آریزو 5 اسپرت
آریزو 5 اسپرت
آریزو 5 اسپرت
آریزو 5 اسپرت
آریزو 5 اسپرت
آریزو 5 اسپرت
بررسی اجمالی خدمات خودرو

مدتی قبل مدیران خودرو طی برنامه‌ای، از آریزو ۵ اسپرت، به عنوان مدل‌های به‌روز خانواده آریزو ۵ رونمایی کرد. این خودرو که با پسوند اسپرت به بازار عرضه خواهد شد، بهینه‌سازی‌های زیادی را در نمای ظاهری، داخلی و امکانات رفاهی دریافت کرده است. به این ترتیب می‌تواند در بازار سدان‌های کشور، بار دیگر به عنوان یک رقیب قدرتمند حضور پیدا کند. با ترکیب امکانات به‌روز شده، ظاهر اسپرت‌تر و البته قوای محرکه مناسب، اکنون آریزو ۵ اسپرت، در لیست فروش محصولات مدیران خودرو قرار دارد. در این بخش مروری بر آریزو ۵ اسپرت خواهیم داشت و به‌ویژه تغییرات آریزو ۵ توربو اسپرت را در با نسل پیش از آن مقایسه می‌کنیم.

 

مشخصات آریزو ۵ اسپرت

همان‌گونه که گفتیم، این خودرو در اصل یک فیس‌لیفت بر مبنای مدل‌های نسل قبلی است. به همین دلیل بسیاری از مشخصات آریزو ۵ اسپرت مشابه مدل‌هایی است که تا پیش از این به فروش می‌رسند. البته در بعضی بخش‌ها از جمله ظاهر، کابین و امکانات رفاهی و ایمنی شاهد تغییراتی هستیم.

 

از نظر ابعاد، آریزو ۵ اسپرت خودرویی در کلاس سدان‌های متوسط است. طول این خودرو معادل ۴.۵ متر، عرض آن معادل ۱.۸ متر و ارتفاع نیز برابر با ۱.۵ متر است. با توجه به فاصله محوری ۲.۷ متر آریزو ۵ اسپرت فضای داخلی آن برای سرنشینان به اندازه کافی جادار خواهد بود. به این ترتیب، فضای پای سرنشینان ردیف عقب نیز برای بزرگسالان کافی است. علاوه بر این، ارتفاع سقف نیز به گونه‌ای است که سرنشینان حتی در ردیف عقب مشکلی نخواهند داشت.

 

آریزو ۵ اسپرت که از سوی مدیران خودرو با نام Arrizo 5 IE FL هم عرضه می شود، از موتوری با قدرت ۱۴۷ اسب بخار و گشتاور ۲۱۰ نیوتون متر بهره می‌برد و قدرت موتور از طریق یک گیربکس اتوماتیک CVT با ۹ دنده تیپ ترونیک، به چرخ‌های جلو می‌رسد. به این ترتیب این خودرو می‌تواند به خوبی بر روی جاده حرکت کند و از نظر قدرت و شتاب، وضعیتی کاملا مناسبی در کلاس خود دارد. در کنار این، امکان انتخاب وضعیت رانندگی بین اسپرت و اکو (اقتصادی) نیز برای راننده وجود دارد که می‌توان بر روی شرایط تعویض دنده تاثیرگذار باشد.

 

بر اساس اطلاعات به دست آمده، حداکثر سرعت آریزو ۵ اسپرت حدود ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت و شتاب صفر تا صد آن نیز در شرایط استاندارد حدود ۱۰ ثانیه است. بر اساس بررسی‌ ما، شتاب صفر تا ۱۰۰ آریزو ۵ اسپرت این خودرو در شهر تهران رقمی در حدود ۱۱ ثانیه است. این اختلاف با توجه به کیفیت بنزین و البته ارتفاع شهر تهران، منطقی است و به نظر می‌رسد در مجموع می‌توان گفت شتاب این خودرو قابل قبول است.

 

از نظر امکانات رفاهی و ایمنی، آریزو ۵ توربو اسپرت، همچون سایر محصولات مدیران خودرو، وضعیت مناسبی دارد. به این ترتیب شاهد نصب مجموعه کامل سیستم کنترل پایداری بوش آلمان بر روی این خودرو خواهید بود که شامل ترمز اضطراری و سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی نیز هست. علاوه بر این، شش کیسه هوا نیز در جلو و کناره‌ها، در تصادفات احتمالی از سرنشینان حمایت می‌کنند. ترمز‌ها نیز در هر چهار چرخ دیسکی هستند و با ABS و EBD پشتیبانی می‌شوند. این خودرو در زمینه ایمنی توانسته ۵ ستاره کامل را از C-NCAP به دست آورد.

 

در زمینه امکانات رفاهی، آریزو ۵ اسپرت سطح بالایی امکانات را ارائه می‌کند. به عنوان نمونه فرمان برقی، سیستم ورود و استارت بدون کلید، گرمکن صندلی‌های جلو، صندلی راننده برقی، مانیتور ۸ اینچی لمسی با قابلیت اشتراک صفحه موبایل، تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم صوتی با ۶ اسپیکر، سانروف، پوشش چرمی کابین و … از جمله امکانات رفاهی آریزو ۵ توربو اسپرت است.

 

مشخصات فنی آریزو ۵ اسپرت

مشخصات فنی آریزو ۵ اسپرت برای بازار ایران آشنا است چراکه این خودرو پیش از این نیز با همین مشخصات فنی به بازار عرضه شده است. به این ترتیب آریزو ۵ توربو اسپرت در زمینه مشخصات فنی تفاوتی با نمونه‌های قبلی خود ندارد. البته این مسئله تا حد زیادی طبیعی است. از یک سو مشخصات فنی این خودرو پیش از این به خوبی توانسته کارایی خود را در بازار ایران نشان دهد و مورد پسند و اعتماد مشتریان بوده است. از طرف دیگر، مشخصات فنی آریزو ۵ اسپرت به گونه ای است که کاملا نیاز‌های خریداران را در این کلاس برآورده می‌کند.

 

آریزو ۵ اسپرت از موتور ۱.۵ لیتری بهره می‌برد که با استفاده از توربو شارژر می‌تواند ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتون متر گشتاور تولید کند. قدرت موتور این خودرو از طریق یک گیربکس CVT با ۹ دنده شبیه‌سازی شده و قابلیت تعویض دنده‌ها توسط راننده (تیپ ترونیک) به چرخ‌های جلو می‌رسد.

 

موتور آریزو ۵ اسپرت

همانطور که به عنوان بخشی از مشخصات فنی آریزو ۵ اسپرت گفتیم، موتور این خودرو برای بازار ایران نمونه‌ای آشنا است. این موتور علاوه بر اینکه در نسل پیشین همین خودرو نیز استفاده می‌شده، در سایر محصولات مدیران خودرو و حتی محصولات برند فونیکس مورد استفاده قرار گرفته است.

 

 موتور آریزو ۵ اسپرت یک نمونه ۴ سیلندر خطی است که با حجم ۱.۵ لیتر و حجم دقیق ۱۴۹۷ سی سی، می‌تواند ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتون متر گشتاور تولید کند. این اعداد با توجه به حجم موتور، رقم مناسبی است و به این ترتیب نسبت قدرت به حجم این موتور تقریبا ۱۰۰ اسب بخار به ازای هر لیتر است. این قدرت و به‌ویژه گشتاور بالا با توجه به حجم موتور، ناشی از تنظیمات موتور و البته بهره‌گیری از توربو شارژر است.

 

موتور این خودرو که از سری موتور‌های Acteco شرکت چری است. این موتور با همکاری شرکت معتبر AVL اتریش توسعه داده شده و جزو موتور‌های برتر بازار چین است. این موتور با بهره‌گیری از ۱۶ سوپاپ و دو میل سوپاپ در سرسیلندر می‌تواند به خوبی تنفس موتور و خروج گاز‌های اگزوز را مدیریت کند. علاوه بر این، موتور این خودرو از نظر دوام نیز وضعیت بسیار خوبی با توجه به آب و هوا و بنزین ایران دارد.

 

با استفاده از توربو شارژر و البته اینترکولر، موتور می‌تواند در هر سیکل هوای بیشتری دریافت کند. به همین نسبت میزان پاشش سوخت بالاتر می‌رود و قدرت موتور افزایش پیدا می‌کند. علاوه بر این، باید به گشتاور این موتور هم اشاره کنیم. این موتور می‌تواند ۲۱۰ نیوتون متر گشتاور را در دور موتور ۱۷۵۰ در اختیار راننده قرار دهد. به این ترتیب راننده به حداکثر گشتاور موتور آریزو ۵ اسپرت در دور موتور زیر ۲۰۰۰ دسترسی دارد.

 

این یک مزیت بزرگ به‌ویژه برای شتابگیری‌های میانی است. به این ترتیب راننده با هر بار فشار بر روی پدال، به سرعت بیشترین گشتاور موتور را در اختیار می‌گیرد. این مسئله کمک می‌کند در زمان حرکت، شتاب خودرو بهبود قابل توجهی پیدا کند. در این شرایط، سبقت‌گیری آسان‌تر خواهد شد.

 

گیربکس آریزو ۵ توربو اسپرت

برای انتقال قدرت موتور این خودرو، از نسل جدید گیربکس‌های CVT چری استفاده شده است. این گیربکس علاوه بر وضعیت اتوماتیک، دارای ۹ دنده شبیه‌سازی شده نیز هست که امکان تغییر آن‌ها توسط راننده در وضعیت تیپ ترونیک وجود دارد.

 

گیربکس این خودرو نیز هم‌اکنون بر روی سایر محصولات مدیران خودرو و فونیکس مورد استفاده قرار می‌گیرد و کارایی و دوام خود را نشان داده است. استفاده از گیربکس CVT در خودرو‌های این کلاس مزیت‌های زیادی دارد. مهم‌ترین مزیت این گیریکس‌ها، کاهش مصرف سوخت است. دلیل اصلی این موضوع، امکان کنترل مناسب بر روی دور موتور و افزایش سرعت خودرو بدون افزایش دور موتور است. به این ترتیب در حالی که دور موتور خودرو ثابت است، سرعت خودرو افزایش پیدا خواهد کرد. این مسئله باعث می‌شود مصرف سوخت در رانندگی و به‌ویژه رانندگی‌های شهری که سرعت خودرو به طور پیوسته در نوسان است کاهش پیدا کند.

 

به علاوه نسل جدید گیربکس‌های CVT مورد استفاده در محصولات مدیران خودرو، از چالاکی مناسبی نیز برخوردار هستند. این مسئله بیش از هر چیز به هوشمندی بالای این گیربکس‌ها برمی‌گردد. Arrizo 5 S به‌خوبی می‌تواند خود را با شرایط رانندگی تطبیق دهد. به این ترتیب در زمانی که راننده قصد رانندگی سریع را دارد، سبک شدن دنده‌ها به تعویض می‌افتد تا موتور بتواند به‌خوبی دور بگیرد. در مقابل برای رانندگی شهری، دنده‌ها سریعتر سبک می‌شوند تا موتور در بهینه‌ترین دور خود از نظر کارایی و مصرف سوخت قرار داشته باشد.

 

علاوه بر این‌ها، گیربکس آریزو ۵ اسپرت مزیت نرم بودن را نیز دارد. در این گیربکس، تعویض دنده‌ای انجام نمی‌شود و این مسئله باعث خواهد شد راننده و سرنشینان، رانندگی آرامی داشته باشند. البته راننده همچنان گزینه تیپ ترونیک را در اختیار دارد که می‌تواند به کمک آن، تعویض دنده‌ها را به صورت دستی انجام دهد.

 

امکانات رفاهی آریزو ۵ توربو اسپرت

همانطور که انتظار می‌رفت، لیست امکانات آریزو ۵ اسپرت کامل است و اکنون حتی امکانات بیشتری نسبت به قبل را هم عرضه می‌کند. به این ترتیب خریداران گزینه‌هایی در اختیار دارند که برخی از آن‌ها را در رقبا نمی‌بینیم.

 

صندلی‌ها همگی با چرم پوشیده شده اند و در صندلی‌های جلو، گرمکن صندلی نیز وجود دارد. تنظیمات صندلی راننده برقی است و می‌توان در ۶ جهت آن را تنظیم کرد. فرمان خودرو به D طراحی شده و بخش پایینی آن افقی است. فرمان با نیروی کمکی برقی پشتیبانی می‌شود و به این ترتیب در سرعت‌های پایین نرم است و با افزایش سرعت سفت‌تر می‌شود. در این شرایط در رانندگی شهری فرمان نرمی در اختیار دارید و نیازی به نیروی زیاد برای حرکت آن نیست. در مقابل در زمان تردد در جاده فرمان سفت‌تر می‌شود تا پایداری خودرو بالاتر برود. فرمان پوشیده از چرم است و کنترل‌های سیستم صوتی و کروز کنترل بر روی آن قرار گرفته‌اند.

 

صفحه نمایش میانی کابین ۵ اینچی و لمسی است و به صورت استاندارد به مسیریاب فارسی نیز مجهز است. البته با توجه به اینکه امکان اشتراک صفحه موبایل با صفحه نمایش آریزو ۵ توربو اسپرت وجود دارد، راننده و یا سرنشینان می‌توانند از برنامه‌های تلفن همراه نیز بر روی این صفحه نمایش استفاده کنند. با قابلیت اتصال بلوتوث، به راحتی می‌توان فایل‌های صوتی را پخش کرد و در این زمینه ۶ بلندگو وظیفه پخش صدا را بر عهده دارند.

 

سیستم تهویه آریزو ۵ اسپرت اتوماتیک بوده و طراحی آن به‌روز شده است. به این ترتیب کافی است دمای مورد نظر را در سیستم تنظیم کنید تا تهویه مطبوع، به صورت خودکار دمای کابین را در محدوده دلخواه نظر شما نگهدارد. به علاوه خروجی هوا برای سرنشینان عقب نیز در نظر گرفته شده است. سانروف دو حالته نیز می‌تواند به ورود بهتر هوای بیرون به داخل خودرو کمک کند.

 

در کنار این‌ها، ترمز پار برقی، اتوهلد، آیینه‌های برقی تاشو، پاور ویندو با قابلیت تشخیص موانع، قابلیت انتخاب مود (حالت) رانندگی، استارت از راه دور، و … از دیگر امکانات رفاهی آریزو ۵ جدید است.

 

داخل آریزو ۵ اسپرت؛ کابین آریزو ۵ توربو اسپرت چگونه است؟

دامنه تغییرات به داخل آریزو ۵ اسپرت هم رسیده است. البته این تغییرات آنقدر نیست که کابین این خودرو برایتان غریبه باشد اما تغییرات مثبتی در کابین روی داده است.

 

یکی از تغییرات در کابین آریزو ۵ توربو اسپرت، کنسول میانی آن است که در آن چیدمان کلیدها تغییر کرده است. به این ترتیب تمام کلید‌ها شامل ترمز پارک برقی، اتوهلد، تنظیم مود رانندگی و کلید سنسور پارک، همگی در سمت چپ سر دنده قرار گرفته‌اند.

 

علاوه بر این، کنترل‌های سیستم تهویه نیز تغییر کرده اند و دیگر در جلوی کنسول قرار ندارند. اکنون کنترل‌های سیستم تهویه، به صورت مجموعه کلید‌هایی در زیر نمایشگر نصب شده‌اند. به این ترتیب دسترسی به آن‌ها آسان‌تر است. در کنار این‌ها، ترکیب کلی کنسول هم تغییر کرده است.

 

در سایر بخش‌ها، ویژگی‌های اصلی آریزو ۵ حفظ شده است و به این ترتیب روکش صندلی‌ها چرمی است و صندلی‌ها نیز به خوبی می‌توانند سرنشینان را حفاظت کنند. استفاده از دوخت نارنجی روی صندی‌ها حس اسپرت بیشتری به خودرو می‌دهد. فرمان هم به صورت دی کات طراحی شده تا نشستن پشت فرمان آسان‌تر باشد.

 

راننده دسترسی مناسبی به همه کلید‌ها و کنترل‌ها دارد. برای این منظور، علاوه بر کلید‌های روی فرمان، بخش زیادی از تنظیمات را می‌توان از طریق صفحه نمایش مرکزی انجام داد. این ویژگی باعث می‌شود داشبورد خلوت‌تر باشد. طرح دریچه‌های هوای کشیده شده در سرتاسر داشبورد، در آریزو ۵ توربو هم حفظ شده است و به یکدست‌تر شدن داشبورد کمک می‌کند. در جلوی کنسول، دریچه‌ای نصب شده که با باز کردن آن، علاوه بر فضایی برای قرار دادن اشیا کوچک مانند تلفن همراه، دسترسی به به خروجی برق ۱۲ ولت هم خواهید داشت.

 

طراحی ظاهری آریزو ۵ اسپرت؛ جذاب‌تر از همیشه

همانطور که قبلا گفتیم، آریزو ۵ اسپرت در اصل یک فیس‌لیفت از نسل پیشین این خودرو است که در زمینه طراحی و امکانات تغییراتی داشته است. اصلی‌ترین این تغییرات (در کنار امکانات رفاهی و ایمنی) به تغییر در ظاهر خودرو باز می‌گردد، جایی که طرح خودرو متناسب با پسوند اسپرت در نام آن، اسپرت تر شده است.

 

طراحی جلو آریزو ۵ اسپرت با حفظ پروفیل کلی خودرو اکنون جوان پسند‌تر از قبل است. جلو پنجره کاملا تغییر کرده و اکنون شاهد خطوط عمودی و اندکی بیرون زده در آن هستیم. این طراحی که از سوی چری با عنوان Waterfall یا آبشاری معرفی شده، علاوه بر لوگوی MVM نشان S را نیز در خود دارد که نشان دهنده ویژگی‌های اسپرت تر این خودرو نسبت به نسل قبلی است.

 

علاوه بر این، سپر و محل نصب دیلایت نیز تغییر کرده است. برجستگی و طرح هواکش سپر جلو در گوشه‌ها بیشتر از قبل است و باعث می‌شود طرح آن اسپرت تر به نظر برسد. علاوه بر این، سپر دو رنگ است و یک نوار مشکی (مشابه آنچه دور جلوپنجره دیده می‌شود) در اطراف سپر نصب شده است. توجه به جزئیات طراحی در این بخش باعث شده آریزو ۵ اسپرت به شکل محسوسی متفاوت از نسل پیشین باشد.

 

در نمای عقب هم شاهد تغییراتی هستیم. سپر عقب تغییر کرده است و اکنون دو برجستگی کرومی (شبیه به خروجی‌های اگزوز) بر روی آن نصب شده است تا نمای اسپرت تری داشته باشد. این خروجی‌ها در جایی نصب شده‌اند که در نسل قبلی، محل نصب شبرنگ و چراغ دنده عقب بودند. در مقابل چری آریزو ۵ جدید، چراغ دنده عقب و شبرنگ را بالاتر برده است و البته طراحی آن‌ها هم باریک‌تر از قبل است.

 

جمع بندی؛ آیا آریزو ۵ اسپرت ماشین خوبی است و ارزش خرید دارد؟

پاسخ به این سوال در مورد آریزو ۵ اسپرت کاملا بستگی به نیازهای شما از یک خودرو دارد. در این زمینه آریزو ۵ اسپرت را باید یک خودرو سدان سایز متوسط در نظر بگیرید که فضای کافی برای ۴ یا ۵ نفر را دارد، موتور قدرتمندی روی آن نصب شده، گیربکس نرم بی‌دردسری دارد، امکانات رفاهی و ایمنی آن بالاتر از بسیاری از رقبا است و ظاهرش هم در نسل جدید جذاب‌تر از قبل شده است.

 

این روز ها خریداران زیادی در بازار تمایل به خرید خودروهای کراس‌اوور دارند اما در این بین، هنوز هم سدان ها طرفداران خود را دارند. با این حساب اگر می‌خواهید با قیمت مناسب‌تر از کراس‌اوور های بازار، خودرویی داشته باشید که سطح امکان و فضای داخلی آن با کراس‌اوور ها برابر باشد می‌توانید روی آریزو ۵ توربو اسپرت حساب کنید.

 

این خودرو به‌خوبی توانسته ترکیبی از نیازهای جوانان و خانواده‌ها را فراهم کند و این یک مزیت بزرگ برای خودرویی در این کلاس است. در زمان حرکت در شهر و جاده خودروی نرمی است اما اگر بخواهید تندتر از بقیه حرکت کنید، قطعات موتور توربو و گیربکس ۹ سرعته ناامیدتان نمی‌کند. امکانات رفاهی آریزو ۵ جدید هم از عمده همکلاس‌ها بیشتر است و این هم باعث می‌شود به انتخاب خیلی از خریداران تبدیل شود. در کنار این ها باید به ایمنی این خودرو و کسب ۵ ستاره ایمنی در تست تصادف هم اشاره کنیم که در کنار آپشن های ایمنی متعدد، باعث می‌شود اطمینان خاطر مناسب در زمان حرکت داشته باشید.

 

اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در زمینه آریزو ۵ توربو بگیرید می‌توانید با شماره تلفن ۷۵۱۵۱-۰۲۱ (ویژه تهران) تماس بگیرید تا همکاران ما در آسیا خودرو راهنمای شما باشند.

 

کاتالوگ آریزو ۵ اسپرت

سوالات شما

برای اطلاع از قیمت آریزو 5 اسپرت می توانید با شماره 02175151 تماس بگیرید.

مشخصات فنی
  • حجم موتور : 1500 توربو
  • حداکثر قدرت : 147 اسب بخار
  • حداکثرگشتاور : 210نیوتن متر
  • جعبه دنده : 9 سرعته CVT
  • شتاب ۰ تا ۱۰۰ :10.04
  • وزن : 1330کیلوگرم
  • اندازه (میلیمتر) : 4532 طول -1814 عرض - 1487ارتفاع
  • ترمز و پایداری : ABS - EBD - ESP - TCS - HAC - EBA
  • کیسه هوا : کیسه هوا برای سرنشینان جلو - کیسه هوای جانبی SRS
  • دیگر تجهیزات : اتوهلد، ترمز پارک برقی، سانروف، روکش چرمی صندلی ها، تنظیم برقی صندلی راننده، گرمکن صندلی های جلو، سیستم استارت و ورود بدون کلید، تهویه مطبوع خودکار، کروز کنترل، دوربین و سنسور عقب، رینگ 17 اینچی، سیستم کنترل فشار باد لاستیک ها