گیربکس آریزو ۶ جی تی؛ بررسی گیربکس آریزو 6 جی تی و ویژگی‌های اصلی آن

جمعه - ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۲:۵۰
گیربکس آریزو ۶ جی تی

آریزو ۶ جی تی به‌‎عنوان یک سدان اسپرت، یکی از جذاب‌ترین محصولات برند فونیکس است. این خودرو هر چند بر پایه سری ۶ پرو ساخته شده، اما شاهد تغییرات زیادی در راستا یاسپرت‌تر شدن بوده که مهمترین آن در مشخصات فنی است. بخشی از این تغییر به گیربکس آریزو ۶ جی تی باز می‌گردد، جایی‌که متناسب با افزایش توان موتور، از گیربکس دو کلاچه قدرتمندی برای این خودرو استفاده شده است. در این مطلب به بررسی گیربکس آریزو ۶ جی تی و مهمترین مشخصات و ویژگی‌های آن خواهیم پرداخت.

مشخصات گیربکس آریزو ۶ جی تی

  • نوع گیربکس: اتوماتیک دو کلاچه
  • نوع کلاچ: تر (wet) غوطه‌ور در روغن
  • تعداد دنده: ۷ دنده جلو
  • تعویض دنده‌ها: اتوماتیک + تیپ ترونیک
  • حالت‌های رانندگی: اقتصادی / اسپرت / نرمال
  • سازنده گیربکس: گتراگ آلمان

بررسی کلی گیربکس آریزو ۶ جی تی

آریزو ۶ جی تی یک سدان اسپرت است و به همین دلیل مجموع مشخصات فنی این خودرو نیز باید با ویژگی‌های اسپرت آن هماهنگی داشته باشد. به همین دلیل، گیربکس نیز به عنوان بخشی از مشخصات فنی آریزو ۶ جی تی، باید توان قدرت بالای موتور آن را داشته باشد.

برای این منظور، چری از گیربکس دو کلاچه DCT غوطه‌ور در روغن (تر) استفاده کرده است. این گیربکس می‌تواند گشتاور بالای موتور آریزو ۶ جی تی را تحمل کند و به‌علاوه، تعویض دنده‌های سریعی دارد. این گیربکس محصول شرکت گتراگ آلمان به عنوان یکی از معتبرتری تولید کنندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو است. این شرکت تامین کننده قطعات برای شرکت‌هایی مانند دایملر و ب ام و است و اعتبار بالایی در صنعت خودرو دارد.

گیربکس آریزو 6 جی تی در حالت عادی تعویض دنده‌ها را به‌صورت اتوماتیک انجام می‌دهد اما راننده نیز می‌تواند از طریق وضعیت تیپ ترونیک، تعویض دنده‌ها را کنترل کند. این کار از طریق اهرم تعویض دنده و همچنین شیفترهای پشت فرمان ممکن است.

یکی از ویژگی‌های مهم گیربکس آریزو 6 جی تی، تعویض دنده‌های سریع آن است که به‌طور ویژه در زمان شتابگیری می‌تواند به کمک این خودرو بیاید. به‌علاوه استفاده از کلاچ در این گیربکس باعث می‌شود تقریبا تمام نیروی ورودی به گیربکس، به چرخ‌ها برسد و اتلاف انرژی کمی در آن وجود داشته باشد.

شرایط فروش محصولات مدیران خودرو

مزیت استفاده از گیربکس دو کلاچه در آریزو 6 جی تی

آریزو 6 جی تی یک سدان اسپرت است و به همین دلیل همه اجزای فنی آن باید برای رسیدن به این هدف هماهنگ باشد. پیش از این در مطلبی جداگانه، ویژگی‌های موتور آریزو ۶ جی تی را بررسی کرده‌ایم. قدرت و گشتاور بالای موتور این خودرو باعث شده انتخاب گیربکس برای آن اهمیت بیشتری داشته باشد. در اینجا یک گیربکس CVT نمی‌تواند خصوصیات اسپرت مورد نیاز را برآورده کند و به همین دلیل هم چری به سراغ گیربکس‌های دو کلاچه خود رفته است.

گیربکس مورد استفاده در آریزو 6 جی تی، مشابه نمونه‌هایی است که پیش از این در مدل‌های خانواده تیگو 8 نیز نصب شده است. این گیربکس می‌تواند تا 400 نیوتون متر گشتاور را تحمل کند که رقم بالایی است. به این ترتیب مشکلی برای جفت شدن با موتور آریزو ۶ جی تی نخواهد داشت.

به علاوه در ایجا بحث سرعت در تعویض دنده‌ها نیز مطرح است. سرعت بالاتر در تعویض دنده به معنای آن است که گیربکس مانع از افت دور موتور در زمان شتابگیری می‌شود. این مسئله را می‌توان در بررسی شتاب صفر تا صد آریزو ۶ جی تی نیز مشاهده کرد. سرعت در تعویض دنده‌ها در آریزو 6GT بالا است و به این ترتیب در فرآیند شتابگیری، به سرعت می‌تواند دنده بالاتر را درگییر کند.

کل فرآیند کاری گیربکس آریزو 6GT به صورت خودکار انجام می‌شود اما راننده همچنان از طریق وضعیت تیپ ترونیک، کنترل کاملی بر عملکرد گیربکس دارد. این مسئله هم برای یک خودرو اسپرت مزیت بزرگی است چون به راننده امکان می‌دهد در شرایط خاص، با سنگین کردن سریعتر دنده‌ها، در شتابگیری ای سبقت‌ها از تمام توان موتور استفاده کند.

گیربکسی مناسب برای شهر و جاده و پیست

تا اینجای کار بیشتر از ویژگی‌های اسپرت آریزو ۶ جی تی گفتیم اما نباید فراموش کنیم این خودرو، یک سدان خانوادگی اسپرت است. به این ترتیب بخش عمده‌ای از زمان رانندگی با این خودرو در محیط‌های شهری و حتی ترافیک خواهد گذشت. به این ترتیب گیربکس آریزو ۶ جی تی باید بتواند تمام خصوصیات مورد نیاز برای یک خودرو خانوادگی را نیز عرضه کند.

در اینجا موضوع اصلی تعویض دنده‌های نرم و به‌موقع است تا راحتی رانندگی حفظ شود. برای این منظور هم گیربکس این خودرو عملکرد مناسبی دارد و تعویض دنده‌ها نرم است و تقریبا راننده متوجه آن نمی‌شود. در شرایط رانندگی شهری، دنده‌ها در دور‌های موتور پایین تعویض می‌شوند تا هم به موتور فشار وارد نشود و هم مصرف سوخت پایین بیاید.

با این حال، گیربکس همیشه گوش به فرمان راننده است تا در صورت نیاز بتواند روی دیگر خود را نیز آشکار کند. با فشردن بیشتر پدال گاز، گیربکس با موتور همراهی می‌کند و تعویض دنده‌ها را به تاخیر می‌اندازد و اجازه می‌دهد دور موتور بالاتر برود. در این شرایط موتور آریزو 6 GT فرصت دارد حداکثر توان خود را آزاد کند.

همچنین هر زمان که نیاز به شتابگیری داشته باشید، گیربکس به سرعت دنده‌ها را سنگین می‌کند تا شتاب مناسبی داشته باشید. این مسئله را در شتاب آریزو 6 جی تی به راحتی می‌توان دید. گیربکس به سرعت دو دنده معکوس می‌دهد و دور موتور بالا می‌رود تا بتواند حداکثر قدرت خود را آزاد کند.

در نهایت اگر قصد رانندگی در پیست را داشته باشید، در اینجا تعویض سریع دنده‌ها است که به کمک می‌آید. در این شرایط تعویض سریع دنده‌ها و همچنین وضعیت تیپ ترونیک باعث می‌شود راننده کنترل کاملی بر روی حرکت خودرو داشته باشد.

شرایط فروش محصولات مدیران خودرو

استفاده از گیربکس آریزو ۶ GT در رانندگی شهری

هرچند آریزو 6 GT خودرویی اسپرت است اما به عنوان یک سدان خانوادگی، بخش عمده عمر خود را در رانندگی شهری می‌گذارند. به همین دلیل گیربکس این خودرو باید بتواند در رانندگی شهری نیز عملکرد مناسبی داشته باشد.

در رانندگی شهری، گیربکس آریزو ۶ GT عملکرد مناسبی دارد و راننده تقریبا متوجه تعویض دنده‌ها نمی‌شود. برای شروع حرکت کافی است گیربکس را در وضعیت D قرار دهید تا گیربکس بقیه کارها را به صورت خودکار انجام دهد. با توجه به آنکه موتور آریزو ۶ جی تی حداکثر گشتاور خود را در دور‌های موتور پایین ارائه می‌کند، در رانندگی شهری به حداکثر کشش موتور دسترسی دارید. به این ترتیب در رانندگی شهری، گیربکس آریزو 6 جی تی تعویض دنده‌ها را در دورهای پایین انجام می‌دهد تا هم به موتور فشار وارد نشود و هم مصرف سوخت پایین بیاید.

در همین شرایط اگر قصد شتابگیری داشته باشید، کافی است پای خود را بیشتر بر روی پدال گاز فشار دهید. سیستم کنترل گیربکس این خودرو هوشمند است و وضعیت را تشخیص می‌دهد. با توجه به میزان فشار بر پدال گاز و دور موتور فعلی، در صورت نیاز به سرعت دنده را معکوس می‌کند تا بتوانید از حداکثر توان موتور استفاده کنید.

همچنین با توجه به آنکه ساختار این گیربکس از نوع تر (wet) یا غوطه‌ور در روغن است، مشکلی در ترافیک‌های شهری ندارید. در این شرایط گیربکس بر خلاف نمونه‌های خشک، در نیم کلاچ‌ها داغ نمی‌شود و توان خود را از دست نمی‌دهد. با این وجود بهتر است در توقف‌های طولانی، گیربکس را در وضعیت خلاص قرار دهید. برای اطلاعات بیشتر در زمینه این خودرو و سایر محصولات فونیکس، می‌توانید با همکاران ما در آسیا خودرو تماس بگیرید.

دیدگاه شما چیست؟

دیگر دیدگاه ها

  • محمدجواد ثانی | 20 دی 1403 - 19:30

    سلام و درود خدمت شما یه سوال داشتن از خدمت شما
    اگر ماشین در حال حرکت باشد و دستمون بخوره و حالت دنده بره روی n چه اتفاسی میوفته

    • آسیا خودرو | 13 اسفند 1403 - 14:34

      سلام

      مشکلی برای گیربکس رخ نمی دهد. گیربکس به وضعیت خلاس می رود و می توانید بار دیگر آن را به وضعیت D برگردانید. البته توصیه می شود برای این منظور و در صورت امکان، خودرو را متوقف کنید و پس از آن وضعیت D را درگیر کنید اما اگر امکان آن وجود نداشت، تغییر بین خلاص و D مشکلی ایجاد نمی کند.

  • پیمان ر | 4 اردیبهشت 1404 - 07:17

    سلام وقت خوش
    خوب هستید
    سوالی داشتم
    اریزو ۶ GT خریدم با ۳ هزار کارکرد
    همه چی ماشین خوب هست
    اما در ترافیک سنگین ، گیر بکس که در حالت D هست و پام روی ترمز هست دور موتور ماشین از 0.8 میاد پایین میرسه به صفر و‌موتور خاموش میشه
    اما بدون زدن دکمه Start به محض اینکه پدال گاز و فشار میدم موتور روشن‌میشه و بدون مشکل حرکت میکنه
    به نظرتون ایراد از کجاست؟

    • آسیا خودرو | 13 اردیبهشت 1404 - 19:48

      با سلام
      سیستم استارت-استاپ خودرو فعال است تا در مان توقف، مصرف سوخت را کاهش دهد. سیستم را غیر فعال کنید.

  • بنیتا رضایی معتقد | 24 تیر 1404 - 11:13

    باسلام
    زیر پا راننده صدای ساییدگی از گیربکس در اومد
    ایا مشکلی داره یا داره آب بندی میشه

    • پشتیبان آسیاخودرو | 4 آذر 1404 - 10:29

      سلام وقت بخیر،برای رفع مشکل و جلوگیری از خرابی های احتمالی به نمایندگی های مجاز شرکت مدیران خودرو مراجعه فرمایید : ارتباط با خدمات پس از فروش شرکت آسیا خودرو : 02175151

  • م ر | 24 تیر 1404 - 11:16

    سلام
    چراغ چک گیربکس آریزو ۶جی تی روشن شده بود که با خاموش و روشن کردن برطرف شد
    میخاستم ببینم مشکلی پیش نمیاد

    • پشتیبان آسیاخودرو | 4 آذر 1404 - 10:28

      سلام وقت بخیر،گاهی اوقات روشن شدن چراغ چک محصولات مدیران خودرو جهت یادآوری سرویس های دوره ای خودرو هست اما برای رفع مشکل و جلوگیری از خرابی های احتمالی به نمایندگی مجاز خدمات پس از فروش محصولات مدیران خودرو مراجعه فرمایید. ارتباط با خدمات پس از فروش شرکت آسیا خودرو : تماس با 02175151

  • سعید سالاری | 20 شهریور 1404 - 10:20

    در توقف پشت چراغ قرمز برای اینکه گیربکس کمتر اسیب ببیند چه مدت زمانی بهتر است رو حالت D باشد و کی باید روی حالت N بذاریم؟

    • پشتیبان آسیاخودرو | 2 آذر 1404 - 17:59

      وقتی خودرو در حالت D یا همان درایو متوقف ‌شده‌است، فشار کمتری به گیربکس خودرو وارد می‌شود؛بنابراین در ترافیک و چراغ قرمز که مدت زمان توقف خودرو کمتر از 2 دقیقه است، گیربکس را خلاص نکنید. خلاص کردن گیربکس و قراردادن دوباره‌ آن در حالت D، استهلاک بیشتری را برای گیربگس به‌همراه دارد. درصورتی‌که توقف بیشتر از دو دقیقه باشد، از همان حالت N برای توقف استفاده کنید

  • شهرام روغنی | 23 مهر 1404 - 02:21

    سلام آیا ارزشش داره که سایز لاستیک ۲۱۵ بندازم و یه سیستم صوتی حرفه ای نصب کنم با وجود باطل شدن گارانتی

    • پشتیبان آسیاخودرو | 2 آذر 1404 - 17:46

      با توجه به با ارزش بودن گارانتی خودرو ترجیحا توصیه می شود بعد از مدت زمان گارانتی و اتمام این تغییرات انجام بشه

آسیا خودرو در شبکه های اجتماعی