مشاهده مطلبمشاوره فروش
مشاهده مطلبفروش اقساطی محصولات فونیکس
کروز کنترل هوشمند فونیکس

کروز کنترل هوشمند در محصولات فونیکس

رانندگی طولانی مدت، به ویژه در مسیرهای یکنواخت با تکیه بر مهارت‌های ناخودآگاه همراه است و همین کاهش هشیاری راننده می‌تواند بسیار خطرآفرین باشد. اگر به این شرایط، تراکم خودروها و ترافیک را هم اضافه کنیم، درگیری راننده با پدال‌ها بیشتر می‌شود که حتی در خودروهای اتوماتیک هم به خستگی مضاعف راننده منجر می‌شود. اما سیستم‌های جدید کروز کنترل هوشمند که بر پایه تشخیص فاصله با خودروی جلویی کار می‌کند و در بعضی از محصولات فونیکس نصب می‌شود، می‌تواند به این مسائل پایان دهد.

 

اگر چه از پیدایش نخستین نمونه سیستم کروز کنترل، چندین دهه می‌گذرد، اما تکنولوژی اولیه به واسطه عدم تطبیق‌پذیری، می‌تواند در مسیرهای مسطح و عموما خلوت نظیر آزادراه‌ها به عدم هشیاری راننده نیز دامن بزند. در سیستم‌های قدیمی (با عدم امکان تشخیص فاصله و تطبیق)، سرعت خودرو بر عدد خاصی تنظیم می‌شود و وسیله نقلیه به صورت خودکار با تنظیم میزان گاز، سرعت ثابت را حفظ می‌کند. از همین رو، راننده پدال گاز را رها می‌کند و در صورت مواجهه ناگهانی با مانع، ترافیک یا ترمز ناگهانی خودروی جلویی، مجال کوتاهی برای توقف خودرو خواهد داشت. اما با پیشرفت تکنولوژی در این زمینه، فاصله با خودروی جلویی لحظه به لحظه محاسبه می‌گردد و سرعت خودرو بر همان اساس تنظیم می‌شود. به این ترتیب کروز کنترل هوشمند به عنوان یکی ویژگی سطح بالا، وارد دنیای ایمنی خودرو ها شد.

فروش ویژه محصولات فونیکس (نقدی | اقساطی)

شرایط فروش ویژه محصولات فونیکس | مدت و تعداد محدود | با شرایط متنوع نقدی و اقساطی | همین الان تماس بگیرید

تماس مستقیم

تاریخچه کروز کنترل تطبیقی

مجموعه رادارهای سیستم همیار راننده (ADAS)، قابلیت «تشخیص فاصله» در خودروها از قدمتی در حدود یک دهه بیشتر از رادارهای خطی برخوردار است و در این زمینه نیز ژاپنی‌ها با ارائه اولین سیستم تشخیص فاصله در سال ۱۹۹۲ پیشگام هستند. سیستم اولیه به عنوان «هشدار فاصله» شناخته می‌شد و تاثیری در گاز، ترمز یا تعویض دنده نداشت. در سال ۱۹۹۵، سیستم دیگری با عنوان «پیش‌نمایش کنترل فاصله» به بازار ارائه شد که سرعت را از طریق کنترل دریچه گاز، کاهش دنده و بدون دخالت در سیستم ترمز انجام می‌داد.

 

سال ۱۹۹۹ این تکنولوژی در اروپا توسعه یافت و مرسدس‌بنز از اولین سیستم «کروز کنترل تطبیقی» (Adaptive Cruise Control) در محصولات کلاس S و CL استفاده کرد. در سال ۲۰۰۰، ب‌ام‌و رادار کروز کنترل فعال را در سری ۷ (E38) روانه بازار اروپا کرد. تویوتا نیز در اواخر همین سال، لیزر ACC را با سیستم کروز کنترل لیزری پویا به بازار ایالات متحده آورد که کنترل ترمز هم به آن افزوده شده بود. این سیستم هم اکنون بر روی خودروهایی مانند تیگو ۸ پرو نیز نصب شده است. همچنین در این زمینه می توانید مطلب ترمز اضطراری خودکار و عملکرد آن در تیگو ۸ پرو را نیز بخوانید.

 

در نیمه نخست همین دهه، توسعه سیستم کروز کنترل از جانب برندهای دیگر در صنعت خودرو نظیر اینفینیتی، فولکس واگن، آئودی، کادیلاک، لکسوس و آکورا ادامه یافت تا آنجا که لکسوس، یک سیستم پیش از برخورد را با هدایت رادار ارئه کرد و قابلیتی به آن افزوده شد تا ترمز هم در این مجموعه درگیر شود و در صورت توقف خودروی جلویی، بتواند وسیله نقلیه را متوقف کند.

 

برندهای لینکلن، فورد، جیپ، کرایسلر، ولوو و تسلا که در دهه اخیر به‌عنوان نامی پیشرو در زمینه تکنولوژی وسایل نقلیه هوشمند و خودران شناخته می‌شود نیز از جمله نام‌های مطرحی بودند که به گونه‌های مختلفی از این تکنولوژی تجهیز شدند. هم اکنون نیز این سیستم به عنوان بخشی از آپشن های خودرو های فونیکس نصب می شود و کارآیی آن در عمل ثابت شده است.

فروش ویژه محصولات ام وی ام (نقدی | اقساطی)

فروش ویژه محصولات ام وی ام | نقدی و اقساطی | اقساط ۶۰ ماه | مدت و تعداد محدود | همین الان تماس بگیرید

تماس مستقیم

بررسی کروز کنترل هوشمند محصولات فونیکس

برندهای مختلف با اهداف تجاری، از عنوان‌های متفاوتی برای اشاره به این سیستم و به ویژه زیرمجموعه‌های آن استفاده می‌کنند. در بازار خودرو ایران، اساس تکنولوژی عمدتاً با همان عنوان «کروز کنترل تطبیقی» (ACC) شناخته می‌شود. کنترل این سیستم، با سنسورهایی مبتنی بر رادار، لیزر یا دوربین انجام می‌شود و سیستم ترمز را به محض تشخیص وسیله نقلیه دیگر در مسیر، فعال می‌کند و به محض خالی شدن فضای کافی، تا رسیدن به سرعت مورد نظر، مجدد اقدام به گاز دادن می‌کند. این فناوری با امکان تفکیک صحیح وسایل نقلیه و کاهش خطاهای راننده، ایمنی و راحتی سرنشینان می‌انجامد و همچنین به ترافیکی روان در مسیر کمک می‌کند. کروز کنترل هوشمند هم اکنون به عنوان بخشی از آپشن های فونیکس FX بر روی این خودرو نصب می‌شود. همچنین تیگو ۸ پرو مکس نیز به این سیستم مجهز شده است.

 

کروز کنترل هوشمند در خودروهای فونیکس به دو زیرمجموعه اصلی تقسیم می‌شود. رادار دستیار ترافیک سنگین (Traffic Jam Assist) یا به اختصار TJA به طور خاص برای رانندگی در ترافیک و سرعت‌های کمتر از ۶۰ کیلومتر بر ساعت، طراحی شده و رادار کمکی کروز یکپارچه (Integrated Cruise Assist) که به طور مختصر به صورت ICA شناخته می‌شود نیز بازه سرعت ۶۰ تا ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت را پوشش می‌دهد. همچنین می‌توانید مطلب کروز کنترل چیست و چگونه کار می کند را نیز بخوانید.

 

کروز کنترل تطبیقی، یکی از قابلیت‌های سیستم همیار راننده (ADAS) است که ضمن کاهش خستگی راننده و افزایش ایمنی سرنشینان، می‌تواند به بهبود بار ترافیکی معابر کمک کند. مطابق تعریف «انجمن جهانی مهندسان خودرو» (SAE International)، وسایل نقلیه با کروز کنترل خودکار در سطح اولیه وسایل نقلیه خودران طبقه بندی می‌شوند و در صورت همراه داشتن امکان دیگری مثل رادارهای خطی از مجموعه‌ ADAS، خودرو به سطح دوم وسایل نقلیه خودران ارتقا می‌یابد. ترکیب این سیستم‌ها در خودروهای فونیکس می‌تواند با خلق تجربه‌ای لذتبخش و منحصر به فرد از رانندگی همراه باشد.

مشاوره خرید محصولات مدیران خودرو (نقدی | اقساطی)
برای اطلاع از جدیدترین شرایط فروش محصولات مدیران خودرو (ام وی ام | فونیکس) به صورت نقدی و اقساطی، شماره خود را درج کنید.

ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *