مشاهده مطلبمشاوره فروش
مشاهده مطلبفروش اقساطی محصولات فونیکس
گیربکس X33 کراس اتوماتیک

گیربکس X33 کراس اتوماتیک؛ بررسی ویژگی‌های گیربکس اتوماتیک X33 Cross

برای افرادی که قصد خرید یک کراس‌اوور کامپکت را دارند، X33 کراس اتوماتیک یک گزینه ایده‌آل است. این خودرو ظاهری جذاب و به‌روزی دارد و به‌علاوه از نظر امکانات رفاهی و ایمنی و طراحی داخلی نیز به‌خوبی تجهیز شده است. در کنار این‌ها مشخصات فنی قابل قبولی نیز دارد که کارآیی آن را بالا می‌برد. همانطور که از آن نام این خودرو مجهز است، ایکس ۳۳ کراس اتوماتیک به گیربکس اتوماتیک مجهز شده است. در این مقاله قصد داریم به بررسی گیربکس X33 کراس اتوماتیک بپردازیم و این گیربکس را به‌عنوان بخشی از مشخصات فنی آن بررسی کنیم.

 

لازم به یادآوری است که گیربکس ایکس ۳۳ کراس اتوماتیک با همکاری شرکت بوش آلمان توسعه پیدا کرده است. به‌علاوه گیربکس این خودرو به‌عنوان عضوی از نسل جدید گیربکس‌های CVT چین، توانسته عنوان یکی از ۱۰ گیربکس برتر بازار چین را نیز از آن خود کند.

 

مشخصات گیربکس ایکس ۳۳ کراس اتوماتیک

  • کد گیربکس: CVT25
  • نوع گیربکس: اتوماتیک CVT
  • تعویض دنده: اتوماتیک با قابلیت تیپ ترونیک
  • تعداد دنده: نامحدود با ۹ دنده شبیه سازی شده
  • زنجیر: فولادی محصول بوش آلمان
  • نصب: افقی کوپل شده با موتور

 

بررسی کلی گیربکس X33 کراس اتوماتیک

گیربکس ایکس ۳۳ کراس اتوماتیک به‌عنوان جدیدترین نسل از گیربکس‌های چری، یک گیربکس اتوماتیک CVT با ۹ دنده شبیه‌سازی شده است. این خانواده از گیربکس‌های چری، علاوه بر X33 کراس اتوماتیک، بر روی بسیاری دیگر از محصولات این برند نیز نصب شده است. در ایران نیز این گیربکس را بر روی محصولات دیگری از جمله ایکس ۵۵ و برخی از محصولات خانواده فونیکس می‌بینیم.

 

تسمه فولادی این گیربکس، محصولی از شرکت بوش آلمان است و می‌تواند به‌راحتی گشتاوری بالای ۲۵۰ نیوتون متر را تحمل کند. به‌علاوه ساختار گیربکس به شکلی است که می‌تواند ۹۲.۵ درصد از نیروی ورودی را منتقل کند. به این ترتیب اتلاف نیرو در آن از بسیاری از گیربکس‌های مشابه کمتر است تا جایی‌که بررسی‌ها نشان می‌دهد توانایی‌های آن با گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک آیسین ژاپن (که در بسیاری از محصولات تویوتا نصب می‌شود) یکسان است.

 

به‌طور کلی همانطور که عنوان شد، گیربکس این خودرو اتوماتیک است و در آن تعویض دنده‌ها به‌صورت خودکار انجام می‌شود. البته آنچه از آن به‌عنوان تعویض دنده یاد می‌کنیم، در گیربکس CVT چندان موضوعیت ندارد چون در این گیربکس عملا تعویض دنده انجام نمی‌شود و گیربکس تنها ضریب دنده‌ها را تغییر می‌دهد. با این وجود راننده می‌تواند با استفاده از وضعیت تیپ ترونیک، عملکرد گیربکس را تحت کنترل داشته باشد.

 

در این گیربکس، ۹ ضریب دنده از پیش تعریف شده است و به همین دلیل از آن به‌عنوان گیربکس CVT با ۹ دنده شبیه سازی شده یاد می‌شود. راننده با کم و زیاد کردن ضرایب دنده، عملا بین این دنده‌ها تغییر وضعیت می‌دهد.

 

فروش ویژه محصولات فونیکس (نقدی | اقساطی)

شرایط فروش ویژه محصولات فونیکس | مدت و تعداد محدود | با شرایط متنوع نقدی و اقساطی | همین الان تماس بگیرید

تماس مستقیم

 

مزایای گیربکس CVT نصب شده بر روی ایکس ۳۳ کراس اتوماتیک

همانطور که عنوان شد، گیربکس ایکس ۳۳ کراس اتوماتیک از نوع اتوماتیک CVT است. استفاده از گیربکس CVT در خودرو‌های این کلاس مزایای زیادی دارد و به‌همین دلیل از سوی خودروسازان جهانی نیز عمومیت دارد. به‌همین دلیل استفاده از این گیربکس به‌عنوان بخشی از مشخصات فنی ایکس ۳۳ کراس اتوماتیک، یکی از ویژگی‌های مثبت این خودرو است.

 

گیربکس CVT محدودیتی در تعداد دنده‌ها ندارد و به‌همین دلیل به‌صورت تئوری می‌تواند بی‌شمار ضریب دنده را داشته باشد. البته در نهایت این ضرایب دنده بین دو محدوده سنگین‌ترین ضریب دنده و سبک‌ترین ضریب دنده قرار می‌گیرند اما در بین این دو، گیربکس می‌تواند در هر زمان بهترین ضریب دنده را انتخاب کند. به این ترتیب متناسب با دور موتور و سرعت خودرو، گیربکس همیشه در بهترین وضعیت است و این مسئله در نهایت به معنای مصرف سوخت اقتصادی است.

 

موتور خودرو همیشه بهینه‌ترین مصرف سوخت را در یک بازه دور موتور مشخص دارد و گیربکس CVT نیز تلاش می‌کند دور موتور را در همین بازه نگهدارد. در حالت عادی، حفظ دور موتور در این بازه دشوار است چرا که راننده بین چند ضریب دنده محدود شده است اما در گیربکس CVT این مسئله وجود ندارد.

 

روش استفاده از گیربکس X33 کراس اتوماتیک

بدون توجه به ساختار فنی و پیچیدگی‌های این گیربکس، استفاده از گیربکس در ام وی ایکس ۳۳ کراس اتوماتیک، ساده است. پس از روشن کردن خودرو، با فشردن ترمز، می‌توانید گیربکس را از وضعیت P آزاد کنید. در این شرایط با گرفتن دکمه کنار سردنده، می‌توانید گیربکس را به وضعیت R یا N یا D ببرید.

 

با قرارگیری در وضعیت D برای حرکت رو به‌جلو، گیربکس به‌طور خودکار همه کار‌های لازم را انجام می‌دهد. در این شرایط به‌طور خودکار ضرایب دنده متناسب با سرعت خودرو و دور موتور و میزان فشار راننده بر پدال گاز تغییر می‌کند. راننده متوجه این تغییرات نخواهد شد چون تعویض دنده‌ای در گیربکس اتفاق نمی‌افتد.

 

در این شرایط اگر قصد سریع رفتن داشته باشید کافی است پا را بیشتر بر روی پدال گاز فشار دهید. با این کار، گیربکس بار دیگر مناسب‌ترین ضریب را انتخاب کرده و با توجه به فشردن پدال گاز، مدت بیشتری ضریب دنده را حفظ می‌کند. همچنین اگر ناگهان پای خود را برای شتابگیری میانی (مثلا در زمان سبقت‌گیری) بر روی پدال گاز فشار دهید، گیربکس به‌سرعت ضریب دنده را سنگین می‌کند تا دور موتور بالاتر برود و خودرو بتواند شتاب بهترین داشته باشید.

 

همچنین می‌توانید از وضعیت دستی نیز برای تعویض دنده‌ها استفاده کنید. در این وضعیت، کنترل ضریب دنده در اختیار شما است و با حرکت دادن دسته دنده به جلو و عقب، دنده‌ها سبک و سنگین می‌شوند. در این شرایط، نشانگر مقابل راننده، دنده درگیر را نمایش می‌دهد.

 

فروش ویژه محصولات ام وی ام (نقدی | اقساطی)

فروش ویژه محصولات ام وی ام | نقدی و اقساطی | اقساط ۶۰ ماه | مدت و تعداد محدود | همین الان تماس بگیرید

تماس مستقیم

 

آیا گیربکس ایکس ۳۳ کراس عملکرد مناسبی در جاده دارد؟

با توجه به مطالب بالا، مشخص است گیربکس CVT نصب شده در X33 کراس اتوماتیک، گزینه مناسبی برای رانندگی شهری و اقتصادی است. این مسئله به‌طور عمومی برگ برنده گیربکس‌های CVT است اما آیا ایکس ۳۳ کراس اتوماتیک با این گیربکس در جاده و رانندگی سریع هم خودروی توانمندی است؟

 

به طور عمومی گیربکس‌های CVT گزینه‌های مناسبی برای خودرو‌های اسپرت و سریع یا با قدرت و گشتاور بالا نیستند. در دنیای محصولات چری نیز شاهد استفاده از گیربکس‌های دو کلاچه در محصولات رده بالایی همچون تیگو ۸ پرو و پرو مکس هستیم. با این وجود قرار نیست گیربکس X33 Cross اتوماتیک در رانندگی سریع یا جاده ناتوان باشد.

 

اگر قصد رانندگی سریع را داشته باشید، گیربکس این خودرو همچنان می‌تواند به‌خوبی همراهی کند. برنامه کنترل گیربکس این خودرو هوشمندی بالایی دارد و به‌خوبی خود را با خواست راننده هماهنگ می‌کند. در این شرایط، گیربکس سبک کردن دنده‌ها را به تعویق می‌اندازد تا موتور بتواند به دور‌های بالاتر برسد. همچنین در زمان شتابگیری میانی نیز با فشردن پدال گاز، گیربکس به سرعت دنده‌ها را سنگین می‌کند تا شتاب میانی مناسب‌تری داشته باشید.

 

در کنار این‌ها، همانطور که در مشخصات فنی X33 کراس اتوماتیک دیدیم، گیربکس و موتور این خودرو هماهنگی مناسبی دارند. به این ترتیب، در زمانی که قصد سریع رفتن یا شتابگیری داشته باشید، این دو مجموعه به‌خوبی با یکدیگر همراهی کرده و به سرعت خودرو را به پیش می‌برند.

 

به این ترتیب گیربکس ایکس ۳۳ کراس اتوماتیک گزینه‌ای مناسب برای رانندگی شهری سات اما در عین حال، در رانندگی جاده‌ای یا رانندگی سریع نیز می‌تواند همراه راننده باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد X33 Cross اتوماتیک و سایر محصولات مدیران خودرو، می‌توانید با آسیا خودرو تماس بگیرید. همکاران ما با شماره تلفن ۷۵۱۵۱-۰۲۱ آماده پاسخگویی هستند.

 

مشاوره خرید محصولات مدیران خودرو (نقدی | اقساطی)
برای اطلاع از جدیدترین شرایط فروش محصولات مدیران خودرو (ام وی ام | فونیکس) به صورت نقدی و اقساطی، شماره خود را درج کنید.

ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *