نصب اتوهلد یکی از آپشنهای پرکاربرد در شهرهای پرترافیک است و بیشتر برای رانندگی در شهرهای شلوغ که نیاز به توقف و حرکت پی در پی در مسیر حرکت وجود دارد، مورد استفاده قرار میگیرد.
در این مقاله قصد داریم به بررسی نصب اتوهلد و نحوه عملکرد آن بپردازیم؛ پس اگر شما هم میخواهید بدانید که «نصب اتوهلد در خودرو چگونه است؟» در ادامه مقاله با ما همراه باشید.
همانطور که اشاره شد نصب اتوهلد یکی از پرکاربردترین آپشنها در خودروهای امروزی است. قطعا برای شما هم پیش آمده است که ترمز و کلاچهای پیدرپی در ترافیکهای سنگین، خستگی یک روز کاری سخت را برایتان بیشتر کند یا حرکتهای نابهنگام خودرو در سربالاییها یا سرازیریها در مسافرتهای خانوادگی کمی باعث آزارتان شده باشد. اتوهلد خودرو آپشنی پیشرفته است که در افزایش ایمنی و راحتی رانندگان تاثیر بسزایی دارد و باعث میشود تا راننده از ترمزهای متوالی بینیاز شود. اتوهلد درواقع سیستم توسعهیافته ترمز پارک الکترونیکی بوده و بیشتر در خودروهای دنده اتومات به کار میرود.
در بازار رقابتی امروز، خودروسازان از کوچکترین فرصتها بهره میبرند تا محصولی پرآپشنتر و بهروزتر نسبت به سایر رقبا ارائه دهند که عرضه چنین محصولاتی در گرو استفاده بهینه از علم و تکنولوژی روز خواهد بود. کمپانیهای خودروسازی همگام با پیشرفت علم و تکنولوژی به دنبال ارتقا و افزایش کیفیت محصولات خود هستند و سعی دارند تا با ارائه محصول جدید، گامی رو به جلو بردارند. از تاثیرات این پیشرفتها، میتوان به استفاده از آپشنهای مدرن و به روز اشاره کرد که در حوزههای مختلف نظیر راحتی سفر، ایمنی و… به کار برده میشود. اتوهلد نیز یکی از آپشنهایی است که با توجه به نیاز راننده در مسیرهای پرترافیک برای خودروهای امروزی در نظر گرفته شدهاست.
از محبوبترین آپشنهای خودروهای روز همچون تیگو ۷ و…میتوان به سامانههای دید در شب، کروز کنترل تطبیقی، اتوپارک، استارت بدون کلید، GPS و… اشاره کرد. یکی از آپشنهایی که خریداران اطلاعات کافی در مورد آن ندارند سیستم نصب اتوهلد (Auto Hold) است که نداشتن اطلاعات کافی، مانع از آشکارسازی اهمیت آن شدهاست. در گذشته آپشن اتوهلد بیشتر در خودروهایی نظیر مرسدس بنز، بی ام دبلیو، نیسان، ولوو و… مورد استفاده قرار میگرفت، اما در حال حاضر خودروهای نهچندان گرانقیمت چینی همچون تیگو ۷ پرو نیز به این آپشن مجهز شدهاند.
در ترافیکهای سنگین، راننده باید به ترمز و کلاچ (در خودروهای دنده دستی) توجه داشته باشد تا علاوه بر عدم برخورد به سایر خودروها، حرکتهای بهموقع انجام دهد و بر سنگینی ترافیک نیفزاید. در خودروهای دنده دستی، راننده ابتدا با انجام نیمکلاچ و سپس رها کردن ترمز حرکت میکند و دوباره جهت توقف پدال ترمز را فشار میدهد و این چرخه به صورت مستمر تکرار میشود. شایان ذکر است که در هنگام توقف نیز باید پای راننده بهطور مداوم بر روی پدال ترمز قرار داشته باشد یا از ترمز دستی استفاده شود که این چرخه بسیار خستهکننده است.
خودروهای دنده اتومات به دلیل حذف کلاچ، وضع تا حدودی بهتر دارند، اما این مشکل کماکان به قوت خود باقی است. در این شرایط، دنده در حالت خلاص (N) یا حرکت (D) قرار داشته و راننده باید با ترمز خودرو را کنترل کند. برای خودروهای مجهز به اتوهلد کافی است دکمه اتوهلد را فشار دهید؛ در این حالت با متوقف کردن خودرو دیگر نیازی به نگه داشتن پدال ترمز وجود ندارد و خودرو ثابت میماند تا زمانی که شما مجدد پدال گاز را فشار دهید که با این کار ترمزها به آرامی آزاد شده و خودرو شروع به حرکت میکند.
فرض کنید که در یک سربالایی و پشت سایر خودروها ایستادهاید و میخواهید حرکت کنید؛ در این موقعیت چنانچه رها کردن ترمز و مقدار گاز دادن شما هماهنگ نباشد خودرو به سمت عقب حرکت خواهد کرد و احتمال برخورد به خودروهای عقبی بیشتر میشود. در خودروهای دندهدستی این موضوع بسیار حساستر است؛ چراکه باید بر نیمکلاچ مسلط باشید، در غیر اینصورت یا خودرو را خاموش خواهید کرد یا با خودروهای عقبی برخورد میکنید. در سرازیریهای پرترافیک نیز باید مرتب حواستان به ترمز باشد تا با خودروهای جلویی برخورد نکنید. این ترمزها و کلاچهای پیدرپی، خستگی وافری را برای رانندگان به همراه دارد که با فعال کردن اتوهلد خودرو دیگر نیازی به ترمزهای مکرر نبوده و این امر به صورت خودکار انجام میپذیرد.
سیستم HAC که مخفف کلمه HILL Start Assist Control است به معنای کمک و کنترل حرکت در سربالایی است؛ این آپشن اصولا در سربالاییهای با شیب تند مورد استفاده قرار میگیرد. در خودروهایی که فاقد آپشن HAC هستند، اگر در سربالایی با شیب تند قرار گرفته باشید، هنگام حرکت خودرو به مقدار کمی به عقب میرود که همین عقب رفتن خودرو گاهی باعث تصادف میشود. این آپشن صرفا برای چند ثانیه از حرکت خودرو به عقب جلوگیری میکند. تفاوت اتوهلد و HAC در مقدار زمانی است که باید به وظیفه خود عمل کند، HAC فقط چند دقیقه میتواند از حرکت در ترافیک جلوگیری کند، ولی در سیستم اتوهلد تا هر زمانی که راننده تمایل داشته باشد این کار ادامه پیدا خواهد کرد.
اتوهلد چگونه کار میکند و نحوه عملکرد آن چگونه است؟
اساس کار نصب اتوهلد بر پایه تشخیص شیب استوار است. اندازهگیری شیب هم با استفاده از سنسور انجام میشود و کنترل از طریق واحد هیدرولیکی ABS/ESC انجام میپذیرد. زمانیکه خودرو متوقف است، اتوهلد همان فشار ترمز را به چرخها اعمال کرده و مانع از حرکت خودرو میشود. چنانچه پیش از فشار پدال گاز، سنسورهای ABS حرکتی را تشخیص دهند، نیروی ترمز پشت چرخها افزایش مییابد تا مانع از حرکت خودرو شود. حال اگر راننده پدال گاز را فشار دهد، نیروی ترمز به آرامی کم شده و خودرو حرکت میکند.
این سیستم با فشردن دکمه Auto Hold فعال شده و بعد از آنکه پا را از روی پدال گاز برمیدارید، خودرو بدون فشردن پدال ترمز، میایستد. دکمه اتوهلد در کنار دسته دنده، در سمت چپ فرمان یا کنار دکمه اتوپارک قرار داشته و با مواردی نظیر Auto Hold، Auto H و A مشخص می شود. در هنگام فعال شدن اتوهلد خودرو دکمه P که نشاندهنده قابلیت ترمز دستی الکتریکی است به رنگ سبز در میآید. لازم به ذکر است که خودروهای دارای سیستم اتوهلد حتما دارای ترمز دستی الکترونیکی هم هستند و هنگامیکه راننده پدال گاز را فشار میدهد، ابتدا دکمه p و سپس دکمه اتوهلد خاموش میشود تا اجازه حرکت ماشین صادر شود.
در زمان استفاده از آپشن اتوهلد بهتر است حواستان به حرکت نکردن خودرو نیز باشد و بهصورت کامل به این سیستم اطمینان نکنید.
اتوهلد خودرو نمیتواند در سراشیبیهایی با شیب تند یا جادهها و خیابانهای یخ زده بهدرستی عمل کند.
در هیچ زمانی خودرو را در صورت روشن بودن اتوهلد ترک نکنید.
جمع بندی نصب اتوهلد
به طور کلی نصب اتوهلد در خودروهای امروزی همچون تیگو ۸ سبب شده است تا رانندگی با آن ها بسیار ساده تر شود و همین موضوع میزان رفاه و امنیت راننده و سرنشینان را بالاتر می برد. در خودروهای به فروش رسیده در نمایندگی های آسیا خودرو این موضوع کاملا مورد توجه بوده و می توانید به این خودروها اعتماد کافی داشته باشید. در واقع با مطالعه شرایط ثبت نام خودروی تیگو می توانید از این موضوع مطمئن شوید.
ثبت نظر