مشاهده مطلبمشاوره فروش
مشاهده مطلبفروش اقساطی محصولات فونیکس
موتور X33 کراس موتور X33 Cross

موتور X33 کراس؛ بررسی ویژگی های برتر موتور X33 cross

 مدیران خودرو چندی قبل خودرو X33 کراس را به‌عنوان جدیدترین محصول خود با برند ام وی ام عرضه کرد. این خودرو که در کلاس کراس‌اوورهای کامپکت قرار دارد، با امکانات رفاهی ایمنی بالاتر از رقبا و طراحی داخلی و خارجی جذاب، عملا در کلاس خود بی‌رقیب است. علاوه بر این‌ها، موتور X33 کراس نیز یکی از ویژگی‌های مهم آن است، موتوری که با استفاده از فناوری روز می‌تواند بیش از ۱۱۲ اسب بخار به ازای هر لیتر حجم موتور تولید کند.

 

در این مطلب به بررسی موتور X33 Cross خواهیم پرداخت و این موتور را از جنبه‌های مختلف بررسی می‌کنیم. موتور این خودرو هرچند بر پایه موتوری مشابه با ایکس۲۲ طراحی شده، اما شاهد بهبودهایی در توانایی‌های آن هستیم و به این ترتیب توانسته در جایگاه بالاتری قرار بگیرد.

 

مشخصات موتور X33 کراس

موتور X33 کراس، یک موتور سه سیلندر با حجم ۱ لیتر است که توسط توربو شارژر تقویت شده و به‌صورت عرضی در جلوی خودرو نصب می‌شود. موتور این خودرو از سری موتور‌های Acteco برند چری است و هم اکنون در حجم‌های مختلف در بسیاری از بازار‌های جهانی عرضه شده است و نمونه نصب شده بر روی این خودرو، بالاترین حجم و قدرت را در بین موتور‌های این خانواده دارد.

 

قدت موتور این خودرو با تقویت‌های انجام گرفته اکنون معادل ۱۱۲ اسب بخار است و به‌علاوه می‌تواند گشتاوری معادل ۱۵۰ نیوتون متر را نیز در دور‌های موتور پایین در اختیار راننده قرار دهد. علاوه بر توربوشارژر، این خودرو برای خنک‌تر کردن هوای ورودی و افزایش فشار هوا، به اینترکولر نیز مجهز است. این خودرو برای کاهش آلایندگی به سیستم EGR نیز مجهز است. وزن موتور ایکس ۳۳ کراس در حدود ۱۰۰ کیلوگرم است.

 

موتور این خودرو به‌تنهایی بیش از ۲۰هزار ساعت بر روی استند‌های مراکز تحقیقاتی مورد تست‌های سنگین و در دور‌های موتور بالا قرار گرفته است. به‌علاوه پس از نصب بر روی خودرو، این موتور بیش از ۱.۲ میلیون کیلومتر مسافت را در شرایط آب و هوایی مختلف، از دمای بسیار پایین تا دمای بسیار بالا طی کرده است. با در نظر گرفتن این موارد، موتور X33 Cross در صورت استفاده و نگهداری درست، دوام بالایی دارد.

 

فروش ویژه محصولات فونیکس (نقدی | اقساطی)

شرایط فروش ویژه محصولات فونیکس | مدت و تعداد محدود | با شرایط متنوع نقدی و اقساطی | همین الان تماس بگیرید

تماس مستقیم

 

قدرت موتور X33 کراس چقدر است؟

همانطور که در بالا عنوان شد، قدرت موتور X33 کراس معادل ۱۱۲ اسب بخار است. به این ترتیب نسبت به موتور مشابه نصب شده در ایکس۲۲، شاهد افزایش قدرت این موتور هستیم. حداکثر قدرت موتور ایکس ۳۳ کراس در دور موتور ۵۵۰۰ به دست می‌آید. به این ترتیب X33 کراس، از نظر قدرت، خودرویی هم‌سطح خودرو‌های تنفس طبیعی ۱.۶ و ۱.۷ لیتری جدید بازار ایران است با این تفاوت که مصرف سوخت کمتری دارد.

 

در زمینه قدرت موتور این خودرو و به‌طور کلی سایر خودرو‌ها، در نظر داشته باشید که واحد‌های مختلفی برای بیان قدرت موتور وجود دارد. یکی از رایج‌ترین آن‌ها، کیلووات است که معمولا در کاتالوگ خودرو‌ها درج می‌شود. به‌عنوان نمونه قدرت موتور ایکس ۳۳ کراس برحسب کیلووات معادل ۸۴ کیلووات است.

 

حجم موتور X33 Cross چقدر است؟

همانطور که گفتیم، به‌طور عمومی حجم موتور ایکس ۳۳ کراس معادل ۱ لیتر اعلام می‌شود. البته این عدد، مانند همه خودرو‌ها کمی رند شده است چراکه حجم موتور برحسب واحد سی‌سی است (هر ۱۰۰۰ سی‌سی معادل ۱ لیتر) و به همین دلیل برای راحتی بیشتر، برحسب لیتر بیان می‌شود. به این ترتیب حجم موتور X33 Cross معادل ۹۹۷ سی‌سی است.

 

در زمینه حجم موتور X33 کراس و به‌طور کلی سایر خودرو‌ها باید در نظر داشته باشید، آنچه به‌عنوان حجم موتور بیان می‌شود، مجموع حجم همه سیلندر‌ها، در زمان باز بودن کامل (نقطه مرگ پایین) است. به این ترتیب حجم هر یک از سیلندر‌های این خودرو معادل یک‌سوم این حجم است.

 

نقش توربو شارژر در افزایش قدرت ایکس ۳۳ کراس

همانطور که عنوان شد، موتور ایکس ۳۳ کراس باوجود حجم کم، می‌تواند قدرتی برابر با موتور‌هایی تا ۶۰ درصد بزرگتر از خود تولید کند. بخشی از این مسئله، به استفاده از توربو شارژر در این موتور بازمی‌گردد. به این ترتیب موتور این خودرو می‌تواند قدرت بالایی را از حجم محدود تولید کند. اما توربو شارژر چگونه می‌تواند باعث افزایش توان خودرو شود.

 

قدرت موتور خودرو از انفجار مخلوط سوخت (بنزین) هوا به دست می‌آید. شاید در نگاه اول به نظر برسد، با توجه به اینکه هوا در اطراف موتور تقریبا نامحدود است، می‌توان با افزایش تزریق بنزین به موتور، قدرت را بالاتر برد. در عمل اما این‌گونه نیست چراکه نسبت سوخت و هوا باید همیشه در موتور رعایت شود. این نسبت که نسبت استوکیومتری نام دارد، در موتور‌های بنزینی معادل ۱۴.۷ قیمت هوا و ۱ قیمت بنزین است. بر هم خوردن این نسبت باعث می‌شود موتور نتواند به‌خوبی کار کند. از همین‌جا مشخص است که تنها با افزایش مقدار بنزین، نمی‌توان قدرت موتور را بالاتر برد و باید میزان هوای ورودی هم افزایش پیدا کند.

 

فروش ویژه محصولات ام وی ام (نقدی | اقساطی)

فروش ویژه محصولات ام وی ام | نقدی و اقساطی | اقساط ۶۰ ماه | مدت و تعداد محدود | همین الان تماس بگیرید

تماس مستقیم

 

برای افزایش حجم هوای داخل سیلندر، یک گزینه می‌تواند افزایش حجم سیلندر باشد. این مسئله در مورد موتور X33 کراس وجود ندارد چراکه حجم موتور این خودرو نسبت به موتور‌های چهار سیلندر مشابه کمتر است. به‌عنوان راه‌حل جایگزین، مهندسان از توربوشارژر استفاده کرده‌اند. توربوشارژر هوا را پیش از ارسال به موتور فشرده می‌کند. به این ترتیب در هر نوبت مکش، حجم هوا (و در نتیجه اکسیژن) بیشتری وارد موتور می‌شود. به این ترتیب می‌توان در هر نوبت سوخت بیشتری نیز به موتور تزریق کرد. درنهایت نتیجه سوخت و هوای بیشتر، قدرت بیشتر برای موتور ایکس ۳۳ کراس خواهد بود.

 

آیا قدرت موتور X33 کراس برای این خودرو مناسب است؟

یکی از سوالات خریداران در مورد X33 Cross، کافی بودن توان موتور این خودرو است. برخی از خریداران با نگاه به تعداد سیلندر و یا حجم موتور، معتقدند این موتور برای خودرویی در کلاس کراس‌اوور‌ها، کوچک است اما در عمل باید این تفکر را مورد بازنگری قرار داد. با پیشرفت‌های زیادی که در فناوری موتور خودرو به وجود آمده است، آنچه که مناسب بودن یک موتور برای خودرو را مشخص می‌کند نه حجم و تعداد سیلندر، که قدرت و گشتاور موتور است. به این ترتیب اصلا مهم نیست موتور خودرو شما چند سیلندر دارد و یا حجم آن چقدر است؛ آنچه مهم است میزان قدرت و گشتاور موتور پس از آن دور موتوری است که این قدرت و گشتاور در اختیارتان قرار می‌گیرد.

 

با این دیدگاه، می‌توان با موتور X33 Cross از توان کافی برای این خودرو برخوردار است و در این زمینه جای نگرانی نیست. قدرت موتور این خودرو، در محدوده موتور‌های ۱.۶ تا ۱.۷ لیتری فعلی بازار (و موتور‌های ۱.۸ لیتری نسل قبل مانند پژو ۴۰۵) است. به این ترتیب می‌تواند پا به پای تمامی این خودرو‌ها حرکت کند و مشکلی برای تردد در جاده‌ها و بزرگراه‌ها نخواهد داشت.

 

علاوه بر این، موتور این خودرو از مزیت تولید گشتاور بالاتر نیز برخوردار است که باعث برتری آن بر رقبا می‌شود. گشتاور موتور این خودرو معادل ۱۵۰ نیوتون متر است که از موتور‌های ۱.۶ لیتری بالاتر است و در محدوده موتور‌های ۱.۷ لیتری تنفس طبیعی جدید بازار قرار می‌گیرد. به‌علاوه باید در نظر گرفت، حداکثر گشتاور موتور این خودرو از دور موتور زیر ۲۰۰۰ در اختیار راننده است. به این ترتیب در جاده به‌راحتی می‌تواند پا به پای سایر خودرو‌های داخلی و وارداتی در کلاس ۱.۶ و ۱.۷ لیتری حرکت کند.

 

تولید گشتاور در دور موتور پایین، برگ برنده موتور X33 کراس در مقابل رقبا

همانطور که اشاره شد، قدرت موتور این خودرو در حد موتور‌های تنفس طبیعی تا ۱.۷ لیتری بازار است اما علاوه بر این، ایکس ۳۳ کراس یک برگ برنده دیگری نیز دارد. این برگ برنده به‌ویژه در زمان حرکت در مسیر‌های شیبدار و حرکت با تعداد کامل سرنشینان و شتاب‌های میانی خود را نشان می‌دهد؛ تولید حداکثر گشتاور در دور موتور پایین. مفهوم فیزیکی گشتاور کمی پیچیده است اما در مورد خودرو، به‌سادگی می‌توان آن را معادل کشش موتور در نظر گرفت. هر چه گشتاور موتور بالاتر باشد، موتور کشش بهتری در دنده‌های مختلف دارد و می‌تواند بدون نیاز به تعویض دنده، حرکت کرده و سرعت بگیرد.

 

علاوه بر گشتاور ۱۵۰ نیوتون متری، آنچه در مورد موتور X33 کراس اهمیت دارد، تولید این گشتاور در دور‌های موتور پایین است. موتور این خودرو به لطف طراحی مناسب و استفاده از توربوشارژر، می‌تواند حداکثر گشتاور خود را در دور موتور ۱۷۵۰ در اختیار راننده قرار دهد. تولید گشتاور در دور موتور پایین مهم است چون به این ترتیب، راننده در همان دور‌های پایین (در اینجا زیر ۲۰۰۰) به حداکثر کشش موتور دسترسی دارد.

 

به این ترتیب در زمان حرکت با دور موتور پایین، راننده به همه کشش موتور دسترسی دارد و می‌تواند با فشردن پدال گاز و بدون نیاز به تعویض دنده، شتاب میانی (در حال حرکت مناسبی) داشته باشد. به‌علاوه برای استفاده از کشش خودرو در مسیر‌های شیبدار، نیازی به افزایش دور موتور نیست. برای مقایسه بد نیست بدانید در موتور‌های تنفس طبیعی، حداکثر گشتاور از دور موتور بالای ۴۰۰۰ در اختیار راننده قرار می‌گیرد. به این ترتیب برای داشتن کشش خوب، راننده باید به موتور خودرو فشار زیادی وارد کند.

 

مشاوره خرید محصولات مدیران خودرو (نقدی | اقساطی)
برای اطلاع از جدیدترین شرایط فروش محصولات مدیران خودرو (ام وی ام | فونیکس) به صورت نقدی و اقساطی، شماره خود را درج کنید.

ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *