مشاهده مطلبمشاوره فروش
مشاهده مطلبفروش اقساطی محصولات فونیکس

بوگاتی شیرون پیش از شیرون!

در نمایشگاه بین المللی خودرو فرانکفورت ۱۹۹۹، بوگاتی از یک خودرو مفهومی با نام ۱۸/۳ شیرون رونمایی کرد. این تاریخ یعنی زمانی قبل از تولید ویرون (آغاز تولید از ۲۰۰۵) و شیرون (آغاز تولید از ۲۰۱۶) که دقیقا همین مساله موجب می شود تا ۱۸/۳ شیرون یک خودرو عجیب باشد!

در بخش پیشرانه این مفهومی از تپنده ۶.۳ لیتری ۱۸ سیلندر با ۵۴۷ اسب بخار خروجی و گشتاور ۶۴۹ نیوتن متر استفاده شد. سامانه تمام چرخ محرک نیز در وضعیت فعال قرار داشت.

داستان موفقیت بوگاتی در صنعت خودرو در نوع خود کمیاب و البته عجیب است. این برند که فعالیت خود را از سال ۱۹۰۹ آغاز کرد، طی تاریخ فعالیت پستی و بلندی های بسیاری را تجربه کرده است. در سال ۱۹۶۳ رسما ورشکسته شد تا آنکه اوائل دهه ۹۰ میلادی با یک سرمایه گذار ایتالیایی جدید مجددا به میدان بازگشت اما بازهم دچار مشکل شد و سال ۱۹۹۸ بود که فولکس واگن مالکیت آن را به دست آورد و سرنوشت بوگاتی را کاملا تغییر داد.

اولین خودرو بوگاتی تحت مدیریت فولکس واگن تا سال ۲۰۰۵ معرفی نشد و این در شرایطی است که خودروساز آلمانی ۶ سال قبل در نمایشگاه فرانکفورت با مفهومی شیرون ۱۸/۳ آینده خود را به نمایش گذاشته بود!

این مفهومی حامل پیام چرخش مواضع برند بوگاتی و نقشه راه آن برای موفقیت بود. راهی که از سرزمین ابرخودروها می گذشت…

زمانی که مفهومی ویرون ۱۸/۴ معرفی شد، طرح مربوط به مفهومی شیرون کنار رفت البته همین مفهومی بود که زمینه ساز رویکرد جدید بوگاتی شد.

طراحی قسمت عقب مفهومی شیرون ۱۸/۳ شرایطی مشابه با بوگاتی تایپ ۵۷ را در خاطر بیننده زنده می کرد و این اتفاقی بود که ایتال دیزاین در زمان طراحی شیرون ۱۸/۳ مدنظر قرار داده بود تا گذشته بوگاتی به نوعی در این مفهومی مرور شود.

رینگ های ۸ پره این مفهومی نیز از مسابقه ای های تایپ ۳۵ الهام گرفته شده بود و البته جلوپنجره دوقلوی آن نیز رونوشتی از تایپ ۵۷ اس سی بود.

نمونه مفهومی شیرون از جعبه دنده دستی استفاده می کرد که هیچ گاه به نسخه های تولیدی کمپانی راه نیافت.

پیشرانه ای که در شیرون ۱۸/۳ استفاده شد شباهت زیادی به نمونه مورد استفاده در بوگاتی ئی بی ۱۱۸ و ئی بی ۲۱۸ داشت که هر دو محصولاتی مفهومی بودند.

سرانجام بوگاتی از پیشرانه ۱۸ سیلندر به ۱۶ سیلندر مهاجرت کرد تا ۴ بلوک ۴تایی را در اختیار داشته باشد. پیشرانه ۸ لیتری کوادتوربو که با مهندسی موفق و چینش زوج خود موفق شد تا ۹۸۷ اسب بخار خروجی و ۱۳۴۵ نیوتن متر گشتاور را ارائه دهد.

اما در روزگار کنونی به نقطه پایان اثرپذیری بوگاتی از مفهومی شیرون نزدیک می شویم زیرا ۳ سال قبل، بوگاتی به ائتلاف بوگاتی-ریماک تبدیل شد تا از نیروی شریک کروات خود که در زمینه تولید ابرخودروهای الکتریکی تخصص دارد، بهره بده و نیروی الکتریسیته را وارد نیروگاه محصولات جدید خود کند.

باید منتظر آینده بود تا رعد و برق خانواده بوگاتی روی جاده را مشاهده کرد./عصرایران


ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *