طی ماههای آغازین سال ۲۰۲۳ میلادی، جنگ قیمتی در حوزه خودروهای برقی بین تسلا و خودروسازان چینی روی داد.
طی ماههای آغازین سال ۲۰۲۳ میلادی، جنگ قیمتی در حوزه خودروهای برقی روی داد. یک سوی این نبرد را خودروسازان چینی در اختیار داشتند و سوی دیگر جنگ نیز تسلا بود. خودروسازان چینی بهعنوان تولیدکننده انبوهی از خودروهای برقی ارزانقیمت، قصد داشتند تسلا را که رهبر بازار این خودروها محسوب میشود، به چالش بکشند. تسلا نیز سعی داشت تا رویه ناپلئون بناپارت را در پیش بگیرد و نخست به دشمن حمله کند. درنهایت پس از هفت ماه جنگ قیمتی، شرکتهای چینی و تسلا در این مورد آتشبس کردند.
جنگ قیمت در ابتدا توسط تسلا در اواخر سال گذشته آغاز شد. این جنگ باعث شد برندهای بزرگ در اوایل سال ۲۰۲۳ تخفیفهای سنگینی را برای جذب مشتریان (با وجود رکود فروش) ارائه دهند. تسلا، تحت رهبری ایلان ماسک و بیوایدی، بزرگترین برند خودرو در چین، این نبرد را رهبری کردند. نتیجه این جنگ کاهش ۶ درصدی قیمت خودروهای برقی نسبت به اوایل سال ۲۰۲۳ بود.
درنتیجه جنگ قیمت خودروهای برقی، بسیاری از مشتریان ناراضی شدند. این افراد خودروهای برقی را با قیمت بیشتری خریداری کرده بودند و بعد از کاهش قیمتها متضرر شدند. بنابراین میزان شکایت از تسلا افزایش یافت و حتی بسیاری از خریداران خواهان پسدادن اتومبیلهای خود شدند.
روز شنبه، هفتم جولای ۲۰۲۳، انجمن خودروسازان چین (CAAM) درخواست خود را از خودروسازان برای جلوگیری از اختلال در بازار با قیمتهای غیرعادی پس گرفت. این بیانیه نامناسب و مغایر با قانون ضدانحصار چین تلقی شد. اکنون CAAM بیانیه مربوط به قیمت را از تعهد حذف کرده است. این انجمن از خودروسازان میخواهد که از قانون پیروی کنند و در قیمتگذاری رقابت منصفانه داشته باشند. این تعهد توسط شرکت های بزرگ خودروسازی ازجمله تسلا، بیوایدی، نیو، اکسپنگ و لی اتو امضا شده است.
هدف این بیانیه برقراری نظم و ثبات در بازار خودروهای برقی است. البته این بیانیه هیچگونه تعهدی را برای کاهش قیمت ایجاد نکرده. بااینحال مطابق توافق تجاری خودروسازان مختلف، جنگ قیمتی در حوزه خودروهای برقی خاتمه یافته است. مجموعه ای متشکل از ۱۶ خودروساز توافقی را برای تعدیل نوسانات قیمت امضا کردهاند و این توافق بهمعنای توقف احتمالی جنگ قیمت در بزرگترین بازار خودروهای برقی جهان است./دیجیاتو
ثبت نظر