مشاهده مطلبمشاوره فروش
مشاهده مطلبفروش اقساطی محصولات فونیکس

همه‌چیز درباره تمدید گواهینامه رانندگی | هزینه، مراحل و مدارک

در این مطلب، مدارک لازم برای تمدید گواهینامه رانندگی به همراه مراحل مختلف انجام این کار شرح داده شده است.

گواهینامه رانندگی یکی از مهم‌ترین مدارکی است که هر راننده بایستی همراه خود داشته باشد. اهمیت این کارت بسیار بالاست، تا حدی که می‌تواند به‌عنوان کارت شناسایی نیز مورد استفاده قرار گیرد. از آنجایی که گواهینامه رانندگی دارای اعتبار خاصی است، نیاز به شناسایی مدارک لازم برای تمدید گواهینامه همواره از سوی رانندگان احساس می‌شود.

امروزه گواهینامه‌های رانندگی در رده‌های مختلف و با اعتبار چندساله صادر می‌شوند. بااین‌حال، پس از پایان دوره اعتبار آن‌ها، تمدید گواهینامه رانندگی در دستور کار رانندگان قرار می‌گیرد. مراحل تمدید گواهینامه رانندگی مختلف بوده و به دلیل فاصله طولانی میان صدور گواهینامه، ممکن است به فراموشی سپرده شوند. ازاین‌رو نگارش راهنمای تمدید گواهینامه رانندگی می‌تواند برای متقاضیان این امر راهگشا باشد. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا به لیست مدارک لازم برای تمدید گواهینامه رانندگی و مراحل انجام این کار بپردازیم.

چرا گواهینامه رانندگی به تمدید نیاز دارد؟

ممکن است این سؤال برای بسیاری از رانندگان پیش آید که چرا گواهینامه رانندگی به تجدید نیاز دارد؟ در پاسخ باید گفت که به‌دلیل تغییرات جسمی رانندگان طی یک دهه، بایستی توانایی آن‌ها در هدایت و کنترل خودرو مورد بازبینی قرار گیرد. رانندگان در طول دهه‌های مختلف عمرشان، توانایی جسمی متفاوتی را از خود بروز می‌دهند و به همین دلیل بایستی مهارت آن‌ها در کنترل خودرو بررسی شود.

دیگر دلیل نیاز به تمدید گواهینامه رانندگی، تغییرات محل سکونت راننده است. یک فرد در طول دوره حیات خود تغییرات مختلفی را تجربه می‌کند و ممکن است محل سکونت او تغییر یابد. به همین دلیل لازم است تا در بازه‌های زمانی منظم، آدرس محل زندگی این فرد به‌روزرسانی شود. همان‌طور که گفتیم، گواهینامه رانندگی یک مدرک شناسایی به‌حساب می‌آید، ازاین‌رو ثبت مشخصات دقیق فرد در گواهینامه او الزامی است.

چه زمانی به تمدید گواهینامه رانندگی نیاز است؟

به‌طور معمول زمانی که اعتبار گواهینامه رانندگی به پایان برسد، راننده نیاز به تمدید آن خواهد داشت. اعتبار گواهینامه‌های رانندگی درحال‌حاضر ۱۰ ساله است اما امکان دارد که اداره راهنمایی و رانندگی طی دوره بعدی تغییراتی را در این مورد به‌وجود آورد.

علاوه بر پایان اعتبار، مخدوش‌شدن گواهینامه یا فقدان آن نیز نیاز به تمدید گواهینامه رانندگی را ایجاد می‌کند. همچنین اگر اطلاعات هویتی شما تغییر کرده باشد، نیاز به تمدید گواهینامه وجود دارد.

مراحل تمدید گواهینامه رانندگی

همانند بسیاری دیگر از امور اداری، تمدید گواهینامه رانندگی یک رویه اداری خاص دارد که بایستی آن را به‌صورت مرحله‌ای طی کنید. در ادامه مراحل تجدید گواهینامه رانندگی را به‌صورت گام‌به‌گام برای شما شرح خواهیم داد.

مرحله اول، تهیه مدارک لازم برای تمدید گواهینامه

نخستین و مهم‌ترین مرحله در رویه تجدید گواهینامه تهیه مدارک لازم برای تمدید گواهینامه رانندگی است. شما پیش از آنکه نسبت به تمدید گواهینامه اقدام کنید، بایستی این مدارک را جمع‌آوری نمایید. لیست مدارک لازم برای تمدید گواهینامه رانندگی در زیر آمده است:

ارائه اصل و کپی شناسنامه: بهتر است از تمامی صفحات شناسنامه کپی تهیه کنید و به‌همراه داشته باشید. ممکن است صفحه توضیحات شناسنامه نیز به بررسی نیاز داشته باشد.

اصل و کپی کارت ملی هوشمند نیز مورد‌نیاز است. بایستی از پشت و روی این کارت کپی تهیه کنید.

آدرس دقیق محل سکونت و کد پستی را نیز به‌همراه داشته باشید.

گواهینامه رانندگی که تاریخ آن منقضی شده است، یکی دیگر از مدارک لازم برای تمدید خواهد بود. اگر گواهینامه شما مفقود شده است، بایستی ابتدا برای ثبت فقدان گواهینامه اقدام کنید.

نیازی به همراه داشتن عکس پرسنلی ندارید، چرا که در دفاتر پلیس+۱۰ از شما تصویر ضبط می‌شود. بااین‌حال، بایستی لباس تیره‌رنگ پوشیده باشید تا عکس با پس‌زمینه سفید از شما ثبت شود.

درصورتی‌که روی گواهینامه پیشین شما گروه خونی درج شده است، نیازی به ارائه مدارک جدید نخواهید داشت. اما اگر چنین موضوعی برای شما مشخص نشده است، باید با ارائه مدرک معتبر همچون کارت پایان خدمت نظام وظیفه گروه خونی خود را اظهار کنید.

درصورتی‌که گواهینامه رانندگی پایه یک دارید و متقاضی تمدید آن هستید، بایستی گواهی عدم اعتیاد را نیز ارائه دهید. البته انجام این آزمایش پس از دریافت معرفی‌نامه از دفتر پلیس+۱۰ صورت می‌گیرد.

مرحله دوم، مراجعه به دفاتر پلیس +۱۰

پس از آنکه مدارک لازم برای تمدید گواهینامه رانندگی یا بخشی از آن‌ها را تهیه کردید، لازم است به دفاتر پلیس+۱۰ مراجعه کنید. درصورتی‌که نقص در مدارک شما وجود داشته باشد، این دفاتر نقص را به شما گوشزد می‌کنند. همچنین تهیه برخی مدارک نظیر عکس پرسنلی در این دفاتر صورت می‌گیرد.

علاوه بر موارد گفته‌شده، هزینه‌های لازم برای تمدید گواهینامه در دفاتر پلیس+۱۰ از شما اخذ خواهد شد. هزینه صدور مجدد گواهینامه رانندگی بسته به نوع آن و محل سکونت حدود ۳۰۰ هزار تومان خواهد بود. این هزینه‌ها شامل قیمت تمبر، هزینه صدور گواهینامه رانندگی جدید، هزینه ارسال گواهینامه به آدرس پستی شما و هزینه تصویربرداری می‌شود. همچنین اگر در تعویض گواهینامه قدیمی تعلل کنید، هزینه‌ای بابت دیرکرد از شما اخذ خواهد شد.

جدول هزینه‌های مرتبط با صدور مجدد گواهینامه رانندگی:

نوع هزینه مبلغ (تقریبی)
دیون دولتی ۵۰ هزار تومان
تمبر ۱۰۰۰ تومان
خدمات صدور گواهینامه ۱۰۸ هزار تومان
احراز هویت ۴۲ هزار تومان
ثبت عکس ۱۸ هزار تومان
معاینه پزشکی ۱۰۰-۱۲۰ هزار تومان

مرحله سوم، معاینه پزشکی و تکمیل مدارک لازم برای تمدید گواهینامه

پس از ثبت درخواست تمدید گواهینامه، دفاتر پلیس+۱۰ شما را برای معاینات پزشکی به مراکز درمانی معتمد پلیس ارجاع می‌دهند. متقاضیان عادی تمدید گواهینامه رانندگی تنها به معاینه چشم نیاز دارند. بااین‌حال، اگر سن متقاضی بیشتر از حد خاصی باشد، معاینات پزشکی بیشتری انجام خواهد گرفت. درنهایت متقاضیان تمدید گواهینامه پایه یک نیز بایستی آزمایش عدم اعتیاد را انجام دهند. برای انجام معاینات پزشکی مدت‌زمان محدودی فرصت در اختیار دارید.

مرحله چهارم، دریافت گواهینامه موقت

پس از انجام معاینات پزشکی، بایستی نتیجه آن‌ها توسط دکتر ثبت شود. پس از ثبت نتایج معاینات پزشکی در سامانه جامع پلیس، بایستی بار دیگر به دفتر پلیس+۱۰ مراجعه کنید.

درصورتی‌که مشکلی در ثبت نتایج پزشکی شما وجود نداشته باشد، یک گواهینامه موقت به شما تحویل داده می‌شود. تا زمانی که گواهینامه اصلی توسط مأمور پست به شما تحویل داده شود، می‌توانید از این گواهینامه موقت برای رانندگی استفاده کنید.

مرحله پنجم، انتظار پس از ارائه مدارک لازم برای تمدید گواهینامه

پس از تکمیل مدارک و همچنین انجام مراحل پیشین، بایستی به انتظار بنشینید تا گواهینامه شما تحویل داده شود. این مرحله آخرین قدم از مراحل صدور مجدد گواهینامه رانندگی است. صدور و ارسال گواهینامه جدید به‌طور معمول ۱۰ الی ۱۴ روز به طول می‌انجامد. بااین‌حال، مواردی همچون تعطیلات رسمی و پایان هفته، ممکن است این رویه را طولانی‌تر کنند. خوشبختانه تا زمان تحویل گواهینامه جدید، شما می‌توانید از گواهینامه موقت که به شما داده شده است استفاده کنید.

جمع‌بندی مدارک لازم برای تمدید گواهینامه

تمدید گواهینامه رانندگی یکی از الزامات راننده خوب است. درصورت عدم تمدید گواهینامه رانندگی، مشکلاتی شما را تهدید خواهد کرد. نخستین مشکلی که درصورت عدم تمدید گواهینامه رانندگی گریبان‌گیر راننده می‌شود، جریمه رانندگی است. رانندگی با گواهینامه فاقد اعتبار موجب خواهد شد تا شما توسط افسر پلیس جریمه شوید. جریمه رانندگی با گواهینامه منقضی‌شده حدود ۳۰ هزار تومان است.

همچنین عدم تمدید گواهینامه منقضی به‌ازای هر سال ۲۵ هزار تومان جریمه را برای شما به‌همراه خواهد داشت. بنابراین اگر در تمدید گواهینامه خود تعلل کنید، مبلغ جریمه بیشتری را باید بپردازید. همچنین ممکن است پس از مدتی از رانندگی منع شوید. عدم تمدید به‌موقع گواهینامه برای رانندگان خودروهای سنگین تبعات بیشتری نیز به‌همراه خواهد داشت./دیجیاتو


ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *