سیستم صوتی آریزو ۵ سبب می شود تا بتوانید از رانندگی لذت ببرید و در کنار گوش دادن به موسیقی و یا پادکست های مورد علاقه خود، از دیگر امکانات و ویژگی هایی که این سیستم دارد نیز بهره مند شوید. به طور کلی بهتر آن است که ابتدا این سیستم را بشناسیم و با ویژگی های آن آشنا شویم و سپس به سراغ دیگر موضوعات و مسائل مربوط به خودرو آریزو ۵ برویم.
بخشهای اصلی یک سیستم صوتی
هدیونیت
اولین رابط بین کاربر و صوتی که از خودرو پخش میشود، هدیونیت است. چرا کار را پیچیده کنیم؟ هدیونیت همان چیزی است که قدیمیها به آن ضبط میگفتند. کنسول اصلی که کاست درون آن قرار میگرفت و بعدها سیدی بهجای آن آمد. حالا هم که همهچیز ساده شده و با اتصال یک فلش USB یا اتصال به گوشی تلفن همراه از طریق پورت AUX هزاران آهنگ در دسترس است.
هدیونیتها بهمرور زمان تغییرات گستردهای کردند. نمونههای اولیه جعبههای سنگین و سادهای بودند که تنها رادیو روی آن سوار شده بود. بعدها با پیشرفت تکنولوژی و البته ملاحظات امنیتی، کل هدیونیت را میشد از محفظهاش بیرون کشید. چند سالی که از این قابلیت گذشت، شرکتها کار را برای مصرفکننده سادهتر کردند. بعد از آن فقط کافی بود که پنل یا قسمت جلویی هدیونیت را از جای خود جدا کنیم.
مدتی مدلهای برتر هدیونیتها بسته به نمایشگر آنها بودند؛ یعنی آنها که با نمایشگر رنگی بودند و بهاصطلاح Demo دار بودند، محبوبیت و قیمتی بهمراتب بالاتر داشتند. حرفهایها از پخشهای دوطبقه موسوم به ۲DIN استفاده میکردند. این هدیونیتها درواقع همان پخشهایی بودند که روی خود نمایشگر نیز داشتند.
اغلب اندازهی آنها ۶٫۱ و برخی نیز ۷ اینچی بودند. این اواخر خودروهای پرآپشن کرهای و ژاپنی مجهز به سیستم صوتی هستند که نمایشگر آن بهصورت توکار و متصل به داشبورد است. هدیونیتهایی که از آن به اسم InDash یاد میشود. علاوه بر اطلاعات موزیک در حال پخش، نمایش تصویر دوربین عقب و روی برخی نیز نمایش فیلم از دیگر قابلیتهای آنها هستند. از نظر کارشناسی و مهندسی، هدیونیتها برحسب قابلیتهای بصریشان اندازهگیری نمیشوند. در حقیقت، وجه تمایز آنها خروجی آنها و قابلیت تعداد اتصالشان به آمپلیفایر، سابووفر، توییتر، میدرنج و سایر باندهاست.
اسپیکر
در ادبیات مربوط به سیستمهای صوتی، اسپیکر همان باند یا بلندگوست. قطعهای تقریبا بزرگ که وظیفهی اصلی پخش صدای خروجی توسط هدیونیت را به عهده دارد. تمام تلاش کارشناسان سیستمهای صوتی در همین قسمت و برای بیرون کشیدن باکیفیتترین صدا و البته در مواقعی بلندترین صدای ممکنه است.
پیش از آنکه بخواهیم از انواع باند خودرو صحبت کنیم، نیاز است که اسپیکر را بهتر و بیشتر بشناسیم. اسپیکرها به دو دستهی اصلی کواکسیال و کامپوننت تقسیم میشوند. مهمترین و پراستفادهترین نوع بلندگوها، این دو مورد هستند.
البته زیردستههایی مانند اکتیو پَسیو نیز موجود هستند که در ادامه با آنها آشنا خواهید شد. در بلندگوهای کواکسیال همهچیز بهصورت ساده در کنار یکدیگر قرار گرفته است. ووفر، میدرنج و تیوتر همگی در یک مجموعه تعریف میشوند.
درست برخلاف آن، بلندگوهای کامپوننت از اجزای جداگانه درست شدهاند. در سیستمهای متعارف بازار، اکثر بلندگوها در کلاس کواکسیال هستند. مدلهای کامپوننت برای اهدافی مانند سیستم صوتی بسیار حرفهای در خودرو، ایجاد آرایهی صدا در سینماها و سالنهای تئاتر مناسب است. باند خودروها به دو گروه اصلی دستهبندی میشوند. باندهای گرد یا باندهای بیضی (خربزهای).
باند
اسپیکرهای گرد بهدلیل ابعاد کوچکتری که دارند، موارد استفادهشان گستردهتر است. استفاده درون داشبورد جلو، روی دربها و روی طاقچهی عقب، ازجمله مزایای بهرهگیری از اسپیکرهای گرد است. البته این بدان معنا نیست که این سری از بلندگوها قابلیت پخش صداهای بلند را ندارند؛ اما طبق تجربه و بررسی آنچه در بازار است، باندهای دایرهای اغلب در سیستمهای متوسط با هزینهی مقرونبهصرفه انجام میشود. این مدل از بلندگوها از نظر شعاع به چهار دسته ۱۰، ۱۳، ۱۶ و ۲۵ سانتیمتری تقسیم میشوند. البته گروهی از باندهای گرد هم هستند که از نظر کارایی یک سر و گردن از بقیه مدلها بالاتر هستند. این مدلها را کامپوننت مینامند که در ادامه توضیح میدهیم.
بلندگوی پسیو
این بلندگوها فاقد آمپلیفایر داخلی هستند و برای پخش، به یک آمپلیفایر نیاز خواهند داشت. در بسیاری از موارد این بلندگوها کاربردهایی مانند مراسم خیابانی و کارناوالها، سخنرانیهای رسمی، سالنهای همایش و غیره دارند. بلندگوهای پسیو با اینکه آمپلیفایر داخلی ندارند، اما دارای تنظیماتی در پشت بدنه برای تناسب فرکانس هستند. پسیوهای حرفهای از طیف عظیمی از فرکانسها پشتیبانی میکنند و به همین منظور بهعنوان اسپیکرهای حرفهای نیز از آنها استفاده میشود.
بلندگوی اکتیو
بلندگوهای اکتیو از یک آمپلیفایر داخلی به همراه کنترلکنندهی صدا بهره میبرند. در تنظیمات قرارگرفته بر روی بدنهی این بلندگوها، پیچهای ولوم، تنظیم Gain، تنظیم بیس و درنهایت تریبل قرار دارد. مهمترین ویژگی بلندگوهای اکتیو، قابلیتهایی است که آمپلیفایر داخلی آن فراهم میکند. بهعنوانمثال شما دیگر هیچ نیازی به تنظیم فرکانسهای خروجی نخواهید داشت؛ زیرا آمپلیفایر داخلی فرکانسهای مناسب هر بخش را القا میکند. این باندها در مواقع اوج فرکانس عملکرد بهتری را از خود به نمایش میگذارند. پس درنتیجه خطر خرابی درایوها و درنهایت بلندگوها به حداقل میرسد و در هزینهها بسیار صرفهجویی خواهد شد.
کامپوننت
کامپوننت یا به قول حرفهایها کامپ، نوعی از باندهای گرد است که اجزای تقویت و تفکیک صدای آن بیرون از محفظهشان هستند؛ یعنی شاید در ظاهر شبیه اسپیکرهای معمولی باشند ولی درواقع اجزای آن از هم جدا شدهاند. به همین دلیل است که به آنها Component گفته میشود. کامپوننت در حقیقت همان بلندگوست که اجزای آن از هم باز شده و قابلدیدن است. درواقع کامپوننت از یک جفت ووفر و یک جفت توییتر تشکیل شده است.
بدین ترتیب که فرکانسهای پایین و رنج وسط برای ووفر و فرکانسهای وسط به بالا برای توییتر آماده و ارسال میشود. معمولا کامپوننت صدای بهتری (نه الزاما بلندتر) نسبت به اسپیکر معمولی دارد. میتوان گفت به علت حذف فرکانسهای مزاحم و غیرضروری، کامپوننت از لحاظ توان خروجی صدا نیز از بلندگوی همتراز خود قویتر بوده و میتواند وات خروجی بیشتری داشته باشد. محل قرارگیری و جهت انتشار فرکانسها در کابین اتومبیل یکی از دلایل ایجاد صدای سهبعدی و فراگیر است که این ویژگی توسط کامپوننت امکانپذیر میشود و میتوان هر قطعه را در جای مناسب خود جایگذاری کرد. نکتهی مهمی که در انتخاب این دو نوع اسپیکر نقش دارد، بخش اقتصادی آن است. کامپوننت هزینهی نسبتا بالاتری میطلبد. همچنین با توجه به چند تیکه بودن کامپوننتها نصب و راهاندازی آنها مشکلتر از یک بلندگو خواهد بود.
آمپلیفایر
تصور عام بر این است که آمپلیفایر همان دستگاه تقویت صوتی است. درحالیکه صدای تولیدی توسط هر دستگاه صوتی بهتنهایی قابلشنیدن نیست؛ بنابراین صدا باید به بخشی به اسم آمپلیفایر فرستاده شود تا طی چند مرحله تقویت و مهمتر از همه تفکیکسازی شود. سپس به بلندگوها در هر کانال (طیف فرکانسی) ارسال شود. فراموش نکنید خروجی آمپلیفایر (به قول حرفهایها آمپ) باید با ورودی بلندگوها یکسان باشد.
اکثرا فکر میکنند قدرتِ بیشتر نشاندهندهی ولوم بیشتر است. مثلا آمپلیفایر با خروجی ۱۰۰ وات ولوم بیشتری نسبت به آمپلیفایر ۵۰ وات ارائه میدهد. بهدلیل محدودیتهای طراحی و همچنین بحث هزینه، در اکثر دستگاههای پخشکننده از آمپ ارزانقیمت استفاده میشود که گاه حتی با میزان مختلف ولوم، صدای متفاوتی دارند. مثلا پخشکنندهای را فرض کنید که با ولوم کم، صدای آن بم و با ولوم متوسط، صدای آن خوب و درنهایت با ولوم زیاد صدای آن تیز میشود. این یک ترکیب مرگبار از نظر یک کارشناس سیستمهای صوتی است.
جمع بندی
در ثبت نام خودروی تیگو بهتر است ابتدا بدانید که این خودروها چه ویژگی هایی دارند و سپس اقدام به خرید هر کدام از مدل های این خودرو کنید. آریزو ۵ که یکی از محصولات شرکت چری به حساب می آید، می تواند برای مسافرت های خانوادگی بسیار مناسب باشد و در کنار سیستم صوتی خوبی که دارد نیز می توانید از آن در تمام شرایط و موارد استفاده کنید.
ثبت نظر