یکی از محصولات جذاب نمایشگاه ژنو ۲۰۲۴ که اتفاقا برای ما ایرانی ها نیز خاطرات بسیاری همراه خود دارد، رنو ۵ است البته از نوع جدید آن!
رنو ۵ خودرویی بود که در دو نسل و طی سال های ۱۹۷۲ تا ۱۹۹۶ توسط کمپانی رنو فرانسه تولید شد. رنو ۵ که در ایران با پیکان هم دوره بود، خودرویی به مراتب زیباتر و جذاب تر برای مخاطبین بویژه نسل جوان و بانوان بود هر چند در بحث فنی پیکان طرفداران بیشتری داشت. به هر ترتیب چند دهه از تاریخ خودرو ایران با حضور این دو محصول شکل گرفت.
رسانه های معتبر خودرویی رونمایی از رنو ۵ جدید را مهم ترین رویداد نمایشگاه ژنو ۲۰۲۴ لقب داده اند. این خودرو جذاب بار دیگر زنده شده و به اروپا باز می گردد اما این بار کاملا الکتریکی خواهد بود.
البته در بحث طراحی مشاهده می کنید که تمامی عناصر وابستگی خود را به زبان طراحی اصلی رنو ۵ حفظ کرده اند تا در همه بخش ها پروفایلی مشابه با نمونه اصلی شکل بگیرد.
نام کامل این محصول جدید، رنو ۵ ئی تِک است و با اولین نگاه خاطرات رنو ۵ توربو را زنده می کند.
رنو ۵ ئی-تک ؛ کابین همان یادگار ۵۰ سال پیش است اما جدیدتر!
فضای داخل کابین نیز کاملا با توجه به شرایط نمونه کلاسیک رنو ۵ شکل گرفته است. با توجه به تریم از نمایشگر ۷ یا ۱۰ اینچی برای اطلاعات کیلومتر و همچنین یک نمایشگر ۱۰ اینچی برای تنظیمات سیستم سرگرمی استفاده شده است.
رنو ۵ ئی-تک از منظر ابعاد برابر با ۳۹۲۰ میلیمتر در طول، ۱۷۷۷ میلیمتر در عرض و ۱۵۰۰ میلیمتر در ارتفاع توسعه یافته است فاصله بین محورهای آن نیز ۲۵۴۰ میلیمتر است. ظرفیت قسمت بار ۳۲۶ لیتر محاسبه شده است.
رینگ های آلومینیومی ۱۸ اینچی با تایرهای ۵۵/۱۹۵ به عنوان شرایط پایه برای رنو ۵ ئی-تک در نظر گرفته شده است.
رنو ۵ ئی- تک از نظر اندازه بزرگ تر از رنو توینگو و کوچکتر از کیلو است.
سبک ترین تریم رنو ۵ ئی-تک از باتری ۴۰ کیلووات ساعت استفاده می کند و ۱۳۵۰ کیلوگرم سنگینی دارد. سنگین ترین تریم نیز مجهز به باتری ۵۲ کیلووات ساعت است که وزن خودرو را به ۱۴۵۰ کیلوگرم رسانده است.
تریم پایه با باتری ۴۰ کیلوواتی از تک موتور الکتریکی مرتبط با محور جلو استفاده می کند و ۹۵ اسب بخار خروجی و ۲۱۵ نیوتن متر گشتاور دارد. تریم بالاتر ۱۲۰ اسب بخار خروجی و ۲۲۵ نیوتن متر گشتاور دارد.
تریم مجهز به باتری ۵۲ کیلووات ساعت با تک موتور الکتریکی ۱۵۰ اسب بخاری و گشتاور ۲۴۵ نیوتن متر عرضه می شود. شاخص صفر تا ۱۰۰ کیلومتر این مدل حدود ۸ ثانیه است.
بیشینه سرعت به طور الکترونیکی روی ۱۵۰ کیلومتر برساعت محدود می شود.
برد حرکتی تریم پایه ۳۰۰ کیلومتر است اما باتری قوی تر برد حرکتی را به ۴۰۰ کیلومتر می رساند.
شارژ AC از بیشینه ۱۱ کیلوواتی پشتیبانی می کند اما با استفاده از شارژ پرسرعت DC می توان این بیشینه شارژ را به ۸۰ کیلووات برای باتری کوچک تر و ۱۰۰ کیلووات برای باتری بزرگ تر افزایش داد.
با استفاده از شارژر DC تنها به ۱۵ دقیقه زمان نیاز است تا ظرفیت باتری را از ۱۵ به ۸۰ درصد آن رساند.
گفتنی است که تریم ۹۵ اسب بخاری رنو ۵ الکتریکی از فناوری شارژ DC پرسرعت پشتیبانی نمی کند.
به عنوان آپشنی عجیب برای این سگمنت، رنو ۵ جدید در محور عقب از تعلیق مالتی لینک مستقل بهره می برد.
باتری رنو ۵ ئی-تک از فناوری ریورز نیز پشتیبانی می کند که با استفاده از آن می توان لوازم خانگی را برق رسانی کرد. همچنین انرژی گرمایی سیستم ترمز نیز برای تجدید قوای باتری وارد چرخه ای فناورانه می شود.
لوگوی عدد ۵ روی درپوش موتور در واقع چراغ نشانگر میزان ذخیره انرژی است که زیبایی خلاقانه ای به این قسمت از خودرو داده است.
ارزان ترین تریم رنو ۵ الکتریکی در اروپا احتمالا حدود ۲۷ هزار یورو قیمت خواهد داشت.
رنو ۵ ئی- تک در فضای کابین اکسسوری های جالب و فانتزی دارد که از جمله باید به سبد مخصوص قرار دادن نان باگت اشاره کرد که فضایی به شدت فرانسوی در این قسمت ایجاد می کند!
یک فضای ذخیره سازی که پرینت سه بعدی شده و لوگوی ۱۹۷۲ یعنی سال تولید اولین رنو ۵ را نشان می دهد نیز در کنسول میانی جانمایی شده است. به این موارد باید سری تعویض کننده پشت فرمان که ظاهری شبیه به جلد رژ لب دارد را نیز اضافه کنید و البته کار به اینجا تمام نمی شود زیرا ۱۰۴ اکسسوری برای این خودرو در نظر گرفته شده و لیست آن پیش روی مشتریان قرار خواهد گرفت./عصرایران
ثبت نظر