خودروهای شاسیبلند و کراساوور دوران اوج خود را سپری میکنند و محبوبیت آنها در بالاترین حد است. اما از دید آقای «کریم حبیب»، مدیر طراحی کمپانی کیا، در آینده نزدیک ورق برخواهد گشت و بهخاطر چالشهای مختلف، این نوع خودروها به آخر خط خواهند رسید.
آقای کریم حبیب که از طراحان بزرگ کمپانی بامو بود، در سال ۲۰۱۹ به کمپانی کیا نقل مکان کرد. البته قبل از استخدام توسط کرهایها، این طراح برجسته برای مدتی کوتاه در برند لوکس اینفینیتی مشغول به کار بود. در جریان مصاحبه اخیر با نشریه اتوکار، وقتی از آقای حبیب سؤال میشود که «آیا ما همیشه خودروهای شاسیبلند خواهیم داشت؟»، او پاسخ جالبی میدهد.
او در ابتدا به شوخی میگوید: «من نمیتوانم وانمود کنم مردم در آینده چه تصمیماتی خواهند گرفت.» اما آقای حبیب در ادامه اظهار میکند که شاسیبلندها شاید در اصل درسی بزرگ از خودروهای ون و نتیجه خستگی مردم از آنها هستند. طراح مشهور جهان خودرو در مصاحبه خود تأکید میکند دوران پساشاسیبلندها در راه است.
علاوه بر کیا، در ماههای اخیر چند خودروساز بزرگ دیگر از اتمام دوران محبوبیت شاسیبلندهای سنتی صحبت کردهاند. از دید این برندها، عمر شاسیبلندهای سنتی با فرم بدنه ایستاده بهسر آمده است و بهزودی با آنها خداحافظی خواهیم کرد.
درباره چرایی و علت این مسئله باید گفت مباحث مربوط به آیرودینامیک، مصرف انرژی و پایداری این روزها بیش از هر زمان دیگری اهمیت پیدا کردهاند. این فاکتورها بهنوعی در تضاد با سلیقه کنونی مردم هستند و باید راهکاری برای آن یافت. آقای حبیب معتقد است: «باید چیزهای مختلف را امتحان کرد. برای فراهمسازی فضای بیشتر، روشهای بهینهتری وجود دارد.»
با توجه به حذف تونل گیربکس و محفظه موتور در خودروهای برقی، نیازی نیست که خودروهای آینده دارای اندازه و فرمی مشابه با خودروهای کنونی باشند. مدیر طراحی کیا باور دارد این موضوع باعث آزادی بیشتر طراحان میشود و آنها میتوانند ونهای واقعاً جذابی خلق کنند؛ مثل مدل کارنیوال که تعریفی جدید از یک خودروی ون زیبا ارائه میکند.
آقای حبیب اعتقاد دارد در جهان امروزی، پیشرفتهای تکنولوژیک باید ملموس باشند. ازاینرو اگر یک خودروی شاسیبلند نتواند چنین هدفی را محقق کند، طبیعتاً از چرخه حذف خواهد شد. مدیر طراحی کیا نگاهی عمیقتر به راز محبوبیت خودروهای شاسیبلند دارد و این سؤال را مطرح میکند که آنها دقیقاً نماد چه چیزی هستند؟*دیجیاتو
ثبت نظر