مشاهده مطلبمشاوره فروش
مشاهده مطلبفروش اقساطی محصولات فونیکس

تغییر محدوده قیمت مالیات خودروی لوکس از ۱.۵ به ۳ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲

طبق لایحه پیشنهادی دولت، مالیات خودروهای لوکس ۱۴۰۲ حدود ۷۰۷۰ میلیارد تومان برآورد شده، اما دخالت مجلسی‌ها و اعلام اعداد جدید برای محدوده قیمت خودروهای لوکس و مالیات آن‌ها، این پیش‌بینی را برهم زده است؛ چرا که براساس مصوبه مجلس، قیمت حداقلی خودروهای لوکس از ۱.۵ به ۳ میلیارد تومان تغییر کرده و بنابراین تعداد کمتری از خودروها (در مقایسه با لایحه دولت) مشمول مالیات بر خودرو لوکس خواهند شد.

در لایحه بودجه پیشنهادی دولت، خودروهای بالای ۱.۵ میلیارد تومان مشمول پرداخت مالیات بودند. براین‌اساس، دولت پیش‌بینی کرده بود که می‌تواند درآمدی حدود ۷۰۷۰ میلیارد تومان را از طریق مالیات بر خودروهای لوکس به‌دست آورد.

ولی مجلس با لایحه پیشنهادی دولت مخالفت کرده و قیمت خودروهای لوکس را به ۳ میلیارد تومان افزایش داده است. به بیان دیگر، طبق نظر مجلس، خودروهای بالای ۳ میلیارد تومان جزو خودروهای لوکس به‌حساب می‌آیند که باید مالیات پرداخت کنند.

بنابراین هر خودروی شخصی (اعم از سواری‌ها و وانت‌های کابین‌دار) با قیمت بالای ۳ میلیارد تومان، در دسته خودروهای لوکس قرار می‌گیرد و صاحب این خودرو نسبت به مازاد بر این مبلغ، مکلف به پرداخت مالیات سالانه خودرو به نرخ یک درصد است.

مجموع مالیات خودروهای لوکس ۱۴۰۲ حدود ۷۰۷۰ میلیارد تومان برآورد شده است. اما با تغییر محدوده قیمت خودروهای لوکس، پیش‌بینی دولت از درآمد حاصل از مالیات بر خودرو در سال آینده نیز برهم می‌خورد. البته رئیس امور مالیاتی کشور راهکاری را برای جبران این ضرر در نظر گرفته است؛ درصورت اعمال تغییرات توسط مجلس، این سازمان تلاش می‌کند تا با تمرکز بیشتر روی شناسایی فرارهای مالیاتی، رقم پیش‌بینی‌شده قبلی را برآورده سازد.

بد نیست بدانید که دولت در سالی که گذشت، به دلایل متعدد نتوانست به درآمد چندانی از طریق مالیات بر خودرو دست پیدا کند. طبق آمار به‌دست‌آمده، سهم دولت از خودروهای لوکس در سال جاری تنها ۴۲۲ میلیارد تومان بوده است؛ هرچند بسیاری از مالکین هنوز اقدام به پرداخت مالیات نکرده‌اند. به‌هرحال در مقایسه با این رقم، ۷۰۷۰ میلیارد تومان عدد بسیار بزرگی به‌نظر می‌رسد که تحقق آن کمی دور از انتظار است./دیجیاتو


ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *