، تویوتا GR86 سال قبل به خانه ۴۰۴۱ اروپایی راه یافته و محبوبتر از پریوس با فروش ۲۷۵۵ دستگاه ظاهر شده است؛ اما این موضوع چگونه رخ داده مخصوصاً اینکه مشوقهای متنوعی برای خریداران خودروهای هیبریدی و برقی در اروپا وجود دارد. به نظر ما دلایل مختلفی وجود دارد. اول اینکه پریوس فقط بهصورت پلاگین هیبریدی عرضه میشود و خبری از نسخه هیبریدی عادی آن در اروپا نیست. همچنین تحویل نسل جدید این خودرو به مشتریان تا اواخر سال قبل آغاز نشده بود.
اما GR86 خودرویی است که در آینده از بازار اروپا کنار خواهد رفت. ژاپنیها سال ۲۰۲۱ اعلام کردند نسل دوم و دیفرانسیل عقب این خودروی اسپرت تا تنها تا پایان سال ۲۰۲۵ عرضه خواهند کرد. گفته میشود دلیل بازنشستگی این خودروی اسپرت و جوانپسند محدودیتهای ناشی از قوانین آلایندگی است. البته واقعیت این است که GR86 نخواهد توانست قوانین ایمنی سختگیرانه سال آینده را پاس کند و این تغییرات باعث عدم عرضه برخی خودروهای دیگر نیز شدهاند. تویوتا میگوید دنیای خودرو برای هماهنگی با این قوانین جدید باید بهطور کامل باز مهندسی شود. این امر نه تنها هزینه زیادی میطلبد بلکه شخصیت دینامیکی خودرو را نیز تحت تأثیر قرار میدهد.
با این تفاسیر شاید اروپاییها در خرید GR86 عجله داشتهاند و میدانستند که باید در آینده نزدیک با آن وداع کنند. اگر حدس ما درست باشد احتمالاً امسال نیز شاهد استقبال خوب از این خودرو خواهیم بود. تویوتا مردم را تشویق میکند تا بدانند که فرصت خریدن و لذت بردن از GR86 جدید کاملاً محدود است و زمانی که این فرصت به پایان برسد دیگر برگشتپذیر نخواهد بود. با بررسی آمار فروش دیگر محصولات تویوتا میتوان فهمید GR یاریس هم اختلاف چندانی با پریوس ندارد و به فروش ۲۴۵۴ دستگاهی رسیده است. در واقع اختلاف فروش دو خودرو تنها به ۳۰۱ دستگاه میرسد. نهایتاً باید گفت سوپرا در اروپا فروش ۹۳۹ دستگاهی داشته و بهتر از سدان هیدروژنی میرای با فروش ۱۳۵ دستگاه عمل کرده است./پدال
ثبت نظر