مشاهده مطلبمشاوره فروش
مشاهده مطلبفروش اقساطی محصولات فونیکس
ترمز خودکار اضطراری در تیگو ۸ پرو

ترمز خودکار اضطراری

یکی از پیشرفته‌ترین سیستم‌های ایمنی در خودروهای امروزی، ترمز خودکار اضطراری است. این سیستم می‌تواند مانع از بروز تصادفات شود و با بررسی محیط اطراف به‌صورت هوشمند، در صورت غفلت راننده، خودرو را متوقف کند. ترمز اضطراری خودکار در حال حاضر یکی از پیشرفته‌ترین فناوری‌های ایمنی خودرو است و به‌شدت از سوی خودروسازان برتر جهان مورد توجه قرار گرفته است.

 

در این مطلب، قصد داریم این سیستم را بررسی کرده و نقش آن را در ایمنی خودرو ببینیم. همچنین وضعیت محصولات برند فونیکس در زمینه استفاده از این سیستم را بررسی می‌کنیم.

 

ترمز خودکار اضطراری چیست؟

شاید از نام سیستم ترمز خودکار اضطراری بتوان تا حدودی به ماهیت کارکرد آن پی برد. ایده اصلی در این سیستم آن است که راننده در بسیاری موارد توجه کافی به روبرو خود ندارد و نمی‌تواند به‌موقع ترمز بگیرد. به این ترتیب برخوردهای مرگبار با خودروهای جلویی به وجود می‌آید. این سیستم در اصل وظیفه هشدار به راننده در مورد وضعیت خطرناک و درنهایت تصمیم‌گیری مستقل به‌جای راننده برای متوقف کردن خودرو را بر عهده دارد.

 

به این ترتیب، سیستم ترمز خودکار اضطراری یا AEB که مخفف Autonomous Emergency Braking است، در ابتدا وظیفه بررسی محیط و تشخیص موانع را بر عهده دارد. در ادامه، این سیستم به راننده هشدار می‌دهد و درنهایت در صورت نیاز، وارد عمل شده و خودرو را متوقف می‌کند.

 

فروش ویژه محصولات فونیکس (نقدی | اقساطی)

شرایط فروش ویژه محصولات فونیکس | مدت و تعداد محدود | با شرایط متنوع نقدی و اقساطی | همین الان تماس بگیرید

تماس مستقیم

 

ترمز خودکار اضطراری چگونه کار می‌کند؟

 ترمز خودکار اضطراری در ابتدا و برای تشخیص بروز وضعیت خطرناک باید بتواند همچون چشمان راننده فضای جلوی خودرو را رصد کند. برای این منظور خودروسازان مختلف از سنسور، رادار یا دوربین و یا ترکیبی از آن‌ها استفاده می‌کنند. این مجموعه بسته به‌اندازه آن در بخش جلویی خودرو و یا در پشت آیینه وسط نصب می‌شود.

 

این حسگرها، به‌طور منظم فضای جلویی خودرو را از نظر وجود خودروهای دیگر بررسی می‌کند. در صورتی‌که این سیستم وجود مانعی بر سر راه خودرو را تشخیص دهد فاصله با مانع و سرعت خودرو را به پردازشگر خود ارسال می‌کند و در این بخش با استفاده از یک الگوریتم، فاصله زمانی لازم برای واکنش تعیین می‌شود. دوربین‌های این سیستم، می‌توانند حتی عابرین پیاده را از سایر اجسام در خیابان تشخیص دهند.

 

در کنار این مسئله، سیستم از طریق یک هشدار که معمولا به‌صورت صوتی (صدای بوق در داخل کابین) و تصویری (روشن شدن چراغ هشدار) است راننده را از بروز خطر آگاه می‌کند. در چنین وضعیتی انتظار می‌رود راننده واکنش مناسبی نشان دهد تا بتواند از وضعیت خطرناک خارج شود. برای کمک به راننده، سیستم ترمز خودکار اضطراری که کنترل ترمزها را نیز در اختیار دارد، توان ترمزهای خودرو را بیشتر می‌کند تا به‌محض اشاره راننده به پدال (با توجه به وجود وضعیت بحرانی) ترمزها با بیشترین توان وارد عمل شده و خودرو را متوقف کنند.

 

اما اگر راننده واکنشی در مقابل هشدارهای سیستم نشان ندهد، سیستم ترمز خودکار اضطراری در آخرین لحظات ترمزها را با تمام توان به کار می‌اندازد. به این ترتیب خودرو را در کوتاه‌ترین مسافت ممکن متوقف می‌کند تا مانع از برخورد با خودروی جلویی شود یا شدت برخورد را کاهش دهد.

 

در مقابل اگر راننده پس از هشدار سیستم پدال ترمز را فشار دهد و یا فرمان خودرو را بچرخاند، AEB با تشخیص اینکه راننده هوشیار است و از وضعیت به وجود آمده اطلاع دارد، هشدار را متوقف می‌کند و بار دیگر بررسی مسیر مقابل خودرو را از سر می‌گیرد.

 

برد سنسورهای سیستم AEB

سنسورهای این سیستم به‌طور معمول فاصله‌ای در حدود ۱۰ تا ۲۰ متر را پوشش می‌دهد و این فاصله پوشش کم باعث می‌شود این سیستم در سرعت‌های بالا کارآیی نداشته باشد. البته سیستم‌هایی با پوشش مسافت بلندتر نیز ساخته شده است که می‌توانند در سرعت‌های بیشتر نیز به کمک راننده بیایند.

 

مسئله اصلی آن است که تصادفات مرگبار معمولا در سرعت‌های بالاتر رخ می‌دهد. به همین دلیل سیستم‌هایی که بتوانند برد بیشتری را پوشش دهند در اولویت هستند. چراکه پردازشگر این سیستم می‌تواند با توجه به‌سرعت وسیله نقلیه، فاصله ‌ایمنی با خودروی جلویی را بررسی کرده و در صورت تخطی راننده از رعایت فاصله ‌ایمنی، هشدار داده و یا خودرو را متوقف کند.

 

فروش ویژه محصولات ام وی ام (نقدی | اقساطی)

فروش ویژه محصولات ام وی ام | نقدی و اقساطی | اقساط ۶۰ ماه | مدت و تعداد محدود | همین الان تماس بگیرید

تماس مستقیم

 

آیا AEB کارآیی دارد؟

همان‌طور که گفتیم، ترمز خودکار اضطراری یکی از پیشرفته‌ترین فناوری‌های ایمنی خودرو است. پاسخ این سوال در درجه اول بدون شک مثبت خواهد بود چراکه حتی اگر این سیستم در تمام مدت رانندگی با یک خودرو طی چند سال، تنها یک‌بار به کار بیاید نیز می‌توان گفت کارآیی دارد.

 

محدودیت برد این سیستم و در نتیجه کارآیی بیشتر در سرعت‌های پایین هرچند یک عیب به نظر می‌آید اما می‌تواند در محیط‌های شهری و در زمینه جلوگیری از برخورد به عابرین پیاده بسیار موثر باشد. البته تجربه با خودروی هوندا آکورد مجهز به این سیستم نشان داده حتی در سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت نیز خودرو به‌طور مناسبی پیش از برخورد به مانع متوقف می‌شود. بررسی‌ها نشان داده است، این سیستم می‌تواند تا ۵۰درصد تصادفات از جلو را کم کند که رقم بزرگی است.

 

آیا محصولات فونیکس به ترمز خودکار اضطراری مجهز هستند؟

این سیستم چند سالی است از سوی خودروسازان بزرگ بین‌المللی، در محصولات رده بالا نصب می‌شود. در ادامه همین روند، چری از چند سال قبل پس از تحقیق و توسعه گسترده، نصب این سیستم را بر روی محصولات خود آغاز کرد.

 

هم‌اکنون ترمز خودکار اضطراری بر روی محصولات فونیکس نیز نصب می‌شود. در حال حاضر خودروهای تیگو ۸ پرو، تیگو ۸ پرو مکس و فونیکس FX به این سیستم مجهز هستند. به این ترتیب در این سه خودرو، در صورتی‌که مانعی در مقابل خودرو قرار بگیرد، سیستم ابتدا به راننده هشدار می‌دهد. در صورت بی‌توجهی راننده به هشدار و عدم واکنش وی، سیستم به‌صورت خودکار، ترمزها را فعال می‌کند.

 

آیا نصب AEB در خودروها الزامی است؟

در سال‌های اخیر خودروسازان پیشرو در جهان تلاش زیادی در زمینه ارتقا ایمنی محصولات تولیدی خود به خرج داده‌اند. اما موسسه Euro NCAP با تصویب قوانینی تلاش می‌کند خودروسازان را در زمینه‌های ایمنی تحت فشار بیشتری قرار دهد. مشابه همین وضعیت برای ترمز ABS نیز رخ داد و این سیستم اکنون به‌صورت استاندارد بر روی تمامی خودروها نصب می‌شود.

 

این موسسه از سال ۲۰۱۴ اعلام کرد میلادی تنها خودروهایی می‌توانند در آزمون‌های تصادف این موسسه پنج ستاره کامل ایمنی را کسب کنند که مجهز به سیستم ترمز خودکار اضطراری یا AEB باشند. به این ترتیب تعداد زیادی از خودروسازان، سیستم ترمز خودکار را به‌صورت استاندارد یا آپشن بر روی محصولات خود نصب کردند.

 

البته این قانون در حقیقت گام نخست از طرحی بود که طی آن Euro NCAP قصد داشت استفاده از AEB را برای تمامی خودروها اجباری کند. در همین راستا، ترمز خودکار اضطراری از سال ۲۰۲۲ برای خودروهایی که در اتحادیه اروپا به فروش می‌رسند اجباری شده است.

 

مشاوره خرید محصولات مدیران خودرو (نقدی | اقساطی)
برای اطلاع از جدیدترین شرایط فروش محصولات مدیران خودرو (ام وی ام | فونیکس) به صورت نقدی و اقساطی، شماره خود را درج کنید.

ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *