کمپانی Verisk Analytics یک کارگزار داده و اطلاعات است که بیشتر مشتریان آن شرکت های بیمه هستند.
در ماه های اخیر، خودروسازان در مورد سیاست های جمع آوری داده هایشان و همچنین نحوه دریافت رضایت برای به اشتراک گذاشتن این اطلاعات با اشخاص ثالث، تحت نظارت بیشتری قرار گرفتهاند. تحقیقات نشان دادهاند که برخی خودروسازان اطلاعات رانندگان را به کارگزاری های اطلاعاتی فروختهاند که آنها نیز این اطلاعات را طبقه بندی و به شرکت های بیمه میفروشند.
طبق این نامه، هوندا داده های ۹۷.۰۰۰ خودرو را بین سال های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۴ با Verisk به اشتراک گذاشته است. صاحبان خودرو هایی که در برنامه بازخورد و رضایت راننده سیستم هوندا از طریق اپلیکیشن موبایل شرکت ثبت نام کرده بودند نیز داده هایشان به شرکت های تحلیل داده افشا شده است. این شرکت ها به هوندا مبلغ ۲۵.۹۲۰ دلار پرداخت کرده اند که یعنی فقط ۲۶ سنت به ازای اطلاعات هر خودرو.
هیوندای بین سال های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۴ داده های بیشتری را به Verisk فروخت. این داده ها از کاربرانی بود که اتصال اینترنتی خودروی خود را فعال کرده و به طور خودکار در برنامه امتیاز دهی رانندگی هیوندای ثبت نام شده بودند، البته بدون اینکه به آنها اطلاع داده شود.
هیوندای داده های ۱.۷ میلیون خودرو را به قیمت تقریبی ۱ میلیون دلار فروخته است که یعنی ۶۱ سنت به ازای هر خودرو.
در ماه آوریل، Verisk محصول نرمافزاری را که بر اساس داده های خودرو های متصل به اینترنت، راننده ها را امتیاز دهی میکرد، متوقف کرد. جنرال موتورز نیز داده های خریدارانی را که در برنامه Smart Driver ثبتنام کرده بودند به Verisk فروخته است.
با وجود فشار ها، این شرکت تعداد خودرو های درگیر یا مبلغ پرداختی شرکت Verisk را به سناتور ها اعلام نکرد.
این نامه همچنین خودروسازان را به ادعا های فریبنده در مورد نتایج احتمالی برنامه هایشان متهم میکند.
سناتور های آمریکایی، Wayde و Markey از رئیس کمیسیون تجارت فدرال، Lina Khan، خواستهاند تا نحوه افشای اطلاعات مصرف کننده ها و به اشتراک گذاری آن ها توسط خودروسازان را بررسی کند.
مجله Motor1 برای تأیید اعداد ذکر شده در نامه کمسیون تجارت فدرال آمریکا، با هوندا تماس گرفته است.
هوندا در پاسخ به درخواست اظهار نظر درباره این نامه گفت:
“با برنامه بازخورد راننده مبتنی بر اشتراک اطلاعات سیستم چند رسانهای خودرو، هوندا با Verisk قرارداد بست تا سرویسی را برای مشتریان هوندا فراهم کند که در آن، پس از انتخاب صریح و روشن راننده ها توسط خودشان، داده های رانندگی آنها جمعآوری شده و امتیاز رانندگی به آنها داده میشد که مشتری یک نما و نظر کلی از رفتار های رانندگی خود دریافت میکرد. به برخی از مصرف کنندگانی که امتیاز رانندگی مطلوبی داشتند، فرصت هایی برای انتخاب پیشنهادات تخفیف از شرکت های بیمه خاص شرکت کننده در این برنامه ارائه میشد. واضح است که بدون انتخاب خود مشتری در سیستم خودرو، هیچگونه اطلاعات شناسایی مصرفکننده با هیچ شرکت بیمهای به اشتراک گذاشته نمیشد. هوندا جمعآوری و استفاده از داده ها را به صورت مسئولانه و در حالی که به تمامی قوانین حریم خصوصی قابل اجرا پایبند است، انجام میدهد. مشتریان ما میتوانند مطمئن باشند که هوندا به طور شفاف هم جمعآوری و هم استفاده از داده ها را افشا خواهد کرد و همیشه گزینه هایی را به مشتریان خود در مورد به اشتراک گذاری یا فروش داده های شناسایی شخصی آنها ارائه خواهد کرد. رضایت مشتری بالاترین اولویت ما است.”
به نظر میرسد خودروسازان مشتاق هستند که داده ها و اطلاعات رانندگی شما را جمعآوری کنند و بیشتر از همیشه درباره عادت های رانندگی شما بدانند، اما به چه قیمتی؟
هر چیزی که دارای تراشه کامپیوتری و اتصال به اینترنت و دارای یک یا دو حسگر باشد میتواند داده ها را جمعآوری و منتقل کند که در این میان یک شرکت به راحتی میتواند این اطلاعات را با اشخاص ثالث مختلف از جمله شرکت بیمه شما به اشتراک بگذارد و بفروشد. شرکت های بیمه میتوانند به راحتی هزینهای که برای دریافت داده های شما پرداخت کردهاند را با افزایش چند برابری حق بیمه جبران کنند.
ثبت نظر