تیگارد X35، این کراساوور جذاب و خوشساخت، در واقع نسخه بازطراحیشده بایک X3 از غول خودروسازی چین است که با پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژ و قدرت ۱۴۷ اسببخار، عملکردی زنده و قابل قبول برای شهر و جاده ارائه میدهد. X35 با طراحی ظاهری مدرن و عامهپسند، کابینی مجهز به نمایشگر لمسی، سقف پانوراما و امکانات ایمنی کامل از جمله گواهینامه ۵ ستاره C-NCAP، میکوشد با قیمتی رقابتی، گزینهای جذاب در میان کراساوورهای کامپکت بازار باشد.
پیشرانه ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ توربوشارژ
و ۲۱۰ نیوتن متر گشتاور
بازار خودروهای کامپکت ایران شاهد ظهور یک تازهوارد جسور است: تیگارد X35. این محصول در واقع نسخه بازطراحیشده بایک X3 شناختهشده در بازارهای جهانی محسوب میشود. در شرایطی که خریداران این سگمنت به دنبال ترکیبی از طراحی مدرن، قیمت مناسب و امکانات کافی هستند، X35 با ادعای ارائه تمامی این ویژگیها و حتی بیشتر، پا به عرصه رقابت گذاشته است. این خودرو با ظاهری جوانپسند، پیشرانه توربوشارژ و لیست قابل توجهی از امکانات، هدف قرار دادن رقبای دیرینهای مانند ام وی ام X22 پرو را در سر دارد.
ورود به کابین تیگارد X35، فضایی را نشان میدهد که تلاش قابل تقدیری برای فاصله گرفتن از طراحیهای معمول و کلیشهای این رده قیمتی انجام داده است. طراحی داشبورد نامتقارن که به سمت راننده متمایل شده، حس محصور بودن و تمرکز بر رانندگی را ایجاد میکند. نمایشگر لمسی ۸ اینچی که به سبک خودروهای آلمانی به صورت ایستاده در مرکز کنسول قرار گرفته، اگرچه ممکن است از نظر اندازه در رده امروزی نباشد، اما با گرافیک واضح و واکنشپذیری مناسب، نیازهای اولیه را برطرف میسازد.
کیفیت مواد به کار رفته در کابین، در سطحی فراتر از انتظار برای یک خودروی تازهوارد در این قیمت قرار دارد. استفاده از تریمهای براق، پلاستیکهای بافتدار و روکش چرمی صندلیها (در نسخههای فول)، تلاش برای ایجاد حس لوکس بودن را نشان میدهد. سقف پانورامای برقی بدون شک ستاره درخشان امکانات رفاهی این خودروست که فضای داخلی را دلباز و روشن میکند. اگرچه فضای سرنشینان به لطف فاصله محور ۲۵۷۰ میلیمتری برای یک کراساوور کامپکت قابل قبول است، اما صندلیهای ردیف عقب برای مسافران قدبلند ممکن است کمی فشرده به نظر برسد. طراحی فرمان D شکل و دکمههای چندمنظوره روی آن، حال و هوای اسپرت به فضای راننده بخشیده است.
تیگارد X35 در نمای ظاهری، تعادلی جذاب بین عناصر مدرن و محافظهکارانه ایجاد کرده است. با ابعاد ۴۳۲۵ در ۱۸۳۰ در ۱۶۴۰ میلیمتر، در رده کراساوورهای کامپکت کاملا جمع و جور قرار میگیرد. نمای جلو با چراغهای LED باریک و کشیده در بالا و گریل مشبک بزرگ و سهبخشی در مرکز، هویتی مشخص و جسورانه به خودرو بخشیده است. طراحی جلوپنجره یادآور برخی محصولات Premium است و از فاصله دور، خودرویی گرانقیمتتر از واقعیت را تداعی میکند.
خطوط نمای جانبی ساده اما موزون است. خط کاراکتر بالایی که از چراغ جلو شروع و تا دماغه صندوق عقب ادامه مییابد، همراه با رینگهای آلومینیومی دو رنگ، ظاهری پویا ایجاد کردهاند. طراحی ستون C مشکی رنگ که حس سقف شناور را القا میکند، از ترفندهای رایج اما موثر در طراحی مدرن بهره برده است. در نمای عقب، چراغهای LED عریض که با یک نوار کروم به هم متصل شدهاند، همراه با دیفیوزر پایین سپر، خاتمهای تمیز و مرتب به طراحی بدنه دادهاند. کیفیت رنگ و مونتاژ بدنه در نمونههای اولیه رضایتبخش گزارش شده است.
تیگارد X35 برای رقابت در بازار پرهیاهوی ایران، به یک پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژ چهارسیلندر با کد A151R2 مجهز شده است. این موتور توان تولید ۱۴۷ اسببخار قدرت در ۵۵۰۰ دور در دقیقه و ۲۱۰ نیوتنمتر گشتاور در محدوده ۲۰۰۰ تا ۴۵۰۰ دور در دقیقه را دارد. این اعداد و ارقام برای شاسیای با وزن تنها ۱۳۴۰ کیلوگرم، وعده عملکردی چابک و راضیکننده میدهد. نیرو از طریق یک گیربکس CVT به چرخهای جلو منتقل میشود.
در عمل، این مجموعهمحرکه عملکردی دوگانه دارد: در رانندگی شهری و با دور موتور پایین، پاسخدهی موتور و نرمی انتقال قدرت گیربکس CVT رضایتبخش است و خودرو با آرامش و کمسروصدا حرکت میکند. اما هنگام نیاز به شتاب سریع و اکسلهای ناگهانی، طبیعت گیربکس CVT و کمی تاخیر در پاسخ توربو مشهود است. شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت در حدود ۹.۸ ثانیه و حداکثر سرعت ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت، ارقامی کاملا منطقی و کاربردی برای یک خودروی خانوادگی-شهری محسوب میشوند. مصرف سوخت ترکیبی ۷.۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر نیز در شرایط واقعی رانندگی، عددی معقول و اقتصادی است.
سیستم تعلیق شامل مکفرسون در جلو و سیستم میل پیچشی (نیمهصلب) در عقب است. این تنظیمات بیشتر بر راحتی سواری در مسیرهای شهری متمرکز است و دستاندازها را به خوبی جذب میکند، اما در سرعتهای بالا و پیچهای تند، از پایداری حرفهای کمتری برخوردار است. فرمان برقی با حس سبک و واکنشپذیری مناسب، مانور در شهرهای شلوغ را آسان میسازد.
سقف پانورامیک با سانروف برقی، استارت دکمهای، چراغهای روشنایی در روز (DRL)، ترمز پارک برقی، فرمان برقی، کروز کنترل، نمایشگر ۸ اینچی لمسی مرکزی، سیستم صوتی با ۶ اسپیکر، روکش چرمی صندلیها، صندلی برقی راننده، فیلتر تصفیه هوای کابین، آینههای جانبی برقی، تهویه مطبوع اتوماتیک، گرمکن صندلی جلو، سیستم مالتی مدیا، تنظیم برقی آینهها
کیسه هوا (راننده، سرنشین جلو، جانبی، پردهای)، ترمز ضد قفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، ترمز کمکی (BA)، کنترل کشش (TCS)، کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، کمک حرکت در سربالایی (HAC)، سیستم پایش فشار باد تایرها (TPMS)، رادار نقطه کور، سنسور پارک عقب، دوربین دنده عقب، سیستم کنترل فشار تایر