مشاهده مطلبمشاوره فروش
مشاهده مطلبفروش اقساطی محصولات فونیکس

هیوندای آیونیک ۵ N رونمایی شد

آیونیک ۵ نسخه N یکی از قدرتمندترین خودروهای تاریخ کره جنوبی است.

شرکت هیوندای سرانجام از نسخه N آیونیک ۵ در فستیوال سرعت گودوود رونمایی کرد. این خودرو اولین مدل برقی مزین به نشان N به شمار می‌رود و از مشخصاتی استثنایی برخوردار است. پیشرانه موجود در زیر پوسته این هاچ‌بک کره‌ای ۶۴۱ اسب‌بخار قدرت دارد. با چنین پیشرانه‌ای باید گفت آیونیک ۵ نسخه N یکی از قدرتمندترین خودروهای تاریخ کره جنوبی است.

رابطه بخش N با هیوندای را می‌توان مشابه رابطه بخش M با کمپانی ب‌ام‌و دانست. به بیان دیگر، هر مدلی از هیوندای که دارای نشان N باشد، در مقایسه با نسخه استاندارد خصوصیات و عملکرد اسپرت‌تری دارد.

مشخصات فنی هیوندای آیونیک ۵ N

ابتدا به سراغ پیشرانه می‌رویم؛ جایی که نقطه قوت هیوندای آیونیک ۵ نسخه N محسوب می‌شود. پیشرانه این خودرو مشتمل بر دو موتور برقی است و هر چهار چرخ محرک هستند. این دو موتور با همکاری هم ۶۰۰ اسب‌بخار قدرت و ۷۴۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کنند. البته وقتی قابلیت N Grin Boost وارد مدار شود، برای ۱۰ ثانیه قدرت به ۶۴۱ اسب‌بخار و گشتاور به ۷۷۰ نیوتن‌متر افزایش می‌یابد.

با اتکا به این پیشرانه بسیار قدرتمند، هیوندای آیونیک ۵ N صفر تا صد را در عرض تنها ۳.۵ ثانیه طی می‌کند. درصورت فعال‌شدن قابلیت N Grin Boost، این رکورد برابر با ۳.۴ ثانیه می‌شود. این هاچ‌بک اسپرت الکتریکی توانایی دستیابی به نهایت سرعت ۲۶۰ کیلومتر بر ساعت را دارد.

وظیفه تأمین انرژی هیوندای آیونیک ۵ N بر عهده پک باتری ۸۴ کیلووات‌ساعتی است. این پک از تکنولوژی ۸۰۰ ولتی پشتیبانی می‌کند و در عرض ۱۸ دقیقه، شارژ آن از ۱۰ به ۸۰ درصد می‌رسد. در زمان کنونی درباره برد حرکتی اطلاعاتی در دست نیست، اما با توجه به بهره‌مندی از موتورهای قوی‌تر و ذات اسپرت، برد نسخه N کمتر از ۴۸۰ کیلومتر مربوط به نسخه استاندارد خواهد بود.

برای بهبود عملکرد باتری، این خودرو قابلیتی اختصاصی با نام N Battery Pre-conditioning دارد. این قابلیت به راننده اجازه می‌دهد از بین دو حالت درگ و پیست، گزینه مناسب را انتخاب کند. در حالت درگ، باتری برای مدتی کوتاه بیشترین انرژی خود را در اختیار پیشرانه می‌گذارد. اما در حالت پیست، تعدیل دمای باتری در اولویت قرار می‌گیرد تا پس از دورهای متعدد عملکرد آن افت نکند.

قابلیت‌های پیشرفته برای ارتقای عملکرد خودرو و بهبود تجربه رانندگی

هیوندای آیونیک ۵ N برای مدیریت انرژی دو حالت دیگر دارد که عبارتند از Endurance و Sprint. طبق انتظار، حالت Endurance عملکردی مشابه با قابلیت ذخیره نیرو در گوشی‌های هوشمند دارد و خودرو را برای پیمایش بیشترین دور در

پیست یا طولانی‌ترین مسافت آماده می‌کند. اما در حالت Sprint دستیابی به بیشترین قدرت و کمترین شتاب در اولویت است.

نسخه N از هیوندای آیونیک ۵ رینگ‌های بزرگ‌تری دارد، سیستم تعلیق، ترمز و سیستم بازیابی انرژی ترمز نیز در آن ارتقا پیدا کرده است. اگر بخواهیم بیشتر وارد جزئیات شویم، باید بگوییم دیسک‌های جلو ۴۰۰ میلی‌متر قطر دارند و توسط کالیپرهای ۴ پیستونه متوقف می‌شوند. قطر دیسک‌های عقب نیز ۳۶۰ میلی‌متر و کالیپرهای مربوط تک‌پیستونه هستند. هیوندای تأکید می‌کند دیسک‌ها از مواد بسیار سبک‌وزن تولید شده‌اند و ساختاری هیبریدی دارند. نتیجه اینکه سیستم ترمز موجود در آیونیک ۵ N در بین تمامی محصولات کمپانی قوی‌ترین است. بد نیست به این موضوع هم اشاره کنیم که سیستم بازیابی انرژی ترمز در این نسخه بین ۰.۶ و ۰.۲ G شتاب منفی ایجاد می‌کند.

هیوندای آیونیک ۵ N یک قابلیت جالب دیگر با نام N Drift Optimizer دارد. این قابلیت هم مطابق با اسم خود، انجام حرکت دریفت را برای راننده تسهیل می‌کند. چنانچه راننده‌ای در انجام این حرکت تازه‌کار باشد، قابلیت Torque Kick Drift به کمک او می‌آید. این خودروی جذاب کره‌ای برای توزیع بهتر گشتاور به قابلیت N Torque Distribution نیز مجهز است. این قابلیت در ۱۱ سطح مختلف تنظیم می‌شود و با دیفرانسیل لغزش محدود الکترونیکی همکاری می‌کند.

برای بهبود تجربه رانندگی، هیوندای آیونیک ۵ N با قابلیت N e-shift و سیستم N Active Sound + به فروش می‌رسد. قابلیت N e-shift با کنترل گشتاور خروجی، حسی نزدیک به رانندگی با گیربکس هشت‌سرعته دوکلاچه خودکار را به ارمغان می‌آورد. سیستم N Active Sound + هم با پخش صداهایی جذاب، هیجان بیشتری به راننده تزریق می‌کند.

طراحی ظاهری هیوندای آیونیک ۵ N

هیوندای آیونیک ۵ N از نظر ابعاد و طراحی بدنه متفاوت از مدل استاندارد است. این نسخه اسپرت ۸۰ میلی‌متر طول و ۴۰ میلی‌متر عرض بیشتری دارد، اما درعوض ارتفاع آن ۲۰ میلی‌متر کمتر است. با توجه به ذات اسپرت، سپر نسخه N به اسپویلر، فلاپ‌های فعال و دریچه‌های هدایت جریان هوا تجهیز شده. همچنین سپر و قسمت‌های دیگری مثل رکاب‌های جانبی و دیفیوزر عقب دارای ترکیب رنگ مشکی و نارنجی هستند. این نسخه روی رینگ‌های آلومینیومی ۲۱ اینچی و تایرهای پیرلی P-Zero حرکت می‌کند.

کابین پیشرفته برای هاچ‌بک قدرتمند کره‌ای

در داخل کابین، هیوندای آیونیک ۵ N از غربیلک اختصاصی بهره می‌برد. برای نخستین‌بار در بین محصولات کمپانی، در مرکز این غربیلک لوگوی بخش N قرار دارد. برخی از دکمه‌های موجود روی این غربیلک قابل شخصی‌سازی هستند و راننده می‌تواند از آن‌ها به‌عنوان میانبر برای قابلیت‌های پرکاربرد استفاده کند. با آنکه هیوندای آیونیک ۵ N یک خودروی برقی است، اما در پشت فرمان پدال‌های شیفتر به‌چشم می‌خورد. این پدال‌ها به قابلیت N e-shift که در بالا اشاره کردیم، مربوط می‌شوند.

برای راحتی بیشتر راننده، هیوندای پد زانو و حفاظ‌های ساق را در محل تلاقی داشبورد و کنسول نصب کرده است. این شرکت تأکید دارد کنسول میانی تقویت‌شده و در مقایسه با کنسول مدل استاندارد مقاوم‌تر است. در کنار این باید گفت نسخه N یک زیرآرنجی کشویی نیز دارد. کاهش ارتفاع صندلی به اندازه ۲۰ میلی‌متر دیگر تفاوت این نسخه با مدل استاندارد است. خریداران می‌توانند صندلی‌ها را با پوشش چرمی-پارچه‌ای یا چرمی-آلکانتارا سفارش دهند.

آیونیک ۵ N در ۱۰ رنگ متنوع به فروش خواهد رسید که از بین آن‌ها دو رنگ آبی مات و آبی موسوم به N پرفورمنس مخصوص این نسخه هستند. سایر رنگ‌ها عبارتند از مشکی، خاکستری متالیک، خاکستری مات، خاکستری اکوترونیک، سفید، سفید کات، طلایی مات و نارنجی.

قیمت و زمان عرضه

هیوندای درباره قیمت آیونیک ۵ N حرفی به میان نیاورده است، اما مسلماً رقم پرداختی برای آن بالاتر از تریم پرچمدار آیونیک ۵ استاندارد خواهد بود. این تریم لیمیتد نام دارد و حامل برچسب ۵۴ هزار دلاری است. بنابراین نسخه N باید با اختلاف نسبتاً قابل‌توجهی نسبت به برچسب مذکور راهی بازار شود. در رابطه با زمان عرضه هیوندای آیونیک ۵ N نیز اطلاعات رسمی موجود نیست، ولی به‌احتمال‌قوی سال آینده شاهد حضور این خودروی هیجان‌انگیز در خیابان‌ها خواهیم بود.


ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *