سیستم ترمز ضد قفل یکی از مهم ترین مولفه های مربوط به ایمنی هر خودرویی می باشد. این سیستم است که تعیین می کند شما در چه حدی می توانید در هنگام بروز حوادث مختلف، ایمنی داشته باشید. امروزه سیستم های ترمز ضد قفل دارای انواع گوناگون و مختلفی هستند که در ماشین های مختلفی همچون تیگو ۸ نیز استفاده می شوند. در ادامه قصد معرفی تمامی این سیستم های ترمز را به صورت کامل و با جزئیات، برای شما داریم.
سیستم ترمز ضد قفل چیست؟
اولین سوالی که قرار است به آن پاسخ دهیم، در آن است که سیستم ترمز ضد قفل چیست و چگونه می تواند با عملکردی که دارد، سبب حفظ جان سرنشینان خودرو گردد؟ حتما شنیده اید که با گرفتن ترمزهای ناگهانی و شدید و یا ترمز کردن بر روی جاده های لغزنده و یخ زده، خودروهای معمولی چه عکس العملی را نشان می دهند. بله، درست است. اولین واکنش و عکس العمل سیستم ترمز این خودروها آن است که ترمزها قفل کرده و نمی توانند تا خودرو را نگه دارند.
ترمزهای ضد قفل نیز دقیقا به همین خاطر تولید شدند. این مدل از ترمزها، ساختاری الکترونیکی دارند و می توانند در کسری از ثانیه ارتباط بین لنت های ترمز و دیسک یا کاسه ها را برقرار کرده و قطع کنند. این قطع و وصلی ها سبب می شوند تا ترمزها بلوکه نکنند و به اصطلاح قفل نشوند.
اجزای تشکیل دهنده ترمزهای ضد قفل
حالا که با عملکرد این مدل از ترمزها آشنا شدید، بهتر است اجزای تشکیل دهنده آن ها را نیز بشناسید. اجزای این ترمزها از چندین بخش تشکیل شده اند که شامل این موارد خواهند شد:
*سنسورهای سرعت، پمپ ها، سوپاپ ها و کنترل کننده.
نحوه عملکرد سیستم ترمز ضد قفل
به طوری ۴ مولفه هستند که در سیستم های ترمزهای ضد قفل وجود دارند و با قرارگیری در کنار هم، می توانند این سیستم ها را راه اندازی کنند. سیستم ترمز های ABS با الگوریتم های مختلف و در مدل ها و برندهای متفاوت موجود است.
در سیستم ترمز ABS چرخ ها به حسگر هایی متصل هستند و زمانی که ترمز می کنیم این حسگر ها فشار پیستونی را بر روی ترمز خودرو کم می کنند و با کم کردن قدرت ترمز، از فشار وارده برروی چرخ ها می کاهد و در نهایت این امکان در چرخ ها به وجود می آید که دوباره حرکت کنند. در شرایط عادی، حدود پنج ثانیه طول می کشد تا یک خودرو با سرعت ۱۰۰ کیلومتر به حالت سکون کامل برسد اما یک چرخ قفل شده در کمتر از یک ثانیه متوقف می شود.
وقتی ترمز ABS فعال می شود شما ضربات منظمی در پدال ترمز احساس می کنید که دلیل آن باز و بسته شدن سریع سوپاپ ها است که در برخی از ترمزهای ضد قفل، تا ۱۵ بار در ثانیه این اتفاق تکرار می شود.
انواع ترمزهای ضد قفل abs از نظر سنسورها
ترمزهای ضد قفل انواع مختلفی دارند که انواع آن ها بر اساس تعداد حسگرها و کانال ها مشخص می شوند. *ترمز ضد قفل با چهار کانال و چهار سنسور سرعت:
در این نوع سیستم ترمز برای هر چرخ، سنسور و سوپاپ جداگانه ای تعبیه شده که با این روش، هر سنسور، هر چرخ را به طور مجزا بررسی می کند تا بیشترین نیروی اصطکاک به هر چرخ وارد شود.
*سه کانال و سه سنسور:
از این نوع ترمز بیشتر در وانت ها و کامیون ها با چهار چرخ ضد قفل استفاده می شود و در آن برای هر چرخ جلو یک حسگر و یک سوپاپ وجود دارد اما برای دو چرخ عقب تنها یک حسگر و یک سوپاپ در نظر گرفته شده است که روی محور عقب قرار دارد.
*یک کانال و یک سنسور:
این سیستم در وانت ها و کامیون ها با محور عقب ضد قفل دیده می شود که یک سوپاپ و یک سنسور برای کنترل دو چرخ عقبی در محور عقب تعبیه شده است.
وظیفه سیستم EBD
همانطور که می بینید نیرویی که می توانست در چرخ هایی با وزن زیاد باعث ترمزگیری بهتر شود به چرخ هایی با وزن کم وارد شد و هیچ اثری ندارد ولی در خودروی دارای سیستم EBD ، این سیستم بر حسب وزن وارد بر هر چرخ نیروی ترمز وارد بر آن چرخ را تغییر می دهد و در این صورت ، ترمزگیری به بهترین نحوه انجام می شود ، بنابراین در سیستم ترمز EBD ، اگر بار یا مسافر به خودرو اضافه شود ، نیروی ترمز وارد بر هر چرخ تغییر می کند.
کاربرد ترمز EBD
سیستم EBD بر روی ترمز ABS نصب می شود و مکمل عملکرد ترمز ABS می باشد یعنی هر اتومبیلی که دارای سیستم EBD باشد ، قطعا به سیستم ABS نیز مجهز می باشد ، اگر کاربرد سیستم ABS را نمی دانید اینجا کلیک کنید ، کاربرد سیستم EBD را می توان حفظ پایداری خودرو در شرایط زیر دانست.
– ترمز به همراه بار و مسافر.
– ترمز گرفتن در پیچ.
سیستم ترمز EBA
بسیاری از رانندگان هنگام مواجهه با خطر و اقدام به ترمزگیری سریع ( مثلا هنگام دیدن یک عابر به صورت ناگهانی وسط خیابان ) از تمام نیروی ترمز استفاده نمی کنند و در واقع پدال ترمز را با حداکثر نیرو فشار نمی دهند. (این مشکل به پیش ذهنی رانندگان از سیستمهای ترمز قدیمی و بدون ABS می گردد چون در سیستمهای قدیمی، رانندگان جهت جلوگیری از قفل شدن چرخها ترمز را با تمام نیرو فشار نمی دادند در حالی که خودروهای مجهز ABS از این نظر مشکلی ندارند و هنگام مواجهه با خطر ،شما باید پدال ترمز را با حداکثر نیرو فشار بدهید تا بتوانید از تمام قدرت ترمز استفاده کنید چرا که ABSجلوی قفل شدن چرخ ها را می گیرد.)
جهت اصلاح مشکل فوق ( که در حقیقت خطای راننده است نه مشکل سیستم ترمز ) سیستم EBA با نظارت بر طریقه و میزان فشار دادن پدال ترمز در حقیقت مواقع بحران و خطر را تشخیص می دهد.( به این معنی که وقتی شما در کسری از ثانیه پدال ترمز را مثلا به صورت ناگهانی به میزان ۶۰% کورس پدال فشار بدهید ،سیستم متوجه وضعیت خطر و ترمز اضطراری می شود ) در صورت حس کردن وضعیت اضطراری سیستم ،فشار هیدرولیک ترمز را تا میزان حداکثر ممکن بالا می برد و اینکار دقیقا مثل این است که شما پدال را با تمام قدرت ممکن فشار داده اید.
جمع بندی
آشنایی با سیستم های انواع ترمز ضد قفل سبب می شود تا بتوانید خودروی بهتری را خریداری کنید و بدانید که خودروی خریداری شده تان، چه نوع سیستم ترمزی دارد و در جاده های لغزنده، تا چه حد می توانید بر روی ایمنی و کارایی سیستم ترمزش حساب کنید. این موضوع را بهتر است حتی در هنگام خرید محصولات تیگو و آریزو که غالبا هر سه نوع سیستم ترمز ضد قفل را دارند، رعایت کنید.
ثبت نظر