این نسل از K3 طراحی بیرونی و داخلی جذابی دارد و در نسخه پرچمدار به یک موتور ۱۵۲ اسب بخاری مجهز است.
نسل کنونی کیا سراتو از سال ۲۰۱۸ تولید میشود، بههمین خاطر مدلی سالخورده به حساب میآید و بهزودی باید جای خود را به نسل جدید بدهد. در رابطه با زمان رونمایی از نسل چهارم این خودرو اطلاعات دقیقی در دست نیست. ولی با توجه به معرفی K3 در مکزیک، میتوان حدس زد که نسل جدید سراتو برای بازارهای بینالمللی در آینده نزدیک معرفی خواهد شد. این نسل از K3 طراحی بیرونی و داخلی جذابی دارد و در نسخه پرچمدار به یک موتور ۱۵۲ اسب بخاری مجهز است.
شاید بدانید کیا سراتو در بازارهای مختلف با نامهای متفاوتی عرضه میشود. برای مثال این خودرو در سرزمین مادری با نام K3 و در ایالات متحده با نام فورته بهفروش میرسد. انتظار میرود مدلی که شرکت کیا برای مکزیک پردهبرداری کرده، با تغییراتی جزئی راهی بازارهای بینالمللی شود.
از لحاظ ابعاد باید گفت طول بدنه کیا K3 برابر با ۴۵۴۵ میلیمتر و عرض آن برابر با ۱۷۶۵ میلیمتر است. ارتفاع خودرو هم به ۱۴۷۵ میلیمتر میرسد و محورها ۲۶۷۰ میلیمتر از همدیگر فاصله دارند. با چنین ابعادی K3 جدید در مقایسه با نسل کنونی سراتو یا فورته، اندکی کوچکتر است. آنطور که کیا اعلام کرده، صندوق بار این خودرو ۵۴۴ لیتر حجم دارد. این رقم در مقایسه با گنجایش صندوق سراتوی کنونی، بیشتر است.
این نسخه از کیا K3 بر اساس زبان طراحی جدید کمپانی که از آن با عبارت «اتحاد تضادها» یاد میشود، خلق شده و طراحی جذابی دارد. با کمی دقت در جزئیات میتوان شباهتهایی بین این خودرو و K5 (اپتیمای سابق) پیدا کرد. برای مثال چراغهای K3 ساختار پیچیدهای دارند. جلوپنجره موسوم به پوزه ببر نیز عریضتر شده و تا زیر چراغها امتداد پیدا کرده است.
نسل جدید کیا K3 در دسته سدانهای فستبک قرار میگیرد و در نمای جانبی نیز طراحی اسپرتی دارد. در نمای جانبی حاشیه کرومی شیشهها بیش از هر چیز دیگر جلب توجه میکند. رینگها هم طراحی زیبایی دارند و در مدل پرچمدار ۱۷ اینچی هستند. همانند شمار زیادی از مدلهای جدید، این سدان کامپکت در نمای عقب دارای چراغهای سرتاسری است.
کیا مانور ویژهای روی راحتی، کیفیت مواد و امکانات K3 جدید میدهد. داشبورد این خودرو مشابه با محصولات اخیر کمپانی است و در پشت فرمان دو شاخه یک پنل منحنی وجود دارد. این پنل دو نمایشگر دیجیتال را در خود جای داده است. در مدل پرچمدار، سیستم اینفوتینمنت بهوسیله یک نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی کنترل میشود. نکته جالب اینکه سیستم اینفوتینمنت بهصورت استاندارد با اندروید اتو و اپل کارپلی سازگار است و همزمان امکان اتصال به دو دستگاه از طریق بلوتوث را دارد.
از دیگر نکات جالب کابین باید به مواردی مثل پورتهای USB تایپ C برای سرنشینان جلو و عقب، سیستم تهویه مطبوع دو ناحیهای با دریچههای اختصاصی برای سرنشینان عقب و نورپردازی داخل با امکان انتخاب از بین ۶۴ رنگ متنوع اشاره کنیم.
کیا میگوید مقاومت سازه در K3 جدید افزایش پیدا کرده و این خودرو از بدنه ایمنتری برخوردار است. همچنین با بازنگریهایی که مهندسان انجام دادهاند، این خودرو از لحاظ تجربه رانندگی شرایط بهتری دارد و کیفیت سواری آن با مدلهای گرانتر قابل مقایسه است. این سدان کامپکت کرهای از نظر سیستم تعلیق ارتقا یافته و تعادل بهتری بین راحتی و هندلینگ ارائه میکند.
کیا K3 از لحاظ سیستمها و تجهیزات ایمنی دست پر وارد میدان رقابت خواهد شد. این خودرو در حالت استاندارد با ۶ ایربگ، ترمز ABS و سیستم کنترل پایداری به دست مشتری خواهد رسید. تریم پرچمدار GT-Line از تکنولوژیهای پیشرفتهای سود میبرد که برخی از آنها عبارتند از: دستیار پیشگیری برخورد از جلو، دستیار حفظ خودرو در بین خطوط، سیستم پایش نقاط کور، سیستم جلوگیری برخورد از پشت و سامانه کنترل هوشیاری راننده.
مدل پایه از کیا K3 با موتور ۱.۶ لیتری چهار سیلندر راهی بازار مکزیک خواهد شد. این موتور توانایی تولید ۱۲۳ اسب بخار قدرت را دارد و با گیربکس شش سرعته دستی یا خودکار ترکیب میشود. اما در تریم پرچمدار GT-Line موتور ۲ لیتری چهار سیلندر وظیفه تأمین نیرو را بر عهده دارد. این موتور ۱۵۲ اسب بخار قدرت تولید میکند و فقط با گیربکس شش سرعته اتوماتیک قابل انتخاب است. در این نسخه راننده میتواند با کمک پدالهای موجود در پشت فرمان دندهها را بهصورت دستی نیز عوض کند. کیا تأیید کرده در مدلهای صادراتی از موتور ۱.۴ لیتری نیز استفاده خواهد نمود.
نسل جدید کیا K3 از فصل آخر امسال در برخی از بازارهای معین عرضه خواهد شد. هنوز مشخص نیست که این خودرو جانشین ریو میشود یا سراتو. اما از آنجایی که اپتیما به K5 تغییر نام داد، به احتمال قوی نسل بعدی سراتو یا فورته نیز در تمامی بازارها با نام K3 حاضر خواهد بود. با این حساب میتوان نتیجه گرفت مدلی که کیا در مکزیک رونمایی کرده، پیشنمایشی از جایگزین سراتو را ارائه میکند. گفتنی است قیمت مدل پایه از سراتو از حدود ۲۱ هزار دلار آغاز میشود. انتظار میرود نسل جدید اندکی افزایش قیمت را تجربه کند./دیجیاتو
ثبت نظر