ایمنی پایین خودروهای ایرانی و حادثهسازبودن آنها در تصادفات رانندگی، از سالها پیش مسئله بحث مردم و کارشناسان بوده است.
ایمنی پایین خودروهای ایرانی و حادثهسازبودن آنها در تصادفات رانندگی، از سالها پیش مسئله بحث مردم و کارشناسان بوده است. سازمان استاندارد از دهه ۱۳۹۰ با سختگیریهای بیشتر خودروسازان را ملزم به نصب کیسه هوا و سیستمهای ترمز پیشرفته کرد. بهزودی نیز خودروسازان ناچار خواهند شد تا اتومبیلهای خود را با سیستم کنترل پایداری به بازار عرضه کنند. بااینحال محدودیتهای خودروسازان در همینجا پایان نمییابد، بلکه آنها ملزم به پرداخت خسارت تصادف نیز خواهند بود.
براساس اظهارات سردار رادان، رئیس پلیس کشور، در گفتوگو با خبرنگاران: «اگر علت یک تصادف کمبود ایمنی از سوی خودروساز باشد، شرکت سازنده خودرو بایستی بخشی از خسارت تصادف را بپردازد. پس از وقوع هر تصادف علل حادثه براساس نظر کارشناس راهنمایی و رانندگی مشخص میشوند. علل تصادفات رانندگی در ایران ترکیبی از خطای راننده، جادههای غیراستاندارد و همچنین خودروهای غیرایمن هستند. البته هنوز مشخص نیست دریافت خسارت تصادف از سوی خودروسازان چگونه انجام خواهد و مبالغ واریزشده بر چه اساس به بازماندگان حادثه تخصیص داده میشوند.»
تلفات پس از حوادث رانندگی، موضوعی مهمتر از خسارت تصادف
همزمان با این اظهارات، سردار کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور ایران نیز به دلایل تلفات بالای حوادث رانندگی در ایران اشاره کرد. براساس گفتههای او، ۴۳ درصد فوتیهای تصادفات در بیمارستانها جان خود را از دست میدهند. دلایل اصلی این میزان از تلفات «ناایمنبودن خودروهای تولید داخل» و «مجهزنبودن برخی از بیمارستانها به بخش تروما» اعلام شده است.
علاوه بر بخش دریافت خسارت تصادف رانندگی از سوی خودروسازان، سردار رادان به وظیفه نیروهای پلیس در بخش حملونقل مجروحین نیز اشاره کرد. او در بخش دیگری از سخنانش افزود: «در حوزه جابهجایی مصدومان هم باید اتفاقات ویژهای بیفتد و همکاران ما در پلیس راهور بهواسطه تحقق سهم ۱۰ تا ۱۲ درصدی خود در این زمینه باید اقدامات لازم را انجام دهند.»/دیجیاتو
ثبت نظر