مشاهده مطلبمشاوره فروش
مشاهده مطلبفروش اقساطی محصولات فونیکس
تقویت موتور تنفس طبیعی

چه ماشین هایی از چری تیگو گیربکس CVT دارند؟

اگر به دنبال ثبت نام و خرید خودروی چری تیگو یا سایر خودروهای برند چری باشید با گیربکس اتوماتیک هستید، احتمالا باید اصطلاح CVT را در مشخصات این ماشین ها دیده باشید. گیربکس CVT مخفف Continuously Variable Transmission و نوعی گیربکس تک سرعته اتوماتیک می باشد. گیربکس CVT در خودروهای مختلف مورد استفاده قرار گرفته، اما معمولاً آن را در خودروهای سدان مانند آریزو ۵ می بینید.

اندازه جمع و جور و سادگی ساخت آن به این معنی است که استفاده از آن در یک ماشین سدان نسبت به یک گیربکس اتوماتیک معمولی مقرون به صرفه تر است. به جز چری، سازندگان دیگری که در حال حاضر از CVT در خودروهای خود استفاده می کنند عبارتند از تویوتا، نیسان و هوندا حتی مدل هایی از برند آئودی نیز به نوعی از گیربکس CVT مجهز هستند.

گیربکس CVT چری از بسیاری جهات شبیه به خودروهای معمولی است. در خودروهای مجهز به CVT پدال کلاچ وجود ندارد، و اگر یک مدل خودرو با گیربکس CVT عرضه شود، قیمت آن گرانتر از همان مدل با گیربکس دستی خواهد بود. البته، مدل دستی مصرف سوخت کمتری خواهد داشت.

 

تاریخچه استفاده از گیربکس CVT

گیربکس CVT و انواع آن از ابتدای پیدایش موتور خودرو وجود داشته است، اما معرفی گیربکس Variomatic توسط خودروساز هلندی DAF در دهه ۱۹۵۰ بود که باعث شد استفاده از CVT در خودروها رایج تر شود. Variomatic DAF الگوی اصلی CVT را مشخص می‌کند، و همه نسخه‌های ارائه شده امروزی نیز تقریبا مشابه آن عمل می‌کنند.

 

گیربکس CVT چگونه کار می کند؟

غیرمنطقی نیست اگر قبل از ثبت نام خودروی چری تیگو ۷ پرو بخواهید بدانید گیربکس cvt چگونه کار می کند. چون این شاسی بلند که جدیدا به بازار عرضه شده مجهز به گیربکس ۹ سرعته Cvt است.

گیربکس CVT دارای چیدمان نسبتاً ساده ای است که از دو قرقره مخروطی شکل که یک تسمه محرک V شکل آنها را به هم متصل می کند، تشکیل شده است. یک قرقره به موتور وصل شده است در حالی که دیگری به چرخ ها متصل می شود. وقتی پدال گاز را فشار می دهید، دور موتور می چرخد و مخروط بر اساس میزان قدرت مورد نیاز حرکت می کند. مخروط دیگر بر این اساس تنظیم می شود تا تسمه محرک، همان کشش را حفظ کند و این چیزی است که نحوه شتاب گیری خودرو را تعیین می کند.

از آنجایی که دو مخروط به طور مستقل حرکت می کنند، نسبت دنده تنظیم شده ای که در گیربکس های اتوماتیک یا دستی می بینید در آنها وجود ندارد، بنابراین CVT در واقع یک واحد تک سرعته با نسبت دنده های نامحدود است. با این توضیحات حتما متوجه شدید که چرا خودروهای مجهز به CVT با ویژگی با دور بالا شناخته می شوند، زیرا دور موتور به سرعت چرخ ارتباطی ندارد.

خودروهای اولیه مجهز به CVT، مانند خودروهایی که توسط شرکت هلندی DAF ساخته شده بود، با بالا رفتن دور موتور، صدای ناله مانندی ایجاد می کنند، اما امروزه جدیدترین خودروهای مجهز به گیربکس CVT مانند آریزو ۶ یا تیگو ۷ پرو چری دارای عایق صوتی زیادی برای اطمینان از بهبود کیفیت هستند. یکی دیگر از ویژگی‌های عجیب سیستم DAF این بود که خودروهایی که روی آن‌ها نصب می‌شد دنده عقب نداشتند، در عوض جعبه CVT به سادگی در حالت معکوس کار می‌کرد، بنابراین از لحاظ تئوری این خودروها دارای حداکثر سرعتی بودند که هم به رو به جلو و هم رو به عقب، قابل دستیابی بود.

گیربکس CVT چری با تکنولوژی پیشرفت کرده است به طوری که امروزه خودروهای این شرکت که مجهز به گیربکس CVT چری هستند، هم از نظر لذت رانندگی و هم از نظر کارایی گزینه بهتری نسبت به گذشته می باشند.

 

مشخصات گیربکس آریزو ۵ چری

آریزو ۵ چری مجهز به گیربکس ۷ سرعته CVT است که در کنار موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ به عنوان یکی از پرقدرت ترین خودروهای سدان چینی شناخته می شود. این خودرو علاوه بر اینکه می تواند ۱۴۷ اسب بخار نیرو و ۲۱۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند، دارای آپشن های فوق العاده ای نظیر سیستم استارت بدون کلید، سان روف برقی و صفحه نمایش ۷ اینچی لمسی می باشد.

 

 

مشخصات گیربکس آریزو ۶ چری

آریزو ۶ با یک پله ارتقا نسبت به آریزو ۵ با گیربکس ۹ سرعته CVT اتوماتیک عرضه شد هرچند مشخصات مربوط به قدرت این ماشین در مقایسه با مدل قبلی تغییرات چندانی نداشته اما کشیده تر شدن بدنه و اضافه شدن امکانات رفاهی بیشتر، این سدان خوش ساخت چینی را به رخ رقبای خود می کشد.

گیربکس 6

مشخصات گیربکس تیگو ۷ پرو

تیگو ۷ پرو، جدیدترین شاسی بلند چری است که در سال ۲۰۲۱ وارد بازارهای جهانی شده و برخلاف مدل های قبلی تیگو که به گیربکس دوکلاچه مجهز بودند، از گیربکس ۷ سرعتهCVT  استفاده می کند.

 

 

جمع بندی

گیربکس CVT قطعات متحرک زیادی ندارد، بنابراین نسبتا قابل اعتماد است. همچنین عمدتاً در خودرو های کم مصرف استفاده می شود، بنابراین خودروهایی مانند آریزو ۶ و تیگو ۷ پرو چری که از گیربکس CVT استفاده می کنند معمولاً نسبتاً ایمن هستند. تا زمانی که از روغن مناسب برای روغن کاری گیربکس استفاده کنید و به برنامه تعمیر و نگهداری منظم پایبند باشید، گیربکس CVT مشکلی برای شما ایجاد نمی کند و کاملا قابل اعتماد است. تنها مشکل واقعی که ممکن است داشته باشید این است که تسمه محرک بین دو قرقره ممکن است فرسوده شود که درنتیجه خودرو نمی تواند به سرعت عادی شتاب بگیرد و نیاز به تعویض خواهد داشت.

برای ثبت نام خودروی چری تیگو و آریزو و اطلاع از شرایط فروش اقساطی ما می توانید با کارشناسان فروش آسیا خودرو در ارتباط باشید.

 


ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *