مشاهده مطلبمشاوره فروش
مشاهده مطلبفروش اقساطی محصولات فونیکس
آیا X33 کراس شاسی بلند است

آیا X33 کراس شاسی بلند است؟

بازار ایران از سال‌ها قبل علاقه زیادی به خودروهایSUV یا شاسی بلند داشت و همیشه این خودروها طرفداران زیادی در بازار داشته‌اند. این علاقه عمومی باعث شده بسیاری از خریداران تقریبا به هر خودرویی که ارتفاع بیشتری نیست به سدان‌ها و هاچ بک‌ها دارد عنوان شاسی بلند بدهند. به‌عنوان نمونه پس از عرضه X33 کراس توسط مدیران خودرو، از این خودرو با عنوان شاسی بلند یا نیم شاسی نام برده شده است. اما آیا X33 کراس شاسی بلند است یا باید آن را در دسته بندی دیگری قرار داد.

 

در این مطلب ابتدا به بررسی ساختار خودروهای شاسی بلند می‌پردازیم و پس از آن ایکس ۳۳ کراس را بررسی می‌کنیم. همچنین به سوال اصلی این مطلب خواهیم رسید و بررسی می‌کنیم آیا X33 کراس شاسی بلند یا نیم شاسی است؟ در نظر داشته باشید در این مطلب، هم X33 کراس دستی و هم خودروی X33 کراس اتوماتیک را مد نظر قرار داده‌ایم چون این دو خودرو از نظر ساختار و شاسی تفاوتی با هم ندارند.

 

بررسی ساختار خودروهای شاسی بلند

قبلا و در مطلبی با عنوان تفاوت خودرو‌های کراس اوور و شاسی بلند، به‌طور دقیق و جامع به بررسی هر دوی این کلاس‌ها و مهمترین تفاوت‌های آن‌ها پرداخته‌ایم. بررسی آن مطلب می‌تواند کمک مهمی در پاسخ به سوال اصلی این مقاله باشد. با این وجود در این بخش، بار دیگر مروری کوتاه بر کلاس خودرو‌های شاسی بلند و البته کراس اوور خواهیم داشت.

 

آنچه در ایران با عنوان خودروی شاسی بلند شناخته می‌شود، در بازار‌های جهانی نام SUV دارد. موضوع در این کلاس اصلا تک محور یا دو محور بودن خودرو نیست و همه چیز به شاسی خودرو باز می‌گردد. در خودرو‌های شاسی بلند، از یک شاسی مستقل فولادی (مانند آنچه در کامیون‌ها یا وانت‌های بزرگ می‌بینیم) استفاده می‌شود. موتور و گیربکس و سیستم تعلیق بر روی این شاسی نصب می‌شود و در نهایت اتاق خودرو نیز بر روی آن پیچ می‌شود. به این ترتیب شاسی خودرو جدای از اتاق است و عبارت شاسی مستقل نیز از همین جا می‌آید.

 

ساختار شاسی بلند، به دلیل استحکام بالا برای خودرو‌های با قابلیت آفرود یا خودروهایی که باید وزن یا فشار زیادی را تحمل کنند مناسب است. ولی با وجود این برتری‌ها، هزینه تولید آن‌ها بالا است و به دلیل وزن بیشتر، مصرف سوخت بالاتری نیز دارند. در مقابل خودروهای کراس اوور قرار می‌گیرند، خودروهایی که از شاسی مستقل استفاده نمی‌کنند و شاسی آن‌ها مانند خودروهای سدان، با اتاق یکپارچه شده است. برای این خودروها، بخش‌های کفی خودرو تقویت شده است تا سیستم تعلیق و موتور و گیربکس بر روی آن قرار گیرد و کل اتاق نیز با این بخش‌ها یکپارچه است.

 

فروش ویژه محصولات فونیکس (نقدی | اقساطی)

شرایط فروش ویژه محصولات فونیکس | مدت و تعداد محدود | با شرایط متنوع نقدی و اقساطی | همین الان تماس بگیرید

تماس مستقیم

 

کراس اوور‌ها از کجا می‌آیند؟

تولید خودروهایی در کلاس کراس اوور، در اصل پاسخ به درخواست بازار برای خودرو‌هایی بلندتر از سدان‌ها و هاچ بک‌ها است. موج علاقه به خودروهای شاسی بلند آمریکایی و ژاپنی در دهه ۹۰ میلادی باعث شد خودروسازان به فکر معرفی کلاسی جدید در محصولات خود بیافتند. پیش از آن هم تجربیاتی در زمینه افزایش ارتفاع خودرو‌های سدان و هاچ بک وجود داشت ولی این خودرو‌ها معمولا موفق نبودند. از طرف دیگر تولید خودروهای شاسی مستقل گران بود و این خودرو‌ها هم عمدتا راحتی سدان‌ها و هاچ بک‌ها را نداشتند. در کنار این‌ها، بحث وزن بیشتر این خودرو‌ها و مصرف سوخت آن‌ها نیز بود.

 

به این ترتیب کلاس کراس اوور به ‌مرور شروع به رشد کرد. در ابتدا ایده‌ها چندان موفق نبود چون تنها افزودن ارتفاع به سیستم تعلیق یک هاچ بک (و گاهی یک خودرو سدان) نمی‌توانست کافی باشد. برای رسیدن به فرمول ایده‌آل، در نهایت استفاده از پلتفرم این خودرو‌ها و طراحی و تولیدی خودروی جدیدی بر اساس آن در دستور کار خودروسازان قرار گرفت و موفق نیز بود.

 

به این ترتیب کلاس کراس‌اوور‌ها توانستند با قدرت وارد بازار جهانی شوند و فرمول ساخت آن‌ها توسط تقریبا تمامی خودروسازان جهان مورد استفاده قرار گرفت. این خودرو‌ها مزیت‌های زیادی برای استفاده روزمره نسبت به شاسی بلند‌ها داشتند و به‌همین دلیل به‌سرعت در بازار‌های جهانی فراگیر شدند. ایکس ۳۳ کراس دستی به‌عنوان مدل‌های پایه این کراس اوور و ایکس ۳۳ کراس اتوماتیک به‌عنوان مدل‌های فول آپشن این اتاق نیز حاصل همین نگرش در صنعت خودرو هستند.

 

ام وی ام X33 کراس از کجا آمده است؟

در درجه اول باید در نظر بگیریم آنچه به‌عنوان X33 کراس می‌شناسیم، در اصل مدل فیس لیفت شده با تجهیزات بیشتر از ایکس ۲۲ است. ایکس ۲۲ در بازار‌های جهانی با نام‌های دیگری نیز عرضه شده است اما در نهایت این خودرو بر اساس پلتفرم مدل‌هاچ بک ۳۱۵ طراحی شده است.

 

مهندسان چری، مدل ۳۱۵ را به‌عنوان پایه در نظر گرفتند با افزودن ارتفاع به سیستم تعلیق و اتاق و تغییراتی در طراحی بیرونی و کابین، توانستند فرم کراس‌ اوور را به این خودرو ببخشند. ایکس ۲۲ سال گذشته شاهد یک فیس لیفت سرتاسری بود و به این ترتیب ایکس ۳۳ کراس به تولید رسید. در حال حاضر شاهد معرفی مدل‌های ایکس ۳۳ کراس اتوماتیک و همچنین ایکس ۳۳ کراس دستی هستیم که البته هر دوی آن‌ها از پلتفرم مشترکی بهره می‌برند و تفاوت آن‌ها در قوای محرکه و سیستم انتقال قدرت است.

 

در نهایت X33 کراس شاسی بلند است یا کراس اوور؟

از آنچه در بالا به آن اشاره شد، احتمالا می‌توان پاسخ سوال اصلی این مقاله را که آیا X33 کراس شاسی بلند است را دریافت. ایکس ۳۳ کراس اتوماتیک و همچنین مدل دستی هرچند ارتفاعی بیشتر از سدان‌ها و هاچ بک‌ها دارد، اما در نهایت بر اساس شاسی یک خودروی هاچ بک طراحی و ساخته شده است . به این ترتیب در پاسخ به این سوال که آیا ایکس ۳۳ کراس شاسی بلند است باید گفت جواب منفی است و ایکس ۳۳ در کلاس کراس اوور‌ها جای می‌گیرد.

 

این روند از سوی تمامی خودروسازان معتبر جهانی دنبال می‌شود و انبوه کراس اوور‌های بازار جهانی و کراس اوور‌های عرضه شده در ایران نیز بر اساس همین فرمول طراحی و ساخته شده‌اند. گاهی برای خودرویی در کلاس ایکس ۳۳ کراس از عبارت نیم شاسی استفاده می‌شود که البته اصطلاحی غلط است و چنین کلاسی در صنعت خودرو تعریف نشده است.

 

فروش ویژه محصولات ام وی ام (نقدی | اقساطی)

فروش ویژه محصولات ام وی ام | نقدی و اقساطی | اقساط ۶۰ ماه | مدت و تعداد محدود | همین الان تماس بگیرید

تماس مستقیم

ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *