لوتوس از اولین سدان ۴ درب خود با نام امیا رونمایی کرد. امیا کاملا آشکار و جدی برای مبارزه با تسلا مدل اس و پورشه تایکان توربو به میدان آمده است. در رابطه با این رکورد، ممکن است طرفداران لوتوس به سدان کارلتون اشاره کنند که در فاصله سال های ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۲ با لوگوی لوتوس روانه بازار شد اما باید توجه داشت که کارلتون کاملا براساس اوپل امگا توسعه یافته بود و صحبت از یک خودرو جدید و اختصاصی در میان نبود.
این وابستگی به حدی بود که در بسیاری از منابع نام خودرو را به شکل اوپل لوتوس اومگا می نوشتند که در نهایت فقط ۹۵۰ دستگاه از آن تولید شد.
بنابراین امیا اولین لوتوس ۴ درب واقعی محسوب می شود.
لوتوس همانطور که در کراس اوور یعنی الترا نشان داد، در جستجوی سطح بالایی از آئروداینامیک و مهندسی وزن است و در رابطه با سدان جدید خود نیز همین راهبرد را دنبال کرده است. بنابراین امیا خودرویی است که طراحی بسیار پیشرفته و هوشمندانه ای را همراه دارد که با کاهش چشمگیر شاخص ضریب درگ شما را شگفت زده خواهد کرد.
لوتوس در امیا همانند الترا از جلوپنجره با دریچه های فعال استفاده کرده که در حالت بسته در خدمت بهبود آئروداینامیک خودرو و کاهش ضریب درگ قرار دارد و در حالت باز نقش مهمی در کاهش دمای باتری و سیستم ترمز برعهده دارد
همچنین باید به اسپویلر فعال جلو و عقب نیز اشاره کنیم که اثر مهمی در افزایش نیروی داون فورس دارند. اسپویلر فعال عقب ۱۱ اینچ پهنا دارد که حدود ۳.۹ اینچ از نمونه به کار رفته در کراس اوور الترا پهن تر است و نیروی داون فورسی معادل ۲۱۵ کیلوگرم ایجاد می کند.
داون فورس یا نیروی رو به پایین به نیرویی گفته می شود که توسط گرانش و جریان هوا به سمت پایین وارد میشود و باعث چسبندگی بیشتر خودرو به زمین میشود.
لوتوس باردیگر در کابین امیا توجه به محیط زیست و استفاده از مواد دارای پایه زیستی را مدنظر قرار داده است. اینجا، لوتوس برای اولین بار در صنعت خودرو از الیاف جدیدی استفاده کرده که حاصل بازیافت پارچه های دور ریختنی صنعت مد و پوشاک است. این دستاورد لوکس و پایدار در مقایسه با چرم وزن کمتری نیز دارد که کاملا با اندیشه های برند لوتوس در مهندسی وزن محصولاتش منطبق خواهد شد.
لوتوس همچنین از فرایند انباشت بخار فیزیکی برای پرداخت قسمت های فلزی روی سطوح کابین استفاده کرده است. در بخش هایی از کابین نیز الکانترا، پلی اورتان فوق باریک و چرم ناپا قابل مشاهده است.
امیا مجهز به ساختار صوتی سه بعدی KEF ضد نویز جالبی است که از سنسورهای خارجی حذف سر و صدای تایرها و سیستم تعلیق تشکیل شده است. این سامانه الگوریتم هایی را ایجاد و پردازش می کند تا در نهایت با تولید پاسخ های فرکانسی مخالف مانع رسیدن صدا به داخل کابین شود.
راننده از نمایشگر هداپ ۵۵ اینچی واقعیت افزوده به منظور دسترسی سریع به اطلاعات مهم بهره می برد. آینه های دیجیتال و ماژول های سیستم لیدار هم اینجا مانند الترا حضور دارند.
در توسعه امیا دقیقا از همان پلتفرم الترا استفاده شده و البته پای یک برند چینی هم در میان است! پلتفرم الکتریکی EPA مورد استفاده در امیا و الترا زاده معماری فناورانه SEA کمپانی جیلی است که به عنوان یک زیرساخت مهم در توسعه خودروهای الکتریکی نقش پلتفرم مادر را برعهده دارد.
بدین ترتیب انتظار می رود که امیا دارای برد حرکتی مشابه الترا باشد و در حالت خوش بینانه حدود ۶۰۰ کیلومتر را با یک بار شارژ کامل طی کند. انرژی این مانور حرکتی از بسته باتری ۱۰۲ کیلووات ساعت تامین خواهد شد که در مقایسه با بسته باتری ۱۱۲ کیلووات ساعت کراس اوور الترا مقداری کوچک تر است.
سیستم شارژ سریع ۳۵۰ کیلوواتی در خودروهای جدید لوتوس انرژی مورد نیاز برای پیمایش ۱۵۰ کیلومتر را طی ۵ دقیقه در باتری ذخیره می کند!
با شارژر دی سی ۳۵۰ کیلوواتی تنها به ۱۸ دقیقه زمان نیاز دارید تا ظرفیت باتری از ۱۰ به ۸۰ درصد برسد!
میزان خروجی پیشرانه الکتریکی امیا برابر با ۹۰۵ اسب بخار و گشتاور ۹۸۴ نیوتن متر است. امیا طی ۲.۸ ثانیه از حالت توقف کامل به سرعت ۱۰۰ کیلومتر برساعت می رسد. بیشینه سرعت با سامانه تمام چرخ الکتریکی روی ۲۵۶ کیلومتر برساعت محدود شده است. توان تولید شده توسط جعبه دنده ۲ سرعته به ۴ چرخ منتقل می شود.
لوتوس به حضور سیستم ترمز کلاس خودروهای مسابقه برای امیا اشاره کرده است. همچنین سیستم تعلیق تطبیقی به سنسورهایی مجهز است که ۱۰۰۰ بار در ثانیه مسیر را اسکن می کنند تا نرم ترین حالت رانندگی را برای امیا ایجاد کنند.
اطلاعات و جزئیات دقیق فنی در سه ماهه پایانی سال ۲۰۲۳ منتشر می شود و تولید نیز از سال ۲۰۲۴ در کارخانه جیلی در ووهان چین آغاز خواهد شد. اینجا همان خط تولیدی است که اکنون الترا را روانه بازار می کند. امیا در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۴ به بازار آمریکا می رسد.
ثبت نظر