مشاهده مطلبمشاوره فروش
مشاهده مطلبفروش اقساطی محصولات فونیکس

علت چشمک زدن چراغ چک خودرو چیست و برای برطرف شدن آن چه باید کرد؟

این چراغ به رانندگان هشدار می‌دهد که یک یا مجموعه‌ای از مشکلات در خودرو وجود دارد و باید در اولین فرصت آن را بررسی کرد.

یکی از مشکلاتی که رانندگان با آن مواجه می‌شوند، روشن‌شدن چراغ چک است. این چراغ به رانندگان هشدار می‌دهد که یک یا مجموعه‌ای از مشکلات در خودرو وجود دارد و باید در اولین فرصت آن‌ها را کشف و برطرف کرد. اما گاهی این چراغ به‌طور ثابت روشن باقی نمی‌ماند و چشمک می‌زند. آیا می‌دانید چشمک زدن چراغ چک چه تفاوتی با روشن باقی ماندن آن دارد؟ اگر پاسخ منفی است و دوست دارید در این زمینه بیشتر یاد بگیرید، دعوت می‌کنیم با ادامه مطلب همراه دیجیاتو باشید.

چشمک زدن چراغ چک خودرو به چه معناست؟

چراغ چک هنگامی روشن می‌شود که ECU داده‌هایی متفاوت از مقادیر پیش‌فرض، از سنسورها دریافت کند. قطع سیگنال از سنسورها نیز می‌تواند عامل دیگر باشد. زمانی که چراغ چک روشن شد، یا به‌طور ثابت روشن باقی می‌ماند و یا چشمک می‌زند. بین این دو حالت، ثابت باقی ماندن چراغ چک نشان از وجود یک ایراد نه‌چندان بزرگ در خودرو دارد. اما چشمک زدن هشداری است که باید آن را کاملاً جدی گرفت. طوری که اگر این اتفاق حین رانندگی افتاد، باید فوراً در حاشیه امن خیابان یا جاده توقف و موتور را خاموش کرد.

وقتی چراغ چک چشمک می‌زند، در اغلب موارد به‌معنای وجود نقص در زمان‌بندی و انفجارهای نامنظم است که لرزش شدید خودرو از نشانه‌های اصلی آن است.

هشت دلیل برای چشمک زدن چراغ چک خودرو

 سنسور اکسیژن معیوب

سنسور اکسیژن یک قطعه الکترونیکی است که وظیفه دارد با پایش مقدار اکسیژن موجود در گازهای خروجی، در تنظیم میزان سوخت تزریقی به سیلندرها، ECU را کمک کند. با این کار، موتور همواره مقدار بهینه‌ای از سوخت را مصرف می‌کند؛ درنتیجه آلایندگی نیز کنترل می‌شود. اگر این سنسور وظیفه خود را به‌درستی انجام ندهد، ممکن است مصرف سوخت تا ۳۰ درصد افزایش پیدا کند.

خرابی سنسور اکسیژن مساوی است با ارسال اطلاعات اشتباه به ECU. به همین خاطر فرایند احتراق از حالت بهینه خارج می‌شود و مصرف سوخت افزایش می‌یابد. در این حالت چشمک زدن چراغ چک به راننده هشدار می‌دهد که کارکرد موتور از شرایط بهینه خارج شده است.

عدم کارکرد درست سنسور اکسیژن و یا ارسال داده‌های اشتباه خود می‌تواند دارای دو دلیل جانبی باشد که عبارتند از خرابی وایر و کیفیت بد سوخت. در هر صورت اگر خرابی این قطعه الکترونیکی محرز شد، باید در اولین فرصت نسبت به تعویض آن اقدام کرد؛ چرا که عدم توجه ممکن است به خرابی مبدل کاتالیست منجر شود. این امر نیز به‌نوبه‌خود هزینه زیادی را به مالک تحمیل می‌کند.

باز بودن درپوش باک

هرچند خیلی ساده به‌نظر می‌رسد، ولی چشمک زدن چراغ چک ممکن است ناشی از محکم نبستن درپوش باک باشد. این قطعه ساده نقشی کلیدی در پیشگیری از خروج بخار بنزین از باک دارد. اگر این قطعه نتواند وظیفه خود را به‌درستی انجام دهد، نشت بخار باعث افت فشار داخل باک خواهد شد. در چنین شرایطی داده‌های ارسالی از سنسور مربوطه گویای فشار کم داخل باک خواهد بود. گاهی مواقع هم وجود مشکلی مثل خراشیدگی عملکرد درپوش باک را هرچقدر هم که محکم ببندید، با اختلال مواجه می‌کند.

مبدل کاتالیست معیوب

مبدل کاتالیست وظیفه دارد میزان گازهای آلاینده ورودی به جو را کاهش دهد. اگر این قطعه خراب شود، چراغ چک روشن خواهد شد. خبر بد اینکه این قطعه بسیار گران است؛ به‌طوری که در کشورهای خارجی قیمت آن تا ۲۰۰۰ دلار نیز می‌رسد. همین موضوع سرقت مبدل کاتالیست در کشورهای خارجی را نیز به یک معضل تبدیل کرده است.

سنسور معیوب مف (MAF)

اگر چراغ چک خودرو شروع به چشمک‌زنی کرد، احتمالاً سنسور مف خودرو به مشکل خورده است. این سنسور نقشی حیاتی در اندازه‌گیری و تنظیم میزان جریان هوای ورودی دارد. ECU با کمک سیگنال‌های دریافتی از این سنسور، مقدار مناسب سوخت تزریقی و همچنین زمان جرقه‌زنی را تنظیم می‌کند.

با گذشت زمان، سنسور مف به‌مرور کثیف می‌شود. به همین خاطر دقت سیگنال‌های ارسالی آن کاهش می‌یابد که نتیجه آن افت عملکرد موتور است. چنانچه ECU عملکرد این سنسور را همراه با خطا تشخیص دهد، چراغ چک را روشن خواهد کرد تا راننده از وجود مشکل مطلع شود.

خرابی شمع

چشمک‌زنی چراغ چک می‌تواند نشانه خرابی شمع‌های خودرو نیز باشد. این ایراد که شایع‌تر از بقیه است، شاید با تمیز‌کردن شمع‌ها، بازبینی اتصالات و یا وایرها برطرف شود. ایجاد جرقه‌های ناقص یا جرقه‌زنی در زمان نادرست، انفجارهای ضعیف را در پی دارد که آن هم به‌نوبه‌خود باعث افت راندمان موتور می‌شود. لرزش خودرو، ریپ زدن هنگام شتابگیری و استارت بد موتور برخی از مهم‌ترین علامت‌های خرابی شمع‌ها هستند.

خرابی ترموستات و چشمک زدن چراغ چک

ترموستات وظیفه دارد با تنظیم گردش جریان آب به حفظ دمای بهینه موتور کمک کند. مثل سایر قطعات، این قطعه نیز عمر محدودی دارد و پس از مدتی کارایی خود را از دست می‌دهد. هرگونه اختلال در عملکرد این قطعه، ممکن است باعث افزایش بیش‌ازحد دمای موتور شود. اگر این اتفاق بیفتد و موتور به‌اصطلاح جوش بیاورد، باید هرچه سریع‌تر با برخی اقدامات دمای آن را پایین آورد. خرابی این قطعه نیز می‌تواند دلیل روشن‌شدن چراغ چک باشد.

خرابی سیستم گردش مجدد گازهای اگزوز (EGR)

سیستم گردش مجدد گازهای اگزوز با بازگردانی بخشی از گازهای حاصل از احتراق به مجاری مکش، میزان اکسید نیتروژن تولیدی را کاهش می‌دهد. با افزایش کارکرد خودرو احتمال خرابی سوپاپ کنترل یا مجاری انتقال گازها بالاتر می‌رود. چنانچه ECU این موضوع را تشخیص دهد، با روشن و خاموش کردن چراغ چک به راننده هشدار خواهد داد.

جمع‌بندی

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، روشن‌شدن یا چشمک زدن چراغ چک دلایل متعددی دارد و نمی‌توان بدون عیب‌یابی علت دقیق را تشخیص داد. ازاین‌رو، مراجعه به یک تعمیرگاه معتبر برای شناسایی عامل اصلی ضروری است. نکته حائز اهمیت اینکه اگر چراغ چک چشمک زد، باید آن را کاملاً جدی بگیرید و در اولین فرصت نسبت به رفع عیب اقدام کنید.

رانندگی با خودرویی که چراغ چک آن چشمک می‌زند، ممکن است باعث احتراق ناقص و تجمع مخلوط حاوی بخار بنزین در سیستم اگزوز شود. این امر که در عملکرد نادرست سیستم سوخت‌رسانی و احتراق – مخصوصاً شمع‌ها – ریشه دارد، به‌دلیل رهاسازی مخلوط اشتعال‌پذیر در مجاری اگزوز بسیار خطرناک است؛ زیرا احتمال آتش‌سوزی خودرو قوت می‌گیرد. چراغ چک چشمک‌زن شاید علامتی از دمای بالای موتور نیز باشد که آن هم در موارد حاد خرابی‌های زیادی به‌بار می‌آورد.

بنابراین، به‌طور خلاصه باید گفت رانندگی با چراغ چک چشمک‌زن اصلاً توصیه نمی‌شود. ذکر این نکته ضروری است که روشن باقی ماندن چراغ چک نشان از وجود ایرادات خفیف‌تر و کوچک‌تر بوده و در اکثر مواقع موتور نرمال کار می‌کند؛ البته با چاشنی افزایش مصرف سوخت.

درهرحال، اگر چراغ چک چشمک بزند و یا روشن باقی بماند، حتماً باید در اولین فرصت به‌دنبال کشف عیب رفت. هر خودرو مجموعه‌ای از قطعات متعدد است و خرابی هر یک از آن‌ها عملکرد سایر قطعات را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد./دیجیاتو


ثبت نظر

۴ دیدگاه دربارهٔ «علت چشمک زدن چراغ چک خودرو چیست و برای برطرف شدن آن چه باید کرد؟»

لاله م گفت:

سپاس

با سپاس از همراهی شما

مسعود تاج گفت:

ممنون،کامل و عالی توضیح دادید،موفق باشید🌹

با تشکر از همراهی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *