکنیم مقایسهای میان خودروهای دست دوم وارداتی و خودروهای مونتاژ داخل از جنبههای مختلف داشته باشیم.
یکی از جنبههای اصلی مقایسه خودروهای وارداتی دست دوم با خودروهای مونتاژ ایران، خدمات پس از فروش خودروها است. باید توجه داشت که در صورت تحقق واردات خودرو چه به صورت دست دوم چه نو، تیراژ، بخش ناچیزی از هر محصول را شامل خواهد شد و کمبود تعداد هر محصول، برای گسترش شبکه نمایندگان، توجیه اقتصادی نخواهد داشت.
از سوی دیگر، خودروهای دست دوم حتی در صورت فقدان یا نقص فنی قابل توجه، قاعدتا از دوران گارانتی خود گذشته اند و حتی در صورت مشمولیت گارانتی نیز به دلیل مشکلات ناشی از تحریم، نمایندگی کمپانی سازنده حتی در صورت تمایل هم امکان حضور در ایران را ندارد. از سوی دیگر، تجربیات قبلی از حضور مستقیم برندهای خارجی نشان داده این مسئله تا حد زیادی منوط به مناسبات سیاسی است و در صورت تحقق هم چیزی نیست که برای درازمدت بتوان روی آن حساب کرد. جمیع این مسائل، یعنی تمام هزینههای نگهداری از جزئیترین مورد مثل تعویض روغن تا کلی ترین، از روز اول با خریدار است.
یکی دیگر از نکات قابل توجه در خرید خودروهای دست دوم، امکان دسترسی به قطعات و تعمیرکاران مجرب است. در صورت ورود خودروهای دست دوم به بازار ایران، یکی از معضلات احتمالی، کمبود تکنسینهای آشنا به پیچیدگیهای ساخت و مدلهای مختلف خواهد بود. طبعا موضوع بازدهی و توجیه مالی در فرآیند آموزش تعمیرکاران مسلط به تکنولوژیهای جدید، بسیار حائز اهمیت است. در کنار این مسئله، دسترسی مطمئن و سریع به قطعات یدکی خودرو تنها در صورتی ممکن است که تعداد قابل توجهی از آن محصول در بازار یا در سطح شهرها موجود باشد. این مسئله در زمان مقایسه خودروهای وارداتی دست دوم با خودروهای مونتاژ ایران بسیار مهم است چرا که عدم دسترسی به تعمیرکار متخصص، می تواند یک مشکل بسیار بزرگ برای خودروهای وارداتی دست دوم باشد.
سرمایه گذاری در یک وسیله نقلیه نه تنها باید به عنوان یک هزینه کوتاه مدت تلقی شود، بلکه باید به عنوان یک دارایی بالقوه در آینده تلقی شود. هر چقدر هم در زمان خرید خودرو با وسواس عمل کنیم، احتمال فروش آن بنا به دلایل مختلف نظیر تمایل برای تبدیل به احسن، انکارناپذیر است. خودروی دست دوم با تکنولوژی قدیمیتر که احتمالا در مقطع خرید ما بخشی از مسیر استهلاک خود را پیموده است، بعد از استفاده و اقدام برای فروش قاعدتا با خودروی دیگری که شاید از مدت گارانتی آن هم باقی مانده است، در یک رده قرار نخواهد داشت. از سوی دیگر، تعداد ناچیز این محصولات در بازار خودرو، نگرانیهایی را برای مشتریان بالقوه ایجاد میکند و حتی در صورت تخمین قیمتهای بالا به لحاظ ارزش محصول، به سختی میتوان برای آن مشتری پیدا کرد. به عنوان نمونه با توجه به شرایط فروش اقساطی مدیران خودرو، مشتریان همیشه دست بازی برای خرید خودرو دارند. در این شرایط احتمالا مشتریان ترجیح می دهند به جای خرید خودرو وارداتی دست دوم، خودرو صفر کیلومتر را خریداری کنند.
بر کسی پوشیده نیست که هر چه جلوتر میرویم، سرعت توسعه فناوری مضاعف میشود و صنعت خودرو هم از این قاعده مستثنی نیست. بهعنوان مثال اگر سه دهه قبل در این صنعت به ۵ سال زمان برای ارائه تکنولوژی جدید نیاز بود، در دنیای فعلی این صنعت، هر ساله از تکنولوژیهای جدیدی توسط برندهای پیشرو رونمایی میشود که در قیاس با ۵ سال قبل تولیدات همان مجموعه، یک جهش چشمگیر محسوب میشود.
حتی در بازار خودروی ایران نیز بسیاری از موارد که تا چند سال پیش بهعنوان یک آپشن روی آن مانور تبلیغاتی داده میشد، امروزه بهعنوان ملزومات یک خودرو شناخته میشود. شاید در نگاه اول، قیمت پایینتر خودروهای دست دوم، که خود میتواند زیر سوال باشد، عاملی برای وسوسه خریدار باشد، اما عملا به معنای چشم بستن روی فناوریهای جدید، ویژگیهای ایمنی و استانداردهای روز است.
یکی دیگر از عوامل مهم که در مقایسه خودروهای وارداتی دست دوم با خودروهای مونتاژ ایران کمتر به آن توجه میشود، اثرات زیست محیطی است. خودروهای دست دوم وارداتی با موتورهای قدیمی تر، مصرف سوخت و آلایندگی بیشتری دارند که همین موضوع هم ضمن افزایش چالشها برای خریداران، تهدید مهمی در زمینه آلایندگی هوای شهرها محسوب میشود. این در حالی است که خودروهای مونتاژ داخل، بعضا به طور گام به گام با تکنولوژی جهانی پیش میروند. بهعنوان یک نمونه تازه میتوان به تیگو ۸ پرو e پلاس اشاره کرد. انتخاب صحیح محصول، طبعا میتواند به افزایش کارآمدی کمک کند و با تلاش های جهانی برای کمک به محیط زیست، همگام باشد.
در حالی که جذابیت اولیه واردات خودروهای دست دوم، ممکن است مقرون به صرفه بودن آنها باشد، یک ارزیابی جامع تر، مشکلات و معایب احتمالی چنین انتخابی را آشکار میکند. فقدان پشتیبانی پس از فروش، امکان دسترسی به قطعات و تعمیرکاران ماهر، پیروی از استانداردهای قدیمی، سازگاری نداشتن با شرایط اقلیمی و بنزین و مشکلات احتمالی فروش مجدد مجموعاً به انتخابی حکم میکند که دغدغههایی از این دست را برای مشتریان به دنبال نداشته باشد. خودروهای مونتاژ داخل، ضمن بهرهمندی از تکنولوژی و استانداردهای بهروز، شبکه گسترده نمایندگان و بعضاً با گارانتی ۵ تا ۷ ساله و زنجیره قوی در تامین قطعات، طبعا با آسودگی خاطر بیشتری برای مشتریان همراه هستند.
ثبت نظر