تیگو 8 پرو EPLUS
تیگو 8 پرو EPLUS
تیگو 8 پرو EPLUS
تیگو 8 پرو EPLUS
تیگو 8 پرو EPLUS
تیگو 8 پرو EPLUS
بررسی اجمالی خدمات خودرو

مدیران خودرو و برند فونیکس، در یک سال اخیر با عرضه محصولات متنوع، توانسته به یکی از بازیگران اصلی بازار تبدیل شود. در ادامه این روند و پس از تبلیغات گسترده شهری، مدیران خودرو سرانجام از نخستین خودرو هیبرید خود رونمایی کرد تا بار دیگر پیشتاز بودن خود در بازار را ثابت کند. این خودرو که با نام رسمی تیگو ۸ پرو e پلاس عرضه شده است، در اصلی تیگو ۸ هیبرید است که با ترکیب قوای محرکه برقی و بنزینی، توانسته عنوان قدرتمندترین خودرو بازار ایران را از آن خود کند. به این ترتیب تیگو ۸ پرو e پلاس توانسته ترکیب مناسبی از کارآیی، امکانات رفاهی و ایمنی، توان حرکتی و مصرف سوخت بسیار پایین را فراهم کند.

 

در این بخش، مروری بر تیگو ۸ پرو e پلاس یا تیگو ۸ هیبرید خواهیم داشت و این خودرو را از جنبه‌های مختلف بررسی می‌کنیم. برای اطلاع از شرایط فروش این خودرو می‌توانید با آسیا خودرو تماس بگیرید. اگر سوالی در زمینه فونیکس تیگو ۸ پرو e پلاس داشتید، می‌توانید با کارشناسان ما مطرح کنید.

 

مشخصات تیگو ۸ پرو e پلاس؛ بررسی تیگو ۸ هیبرید

همان‌گونه که عنوان شد، تیگو ۸ پرو e پلاس به‌عنوان مدل‌های هیبرید از خانواده تیگو ۸ است و به این ترتیب بخش زیادی از مشخصات دیگر اعضا این خانواده را در تیگو ۸ هیبرید نیز می‌بینیم. در مقابل قدرت و مشخصات موتور و توان حرکتی آن به شکل محسوسی تغییر کرده و افزایش یافته است.

 

از نظر ابعاد، Tiggo 8 Pro e+ مشابه دیگر اعضا این خانواده است. به این ترتیب با طول ۴.۷ متر و فاصله محوری ۲.۷ متر، خودروی بزرگ و جاداری است. فضای داخلی آن با توجه به ابعاد بدنه و ارتفاع سقف، برای ۵ سرنشین کاملا مناسب است ضمن آنکه ردیف سوم صندلی‌ها نیز برای آن در نظر گرفته شده تا در مواقع لازم بتواند ۷ سرنشین را حمل کند. وزن خودرو با توجه به مجموعه باتری‌ها، اندکی افزایش پیدا کرده اما در عوض توان مجموعه موتور‌های این خودرو بالاتر رفته تا درمجموع عملکرد بهتری داشته باشد.

 

فونیکس تیگو ۸ پرو e پلاس، به‌عنوان یک خودرو هیبرید از یک موتور بنزین‌سوز و دو موتور برقی بهره می‌برد. استفاده از دو موتور برقی (برخلاف دیگر رقبا که معمولا از یک موتور استفاده می‌کنند) باعث شده هم توان و هم برد حرکتی آن افزایش پیدا کند. قدرت تیگو ۸ هیبرید در وضعیت حداکثر توان معادل ۳۲۶ اسب بخار و گشتاور آن معادل ۵۱۰ نیوتون متر است. به این ترتیب این خودرو هم اکنون قوی‌ترین خودرو تولید شده در ایران است. این خودرو قابلیت حرکت در وضعیت تمام برقی را نیز دارد و به این ترتیب بدون روشن کردن موتور بنزین، می‌تواند ۷۵ کیلومتر مسافت را طی کنید که برای چند روز سفر‌های شهری هم کافی است.

 

با در اختیار داشتن توان موتور بنزین‌سوز،حداکثر برد حرکتی آن به حدود ۱۰۰۰ کیلومتر می‌رسد. در حالت ایده‌آل، مصرف سوخت تیگو ۸ پرو e پلاس معادل تنها ۱.۵۵ لیتر در یکصد کیلومتر است. به‌علاوه با شتاب صفر تا صد ۷.۶ ثانی‌هایی، از سریع‌ترین خودروهای تولید شده در ایران است. نیروی موتور‌های این خودرو به چرخ‌های جلو می‌رسند و به این ترتیب یک کراس‌اوور دیفرانسیل جلو است.

 

تیگو ۸ پرو e پلاس یک خودرو PHEV است به این معنی که غیر از قابلیت‌های یک خودرو هیبرید معمولی، امکان شارژ آن به‌صورت مستقیم با برق شهر یا ایستگاه‌های شارژ نیز وجود دارد. به این ترتیب می‌توانید قبل از حرکت، باتری‌های این خودرو را شارژ کنید. با این کار، تیگو ۸ هیبرید امکان حرکت به‌صورت کاملا برقی را دارد.

 

از نظر امکانات رفاهی و ایمنی، تیگو ۸ پرو e پلاس خودرویی مشابه مدل‌های پرو مکس است و همه آنچه در بالاترین مدل‌های ۸ پرو مکس می‌بینید را در این خودرو خواهید دید.

 

طراحی تیگو ۸ پرو e پلاس

همان‌گونه که عنوان شد، این خودرو در اصل نمونه هیبرید از خانواده تیگو ۸ است و به همین دلیل تقریبا همه ویژگی‌هایی که پیش از این در دیگر اعضا این خانواده دیده‌ایم، در طراحی داخلی و خارجی تیگو ۸ پرو e پلاس نیز دیده می‌شود. این مسئله مختص به این خودرو نیست و در سایر خودرو‌هایی که نمونه هیبرید از یک خودروی بنزین سوز هستند، وضعیت تقریبا مشابه است.

 

طراحی ظاهری تیگو ۸ هیبرید

طراحی ظاهری تیگو ۸ پرو e برخلاف پسوند پرو در نام آن، بیشتر به مدل‌های پرو مکس شبیه است به این ترتیب شاهد جلو پنجره جدید و چراغ‌های عقب شفاف در این بخش هستیم. در سایر بخش‌ها، پنل‌های بدنه مشابه مدل‌های پرو و پرو مکس است. البته در مدل آزمایشی، برچسب‌هایی بر روی بدنه نصب شده بود که به‌طور مشخص می‌شد آن را از سایر خودرو‌ها تشخیص داد ولی در مدل‌های تولیدی قرار نیست این برچسب‌ها بر روی خودرو نصب شود. به این ترتیب اصلی‌ترین تفاوت این خودرو با دیگر اعضا خانواده‌اش در ظاهر، نشان پشت خودرو و بخش ویژه شارژ خواهد بود.

 

حضور یک خودرو بزرگ را به‌خوبی می‌توان در طراحی ظاهری تیگو ۸ پرو e پلاس دید. این خودرو یک کراس‌اوور بزرگ است و این مسئله را در بخش‌های مختلف ازجمله جلو پنجره به‌خوبی نشان می‌دهد. چراغ‌های جلو در گوشه‌های خودرو نصب شده‌اند و این مسئله به بزرگ‌تر دیده شدن ابعاد خودرو کمک می‌کند.

 

طراحی ظاهری تیگو ۸ پرو e و به‌طور کلی خانواده تیگو ۸ به شکلی است که حضور یک خودرو لوکس را به‌خوبی نشان می‌دهد. این مسئله اهمیت زیادی دارد چون در حال حاضر، این سری بالاترین جایگاه را در بین محصولات مدیران خودرو در ایران دارد. در طراحی ظاهری این خودرو، از اغراق در طراحی خبری نیست و خودروی به‌خوبی توانسته ترکیب طراحی اسپرت با طراحی خانوادگی را به نمایش بگذارد.

 

اصلی‌ترین تفاوت مدل‌ها تیگو ۸ پرو هیبرید دیگر خودرو‌های این خانواده و به‌طور کلی با دیگر خودرو‌های بازار ایران، وجود یک بخش جداگانه برای شارژ خودرو است همان‌گونه که گفتیم این خودرو PHEV است و به این ترتیب امکان شارژ آن وجود دارد برای این منظور، بخشی شبیه به درب باک بر روی گلگیر جلو (سمت راننده) در نظر گرفته شده است.

 

داخل تیگو ۸ پرو e پلاس؛ بررسی کابین تیگو ۸ پرو

داخل کابین تیگو ۸ پرو e پلاس هم مانند نمای ظاهری آن آشنا است. در اینجا هم همه آنچه در مدل‌های پرو مکس دیده‌ایم را شاهد هستیم. به این ترتیب دو مانیتور بزرگ به هم چسبیده را بر روی داشبورد داریم. یکی از این دو مانیتور که در مقابل راننده قرار گرفته، نقش نشان دهنده‌ها را بازی می‌کند و اطلاعات اصلی خودرو را به راننده نمایش می‌دهد این مانیتور به‌طور کامل قابل تغییر بر اساس نظر راننده است و امکانات جذابی را عرضه می‌کند. به‌علاوه با توجه به هیبرید بودن خودرو، اطلاعات این بخش نیز به‌صورت کامل بر روی این صفحه نمایش ارائه می‌شود.

 

در کنار این، مانیتور وسط به سیستم صوتی و سرگرمی و اطلاعاتی خودرو اختصاص دارد. در این بخش تنظیمات متعددی وجود دارد و همچنین می‌توانید با اتصال تلفن همراه به آن از ویژگی‌های مختلفی بهره‌مند شوید. برای کاهش تعداد کلید‌های کابین، بخشی از تنظیمات خودرو نیز در این بخش قرار گرفته است. به این ترتیب می‌توانید از طریق این مانیتور، عملکرد بخش‌های مختلف را تنظیم کنید. این خودرو همچنین به سیستم دستیار صوتی نیز مجهز است و بسیاری از کار‌ها را می‌توان از طریق پیام صوتی به خودرو منتقل کرد.

 

کنسول میانی و صندلی‌ها و رودری‌ها نیز کاملا مشابه مدل‌های پرو مکس است. به این ترتیب صندلی‌های بزرگی در اختیار دارید که به‌ویژه در جلو، به‌خوبی می‌توانند راننده و سرنشین را در پیچ‌ها محافظت کنند. فضای صندلی‌های عقب هم مناسب است و سه سرنشین بزرگسال در آن‌ها راحت خواهند بود. کابین تیگو ۸ پرو هیبرید، ترکیبی از چرم قهوه‌ای و مشکی با پوشش‌هایی مشابه آلومینیوم برس خورده است که باعث می‌شود حس مناسبی از لوکس بودن به سرنشینان منتقل شود. در مقابل استفاده از تجهیزات و امکانات مدرن، حضور یک خودرو امروزی را تداعی می‌کند.

 

در این خودرو مانند سایر مدل‌های سری تیگو ۸، شاهد نصب سه ردیف صندلی خواهیم بود و خودرو هفت نفره است. فضای صندلی‌های ردیف سوم طبیعتا کمتر از ردیف میانی است و بیشتر برای کودکان و نوجوانان مناسب است. فضای صندوق عقب این خودرو در حالت عادی (پنج نفره) معادل ۱۱۷۹ لیتر است که با خواباندن صندلی‌های ردیف دوم، فضای صندوق آن به ۲۱۰۰ لیتر می‌رسد.

 

مشخصات فنی تیگو ۸ پرو e پلاس

همانطور که پیش از این عنوان شد، تیگو ۸ پرو e پلاس یک خودرو هیبرید است. اصلی‌ترین ویژگی یک خودرو هیبرید، وجود قوای محرکه برقی و بنزین سوز است و این مسئله را در مشخصات فنی تیگو ۸ پرو e پلاس هم می‌بینیم. علاوه بر این، باید یک مجموعه انتقال قدرت نیز در این بین وجود داشته باشد تا انتقال قدرت بین بخش‌های مختلف و درنهایت چرخ‌ها را مدیریت کند.

 

در تیگو ۸ هیبرید، این ترکیب کمی تغییر کرده و پیچیده‌تر شده است. به این ترتیب تیگو ۸ پرو e پلاس با دو موتور برقی و یک موتور بنزین‌سوز عرضه شده است. یکی از دو موتور برقی، علاوه بر تولید توان، امکان تولید برق نیز دارد و می‌تواند آن را به باتری‌ها یا موتور الکتریکی دیگر ارسال کند. در کنار این‌ها، موتور بنزینی هم قرار دارد که می‌تواند نیرو را به چرخ‌ها برساند و یا باتری‌ها را شارژ کند.

 

در کنار این‌ها، یک گیربکس بسیار پیچیده نیز بین همه این مجموعه و چرخ‌ها وجود دارد. این گیربکس که با نام DHT شناخته می‌شود، می‌تواند انتقال قدرت بین موتور بنزین سوز، موتور‌های الکتریکی و چرخ‌ها را مدیریت کند.

 

موتور‌های تیگو ۸ پرو e پلاس؛ قدرت بالا با ۳ موتور

به جذاب‌ترین بخش تیگو ۸ پرو e پلاس، جایی که تیگو ۸ پرو هیبرید تفاوت‌های اصلی خود را با سایر اعضا خانواده و دیگر خودروهای بازار آشکار می‌کند. در اینجا حضور یک مجموعه از دو موتور برقی و یک موتور بنزینی باعث می‌شود این خودرو قدرت و گشتاور بالاتری نسبت به مدل‌های دیگر داشته باشد و در مقابل مصرف سوخت آن بسیار کمتر باشد. به این ترتیب تیگو ۸ پرو e پلاس با استفاده از ۳ موتور، قوی‌ترین خودرو تولید شده در ایران است در حالیکه مصرف سوخت آن بسته به وضعیت رانندگی و شرایط می‌تواند تا ۱.۵ لیتر در یکصد کیلومتر هم پایین بیاید.

 

به این ترتیب بسته به شرایط و نیاز راننده به قدرت و گشتاور، نیروی موتور می‌تواند از یک یا دو موتور برقی تامین شده و یا موتور بنزینی هم وارد مدار شود. همچنین یکی از موتور‌ها می‌تواند وظیفه ژنراتور را نیز بازی کند و برای تامین برق باتری از آن استفاده شود. همچنین موتور بنزین سوز هم می‌تواند منبع تامین نیروی حرکتی خودرو، منبع تامین برق و یا هر دو باشد. درمجموع ۹ حالت مختلف برای انتقال نیرو در این خودرو طراحی شده است. کنترل این حالت‌ها با سیستم مدیریت مرکزی خودرو است و راننده نیاز به دخالت در آن‌ها ندارد.

 

با مجموع این موتور‌ها، حداکثر قدرت تیگو ۸ پرو e پلاس معادل ۳۲۶ اسب بخار و حداکثر گشتاور آن ۵۱۰ نیوتون متر است. برای مقایسه بد نیست بدانید تنها خودرو رقیب آن در بازار، میتسوبیشی اوتلندر PHEV است که ۲۰۳ اسب بخار قدرت و ۳۳۲ نیوتن متر گشتاور دارد. البته مانند سایر خودرو‌های هیبرید، این اعداد زمانی به دست می‌آید که ظرفیت شارژ باتری‌ها کامل باشد تا بتوانند موتور الکتریکی را به حرکت در آوردند. با توجه به قابلیت شارژ باتری‌ها به شکل مستقیم و ظرفیت آن‌ها، در موارد زیادی می‌تواند از حداکثر توان و گشتاور خودرو بهره‌مند شوید اما به‌طور عمومی این توان و گشتاور، ممکن است همیشه در دسترس راننده نباشد.

 

موتور بنزینی تیگو ۸ هیبرید

قوای محرکه تیگو ۸ پرو e پلاس ترکیبی از یک موتور بنزین سوز و دو موتور الکتریکی است. موتور بنزینی تیگو ۸ هیبرید، نمونه‌ای ۱.۵ لیتری با توربو شارژر است که هم اکنون آن را در مدل‌های مختلف این برند نیز می‌بینیم و با همکاری AVL اتریش توسعه پیدا کرده است. موتور بنزینی این خودرو می‌تواند ۱۵۵ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتون متر گشتاور تولید کند. همانطور که گفتیم این موتور هم اکنون بر روی محصولات مختلف برند فونیکس و ام وی ام نصب می‌شود و یکی از موتور‌های موفق شرکت چری است. به این ترتیب مشکلی در زمینه تعمیرات یا تامین قطعات برای آن وجود ندارد.

 

این موتور در نوع خود موتور توانمندی است و به دلیل اینکه پیش از این در ایران مورد استفاده قرار گرفته است، تطابق خوبی با شرایط آب و هوایی و بنزین ایران دارد. این موتور می‌تواند نیروی خود را به چرخ‌ها برساند و یا با حرکت دادن موتور برقی، برق تولید کند. روشن و خاموش شدن موتور بر عهده سیستم مدیریتی خودرو است و راننده نیازی نیست خود را درگیر پیچیدگی‌های فنی آن کند.

 

یکی دیگر از ویژگی‌های مهم موتور بنزینی این خودرو، ارائه گشتاور بالا در دور‌های موتور پایین است. گشتاور ۲۳۰ نیوتون متری این خودرو از دور موتور ۱۷۵۰ در اختیار راننده قرار می‌گیرد که مزیت بزرگی در شتاب گیری‌ها و به‌ویژه شتاب‌ گیری‌های میانی (در زمان حرکت است). به‌علاوه این موتور کارایی بالایی دارد به این معنا که در زمان شارژر کردن باتری‌ها می‌تواند با کمترین میزان مصرف سوخت، بیشترین بازدهی را داشته باشد که این هم به کاهش مصرف سوخت کلی خودرو کمک می‌کند.

 

موتور‌های برقی تیگو ۸ پرو e پلاس

همانطور که در بالا گفتیم، بخش جذاب‌تر تیگو ۸ پرو e پلاس، مجموعه دو موتور برقی آن است که در ترکیب با موتور بنزینی، می‌تواند قدرت و گشتاور بالایی را برای موتور فراهم کند. در حالت ایده‌آل، این دو موتور با دریافت نیروی الکتریکی، وظیفه به حرکت در آوردن چرخ‌ها را بر عهده خواهند داشت. به این ترتیب مجموع توان آن‌ها می‌تواند در کنار موتور بنزین سوز، به چرخ‌ها منتقل شود که در این وضعیت بالاترین توان در اختیار راننده است. قدرت مجموع دو موتور الکتریکی این خودرو ۱۶۹ اسب بخار است و مجموع گشتاور آن‌ها ۳۱۵ نیوتن متر است.

 

علاوه بر این، یکی از این دو موتور می‌تواند نقش ژنراتور را نیز بازی کند. از درس‌های علوم دوران راهنمایی به خاطر داریم که اگر به یک موتور الکتریکی (یا آرمیچر) نیرو وارد کنیم، می‌تواند جریان الکتریسیته تولید کند. این دقیقا اتفاقی است که در تیگو ۸ پرو نیز رخ می‌دهد.

 

در این شرایط، برای شارژ باتری‌ها و یا تامین نیروی الکتریکی موتور دیگر (و یا هر دو کار)، یکی از دو موتور الکتریکی، با دریافت نیرو از موتور و یا نیروی حاصل از ترمز کردن خودرو یا حرکت در سرپایینی، اقدام به تولید برق می‌کند. استفاده از دو موتور الکتریکی، یکی از ابتکارات چری در این خودرو است که باعث می‌شود ضمن افزایش توان حرکتی، برد حرکتی خودرو نیز به شکل محسوسی افزایش پیدا کند.

 

گیربکس تیگو ۸ هیبرید

همانطور که در بالا گفتیم، این خودرو از یک سیستم انتقال قدرت پیچیده بهره می‌برد تا بتواند مسیر نیرو موتور بنزینی و موتور الکتریکی را مدیریت کند. گیربکس تیگو ۸ هیبرید با عنوان DHT شناخته می‌شود که مخفف عبارت Dedicated Hybrid Transmission است. این گیربکس جدیدترین نسل گیربکس‌های سیستم هیبرید در جهان است و باید بتواند مدیریت انتقال نیرو بین بخش‌های مختلف را بدون نیاز به دخالت راننده بر عهده بگیرد.

 

البته درنهایت، راننده درگیر پیچیدگی‌های فنی این گیربکس نیست و نیازی به دانستن جزئیات آن ندارد. به این ترتیب راننده کافی است گیربکس را در وضعیت D قرار دهد حرکت کند. خودرو به‌طور خودکار و بر اساس وضعیت باتری‌ها و توان مورد نیاز راننده، ارتباط بین بخش‌ها را تنظیم می‌کند.

 

گیربکس تیگو ۸ پرو e پلاس به‌صورت فیزیکی دارای ۳ دنده است اما وضعیت‌های کاری مختلفی دارد و درمجموع ۱۱ حالت انتقال قدرت برای آن طراحی شده است. به این ترتیب کارایی آن بسیار بیشتر از سایر انواع گیربکس‌ها است و می‌تواند حدود ۹۷ درصد از نیرو را به چرخ‌ها منتقل کند. این گیربکس می‌تواند بدون آنکه راننده متوجه موضوع شود، توان حرکتی را بین نیروی برق یا بنزین و یا هر دو تغییر داده. همچنین شارژر باتری‌ها در زمان حرکت را مدیریت کند. به‌علاوه نباید فراموش کنیم این خودرو از دو موتور الکتریکی و یک موتور بنزینی تشکیل شده است. به این ترتیب گیربکس باید بتواند حرکت بین این سه موتور را کنترل کند.

 

بررسی وضعیت‌های انتقال قدرت گیربکس تیگو ۸ هیبرید

همان‌گونه که عنوان شد، در این خودرو ۱۱ وضعیت انتقال قدرت در نظر گرفته شده است. البته تمام این وضعیت‌ها به‌طور خودکار و با توجه به شرایط خودرو (میزان شارژ باتری‌ها) و البته نیاز راننده به قدرت مدیریت می‌شود. به این ترتیب راننده اصلا نیاز به آگاهی از پیچیدگی‌های فنی آن ندارد.

 

در آغاز حرکت با سرعت کم (به‌عنوان مثال در ترافیک) اگر توان باتری‌ها کافی باشد، نیرو فقط از یکی از موتور‌های برقی تامین می‌شود. اگر راننده در حالت برقی، نیاز به قدرت بیشتری داشته باشد، موتور دوم هم وارد مدار خواهد شد و نیرو از طریق این دو موتور تامین می‌شود.

برای افزایش برد حرکتی در حالت برقی و کروز (حرکت با سرعت پیوسته)، گیربکس می‌تواند وضعیت سری را ایجاد کند به این معنا که نیروی موتور بنزین سوز وارد مدار شده و به یکی از دو موتور برقی می‌رسد. به این ترتیب موتور برقی نقش ژنراتور را بازی کرده و برق مورد نیاز موتور دیگر را تامین می‌کند. در این شرایط موتور برقی دیگر، نیرو را به چرخ‌ها می‌رساند.

 

زمان خالی بودن کامل باتری‌ها و نیاز راننده به حرکت با سرعت بالا، گیربکس می‌تواند موقتا دو موتور برقی را به‌طور کامل از مدار خارج کند تا نیرو فقط از موتور بنزینی تامین شده و به چرخ‌ها برسد. در این وضعیت، خودرو مانند یک خودرو بنزینی معمولی عمل می‌کند. البته در این وضعیت نیز در صورت توقف خودرو، گیربکس می‌تواند بخشی از نیروی موتور بنزین سوز را برای شارژ باتری را به موتور برقی برساند. در این شرایط به‌محض آنکه راننده بخواهد شروع به حرکت کند، جریان نیرو از موتور برقی قطع و به چرخ‌ها می‌رسد. همچنین در همین وضعیت، در صورتیکه فشار بر روی خودرو کم باشد، بخشی از نیروی موتور بنزینی به چرخ‌ها و بخشی به موتور برقی خواهد رسید. به این ترتیب خودرو در زمان حرکت شارژ خواهد شد.

 

غیر از این‌ها، وضعیت بازیابی انرژی الکتریکی نیز در تیگو ۸ پرو e پلاس وجود دارد. در این حالت، بسته به آنکه یک یا دو موتور برقی در مدار باشد، در زمان کاهش سرعت با ترمز و یا حرکت در سرپایینی بدون فشردن پدال گاز، نیروی چرخ‌ها باعث حرکت موتور (یا موتور‌های) الکتریکی شده و باتری‌ها شارژ می‌شود.

 

درنهایت بالاترین وضعیت حرکتی، اعمال نیروی هر سه موتور به چرخ‌ها است. این وضعیت برای شرایطی است که ظرفیت شارژ باتری‌ها تقریبا باشد و راننده نیاز به همه توان خودرو داشته باشد در این شرایط گیربکس تیگو ۸ پرو هیبرید، نیروی هر دو موتور الکتریکی و نیروی موتور بنزین سوز را مستقیم به چرخ‌ها می‌فرستد. به این ترتیب راننده بالاترین قدرت و گشتاور را در اختیار خواهد داشت.

 

 باتری‌های تیگو ۸ هیبرید

همانطور که عنوان شد، تیگو پرو هیبرید، علاوه بر نیروی موتور بنزینی، می‌تواند از توان موتور‌های الکتریکی برای حرکت استفاده کند. برای این منظور، تیگو ۸ هیبرید به مجموعه‌ای از باتری‌های لیتیوم – یون مجهز شده است که می‌توانند توان الکتریکی را برای مواقع لازم در خود ذخیره کنند.

 

باتری‌های سیستم هیبرید این خودرو با ظرفیت ۱۹.۲۷ کیلووات ساعت، در کف خودرو نصب شده‌اند. به این ترتیب باتری‌ها فضایی از اتاق یا صندوق عقب کم نمی‌کنند. به‌علاوه نصب باتری‌ها در کف خودرو (به دلیل وزن مجموعه باتری) باعث افزایش پایداری خودرو نیز خواهد شد.

 

باتری‌های سیستم هیبرید این خودرو، در کف خودرو بخش میانی آن قرار گرفته‌اند. طراحی باتری‌ها و جایگاه نصب آن‌ها به شکلی است که در تصادفات از جلو و عقب، ریسک آسیب به آن‌ها به‌شدت پایین می‌آید. حتی در تصادف‌های جانبی نیز، بدنه می‌تواند مقاومت بسیار خوبی از مجموعه باتری‌ها داشته باشد در کنار این‌ها، ساختار باتری‌ها نیز به شکلی است که در تصادفات شدید، کمترین آسیب را خواهد دید و ریسکی از این بابت وجود ندارد. به‌علاوه یک سیستم ایمنی اضافی نیز بر روی باتری‌ها و به‌طور کلی سیستم هیبرید تیگو ۸ پرو هیبرید نصب شده است که در صورت تصادف شدید، سیستم برق هیبرید به‌طور خودکار از کار خواهد افتاد تا از بروز حادثه احتمالی جلوگیری شود.

 

با در اختیار داشتن این مجموعه باتری، تیگو ۸ پرو e پلاس می‌تواند بدون نیاز به نیروی موتور و به صوت کاملا برقی، مسافتی در حدود ۷۵ کیلومتر را طی کند. باتری‌های تیگو ۸ پرو e پلاس از سیستم مدیریت پیشرفته‌ای برخوردار هستند که باعث افزایش عمر آن‌ها می‌شود. این می‌تواند دمای مجموعه باتری را مدیریت کرده و مانع از گرم شدن بیش از حد آن شود. به‌علاوه، این میزان شارژ باتری سیستم هیبرید را بررسی می‌کند تا به این ترتیب مانع از آسیب به آن‌ها شود. باتری‌های این خودرو قابلیت شارژ شدن در هوای بسیار سرد را نیز دارند و این مسئله در تست‌های عملی ثابت شده است. باتری‌های سیستم هیبرید، همچنین در صورت نیاز و در زمانی که باتری اصلی خودرو از کار بیافتد، می‌تواند برق لازم برای عملکرد موتور بنزینی را نیز تامین کنند.

 

تیگو ۸ هیبرید در زمان حرکت چگونه عمل می‌کند؟

شاید با آنچه تا به حال خواندید، رانندگی با این خودرو پیچیده به نظر برسد ولی در اصل، بدون توجه به جزئیات فنی، رانندگی با آن مانند هر خودروی دیگری است، در حالیکه قدرت و به‌ویژه گشتاور آن بسیار بالاتر از رقبای بازار است. تیگو ۸ پرو e پلاس، به وضعیت EV مجهز است به این معنی که با فعال کردن آن، خودرو تا حد امکان فقط از توان موتور برقی خود استفاده می‌کند. در این شرایط، تیگو ۸ هیبرید مانند یک خودرو تمام الکتریکی عمل می‌کند و کاملا بی‌نیاز از موتور بنزین‌سوز است.

 

با فعال کردن وضعیت EV توسط راننده، خودرو می‌تواند حدود ۷۵ کیلومتر با به‌صورت کاملا برقی حرکت کند که برای بسیاری از سفر‌های شهری روزانه کافی است. به‌ویژه که تیگو ۸ پرو هیبرید به‌عنوان یک خودروی PHEV، امکان شارژ مستقیم از برق شهر را نیز دارد. البته باید توجه داشت این عدد در شرایط ایده‌آل است و در عمل برد حرکتی با توجه به میزان فشار بر پدال گاز، تغییرات سرعت، استفاده از سیستم تهویه، شیب مسیر و … کمتر می‌شود. در وضعیت EV اگر باتری‌ها رو به اتمام باشد، مشکلی پیش نمی‌آید و خودرو به‌صورت خودکار، با فعال کردن موتور بنزینی، اقدام به شارژر باتری‌ها کرده و به‌علاوه توان لازم برای حرکت را نیز تامین می‌کند. علاوه بر این‌ها، در وضعیت EV یا تمام برقی، تمام عملکردهای رفاهی و ایمنی خودرو ازجمله سیستم تهویه، در دسترس راننده است.

 

اگر نخواهید از وضعیت EV یا تمام برقی در تیگو ۸ پرو e پلاس استفاده کنید، باز هم همه‌چیز مثل سایر خودرو‌ها است. کافی است خودرو را روشن کنید و حرکت را آغاز کنید. طی این شرایط خودرو با توجه توان باتری‌ها و میزان نیروی مورد نیاز، بین وضعیت برقی، وضعیت برقی بنزینی و وضعیت بنزینی تغییر می‌کند.

 

در تمام این وضعیت‌ها، همه آپشن‌های رفاهی و ایمنی خودرو فعال خواهند بود و راننده و سرنشینان، هیچ کمبودی از این نظر حس نخواهند کرد. در عمل راننده تنها از طریق اطلاعات به نمایش در آمده در نمایشگر است که می‌تواند به تغییر مسیر نیرو و یا فعال شدن موتور‌ها پی ببرد.

 

تست تیگو ۸ پرو e پلاس در پیست آزادی

در جریان معرفی تیگو ۸ پرو e پلاس، این خودرو در پیست آزادی برای تست در اختیار اصحاب رسانه و نمایندگی‌های مدیران خودرو قرار گرفت. بررسی تیگو ۸ پرو هیبرید در پیست آزادی نشان داد این خودرو توانسته با حفظ ویژگی‌های یک خودرو لوکس و البته مدرن، توانایی‌های حرکتی جذاب‌تری داشته باشد.

 

در جریان تست شتاب صفر تا صد تیگو ۸ پرو e پلاس، این خودرو توانست به عدد ۷.۷ ثانیه نیز دست پیدا کند که برای خودروی با وزن حدود ۱.۸ تن عدد مناسبی است. نکته مهم در اینجا آن است که موتورهای برقی تحت تاثیر کیفیت سوخت و ارتفاع از سطح دریا قرار نمی‌گیرند.

 

در جریان این تست سیستم کنترل کشش خودرو فعال بود تا مانع از هرزگردی چرخ‌ها به دلیل بالا بودن گشتاور خودرو شود. در صورت خاموش کردن این سیستم، شاهد هرزگردی چرخ‌ها خواهید بود که زمان را افزایش می‌دهد. این تست با باتری‌ها دارای شارژ انجام شد و به همین دلیل شتاب تیگو ۸ هیبرید، با ترکیب موتور برقی و بنزینی به‌دست آمده است. در صورتیکه باتری‌ها به‌طور کامل خالی باشند، با توجه به توان موتور و وزن باتری‌ها، عددی در حدود ۱۰.۵ ثانیه برای شتاب صفر تا صد به دست آمد.

 

جذاب‌تر از شتاب اولیه اما توان بالای این خودرو در شتاب‌های میانی است. در شتابگیری میانی، گشتاور موتور نقش مهمی بازی می‌کند با گشتاور ۵۱۰ نیوتون متری، تیگو ۸ پرو e پلاس، واقعا غافلگیرتان می‌کند. به این ترتیب زمانی که خودرو در حال حرکت است، با فشردن ناگهانی پدال گاز، گشتاور بالای مجموعه موتور‌ها به چرخ‌ها می‌رسد و به‌سرعت شاهد افزایش سرعت خواهید بود. گشتاور بالای موتور البته در زمان پیچیدن می‌تواند خطرناک باشد چراکه ممکن است باعث برهم خوردن کنترل خودرو شود اما در اینجا سیستم ESP بوش آلمان به‌سرعت وارد مدار می‌شود. در جریان تست‌ها، عملا خودرو هیچگاه حتی در بدترین پیچ‌ها هم به ناپایداری نرسید و همیشه سیستم ESP به‌سرعت وارد مدار می‌شد.

 

غیر از این‌ها، سایر بخش‌های خودرو کاملا عملکرد قابل پیش‌بینی دارند. آپشن‌های خودرو هم کامل است و فضای کافی برای ۵ سرنشین در آن وجود دارد و به‌علاوه می‌تواند روی صندلی‌های ردیف سوم هم برای سفرهای کوتاه حساب کنید.

 

وضعیت تیگو ۸ پرو e پلاس در بازار ایران

با بررسی کامل تیگو ۸ پرو هیبرید می‌توان گفت با خودرویی طرف هستید که مصرف سوخت بسیار پایینی دارد، فناوری آن کاملا به‌روز است، در زمان حرکت می‌تواند بسیاری از خودرو‌های برتر بازار ایران را مغلوب کند و البته به‌عنوان یک کراس‌اوور بزرگ، فضای زیاد و امکانات رفاهی ایمنی کاملی را در اختیارتان می‌گذارد. در کنار همه این‌ها می‌توان آن را با برق شهر شارژ کرد و امکان رانندگی تمام برقی و بدون مصرف سوخت هم با آن وجود دارد.

 

مجموع این عوامل باعث شده بتوان به موفقیت تیگو ۸ پرو e پلاس در بازار ایران خوشبین بود. خودرو‌های هیبرید کمی در این سال‌ها وارد بازار ایران شده‌اند و نمونه‌های PHEV (با قابلیت شارژ با برق شهری) در بین آن‌ها انگشت شمار است. به این ترتیب تیگو ۸ هیبرید می‌تواند تا مدت‌ها خودروی برتر کلاس خود باشد. فروش این خودرو در آینده نزدیک از سوی آسیا خودرو آغاز خواهد شد.

 

 

کاتالوگ تیگو ۸ پرو e پلاس

سوالات شما

برای اطلاع از آغاز فروش و قیمت این خودرو با شماره 02175151 تماس بگیرید.

مشخصات فنی
  • حجم موتور : 1498 توربو
  • حداکثر قدرت : 326  اسب بخار
  • حداکثرگشتاور :  510 نیوتن متر
  • ظرفیت باتری :  19.27 KWH
  • شتاب ۰ تا ۱۰۰ : 7.6
  • وزن : 1330کیلوگرم
  • اندازه (میلیمتر) : 4722 طول - 1860 عرض - 1745 ارتفاع
  • ترمز و پایداری : ABS - EBD - EPB - Auto Hold
  • کیسه هوا : کیسه هوا برای سرنشینان جلو - کیسه هوای جانبی SRS
  • دیگر تجهیزات :دوربین 360 درجه - دوربین دنده عقب داینامیک - سنسور باران - سیستم ضد مانع شیشه، سانروف و صندوق عقب، جراغ مشایعت تا درب منزل