مشاهده مطلبمشاوره فروش
مشاهده مطلبفروش اقساطی محصولات فونیکس

ترمز اضطراری خودکار و عملکرد آن در تیگو ۸ پرو

یکی از آپشن های تیگو ۸ پرو، سیستم ترمز اضطراری خودکار یا AEB است. این سیستم کمکی هوشمند می‌تواند با دقت و سرعت بسیار زیاد، وجود موانع در مقابل خودرو را تشخیص دهد و با متوقف کردن خودرو مانع از بروز تصادف شود. در این مطلب از بلاگ آسیا خودرو، سیستم ترمز اضطراری خودکار و کارکرد آن در تیگو ۸ را بررسی می‌کنیم.

***

چری سال‌ها است توجه ویژه‌ای به افزایش ایمنی خودروهای خود دارد و در تیگو ۸ پرو به‌عنوان لوکس ترین خودرو چینی بازار ایران، مجموعه بسیار کاملی از سیستم‌های ایمنی را نصب کرده است. هدف اصلی از این سیستم‌های ایمنی، در درجه اول جلوگیری از بروز تصادف است و پس از آن به کمک این سیستم‌ها می‌توان شدت تصادف را کاهش داد. یکی از این موارد که به ایمنی تیگو ۸ پرو کمک ویژه‌ای می‌کند، سیستم ترمز اضطراری خودکار یا AEB است.

 

ترمز اضطراری خودکار چیست؟

سیستم ترمز اضطراری خودکار یک سیستم الکترونیکی کمکی در رانندگی است که می‌تواند مانع از بروز تصادف شود. در خودروهای فاقد این سیستم، راننده باید همواره توجه کاملی به محیط اطراف خودرو داشته باشد چراکه هرلحظه ممکن است مانعی در مقابل خودرو قرار گیرد. این مانع می‌تواند یک دوچرخه‌سوار، کودکی که بدون توجه وارد خیابان شده، خودرویی که از خیابان فرعی پیچیده و یا خودرویی که ناگهان توقف کرده باشد.

در این مواقع راننده باید بتواند به سرعت ترمز کند اما در عمل گاهی این اتفاق نمی‌افتد. در این شرایط حتی اگر راننده تمرکز کافی برای بررسی شرایط را داشته باشد، یک فاصله زمانی کوتاه بین دیدن مانع و اقدام به ترمزگیری وجود دارد. این فاصله زمانی کوتاه شاید در آغاز بی‌اهمیت به نظر برسد ولی در همین فاصله کوتاه خودرو چند متر حرکت می‌کند و ممکن است به مانع برخورد کند.

همه این‌ها در شرایطی است که راننده از توجه کافی برای دیدن مانع برخوردار باشد اما در عمل گاهی حتی این توجه هم وجود ندارد. به‌عنوان مثال در زمان صحبت با تلفن همراه ممکن است توجه راننده از بین برود. غیر از این تنظیم سیستم صوتی، گفتگو با سایر سرنشینان و … هم از عواملی است که تمرکز راننده را بر هم می‌زند. حاصل همه این‌ها، وقوع تصادف‌هایی است که حتی می‌تواند مرگبار باشد.

دقیقا اینجا است که سیستم ترمز اضطراری خودکار می‌تواند به کمک راننده بیاید. این سیستم به‌طور پیوسته محیط مقابل خودرو را رصد می‌کند و در صورت بروز وضعیت اضطراری و در صورت عدم اقدام راننده، می‌تواند به‌طور خودکار ترمزها را درگیر کند.

 

ترمز اضطراری خودکار در تیگو ۸ پرو چگونه کار می‌کند؟

به‌طورکلی سیستم ترمز اضطراری خودکار یا AEB به‌عنوان یکی از آپشن های تیگو ۸ پرو، به مجموعه‌ای از دوربین، رادار، سیستم ترمز و یک واحد کنترل مرکزی مجهز است. به این ترتیب این سیستم می‌تواند با کمک دوربین، فضای مقابل خودرو را ببیند، با کمک رادار فضای مقابل خودرو را رصد کند. با سیستم کنترل مرکزی همه موارد را بررسی کرده و درنهایت با کمک ترمزها، خودرو را متوقف کند.

در این سیستم، دوربین و رادار جلو، به‌طور پیوسته و با زاویه‌ای باز، فضای مقابل خودرو را رصد می‌کنند. این سیستم‌ها به‌طور دائمی و همزمان با روشن شدن خودرو فعال هستند و فضای گسترده‌ای از مقابل خودرو را در دیدرس خود دارند. وجود رادار در ترمز اضطراری خودکار تیگو ۸ پرو باعث می‌شود این سیستم حتی در شب هم کارآیی بالایی داشته باشد. در هوای تاریک، دیدن دوربین و حتی راننده برای دیدن موانع محدود می‌شود ولی در این حالت رادار جلو می‌تواند محیط را به‌طور کامل رصد کند.

 

وقتی AEB وارد عمل می‌شود

این سیستم به‌محض آنکه وجود یک مانع در جلوی تیگو ۸ پرو را تشخیص دهد می‌تواند محل مانع و فاصله تا آن را ارزیابی کند. در این شرایط و اگر فاصله کافی تا مانع وجود داشته باشد، ترمز اضطراری خودکار ابتدا با اخطار صوتی و روشن شدن یک چراغ به راننده هشدار می‌دهد. در این حالت انتظار می‌رود توجه راننده جلب شده و نیروی ترمز را فعال کند.

اگر راننده واکنش مناسبی نشان ندهند و یا در شرایطی که فاصله تا مانع آن‌قدر کم است که فرصتی برای اقدام راننده نیست، سیستم AEB به‌صورت خودکار وارد عمل می‌شود و ترمزها را با تمام توان و از طریق پمپ ABS فعال می‌کند. محاسبات این سیستم ترکیبی از سرعت خودرو و فاصله با مانع است و می‌تواند در چند هزارم ثانیه تصمیم درست را بگیرد. با فعال شدن این سیستم، بدون آنکه چرخ‌ها قفل کنند، خودرو در فاصله ایمن از مانع متوقف می‌شود و به این ترتیب ترمز اضطراری خودکار توانسته جلوی بروز حادثه را بگیرد.

پس از آنکه مانع از مقابل خودرو کنار رفت، سیستم به‌طور خودکار به وضعیت آماده‌باش باز می‌گردد و ترمزها برای ادامه حرکت آزاد می‌شوند. همچنین اگر در حین ترمز گیری، راننده بتواند با مانور دادن از مانع عبور کند، سیستم به‌طور خودکار غیرفعال خواهد شد تا مانعی در مقابل حرکت خودرو ایجاد نکند.

 

اطلاعات بیشتر از AEB در تیگو ۸ پرو

اگر قصد خرید تیگو ۸ پرو را داشته باشید احتمالا می‌خواهید از کارکرد این سیستم و سایر سیستم‌های الکترونیکی خودرو مطلع شوید. کارشناسان ما در آسیا خودرو آماده پاسخگویی به شما در زمینه چگونگی استفاده از ترمز اضطراری خودکار و سایر تجهیزات رفاهی و ایمنی تیگو ۸ پرو هستند. برای کسب اطلاع در مورد این خودرو و یا شرایط خرید اقساطی تیگو ۸ پرو می‌توانید با ما تماس بگیرید. شماره تلفن‌های ۷۵۱۵۱-۰۲۱ و ۷۷۷۰۸۰۲۹-۰۲۱ و ۷۷۰۴۰۷۷۰-۰۲۱ آماده پاسخ به شما است.


ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *