علیرغم تلاشها و پیشرفتهای چشمگیر، واقعیتهای موجود نشان میدهند صنعت خودروسازی فاصله بسیار زیادی با برقیسازی کامل دارد.
روند برقیسازی صنعت خودرو، از حدود ۱۵ سال قبل آغاز شد. با آنکه این روند سرعت بالایی دارد، اما بهنظر میرسد هنوز حداقل ۱۵ سال دیگر برای به سرانجام رساندن آن زمان لازم است. شاید فکر کنید سرمایهگذاریهای هنگفت خودروسازان و دولتهای سرتاسر جهان، لازمه اصلی برای شکوفایی بازار خودروهای برقی باشد. اما در این بین یک چالش بزرگ وجود دارد و آن عبارت است از همراهسازی و یا متقاعدکردن رانندگان و مشتریان صنعت خودرو به خرید خودروهای برقی.
علیرغم تلاشها و پیشرفتهای چشمگیر، واقعیتهای موجود نشان میدهند صنعت خودروسازی فاصله بسیار زیادی با برقیسازی کامل دارد. تدوین استراتژیهای جدید برای «سبزشدن» و تولید خودروهایی با آلایندگی صفر، تنها یک تکه از پازلی به وسعت جهان است. این استراتژیها با اهدف دولتهای کشورهای اروپایی، آمریکا، چین و دیگر کشورهای پیشرفته دنیا همخوانی دارد. اما طبق آمار، از ۷۱.۳ میلیون خودروی فروختهشده توسط خودروسازان مطرح دنیا در سال ۲۰۲۲، فقط ۸.۸ درصد به پیشرانه تمام الکتریکی مجهز بودهاند.
هرچند سهم خودروهای برقی در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال قبل از آن افزایش پیدا کرده، ولی در مقایسه با اهداف خودروسازان رقمی بسیار کوچک محسوب میشود. از سوی دیگر بررسی سهم خودروهای برقی از بازار، گویای وجود شکافی عمیق بین خودروسازان چینی و رقبای اروپایی، آمریکایی، ژاپنی و کرهای است.
پیشتازی چینیها در بازار خودروهای برقی
درحالحاضر خودروسازان چینی در زمینه تولید خودروهای برقی، پیشگام هستند. براساس دادههای موجود، ده شرکت خودروساز چینی، ۲.۸۳ میلیون خودروی برقی در سال ۲۰۲۲ تولید کردهاند، رقمی که معادل ۲۳ درصد از فروش جهانی آنها میشود. بهعبارت دیگر، ۲۳ درصد از فروش خودروسازان چینی، مربوط به مدلهای تمام الکتریکی است. با احتساب مهلت زمانی باقیمانده تا سال ۲۰۲۳ که فروش خودروهای بنزینی و دیزلی از آن به بعد ممنوع میشود، چنین نسبتی عالی بهنظر میرسد و چینیها میتوانند در ۱۲ سال آینده اهداف خود را محقق کنند.
در آن سوی دنیا و در ایالات متحده، خودروهای تمام الکتریکی سهمی ۱۳.۱ درصدی از فروش خودروسازان این کشور در سال ۲۰۲۲ را در اختیار دارند. نکته جالب توجه اینکه شرکت تسلا ۸۷ درصد از کل بازار خودروهای برقی آمریکا را تصاحب کرده است و درصورت حذف این برند، سهم مدلهای الکتریکی بسیار کمتر از ۱۳.۱ درصد میشود. بدون احتساب تسلا، سهم کمپانیهای بزرگی مثل جنرال موتورز و فورد از بازار خودروهای برقی تنها ۱.۹ درصد خواهد بود.
عقبماندگی بیشتر اروپا
پنج خودروساز بزرگ اروپا سال گذشته درمجموع ۲۰.۸ میلیون خودرو به مشتریان خود تحویل دادهاند. اما از این رقم فقط ۱.۹ میلیون دستگاه به پیشرانه تمام الکتریکی مجهز بودهاند که معادل ۶.۷ درصد میشود. با چنین آماری بعید بهنظر میرسد که اروپاییها بتوانند به هدف فروش همه خودروهای جدید با پیشرانه برقی از سال ۲۰۳۵ به بعد دست پیدا کنند.
سهم خودروسازان قارههای مختلف از بازار خودروهای برقی
ژاپن و استقبال بسیار ضعیف از خودروهای برقی
ژاپن با آنکه یکی از کشورهای پیشرو در زمینه خودروسازی بهشمار میرود، اما در عرصه مدلهای برقی از کشورهای رقیب عقب افتاده است. در سال گذشته، از بین خودروسازان این کشور، فقط ۴ شرکت تویوتا، نیسان، هوندا و مزدا مدلی برقی به بازار عرضه کردهاند. عجیبتر اینکه مجموع فروش مدلهای برقی این ۴ برند در سال قبل فقط ۱۶۸ هزار دستگاه بود که معادل ۰.۹ درصد از کل فروش آنها میشود. در صورت لحاظکردن آمار فروش شرکتهای دیگری مثل سوزوکی، سوبارو و میتسوبیشی، این رقم کمتر نیز خواهد شد!
چالشهای بیشتری در راه هستند
اگر قرار بر این باشد که خودروسازان غربی به هر ترتیب ممکن میزان آلایندگی را طبق برنامهریزیهای فعلی کاهش دهند، قطعاً باید میزان سرمایهگذاریها و حمایتهای دولتی افزایش یابد. نکته حائز اهمیت اینکه این امر ممکن است منجر به تعدیل نیرو، تعطیلی کارخانهها و حذف برخی کلاسهای خودرویی شود. آنطور که شواهد و قرائن نشان میدهند، فصل جدیدی در تاریخچه برقیساز خودروها در حال گشایش است، فصلی که تماشای آن هیجانانگیز خواهد بود!
ثبت نظر